Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Gedegen zelfonderzoek > Gedegen zelfonderzoek

Gedegen zelfonderzoek Wat zijn je ervaringen met zelfonderzoek die je hebt opgedaan.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 2 december 2017, 14:37   #71
Nowee
Vicaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Ik kan je alweer alleen maar opnieuw bedanken voor de klare uitleg; waar ik mij opnieuw totaal kan achter zetten... behalve weer de laatste paragraaf waar je ervan uitgaat dat er niet over gepraat kan worden want elk gepraat zou opnieuw over eigen ervaringen en eigen verwerkingen ervan gaan en zou dus opnieuw ego-gericht zijn...
Het probleem is niet dat er gesproken wordt of uitleg gedeeld wordt, het gaat om van het denken en beleven de geaardheid vast te stellen en de ervaring ervan te keren, ter zijde te schuiven, radicaal tot niet-weten te brengen.
Wanneer er geen ervaring is, is er ook geen taal en spreekt Jan Frazier van niet-weten. Het gaat dus niet om iets dat afwezig is want dan zouden daar woorden voor zijn die naar voorwerpen verwijzen. Het gaat om weten waarvan geen ervaring is maar onmiddellijk is, zonder ervaring is.

Citaat:
Het spijt mij maar als men wetenschappelijk onderzoek doet en men beschrijft inderdaad wat men ziet en wat men waarneemt, heeft dat, toch volgens mij totaal niets met het ego te maken...
Als men zegt dat de aarde rond de zon draait, waar is dan de ego-praat en die ego-praat blijft ook afwezig als men zegt 'ik neem waar dat de aarde rond de zon draait'.
Aan wetenschappelijk onderzoek gelden strenge regels en ik beweer al langer dat het onderzoek naar het onbekende, waar we zogezegd totaal buiten het verklaarbare wetenschappelijke onderzoek zitten deze regels, elke persoon voor zichzelf, nog strikter moeten naleven…
Het wetenschappelijk onderzoek stelt de condities en voorwaarden vast waaronder ‘iets’ zich voordoet. Het onderzoek is gericht op het met zekerheid vaststellen en beschrijven van de wereld als universum. Het denken wordt hiermee tot weten gebracht en de geaardheid ervan is een aandacht voor de wereld van de dingen.
Het gedegen zelfonderzoek bevestigt noch ontkent het wetenschappelijk weten maar doorziet de geaardheid ervan als denkbeeldig.

Citaat:
Ik stel dus vast dat jullie inderdaad een mijlpaal in jullie onderzoeksmethode bereikt hebben (nl. het inzicht dat het ego volkomen nep is en enkel misleidt), maar dat jullie er nog niet toe gekomen zijn om het werkelijke waarneembare: "‘Wat is’ is onmiddellijkheid als van ander begin, als van beschikbaarheid zonder voorwaarden" objectief naar buiten te brengen ...
Het gedegen zelfonderzoek bereikt geen resultaat aangezien er geen ervaring is van de aandacht. Het doorzien van ego is dan ook geen inzicht maar een weten van de werkelijkheid van het ik. Er kan ook niets objectief gemaakt worden omdat in het niet-weten erna geen sprake is van binnen en buiten. Er is onmiddellijkheid als van ander begin.

Citaat:
Opmerking: die strenge wetenschappelijk methode hoort niet bij "‘Wat is’ is onmiddellijkheid als van ander begin, als van beschikbaarheid zonder voorwaarden"; maar hoort wel bij het achteraf verwerken en uitdrukken van wat zo tot leven is gebracht...
Hiervan zegt het gedegen zelfonderzoek dat het weten omtrent de werkelijkheid van het ik een ‘doorpakken’ is als zelfrealisatie. Er kan geen verwerken zijn en uitdrukken als ervaring en beleving omdat het onmiddellijk is.
Het moeilijke van doorpakken is het serieus nemen van de geaardheid van aandacht. Als van beschikbaarheid zonder voorwaarden dekt geen enkele lading. Wordt het een intellectueel begrip dan is er toename van dwingelandij; wordt het een beleving dan ontstaat geheimdoenerij.
Het afronden van gedegen zelfonderzoek is zichzelf genoeg zonder meer.
Nowee is offline   Met citaat reageren
Oud 2 december 2017, 18:42   #72
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
Het probleem is niet dat er gesproken wordt of uitleg gedeeld wordt, het gaat om van het denken en beleven de geaardheid vast te stellen en de ervaring ervan te keren, ter zijde te schuiven, radicaal tot niet-weten te brengen.
Wanneer er geen ervaring is, is er ook geen taal en spreekt Jan Frazier van niet-weten. Het gaat dus niet om iets dat afwezig is want dan zouden daar woorden voor zijn die naar voorwerpen verwijzen. Het gaat om weten waarvan geen ervaring is maar onmiddellijk is, zonder ervaring is.

Het wetenschappelijk onderzoek stelt de condities en voorwaarden vast waaronder ‘iets’ zich voordoet. Het onderzoek is gericht op het met zekerheid vaststellen en beschrijven van de wereld als universum. Het denken wordt hiermee tot weten gebracht en de geaardheid ervan is een aandacht voor de wereld van de dingen.
Het gedegen zelfonderzoek bevestigt noch ontkent het wetenschappelijk weten maar doorziet de geaardheid ervan als denkbeeldig.

Het gedegen zelfonderzoek bereikt geen resultaat aangezien er geen ervaring is van de aandacht. Het doorzien van ego is dan ook geen inzicht maar een weten van de werkelijkheid van het ik. Er kan ook niets objectief gemaakt worden omdat in het niet-weten erna geen sprake is van binnen en buiten. Er is onmiddellijkheid als van ander begin.

Hiervan zegt het gedegen zelfonderzoek dat het weten omtrent de werkelijkheid van het ik een ‘doorpakken’ is als zelfrealisatie. Er kan geen verwerken zijn en uitdrukken als ervaring en beleving omdat het onmiddellijk is.
Het moeilijke van doorpakken is het serieus nemen van de geaardheid van aandacht. Als van beschikbaarheid zonder voorwaarden dekt geen enkele lading. Wordt het een intellectueel begrip dan is er toename van dwingelandij; wordt het een beleving dan ontstaat geheimdoenerij.
Oké; hier haak ik af...
Kom juist de plotse dood van een jonge vrouw uit de familie te vernemen... Leg maar eens uit dat het hier enkel om denkbeeldigheid gaat...
Soms kan men de waarheid doortrekken tot in het absurde...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 2 december 2017, 19:37   #73
Nowee
Vicaris

Standaard

Citaat:
Oké; hier haak ik af...
Kom juist de plotse dood van een jonge vrouw uit de familie te vernemen... Leg maar eens uit dat het hier enkel om denkbeeldigheid gaat...
Niet tegenstaande wat hier is geschreven is je aandacht nu bij je familie. Weten is geen uitsluiten, ook niet van bekommernis en medeleven. Mijn waardering en medegevoel gaan naar jou uit..
Nowee is offline   Met citaat reageren
Oud 2 december 2017, 20:36   #74
Iona
Vicaris

Standaard

Citaat:
Oké; hier haak ik af...
Gecondoleerd Marie!
Iona is offline   Met citaat reageren
Oud 2 december 2017, 21:43   #75
marie
Bibliothecaris

Standaard

@Iona en @ Nowee

Merci voor uw medeleven, maar het ben niet ik die u moet condoleren; eerder haar man, haar kleine kindjes en haar ouders...

Maar zulke gebeurtenissen denkbeeldig noemen gaat voor mij te ver... Onze reactie erop kan voor een stuk denkbeeldig zijn, maar de feiten zijn er en zijn niet denkbeeldig...
Maar ik wil de discussies wel een tijdje stil leggen...
Oud 2 december 2017, 22:10   #76
Dorje
Actuaris

Dorje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oké; hier haak ik af...
Sterkte, Marie, voor jou, je familie en alle naasten.

"Ik wist al vroeg dat de waarheid vinden niet hetzelfde is als geluk vinden.
Je streeft er naar waarheid te zien, maar als je die hebt gezien...
kun je pijn niet voorkomen. Anders heb je helemaal niks gezien."
Thich Nhat Hanh
Oud 3 december 2017, 00:21   #77
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
Maar ik wil de discussies wel een tijdje stil leggen...
Neem alle tijd van de wereld. Zo een altruïstisch mens als jij verstilt...
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 3 december 2017, 13:38   #78
Guido
Vicaris

Standaard

Citaat:
Ook het 'ervaren van radicaal niet-weten als een positie/perspectief (t.o.v hoe er van alles en nog wat geweten wordt, hoe van alles en nog wat werkzaamheid vind) heeft 'iets weten' nodig om dat 'ervaren als een positie/perspectief te realiseren. Daarom is het 'ervaren van radicaal niet-weten nog steeds een kennis object(...)het resultaat van willen bereiken.
'Als onmiddellijke klaarheid van Ander begin valt 'weten of radicaal niet-weten als constatering eenvoudig weg. Die klaarheid is de afronding!

Citaat:
(...)
Guido is offline   Met citaat reageren
Oud 8 december 2017, 09:08   #79
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Ook het 'ervaren van radicaal niet-weten als een positie/perspectief (t.o.v hoe er van alles en nog wat geweten wordt, hoe van alles en nog wat werkzaamheid vind) heeft 'iets weten' nodig om dat 'ervaren als een positie/perspectief te realiseren. Daarom is het 'ervaren van radicaal niet-weten nog steeds een kennis object(...)het resultaat van willen bereiken.
'Als onmiddellijke klaarheid van Ander begin valt 'weten of radicaal niet-weten als constatering eenvoudig weg. Die klaarheid is de afronding!

(...)
Alsof alles draait om weten.... het draait om zijn...
Bewust zijn.
En hoe je tot dat 'bewust' zijn komt??? Sommigen denken dat ze daar veel weten voor nodig hebben; anderen heel wat minder....
Maar zij die zich in weten verliezen berijken het in ieder geval niet...

Dat is een constante door de geschiedenis heen...
En als ze dat dan op een bepaald ogenblik inzien... dan slaan ze 180° om naar de andere kant en komen hier verkondigen dat 'niet'-weten de sleutel is... Een sleutel die wijze mensen al van het begin weggegooid hebben...
Want het draait niet om weten of niet-weten; het draait om zijn...
Bewust 'zijn'.

En wat de eigen ervaring ook leert... Dat wanneer men op een bepaald ogenblik vastzit in blablabla dat het dan die blablabla is die men moet achter zich laten... De vraagstelling was gewoon verkeerd... Men was, zoals zo dikwijls al, het doel gewoon voorbijgeschoten...
Oud 8 december 2017, 11:13   #80
Guido
Vicaris

Standaard

Citaat:
De werkelijkheid van het 'ik' is een toegankelijkheid/ontvankelijkheid.. zonder meer.
Dat er iets (Leegte, openheid, stilte etc.. aan dat 'ik' vooraf gaat is een invulling binnen die toegankelijkheid/ontvankelijkheid. Er is dus géén erna.. dat is de onmiddellijkheid.

Citaat:
Het moeilijke van doorpakken is het serieus nemen van de geaardheid van aandacht.
De aard van bewustzijn is een toegankelijkheid/ontvankelijkheid voor indrukken en registraties, die aard voegt niets toe noch haalt het iets weg. Die aard van bewustzijn heeft geen hoedanigheid of eigenschap van een verschijnsel. Het zelf-vervullende 'weten van bewustzijn komt dan vroeg of laat op de proppen om die registratie/indruk van zich-zelf als stilte, openheid, leegte, niets etc.. te duiden. Waarmee het zich-zelf verklaart ruimte/tijdloze ontvankelijkheid/toegankelijkheid te zijn zonder enige storing te ondervinden van wat zich als een ervaren/beleven toont binnen ruimte en tijd.

Die 'grond-aard van bewustzijn herkent zich niet in de registraties/indrukken, deze op hun beurt herkennen zich-zelf als duidend vermogen binnen toegankelijkheid/ontvankelijkheid. De grond-aard van bewustzijn lijkt op Ander begin 'als een beschikbaarheid zonder voorwaarden.. maar is het niet.
Ook het onmiddellijk 'weten dat weten en niet-weten niets zeggend zijn is nog steeds binnen het kader van 'ervaren. De indrukken/registraties van bewustzijn komen dan tot 'rust in het herkennen feitelijk openheid, leegte, stilte, niets te zijn(...)
Het 'ervaren zonder ervaring te zijn is de voorwaarde waar bewustzijn niet aan ontkomt. (Even terzijde. Een zwelgen in deze 'zelf-realisatie' zorgt er in 9 van de 10 gevallen voor dat men zich wil profileren deskundig te zijn m.b.t. de een of andere duiding of verwijzing in de contreien van aandacht. Dan worden er boeken geschreven satsangs gegeven.. etc. Veel meer dan dat het (de veel gebruikte uitspraak) een verschuiving van perspectief is is het dan ook niet.

Toegankelijkheid/ontvankelijkheid als de grond-aard van bewustzijn is tevens het begin en eind station van bewustzijn. Ander begin 'als een beschikbaarheid zonder voorwaarden is in mijn bevinding dan ook geen bewustzijn meer(...) (Dus ook niet iets wat het dan wel zou zijn.)
Op dit punt is er geen bewustzijn van bestaan noch niet-bestaan. Hier valt alle aandacht, alle duiding, alle verwijzing weg als.. vals.
De falsificatie van bewustzijn toont zich als een eindeloos vermogen van aanpassing.
Guido is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon