Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Begrippen > Wat versta ik onder...

Wat versta ik onder... Hier zijn op het forum veelvoorkomende begrippen te plaatsen.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 6 december 2017, 15:51   #61
Dorje
Actuaris

Dorje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
De teksten en argumenten die je aanhaalt versterken denkbeeldigheid.
Blijkbaar.

Citaat:
Wanneer ego is doorzien is er niets en niemand om te danken of dankbaar om te zijn.
Daarom dank ik je. Voor het stoppen iemand te zijn die er belang bij heeft anderen te wijzen op hun subjectieve hypnose en daarmee de eigen denkbeeldigheid versterkt.

Over en uit.
Oud 6 december 2017, 16:46   #62
Ulla
Titularis

Ulla's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Je begrijpt het goed en je begrijpt het niet goed.
Je begrijpt het goed, zelf-onderzoek is onderzoeken of waar je je mee identificeert (wat je denkt te zijn) wel degelijk is wat je werkelijk bent.
Je begrijpt het niet goed, je hangt vast aan de letterlijke betekenis van het woord identificatie. Identificeren met wat je werkelijk bent, is eigenlijk stoppen met identificeren en loskomen. In die zin is zelfonderzoek en onderzoeken of je identificatie klopt hetzelfde, ze leiden beiden (in the end) tot het stoppen met invullen wat je bent.

Identificatie en onderzoek is in het officiële taalgebruik niet hetzelfde. Dus nee ik begrijp er zo niets van wat je bedoelt. Het klinkt voor mij niet naar waarheid. Dit soort argumenten gebruikte ik toen om mijn gelijk te halen en recht te praten wat eigenlijk krom is. Volgens mij doe je hier precies hetzelfde.

Citaat:
Fijn dat je "meen" er bij zet, ook al staat het tussen haakjes.
Voor mij is bron een woord, een woord dat ik van jou heb overgenomen omdat het voor jou leek zinniger te zijn dan mijn woorden: dat wat ik/jij/eenieder werkelijk is, dat wat is altijd al is en altijd zal zijn, onpersoonlijk bewustzijn, en nog zo van die dingen. Het is op zich onbenoembaar, er is geen beeld van te maken, laat staan een afgod, maar wil je een zinnig gesprek, dan gebruik je woorden die verwijzen naar dat wat met niets echt te verwijzen naar is, zonder te vergeten dat het verwijzingen zijn (dus niet letterlijk te verstaan), en dus sowieso fout. En toch...

Het verhaal van het gouden kalf waar mensen omheen dansen verwijst erna. De mensen namen het als een beeld van god. Ik weet verder geen goed alledaags voorbeeld, het komt in allerlei vormen voor. Er zijn bv. mensen die moorden in de naam van god en bidden in werkelijkheid hun idee aan. Dat bedoel ik o.a. met beeldvorming. Op die manier geraak je verstrikt in je ego (verhaal) en vergeet je of ontdek je bewustzijn niet. En ik gebruik ook bij voorkeur het woord bewustzijn en nam het van jou over.

Citaat:
Daar ben ik het niet mee eens. Of maar gedeeltelijk mee eens. Er bestaat geen norm voor helderheid. Een Ramana zei haast geen woord, een Nissargadatta was een (schijnbaar) onrustige spraakwaterval. Een Thich Nhat Hanh is een rustig bedeesd figuur met weinig woorden, een Adyashanti is een wervelvind van overvloedige woorden en heel veel humor. De ene zelfde Helderheid drukt zich op zeer diverse manieren uit. In absolute zin is het één en hetzelfde, hoe het verschijnt (relatief) is uiters divers, er bestaat daar geen norm. De norm is een denkbeeldige creatie. Hou er aan vast, als je wil.
Waar ben je het niet mee eens? Dat ik dit zo beleef of ontdekt heb?

Het gaat ook niet om de menselijke eigenschap of iemand al dan niet veel woorden nodig heeft. Of iemand dik of dun is rustig of druk dat doet niets af aan waarheid. En het idee van de norm komt (ook) van jou weg.

Wijziging aangebracht door Ulla op 6 december 2017 om 17:28.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 6 december 2017, 18:45   #63
Dorje
Actuaris

Dorje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Identificatie en onderzoek is in het officiële taalgebruik niet hetzelfde. Dus nee ik begrijp er zo niets van wat je bedoelt. Het klinkt voor mij niet naar waarheid. Dit soort argumenten gebruikte ik toen om mijn gelijk te halen en recht te praten wat eigenlijk krom is. Volgens mij doe je hier precies hetzelfde.
Ok, als je het zo wilt blijven zien, hetgeen je projecteert op mij van hoe je jezelf vroeger bezig zag. Mij goed.
Als je taal letterlijk, officieel interpreteert voor zaken die je eigenlijk met taal niet kunt uitdrukken, dan kunnen we niets meer gecommuniceerd krijgen, dan rest er ons enkel stilte.
...

Citaat:
Dat bedoel ik o.a. met beeldvorming. Op die manier geraak je verstrikt in je ego (verhaal) en vergeet je of ontdek je bewustzijn niet. En ik gebruik ook bij voorkeur het woord bewustzijn en nam het van jou over.
Onpersoonlijk bewustzijn...

Citaat:
Waar ben je het niet mee eens? Dat ik dit zo beleef of ontdekt heb?
Dat je vasthoudt aan een zelf gecreëerde norm en jouw norm toepast (projecteert) op mijn overvloedig woordgebruik als bewijs van mijn verwarring.

Citaat:
Het gaat ook niet om de menselijke eigenschap of iemand al dan niet veel woorden nodig heeft. Of iemand dik of dun is rustig of druk dat doet niets af aan waarheid. En het idee van de norm komt (ook) van jou weg.
Juist.

Ik vond het boeiend en zinnig converseren met je, maar nu zitten we vast. Ik gebruik woorden haast nooit letterlijk, voor mij is het onmogelijk om dat letterlijk uit te drukken wat letterlijk niet uit te drukken valt. Voor jou misschien wel.

Ik ga terug wat verstillen en alles wat ik krom getrokken heb weer recht trekken in stilte.

Het ga je goed Ulla!

Adieu

Wijziging aangebracht door Dorje op 6 december 2017 om 19:16.
Dorje is offline   Met citaat reageren
Oud 6 december 2017, 19:48   #64
Ulla
Titularis

Ulla's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ok, als je het zo wilt blijven zien, hetgeen je projecteert op mij van hoe je jezelf vroeger bezig zag. Mij goed.
Als je taal letterlijk, officieel interpreteert voor zaken die je eigenlijk met taal niet kunt uitdrukken, dan kunnen we niets meer gecommuniceerd krijgen, dan rest er ons enkel stilte.
...

Onpersoonlijk bewustzijn...

Dat je vasthoudt aan een zelf gecreëerde norm en jouw norm toepast (projecteert) op mijn overvloedig woordgebruik als bewijs van mijn verwarring.

Juist.

Ik vond het boeiend en zinnig converseren met je, maar nu zitten we vast. Ik gebruik woorden haast nooit letterlijk, voor mij is het onmogelijk om dat letterlijk uit te drukken wat letterlijk niet uit te drukken valt. Voor jou misschien wel.

Ik ga terug wat verstillen en alles wat ik krom getrokken heb weer recht trekken in stilte.

Het ga je goed Ulla!

Adieu
Het was vooral bedoeld als uitnodiging om te kijken en niet als vaststaande feiten wat mij opviel. Of die vergelijking handig is weet ik zo niet, (ik ga wel in een verhaal hangen..) en voor jou(w ego) blijkbaar olie op het vuur maar het viel me gewoon op en herinnerde mij aan die situatie. Misschien idd niet zo handig om het zo te doen.

Ook ging het niet om het woordgebruik op zich maar het verhaal erachter. Wat ik vind of zie is uiteindelijk niet belangrijk, maar je kunt het wel als kans zien om te kijken. (en ik ook op mijn part) Ik kan het zomaar mis hebben toch maakt ego zich daar druk om wat we van elkaar zien en opmerken. Ik vind het jammer dat je zo snel de benen neemt.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 7 december 2017, 12:30   #65
Nowee
Vicaris

Standaard

Citaat:
Daarom dank ik je. Voor het stoppen iemand te zijn die er belang bij heeft anderen te wijzen op hun subjectieve hypnose en daarmee de eigen denkbeeldigheid versterkt.

Over en uit.
Afwijzen en het onderzoek verdraaien of naar de hand zetten om het niets weten te verhullen, is een slechte strategie. Het gedegen zelfonderzoek wijst in deze situatie aan om zich ervan te verzekeren dat het niets weten leeg blijft en doorzien wordt van ego, van denkbeeldigheid.
Nowee is offline   Met citaat reageren
Oud 7 december 2017, 17:11   #66
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
naar de hand zetten om het niets weten te verhullen, is een slechte strategie. .
Daar weet je alles van, onze zieltjes-winnaar.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 8 december 2017, 08:52   #67
Nowee
Vicaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Daar weet je alles van, onze zieltjes-winnaar.
laat Mihaela weten aan haar spiegeling.
Nowee is offline   Met citaat reageren
Oud 8 december 2017, 21:08   #68
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
laat Mihaela weten aan haar spiegeling.
Nee hoor Nowee, ik sprak echt tegen jou.
Je hebt een rigide mantra verzonnen, en die blijf jij maar herhalen.
Mensen die al een sectarische aanleg hebben, heb jij hun zieltjes al gevangen, zie Iona..
Een oprechte zoeker heeft er echt niets aan, aan zo een onbuigzame, dogmatische, en zinloze mantra...
Omdat jij maar geen verstilling in je zieltje ervaart, probeer jij door wild vreemde met je Nowee Getuigenis te hypnotiseten, jezelf van je eigen leugens te overtuigen!!

Je bent eraan verslaafd, egotripperij, zo een mantra maar blijven herhalen..

Gelukkig krenk ik je ego nu en dan, zo krijg jij alsnog de kans om de hypnose te doorbreken.
Durfde jij maar een keer in de spiegel te kijken...
Succes..
Oud 8 december 2017, 21:16   #69
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
Nee hoor Nowee, ik sprak echt tegen jou.
Je hebt een rigide mantra verzonnen, en die blijf jij maar herhalen.
Mensen die al een sectarische aanleg hebben, heb jij hun zieltjes al gevangen, zie Iona..
Een oprechte zoeker heeft er echt niets aan, aan zo een onbuigzame, dogmatische, en zinloze mantra...
Omdat jij maar geen verstilling in je zieltje ervaart, probeer jij door wild vreemde met je Nowee Getuigenis te hypnotiseten, jezelf van je eigen leugens te overtuigen!!

Je bent eraan verslaafd, egotripperij, zo een mantra maar blijven herhalen..

Gelukkig krenk ik je ego nu en dan, zo krijg jij alsnog de kans om de hypnose te doorbreken.
Durfde jij maar een keer in de spiegel te kijken...
Succes..
...
Oud 8 december 2017, 21:17   #70
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
...
...