Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Begrippen > Wat versta ik onder...

Wat versta ik onder... Hier zijn op het forum veelvoorkomende begrippen te plaatsen.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 11 december 2017, 11:44   #101
Iona
Vicaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Ego ontmoet ego overal.
Ja dat doet ego. In het volle besef dat de mens, dat je geen ego bent.

Citaat:
Ik was een whatsup aan het schrijven, naar een dierbare die per ongeluk spoelmiddel voor glas gedronken heeft.
Het was ingeschonken om het te gebruiken in de
spoelmachine voor glazen, en per ongeluk heeft zij een beetje van gedronken, denkende dat het water was..
Omdat zij nu de tijd niet heeft om uitgebreid controles en onderzoeken te doen, ging ze op eigen verantwoordelijkheid uit het ziekenhuis weg, vroegtijdig. De meeste onderzoeken waren oké, en ze voelde zich best ...
Ze had de volgende ochtend eigenlijk nog een onderzoek moeten doen, maar belangrijke afspraken konden voor haar niet wachten...
Nu blijkt dat ze toch diarree heeft bij het eten en drinken van bepaalde producten, dus raadde ik haar dwingend aan, om met spoed een afspraak te maken, voor een extra maag-onderzoek.
Ik heb uiteraard benadrukt dat hier kanker van kan ontstaan, of andere complicaties op de lange duur, ook al meent ze dat het meevalt op dit moment..
Haar levenshouding is altijd niet over na denken, dan waait het weg. Ze staat altijd vol kracht in het leven, en wat ze wilt bereikt ze ook..

Verdedegend sprak ze in mijn whatsup dat ik maar moet dimmen met het woord kanker kanker, kanker, want straks krijgt ze het alleen maar uit angst.
Ik zie hoe bij mij de woede opwelt, en van binnen wordt het scherp, mijn vingers vliegen over het toetsenbord, en hoe ik haar met 'woorden' in de nekvel pak, en haar uit haar droomwereldje wil doen ontwaken...
Ik observeer de strakheid, de scherpte van het gevoel, de furie, en blijf ik ernaar kijken.. Verstrakt, alert, de furie in haar pracht, wat een vernietigende kracht...

Zo, als ik dit niet ben, wat ben ik?
Ik voel liefde en compassie, ik voel haar angst, ik voel mijn angst.
Ze heeft nu al een afspraak gemaakt, dus waarom haar nog meer 'slaan met woorden', het is haar leven...
...
De text delete, en geen zend indrukken..
Verstilt aanschouw ik de sneeuwvlokken die elkaar inhalen. De roodborstje pikt de door mij gestrooide zaadjes gretig op..
Het wordt een koude winter.
Dank je wel Mihaela dat je dit wilt delen.
Iona is offline   Met citaat reageren
Oud 11 december 2017, 12:39   #102
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Iona Bekijk bericht
Ja dat doet ego. In het volle besef dat de mens, dat je geen ego bent.

Dank je wel Mihaela dat je dit wilt delen.
Jij ook bedankt voor delen Iona..
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Iona Bekijk bericht
Als ik mezelf nalees herken ik de straatvechter in mezelf.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 11 december 2017, 22:06   #103
Dorje
Actuaris

Dorje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Emaho! Luister nog eens naar deze zingendende zwerver!

leder van jullie is ooit wel eens door anderen gekwetst. Herinner je heel bewust, tot in de kleinste details, hoe anderen je onterecht beschuldigd hebben, je hebben doen lijden, je vernederd hebben en op de grond geworpen, en hoe je je schaamde en diep vernederd voelde. Broed deze dingen uit en geef alle ruimte aan je gevoelens van haat. En kijk, terwijl deze haat onstaat, direkt naar de essentie ervan, naar de haat zelf. Onderzoek dan eerst waar deze haat vandaan komt, vervolgens waar hij nu is en tenslotte waar hij naartoe gaat. Kijk nauwkeurig naar de kleur en vorm ervan en alle andere kenmerken.
Ongetwijfeld is je woede uiteindelijk leeg en ongrijpbaar. Verwerp je woede niet! Hij is de wijsheid van het alles-weerspiegelende gewaarzijn zelf.

...

Als je eenmaal het inzicht bezit dat de vijf emotionele vergiften leeg zijn, vermijd dan, vanaf het moment van ontstaan, deze hartstochten na te jagen. Ontspan in je eigen aard, in de aard van de geest, dan zal de emotie ongetwijfeld vanzelf tot rust komen en verdwijnen.

Dit is mijn inleiding in het transformeren van emoties en mijn instruktie om emoties te zuiveren door ze kreatief tot bloei te laten komen.

Alsje deze methode in het verleden al beoefend hebt, zullen van nu af aan, wanneer de vijf vergiften - de vervuilende hartstochten - opkomen, door de deugd van het direkt herkennen van hun verborgen essentie leegte en verschijnselen als één ontstaan. Dan gebeurt het ontstaan en oplossen van verschijnselen gelijktijdig: ontstaan en oplossen is gelijktijdig!

Voor degenen die nog niet zo gevorderd zijn is het echter beter om, als gedachten of krachtige emoties te intens opkomen, de hartstochten te onderzoeken en gelijkmoedigheid te betrachten.
Dit is het persoonlijke advies van deze lama, bewaar dit in je hart.
...

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon