PDA

Volledige versie bekijken : Struikelen over Jezus

Nathan
8 mei 2010, 14:56
Als ik me niet vergis, werd er over geen mens zoveel boeken geschreven als over Jezus van Nazareth.
Waarom?
Vanwege zijn dramatisch levensverhaal ... vanwege zijn wonderen ... vanwege zijn leringen? ...

Een van de dikste pillen die hem ook weer opnieuw in het brandpunt zette was het boek A Course in Miracles.
En wat denk je van de film van Mel Gibson: The Passion of the Christ.

http://www.miraclesincontact.nl/images/stories/coursebook_free.jpg

Rob
8 mei 2010, 18:10
Struikelen over Jezus?

Misschien is dit wat voor je, Nathan.

De Jezus - slipper!

http://fashion.blog.nl/modemix/2006/02/21/hippe_jezusslippers

Nathan
8 mei 2010, 20:14
Struikelen over Jezus?

Misschien is dit wat voor je, Nathan.

De Jezus - slipper!

http://fashion.blog.nl/modemix/2006/02/21/hippe_jezusslippers
Misschien eerder wat voor Nada, als ze de hoge hakken moede is.
Of voor jou, hopt misschien beter van her naar hier en net andersom.
Nee, niet mijn schoen, zo te zien.

Nathan
9 mei 2010, 06:30
Sommige onderzoekers (http://www.jesus-in-india-the-movie.com/) vragen zich af, wat Jezus deed vanaf zijn twaalfde jaar tot zijn dertigste jaar? Want daarover vind je niets in de Bijbel.
Er wordt beweerd dat ie in die periode in India was ...

Ook zeggen diverse onderzoekers (ook vanuit de islam) dat Jezus niet werkelijk stierf aan het kruis. Maar overleefde en naar India vertrok (http://www.youtube.com/watch?v=shIel6Mnuuw&feature=related) en daar stierf. Ik las er wel eens een boek over, erg boeiend.

Nada
9 mei 2010, 09:55
Ik vind de boeken van Osho altijd wel mooi over de uitspraken van Jezus.

Nathan
9 mei 2010, 10:07
Ik vind de boeken van Osho altijd wel mooi over de uitspraken van Jezus.
Ja.

Jezus zei:
`Een stad op een hoge berg gebouwd en versterkt,
kan niet vallen en evenmin verborgen blijven.'

Daar is veel over te zeggen. Ten eerste: `Een stad op een hoge berg gebouwd...' Jullie bouwen altijd iets in het dal. Dit zijn symbolen: `dal' betekent de duistere nacht, `hoge berg' betekent bewuster. Hoe bewuster je bent, hoe hoger je klimt. Als je volmaakt bewust wordt, ben je op de Everest. Daarom zeggen de Hindoes dat Shiva op de Gourishankar woont, de hoogste bergtop. Shiva is het hoogste bewustzijn. Shiva is geen persoon, Shiva betekent volmaakt bewustzijn. Het volmaakte bewustzijn woont op de Gourishankar.

Als je onbewust bent, val je in het donkere dal - je nacht is een dal, je slaap is een dal. Als je bewust bent, begin je op te klimmen naar de hoogte; als je volslagen onbewust bent, is dat het laagste niveau van bestaan. Daar bestaan rotsen, op de laagste sport van de ladder, want rotsen zijn volslagen onbewust. Ze zijn niet dood - ze leven, ze groeien; ze zijn jong, ze worden oud, ze sterven. Ze doorlopen alle fasen die jij ook doorloopt, maar ze zijn niet bewust - de laagste sport van de ladder. Soms ben je als een rots: als je vast in slaap bent, wat is dan het verschil tussen jou en een rotsblok? Als er zelfs geen sprankje bewustzijn is, wat is dan het verschil tussen jou en de aarde? Je bent teruggevallen.
...
Als honderd procent van je wezen bewust wordt, dan is er gelukzaligheid, want het conflict is verdwenen - Boeddha heeft gelijk. Jij hebt ook gelijk omdat je ervaring zegt dat je je bij het toenemen van je alertheid meer omringd voelt door problemen. Dus is het beter in een lange sluimer te blijven, in een levenslange slaap. Daarom bouwen we onze steden in het dal en niet op een bergtop.

(Bron: http://www.osho.nl/New-Osho-NL/Mayo-New-osho.nl/Pareltjes/Mosterdzaad.htm)

Nada
9 mei 2010, 10:13
Tja....wat moet je als je in een omgeving woont waar de Holterberg de hoogste berg is? Dan is de keuze wat beperkt. BiGeRgRiN

Marijke
9 mei 2010, 13:39
Heb jij de Cursus in wonderen ter hand genomen gelezen Nathan?

Het is een bijzonder praktisch boek waar ik heel blij van werd toen ik eenmaal de eerste pagina's gelezen had.

Het heeft niets van de traditionele kerkleer in zich en spreekt die op vele manieren zelfs tegen.

Nada
9 mei 2010, 18:25
Als ik me niet vergis, werd er over geen mens zoveel boeken geschreven als over Jezus van Nazareth.
Waarom?
Vanwege zijn dramatisch levensverhaal ... vanwege zijn wonderen ... vanwege zijn leringen? ...

Een van de dikste pillen die hem ook weer opnieuw in het brandpunt zette was het boek A Course in Miracles.
En wat denk je van de film van Mel Gibson: The Passion of the Christ.

http://www.miraclesincontact.nl/images/stories/coursebook_free.jpg

Vanavond The Da Vinci code, het geheim over het leven van Jezus Christus. RTL 4 om 20.00 uur.

Nathan
10 mei 2010, 18:52
Heb jij de Cursus in wonderen ter hand genomen gelezen Nathan?Ik heb er zelfs een lezing ooit over gegeven.

Het heeft niets van de traditionele kerkleer in zich en spreekt die op vele manieren zelfs tegen.Ja, ik weet het.

Nathan
10 mei 2010, 18:55
Vanavond The Da Vinci code, het geheim over het leven van Jezus Christus. RTL 4 om 20.00 uur.

Bedankt voor de tip, heb jij ernaar gekeken?

Nada
10 mei 2010, 20:31
Nee, ik heb wel een poging gedaan, maar ik had de rust niet om het te volgen. Ik had nog zoveel dingen te doen en de film boeide me niet genoeg om de dingen te laten voor wat ze waren. En jij? Heb jij 'm gekeken?

Nathan
11 mei 2010, 09:26
Nee, ik heb wel een poging gedaan, maar ik had de rust niet om het te volgen. Ik had nog zoveel dingen te doen en de film boeide me niet genoeg om de dingen te laten voor wat ze waren. En jij? Heb jij 'm gekeken?

Nee, we hebben geen teevee.

Marijke
11 mei 2010, 16:34
Ik heb er zelfs een lezing ooit over gegeven.Wat vond je zelf van het boek?

Nathan
12 mei 2010, 07:44
Wat vond je zelf van het boek?Nooit helemaal gelezen maar wel diverse inleidende boeken, zoals over het ontstaan ervan.
Ik vond het des tijds toen ik het kocht een boek dat inspireerde.
Zonder meer een opvallend boek. FlOwErS

Marijke
12 mei 2010, 21:29
Tot waar heb je gelezen Nathan?

Nada
12 mei 2010, 21:33
Nee, we hebben geen teevee.
Heb je al wel electriciteit?

Nathan
13 mei 2010, 06:55
Tot waar heb je gelezen Nathan?
Niet tot waar.
Het boek bestaat uit delen. Ik heb ieder deel bestudeerd of zelfs gelezen maar het boek als geheel niet helemaal.
En jij?

Nathan
13 mei 2010, 06:57
Heb je al wel electriciteit?
Zeker en ook internet maar geen teevee verbinding.

Nathan
13 mei 2010, 08:11
Een van de mooiste liedjes vind ik: I Don't Know How To Love Him (Jesus Christ Superstar - 1973) (http://www.youtube.com/watch?v=G9S072UBKYs&feature=related)
En een van de beste films (1959), Ben Hur (http://www.youtube.com/watch?v=8SOT0ofuscU), waarin ook een scene voorkomt met Jezus van Nazareth.

Hij is tot symbool geworden, van alle het goede in de mens.
Hem liefhebben is jezelf liefhebben, zoals je in werkelijkheid bent, kunt zijn.
'Hij' brengt genezing.

Marijke
13 mei 2010, 11:52
Niet tot waar.
Het boek bestaat uit delen. Ik heb ieder deel bestudeerd of zelfs gelezen maar het boek als geheel niet helemaal.
En jij?Ik doe het volgens het boekje. Ik ben nu bezig met de lessen of liever ik heb het weer opgepakt na e.e.a. paar jaar in de kast te hebben laten liggen. En ik moet zeggen dat ik iets enthousiaster ben dan een paar jaar geleden. Ter info ik ben nu aanbeland bij les 117.

Ik ben er overigens aangekomen middels een kennis die het mij voortdurend onder de aandacht bracht. Ik zag het helemaal niet zitten er ook maar 1 letter in te lezen. Het was de titel die afstotelijk voor me werkte zonder dat ik iets van de inhoud wist en ik heb nu eenmaal een hekel aan spirituele-new age-zweefnonsens. Hij had ook nog een paar boeken van Garry R. Renard in huis liggen die me wel wat leken na het lezen van een paar pagina's en zo is't gekomen.

Ik moet trouwens zeggen dat ik wel enigsinds jaloers was op Gary. Ik zou namelijk ook wel willen dat er ineens een paar meesters bij me op de bank zouden zitten er valt verder weinig te ontkennen dan.

Nathan
13 mei 2010, 16:31
Ter info ik ben nu aanbeland bij les 117.
'God, die Liefde is, is ook geluk.'
'Ik zoek slechts wat mij in waarheid toebehoort.'
Daar zit je dus de hele dag aan vast? SwEaTdRoP

Garry R. RenardKen ik niet, tot jij er hier melding van maakte.

Marijke
14 mei 2010, 11:43
Oeps. Ik had me vergist het was les 112

Er woont licht en vreugde en vrede in mij en Ik ben zoals God mij geschapen heeft

Vandaag staat dus les 113 op het programma

Ik ben ??n Zelf verenigd met mijn schepper en Verlossing komt vanuit mijn ene Zelf

Ik zou niet willen zeggen dat ik er aan vast zit Nathan. Ik laat de tekst op me inwerken en als vanzelf komt er weerstand omhoog. Het is geweldig SwEaTdRoP

Nou ja hoe dan ook het is de moeite wel waard momenteel.

Marijke
14 mei 2010, 11:58
Ken ik niet, tot jij er hier melding van maakte.Als je kans krijgt zou ik zijn boeken zeker lezen. Hij is in elk geval ??n van mijn favorieten BiGeRgRiN.

Een onverlichte geest in contact met echte meesters waarvan later blijkt dat deze meesters projecties zijn vanuit zijn eigen toekomst, humoristisch, soms hilarisch, met een leuke dosis zelfrelativering.

Een kort filmpje:

Gary Renard: De verdwijning van het Universum (http://www.youtube.com/watch?v=tSO3SysWQus)

Nathan
15 mei 2010, 10:24
Als je kans krijgt zou ik zijn boeken zeker lezen. Hij is in elk geval ??n van mijn favorieten BiGeRgRiN.

Een onverlichte geest in contact met echte meesters waarvan later blijkt dat deze meesters projecties zijn vanuit zijn eigen toekomst, humoristisch, soms hilarisch, met een leuke dosis zelfrelativering.

Een kort filmpje:

Gary Renard: De verdwijning van het Universum (http://www.youtube.com/watch?v=tSO3SysWQus)
Bedankt voor de info, Marijke.
Ik heb het filmpje gezien.
Misschien verdiep ik me er nog eens echt in ...

Tjeetje, wat heb je toch een enorm veel verhalen over het Licht en onze relatie met dat Licht.

Deze film zag ik gisteren, moet je wel even voor gaan zitten, duurt wat langer, kwaliteit is redelijk.

A Glimpse of Eternity
Een blik in de eeuwigheid

Wat gebeurt er wanneer wij sterven?

"Een blik in de eeuwigheid"is het ongelofelijke maar waargebeurde verhaal van Ian McCormack, die stierf en de wereld aan de andere kant heeft gezien.

Ian snorkelde aan de kust van het eiland Mauritius, toen hij werd gebeten door een dodelijke kubuskwal. Nadat hij was aangekomen in het ziekenhuis stierf hij, en is hij ongeveer 15 tot 20 minuten dood geweest. Gedurende die tijd is hij eerst in de hel geweest en daarna in de hemel. Hem werd de mogelijkheid gegeven terug te keren om zijn verhaal te vertellen. Zijn dood werd de deur tot het ware leven, en zijn verhaal verbaast mensen over de hele wereld, waarbij men er wordt bepaald om na te denken over de zeer ernstige vraag, waarop wij allen ooit een antwoord moeten geven.

Film met ondertiteling: http://video.google.com/videoplay?docid=3655004279461876698#

Rennie
17 mei 2010, 10:28
Eey Nathan zo te zien (je hebt er zelfs een forum van) ben je helemaal into Jezus ?

Ik moet zeggen hij heeft mij eveneens bijzonder geinspireerd, maar allesbehalve door zijn goocheltrucs.

Als je een beetje een 'back to earth' beeld van Jezus wilt krijgen zou je moeten lezen wat Osho er over zegt.

Nathan
17 mei 2010, 19:01
Zo, terug van weggeweest?
Lekker ontspannen? ...Eey Nathan zo te zien (je hebt er zelfs een forum van) ben je helemaal into Jezus ?

Ik moet zeggen hij heeft mij eveneens bijzonder geinspireerd, maar allesbehalve door zijn goocheltrucs.

Als je een beetje een 'back to earth' beeld van Jezus wilt krijgen zou je moeten lezen wat Osho er over zegt.
Je hebt wonderen en wonderen.
Zoals Mirin Dajo door Gods vertrouwen zich kon laten doorsteken.

http://i42.tinypic.com/2q322c2.jpg

Andere mensen genezen door hun geloof.

Voor mij is Jezus vooral een leraar met wijsheid.

Ik ken de boeken van Osho natuurlijk.

Ken je het down to earth boek van Paul Verhoeven?

http://static.bol.com/imgbase0/imagebase/regular/FC/4/0/4/1/1001004005971404.jpg

Naast cinema kent Nederlands grootste filmregisseur Paul Verhoeven (1938) n?g een levenslange fascinatie: Jezus van Nazareth. Na zijn vertrek uit Nederland in 1985 meldde hij zich daarom in Californi? aan bij het zogeheten Jesus Seminar, een hoog aangeslagen wetenschappelijke denktank van zo"n zeventig eminente professoren in godgeleerdheid, filosofie, lingu?stiek en bijbelgeschiedenis, opgericht door Amerika"s meest vooraanstaande liberale exegeet Robert W. Funk. Als enige niet?theoloog mocht Verhoeven aanschuiven bij de discussies die tot doel hadden de historische figuur Jezus van de mythische bijbelfiguur Jezus te bevrijden, hem te ontdoen van tweeduizend jaar christelijke inkleuring. Als bijdrage aan dit onderzoek schreef Paul Verhoeven in Leiden afgestudeerd in wis? en natuurkunde vele wetenschappelijke papers die nu de basis vormen voor zijn al op voorhand spraakmakende boek Jezus van Nazareth Een realistisch portret.
(Bron: http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/jezus-van-nazareth/1001004005971404/index.html#product_description)

Ja, ik ben into Jezus.
Maar mijn beeld van hem zegt mogelijk meer over mij dan over hem. FlOwErS

Rennie
17 mei 2010, 19:35
Zo, terug van weggeweest?
Lekker ontspannen? ...

Ja, ik ben into Jezus.
Maar mijn beeld van hem zegt mogelijk meer over mij dan over hem. FlOwErS

Ja ik ben totaal in alles opgegaan, erg relaxed idd.

Nee dat van Paul Verhoeven wist ik niet en ken ik niet, ik moest me toch maar weer eens wat gaan inlezen.

Het beeld vervaagt naarmate Jezus in je tot leven komt.

Nathan
18 mei 2010, 06:31
Ja ik ben totaal in alles opgegaan, erg relaxed idd.

Nee dat van Paul Verhoeven wist ik niet en ken ik niet, ik moest me toch maar weer eens wat gaan inlezen.

Het beeld vervaagt naarmate Jezus in je tot leven komt.
Nou het beeld vervaagt hier niet, ik zie dat de foto's nu op volle sterkte doorkomen. BiGeRgRiN

Rennie
18 mei 2010, 08:37
Nou het beeld vervaagt hier niet, ik zie dat de foto's nu op volle sterkte doorkomen. BiGeRgRiN

Tja dat is het nieuwe euvel, namelijk dat te kleine plaatjes ook maar meteen opgerekt worden tot het toegestaan maximaal formaat. Maar over het geheel genomen ziet het er wel goed uit, vind ik.

Leuk die negen bladzijde van het inkijkboek van Paul Verhoeven met, voor mij, in de finale de essentie dat de liefde opgevat voor Jezus uitdraait op ondermijning van het Chirstendom.

Het woord zegt het al 'dom'.

Nathan
18 mei 2010, 09:32
dat de liefde opgevat voor Jezus uitdraait op ondermijning van het Chirstendom.

Het woord zegt het al 'dom'.Hoe bedoel je?

Rennie
18 mei 2010, 09:37
Hoe bedoel je?

De institutionalisering van Jezus is domheid.

Niet alleen die van Jezus, alles wat verwordt tot instituut is dom.

Nathan
18 mei 2010, 10:05
De institutionalisering van Jezus is domheid.

Niet alleen die van Jezus, alles wat verwordt tot instituut is dom.

Valt het huwelijk daar ook onder?

Rennie
18 mei 2010, 10:12
Valt het huwelijk daar ook onder?

Wat mij betreft wel. Een knellende band smeden heeft immers niets met liefde te maken. Ware liefde ontneemt niemand enige vrijheid.

Nathan
18 mei 2010, 10:39
Wat mij betreft wel. Een knellende band smeden heeft immers niets met liefde te maken. Ware liefde ontneemt niemand enige vrijheid.

Jezus was volgens mij niet tegen het huwelijk en ook niet tegen de (jonge) kerk. Dus waar liggen de grenzen?

Rennie
18 mei 2010, 10:55
Jezus was volgens mij niet tegen het huwelijk en ook niet tegen de (jonge) kerk. Dus waar liggen de grenzen?

In het teken van de natuur met de survival of the fittest is kwetsbaarheid een bedreiging van het voortbestaan van de soort en noopt tot bescherming. In dat kader is het te verdedigen dat er een (tijdelijke) belangenverstrengeling is die zich kan voortzetten tot wederzijds welbevinden.

Wellicht dat Jezus er in dat kader, bescherming van de zwakkeren, geen bezwaar in zag. Het was eveneens het uitgangspunt van Mohammed om aan de bandeloosheid waarvan met name vrouwen de dupe werden een eind te maken door ze aan de bescherming van een man te binden.

Het paste in de tijd maar daar aan in een veranderende tijdsgeest krampachtig blijven vasthouden is (uiteraard) absurd. Iets tot een methodiek, tot een verkrampt ritueel maken heeft mijn bedenkingen.

Marijke
18 mei 2010, 16:56
Mijn inziens is het begrip Huwelijk verkeerd begrepen door het over grote deel van de mensheid waardoor het voor sommigen of velen, wie zal het zeggen tot een heb, macht of bindingsdingetje gemaakt is.

Het huwelijk is wel degelijk iets prachtigs en het klopt ook wanneer het eenmaal gesloten is geen scheiding meer mogelijk is of gewild wordt zelfs. Het gaat over een huwelijk tussen tegengestelden. Het Huwelijk zoals het bedoelt is een non-dualistisch principe. Het betekend twee wordt ??n zonder verlies aan kracht.

Met andere woorden het huwelijk staat voor verlichting en voor niets anders.

Dat wij er in binnen de dualiteit van ons bestaan vanuit ego-belangen onwetendheid een gedrocht van hebben gemaakt is iets anders.

Rennie
18 mei 2010, 17:03
Mijn inziens is het begrip Huwelijk verkeerd begrepen door het over grote deel van de mensheid waardoor het voor sommigen of velen, wie zal het zeggen tot een heb, macht of bindingsdingetje gemaakt is.

Het huwelijk is wel degelijk iets prachtigs en het klopt ook wanneer het eenmaal gesloten is geen scheiding meer mogelijk is of gewild wordt zelfs. Het gaat over een huwelijk tussen tegengestelden. Het Huwelijk zoals het bedoelt is een non-dualistisch principe. Het betekend twee wordt ??n zonder verlies aan kracht.

Met andere woorden het huwelijk staat voor verlichting en voor niets anders.

Dat wij er in binnen de dualiteit van ons bestaan vanuit ego-belangen onwetendheid een gedrocht van hebben gemaakt is iets anders.

Als alles wat er nodig is in jezelf is te vinden, de ultieme intrinsieke eenheid, om welke reden zou dat dan moeten worden opgeplitst in twee om vervolgens een te kunnen worden ?

Een samengaan van twee spruit voort uit het duale principe en waar dat uitkomt op een volkomen evenwicht is dat uiteraard van een ongekende schoonheid.

Maar op zich is een huwelijk gekunsteld.

Nathan
20 mei 2010, 17:53
Wat ik zo mooi aan Jezus vind is dat hij nooit iemand opgaf. Als was het nog zo'n hardnekkige zondaar, een farizee?r belust op geld een slechte vrouw als Maria (ik bedoel Magdalena) hij keerde nooit iemand de rug toe. Maar wat je niet in de bijbel kunt vinden zijn de voorwaarde waarop Jezus in staat was iemand te bereiken, ze moesten namelijk tot hem komen. En het gaat om die bereidheid om naar Jezus toe te komen die de voorwaarde schiep dat ze geholpen konden worden. Jezus zei bijvoorbeeld "uw geloof heeft u gered" het geloof in Jezus zijn handen leggen is namelijk het eigen hardnekkige geloof afleggen. Het hardnekkige geloof is in staat om je een ziekte aan te praten en zo'n ziekte was hij in staat te genezen wanneer je je eigen geloof wist af te leggen en het vertrouwen te stellen in hem.

Zo is het ook zaak voor de Guru zich te vestigen om de mogelijkheid te scheppen dat er naar hem toe kan worden gekomen. Ook hier speelt op zijn beurt de bereidheid naar hem toe te komen. Deels is de bereidheid aftstand te doen van het eigen geloof ook weer groter naarmate het pijnlijker wordt in de portemonnee. Het is moeilijk verkroppen dat verlies van materie wanneer er niets is waarvan je kunt zeggen er voor te hebben verkregen. Om welke reden het verkregene wordt gerevalueerd. Dit zijn zo wat werkzame bestanddelen waarvan je je kunt bedienen om je klandizie op te bouwen. Uiteraard zijn er veel meer slimme handigheidjes om je klantenkring te vergroten, ook de reclameboodschappers hebben er een goede boterham aan. Dat vraagt een kritische houding van de consument die zich opgezadeld ziet zitten met de vraag 'wie kan ik nog geloven'. Een Guru is er voor jouw bestwil en is van alle verdacht ontheven jou te zullen plukken, maar is dat ook zo ? Heeft hij er niet een wel heel erg goede boterham aan? Is zijn product eigenlijk wel hetgeen je werkelijk nodig hebt wanneer iedereen kennelijk uit die ruif kan eten ? Je ziet je geconfronteerd met een berg aan twijfels en neemt je periodieke ongesteldheid maar weer voor lief. Onbegonnen werk.

Tenzij het weer de kop op steekt dan gaat het zoeken weer begint waarom je zo gezegend bent met een last die je amper kunt dragen, uitgerust met lange tenen, die als parkeerterrein kan worden gebruikt. Dan is er een gek op een forum die zegt dat je je probleem niet bent omdat je probleem een idee is dat je zelf hebt geschapen. Jaja als het zo makkelijk was, was iedereen wel gelukkig, ik geloof je niet.

(wordt mogelijk vervolgd)

(Bron: http://www.zelfkennis.com/forums/showthread.php?1234-Jezus&p=50918&viewfull=1#post50918)

Nathan
20 mei 2010, 18:00
Wat ik zo mooi aan Jezus vind is dat hij nooit iemand opgaf.Hij zei tegen een vrouw die betrapt was op overspel: Ga heen en doe het niet weer.
Terwijl de Joden (volgens de wet) haar wilde stenigen tot de dood erop volgde.
Jezus zei tegen hen: Wie zonder fouten is gooit de eerste steen.
Toen wisten ze niet wat ze moesten doen, en gaven het op, liepen weg van die vrouw.

Nada
20 mei 2010, 21:23
Hij zei tegen een vrouw die betrapt was op overspel: Ga heen en doe het niet weer.

Waar bemoeit die gast zich mee, zou je je afvragen. Ga heen en doe het niet weer. Wie denkt hij dan wel dat hij is, dat hij mij kan vertellen wat ik wel of niet te doen heb? Nou? BiGeRgRiN Ja Jezus. Mijn grootje.

Nathan
21 mei 2010, 06:59
Waar bemoeit die gast zich mee, zou je je afvragen. Ga heen en doe het niet weer. Wie denkt hij dan wel dat hij is, dat hij mij kan vertellen wat ik wel of niet te doen heb? Nou? BiGeRgRiN Ja Jezus. Mijn grootje.
Jij bent nu die overspelige vrouw. Je bent op heterdaad betrapt. Je volk wil je nu doden, overeenkomstig de wet. Maar er is een wijs mens, die de aanval op jou weet te voorkomen. Zeur je dan: Waar bemoei je je mee? HuH

Nada
21 mei 2010, 09:41
Jij bent nu die overspelige vrouw. Je bent op heterdaad betrapt. Je volk wil je nu doden, overeenkomstig de wet. Maar er is een wijs mens, die de aanval op jou weet te voorkomen. Zeur je dan: Waar bemoei je je mee? HuH
Dat sluit ik niet uit. Ik vind het een beetje een dwingelandje die Jezus. Met ga heen, kan ik nog wel leven, maar ga heen en doe niet weer. Of: ga heen en vermenigvuldig u. Dat beslis ik toch liever zelf. GlAd

Nathan
21 mei 2010, 10:12
Dat beslis ik toch liever zelf. GlAdDat weet hij toch ook wel. Hij was zelf een rebel.

Marijke
22 mei 2010, 00:18
Als alles wat er nodig is in jezelf is te vinden, de ultieme intrinsieke eenheid, om welke reden zou dat dan moeten worden opgeplitst in twee om vervolgens een te kunnen worden ?

Een samengaan van twee spruit voort uit het duale principe en waar dat uitkomt op een volkomen evenwicht is dat uiteraard van een ongekende schoonheid.

Maar op zich is een huwelijk gekunsteld.Ja Renoir de moeilijke vragen laat ik natuurlijk lang zij gaan dat snappe de gij natuurlijk wel SwEaTdRoP

Verder heb je gelijk het is binnen de context gekunsteld maar aangezien wij binnen die context schijnen te leven hebben we het er mee te doen.

Ik zou overigens nog een stapje verder willen gaan dan volkomen evenwicht.Evenwicht geeft nog steeds 2 aan in mijn idee. Ik ga liever voor een fusie van 1 - 0 - 1 waarbij de nul voor fusie cq
implosie/wegvallen staat.

Liefs en groeten Marijke

Nathan
24 mei 2010, 07:26
Met pinksteren wordt de uitstorting van de heilige Geest herdacht. Jezus weet op een gegeven moment dat ie gaat sterven, dat ie tot de dood veroordeeld zal worden. Hij belooft dan dat ie zijn volgelingen niet alleen achter zal laten. Hij zal de Trooster sturen.

Uitstorting van de Heilige Geest
De gebeurtenissen vinden plaats op het feest van de eerstelingen Sjavoeot, in Jeruzalem. Om 9 uur 's ochtends zijn de discipelen en enkele andere gelovigen bij elkaar, een groep van ongeveer 120 personen, in een ruimte op de berg Zion.

Plotseling kwam er uit de hemel een geluid dat leek op een enorme windvlaag en het vulde het hele huis, waar zij zaten. Op hun hoofden vertoonden zich tongen als van vuur, die zich verdeelden, en het zette zich op ieder van hen. Zij werden allen vervuld met de Heilige Geest en begonnen in vreemde talen te spreken, zoals de Geest het hen gaf uit te spreken.

