PDA

Volledige versie bekijken : Morad

Morad
30 april 2010, 11:13
Wie een mystieke ervaring wil beleven op vakantie in Turkije, moet een bezoek brengen aan de Dansende Derwisjen. Elk jaar in december vindt het indrukwekkende evenement de ?Dansende Derwisjen? plaats in centraal Anatoli? te Konya. Konya is de bakermat van de zo typerende Derwisjen en het evenement is een must om bij te wonen.

De Derwisjen
Derwisjen, Islamitische geestelijken, hebben de gelofte van armoede afgelegd en nemen een aparte plaats in binnen de zogeheten sufi?s. Dit zijn mystieke broederschappen binnen de Islam die geloven dat God aanwezig is in alles wat bestaat; mensen, dieren en dingen. Ieder jaar, in de eerste helft van december, houdt deze actieve, religieuze geloofsgemeenschap een ceremonie ter herdenking van de Dansende Derwisjen. De gecontroleerde bijna tranceachtige draaiende beweging, ook wel sema genoemd, van witgerokte mannen bezorgt de toeschouwer een mystieke ervaring.

Cultureel centrum: Konya
Konya is een van de steden in Turkije die het langst bewoond is. Als hoofdstad van de Seltsjoek-Turken gedurende de 12e en 13e eeuw staat ze te boek als een van de grootste culturele centra van Turkije. Tijdens die periode van culturele, politieke en religieuze bloei stichtte de mysticus Mevlana Celaleddin Rumi een sufi orde die in het westen bekend staat als de Dansende Derwisjen. Het opvallende groenbetegelde mausoleum van Mevlana is het meest bekende gebouw in Konya. Het aangrenzende voormalige derwisjseminarie doet nu dienst als museum. Er zijn manuscripten van Mevlana en verschillende kunstvoorwerpen die verband houden met de mystiek van de sekte.

Centraal Anatoli?
Centraal Anatoli? is het hart van Turkije en kenmerkt zich door de okerkleurige hoogvlakte, ravijnen en vulkanische toppen. De kale reli?frijke steppen die bedekt zijn met graanvelden en omgeven door de populierenbossen, hebben zich tot een landschap ontwikkeld dat wordt gekenmerkt door een overweldigende leegte. Konya is gelegen in het zuidwesten van Centraal Anatoli?.

Lezen over de mystiek van de sufi?s en de Masnawi
?De Masnawi is de zon die op iedere ziel en in ieder hart schijnt; voor iedereen en voor elke tijd.? Het bekendste boek van Mevlana Celaleddin Rumi , in het westen beter bekend als Rumi, is twee weken geleden in Nederlandse versie verschenen. De Turkse Ambassadeur overhandigde het eerste exemplaar van ?Masnawi, Het lied van het Riet? aan de heer Hirsch Ballin.
*
(Welkom in Turkije.nl)
*

Ananta
1 mei 2010, 17:04
Ik heb lang geleden het boek "the last barrier" van Reshad Feild gelezen, mooi verhaal was dat! Ken je het?

Marijke
14 mei 2010, 11:30
Een filmpje: Dansende Derwisjen (http://www.youtube.com/watch?v=eKMq5ZmdR0c)

Uitleg over het ontstaan en betekenis van whirling (http://www.youtube.com/watch?v=GVFsonahmzg)

Osho over whirling (http://www.youtube.com/watch?v=Jeca3isOoW4)

Ik kan het niet helpen dat ik me afvraag hoe het komt dat je niet tegen de grond gaat wanneer je stopt of tijdens misselijk wordt. Ik heb het idee dat je lichamelijk gezien mentaal ergens in een soort van in zwaartepunt in de buik moet zitten ofzo om omvallen en misselijkheid te voorkomen. Ik weet niet kan het niet goed uitleggen eigenlijk. Het is een gevoel SwEaTdRoP