De mensen die vervuld zijn met de Heilige Geest spreken tongentaal, profeteren en verkondingen het Evangelie in allerlei talen. Door alle geluiden wordt een grote menigte aangetrokken.
(Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Pinksteren)

Nathan
6 juni 2010, 07:20
Sommige mensen zeggen dat: I love Jesus.
Soms roken ze daar nog een joint bij ook.

De bekende filmregisseur Paul van Hoeven die Turks Fruit maakte, een van de bekendste en beste Nederlandse films. Een heerlijk en dramatisch verfilmd verhaal. Bloot is op die manier ook nooit opnieuw zo 'zinvol' verfilmd, volgens mijn mening. Hij Paul Verhoeven is ook een grote fan van Jezus, schreef er een lekker nuchter boek over. Ontdaan van alle mythologie en wonderen maar Jezus bovenal een brenger van menselijke waarden, die heden nog revolutonair aandoen.

Ja, ik hou ook van Jezus.

http://www.cartoonstock.com/newscartoons/cartoonists/gri/lowres/grin179l.jpg

Nada
7 juni 2010, 10:15

Maar op zich is een huwelijk gekunsteld.

We hebben allemaal een spiegel (de ander(en)) nodig om te gaan zien dat uiteindelijk alles in onszelf te vinden is. De vraag naar een reden is niet relevant. Daar waar gezien wordt dat delen (deling) een natuurlijk gegeven is. (Denk ook maar aan celdeling).

Het delen van de liefde voor elkaar en met elkaar is dan ook een natuurlijk gegeven. Net zoals de behoefte aan binding of (weer) verenigen van dat wat is afgesplitst. Dat aan een huwelijk allerlei voorwaarden gesteld worden (institutionalisering) doet aan de (oorspronkelijke) intenties van het huwelijk niets af.

Rozenhart
14 juni 2010, 16:42
Even geleden begon ik een forum (http://www.jezusforum.nl) over Jezus.
Je kunt overal een forum over beginnen, bijvoorbeeld over astma. Je ontmoet dan vaak gelijkgestemde mensen en mensen met bepaalde interessante vragen en of antwoorden.

Ik beweer niet de historische Jezus te kennen.
Maar zijn wijsheid sprak en spreekt mij aan.
Jezus heeft beslist meerdere gezichten, misschien overleefde hij de kruisiging en vertrok naar India. Misschien had ie vrouw en kinderen. Maar misschien ook niet, bovenal gaat het mij om de rode draad binnen al deze verhalen. Een verhaal over liefde, agape.

Rozenhart
19 juni 2010, 19:27
Ik geef God alle eer.
Wanneer we diep vrede ervaren en deze wijkt weer, dan is de vrede niet gestorven maar zijn we er gewoon niet open meer voor en of vol van.
Wanneer ons hart vol is van liefde en we de hele wereld zien vanuit en door deze liefde en deze gaat weer uit ons. Dan is zijzelf niet gestorven maar is ons hart veranderd.
Dat wat heilig is kunnen wij diep in onszelf ervaren maar het is niet afhankelijk van ons. Ook wanneer wij sterven als mens, verdwijnt het niet opeens uit deze wereld.
Ik weet niet wat verlichting is, alleen op het moment als het er is. Ik kan het niet bezitten, zoals je een horloge kunt bezitten.
Ik kan vol zijn van ?God? maar daarmee ben IK God nog niet.
Alleen God is heilig en niet van deze wereld.

Nada
21 juni 2010, 19:34
http://www.youtube.com/watch?v=eRVRmhKO5IE

Iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen.

Rozenhart
21 juni 2010, 20:10
http://www.youtube.com/watch?v=eRVRmhKO5IE

Iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen.Leuke video.

Rozenhart
7 juli 2010, 14:50
Duitsland heeft opvallende grote geestelijke christelijke kopstukken:
- Hildegard van Bingen (http://nl.wikipedia.org/wiki/Hildegard_van_Bingen)
- Meester Eckhart (http://nl.wikipedia.org/wiki/Meester_Eckhart)
- Maarten Luther (http://nl.wikipedia.org/wiki/Maarten_Luther)
- Anselm Gr?n (http://nl.wikipedia.org/wiki/Anselm_Gr%C3%BCn) (t.t.)

Er komt dit jaar een bioscoop film uit over het leven van Hildergard van Bingen: http://nl.filmtrailer.com/cinema/2576/

Rozenhart
8 juli 2010, 14:57
Ik ben het beeld dat ik van Jezus heb.
Jezus bestaat enkel door mijn voorstelling.
Ik mis mijn ervaring met hem, ik denk hem te kennen en dat is niet hetzelfde als hem kennen.
Ik ben dus Jezus.

Nada
9 juli 2010, 18:30
Ik ben het beeld dat ik van Jezus heb.
Jezus bestaat enkel door mijn voorstelling.
Ik mis mijn ervaring met hem, ik denk hem te kennen en dat is niet hetzelfde als hem kennen.
Ik ben dus Jezus.
Die logica ontgaat me. Het zal de warmte zijn.

Rob
9 juli 2010, 19:23
Ik ben dus Jezus.

Dat komt mooi uit, we hebben binnenkort een feestje.
Zorg ik voor kraanwater en jij maakt er wijn van.

Bigbear
9 juli 2010, 19:48
je hoeft verder niets in huis te halen Rob. Van alles 1 is genoeg !

Nada
9 juli 2010, 19:54
@ Rozenhartje....

Je vroeg me ergens (vergeef me, ik weet even niet meer waar) of ik in Jezus geloofde?

Jezus staat voor mij symbool voor licht, helderheid, bewustzijn, liefde, mededogen, vrede, harmonie.....

Het is niet zo moeilijk om daarin Jezus te herkennen. In het "goede". Maar kun je Jezus ook herkennen in de moordenaar, de pedofiel, de oplichter, de junk.....?

Jezus is overal. Als je erin gelooft. Als je er niet in gelooft trouwens ook. Maar dan noemen we het/hem anders.

Rozenhart
23 juli 2010, 07:46
@ Rozenhartje....

Je vroeg me ergens (vergeef me, ik weet even niet meer waar) of ik in Jezus geloofde?

Jezus staat voor mij symbool voor licht, helderheid, bewustzijn, liefde, mededogen, vrede, harmonie.....

Het is niet zo moeilijk om daarin Jezus te herkennen. In het "goede". Maar kun je Jezus ook herkennen in de moordenaar, de pedofiel, de oplichter, de junk.....?

Jezus is overal. Als je erin gelooft. Als je er niet in gelooft trouwens ook. Maar dan noemen we het/hem anders.Okee, Nada. FlOwErS

Rozenhart
23 juli 2010, 17:22
Op een moment vragen de leerlingen aan Jezus: Heer, wat moeten we doen? Moeten we bidden en vasten, en aalmoezen geven; en hoe en hoe vaak?
Jezus antwoordt dan met: Doe niet wat je haat. En lieg niet. (Bron: Thomas evangelie.)
Uit zijn reactie blijkt geen gespletenheid, dat de mens handel moet drijven over en met zijn persona.

In het Oude Testament staat ook de omschrijving wie God is:
Ik ben die ik ben.
Daaruit spreekt ook geen dualiteit, niet waar?

Opvallend vind ik verder de overwinning van Jezus op de dood.
Met Christus sterven en opstaan.
Dat hij de dood heeft overwonnen... Gekruisigd en opgestaan uit de dood.
De fysieke dood wordt hier besproken.
...
We zijn zo gewend naast de gedachte: Ik leef, ook de gedachte, ik zal doodgaan, te hebben.
Maar wat is het nu?
Ik leef.
Want ben je het lichaam?

Rozenhart
25 juli 2010, 07:23
'Neo' betekent 'nieuw'.
Het christendom bestaat reeds zo'n tweeduizend jaar.
Wat kan er dan nu nieuw zijn?

Dat je denkt Jezus te kennen maar je kent waarschijnlijk niet meer dan het beeld van Jezus.
Jouw beeld ben jezelf, dus jij bent in werkelijkheid Jezus zelf. Maar dat zul je natuurlijk ontkennen.
Ik wil niet hiermee beweren dat Jezus niet heeft bestaan (bestaat) maar heb je hem ooit werkelijk ontmoet? Een denkbeeldige ontmoeting is namelijk nog geen IRL ontmoeting.

In de tijd van Jezus, waren zijn volgelingen leerlingen. Ze probeerden zijn boodschap te begrijpen. Natuurlijk geloofden ze ook in hem maar Jezus vond dat beslist niet genoeg. Hij had vele gesprekken met hen, zijn discipelen. Hij leerde dat je opnieuw moest geboren worden en elkaar liefhebben zoals hij hen liefhad.
Zijn lijden stond niet centraal maar zijn vriendschap en naastenliefde. Ook genas hij door geloof en vele mensen volgden hem door zijn wonderen maar hij zei: Alleen wie opnieuw geboren wordt kan hem begrijpen, het Rijk van God zien.

Een neo-christen is iemand die echt bereid is de leringen van Jezus te begrijpen en bereid is onderscheid te maken tussen weten en geloven, het verschil onderkennen tussen beeld en werkelijkheid.
Wanneer je zegt Jezus te kennen, ken je waarschijnlijk enkel je eigen beeld van hem.

De Jezus die we zeggen te kennen, in onszelf te ervaren, te zien, zijn we volgens mij echt zelf.

Zijn wederkomst zijn wezelf. Iedere afstand naar hem, is een afwijzing...

Boodschap: Het stokpaardje van de kerk is al heel lang, deze woorden van Jezus: 'Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand komt tot de Vader dan door mij.'
Waar is Jezus een verwijzing naar?...
Liefde is de weg, de waarheid en het leven. Niemand komt tot God dan door liefde.
En God is liefde.

Paradox: Liefde heeft geen gezicht en door Jezus wel een gezicht gekregen.