Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Advaita Vedanta > Je kunt hier een (advaita georienteerd) onderwerp starten

Je kunt hier een (advaita georienteerd) onderwerp starten Je onderhoud dit draadje vervolgens zelf.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 11 september 2014, 22:08   #11
Maria
Donataris

Maria's schermafbeelding

Standaard

Heel mooi!
Maria is offline   Met citaat reageren
Oud 12 september 2014, 00:13   #12
Looro
Donataris

Looro's schermafbeelding

Standaard

'Emeth' begint met het zoeken van de zin van het leven waarbij de persoon onderweg alle zin voor zijn verliest, om te ontdekken dat leven uit leven geven is.

De bloemlezing van citaten hechten zich wonderwel aan de kern van zelfonderzoek: de correctie, het herstel door het Ware.
Emeth is een klank uit de Naam van het Onuitsprekelijke.
Looro
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 12 september 2014, 08:29   #13
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
'Emeth' begint met het zoeken van de zin van het leven waarbij de persoon onderweg alle zin voor zijn verliest, om te ontdekken dat leven uit leven geven is.

De bloemlezing van citaten hechten zich wonderwel aan de kern van zelfonderzoek: de correctie, het herstel door het Ware.
Emeth is een klank uit de Naam van het Onuitsprekelijke.
Looro
Ik schrijf net in een ander draadje aan Heerda dat we overal een eigen betekenis, een eigen concept aan willen hangen en de kale boodschap wat iets ons nou eigenlijk wil zeggen daardoor in het geheel niet doorkomt.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 12 september 2014, 09:54   #14
Rennie
Singularis

Standaard

Wanneer in elke ervaring het ?Onveranderlijke Zelf? wordt herkend (dat wat onvergankelijk is), verdwijnt de wens de eigen (onwerkelijke) grenzen te verdedigen en lost angst en strijd op.

De innerlijke 'eis' begrepen te worden, geliefd te worden, gezien te worden volgens een ideaal zelfbeeld, contact te leggen vanuit voorkeur, komt alleen voort uit de misvatting het vergankelijke te zijn.
De worsteling met het zelfbeeld kan losgelaten worden als de aandacht voor de persoon verzadigd raakt waardoor de hechting aan lijden en geluk (als dualistische begrippen) oplost.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie
Hoe vaak heb je dit zelfde verhaaltje hier nu al geplaatst?
kom eens een keer met wat nieuws.
De Onveranderlijke Waarheid vernieuwt zich niet Marie, alleen hoe alles daar een uiting van is, dat is veranderlijk.

Citaat:
het wordt wel erg saai zo.
Wat ik zo van je lees, dan verveel je je, erger je je aan alles waarvan je meent dat het voor je ingevuld wordt, ervaar je geen "goddelijkheid" en wil je zo aards mogelijk zijn...

Dan is het niet verwonderlijk dat je een spiritueel forum lijkt te willen zien functioneren als enkel een vervangend sociaal netwerk en niets moet hebben van verdieping en inzicht. Dat is prima, maar waarom dat ook aan anderen proberen op te leggen?

Citaat:
waarschijnlijk om dezelfde reden dat jij hier jouw visie tot in den treure aan een ander op wil leggen in een eindeloze herhaling van lege woorden zonder werkelijk doorleefde inhoud.
Wat is er dan in jouw ogen "opleggen" aan?

Waarom gebruik je het woord "waarschijlijk", weet je niet zeker wat je motieven zijn?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S.O.S.
Marie, volgens mij is het slim dat hier wat herhaald wordt, want volgens mij heb jij echt geen inzicht. Lees het een paar keer, dan leer je misschien nog wat!!!

En emeth, het blijven mooie zinnen....
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yoko
Zeg SOS er uit je naam blijkt wel dat jij degene bent die hulp nodig heeft. WIe denk je wel wie je bent om hier zo'n opmerking te maken tegen iemand die je niet kent. Of ben je ??n van die mensen die als een newbie telkens onder een andere identiteit zich wil manifesteren bang dat er maar enige sporen zouden kunnen wijzen naar wie je werkelijk bent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S.O.S.
Eh Yoko, wat kom je mij identificeren met je beelden die nergens op gebaseerd zijn, ik ben een nieuwe hier, maar ik ben niet triest, en als je mijn reacties leest, zal je misschien anders denken, en dat je zegt dat ik hulp nodig hebt, heb je misschien gelijk, maar als ik er hier om vraag, dan helpt niemand (behalve emeth), en ik vind de text van emeth toepasbaar op de reactie van marie, vandaar mijn bericht, beetje waardeloos yoko de exper, sorry maar voor jou ook een

Zeg emeth, je zet dit nu al voor de zoveelste keer hier neer, ik zie daar geen nut in, wat wil jij hier mee bereiken?

een andere formulering scheelt een hoop oorlog.
Citaat:
Misschien ben jij in deze die geen inzicht heeft.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S.O.S
leg maar uit, ik ben wel benieuwd
Citaat:
Je loopt in twee draadjes wat te roepen over inzicht en het gebrek bij een ander..... Ik denk dat jij zelf zit te springen om inzicht en het gebrek ervan of er zelf niet bij te kunnen projecteert jij het op iemand anders......maar goed ik vraag me af of je dit antwoord wilt horen...
Citaat:
.
Maar hoe zou iemand inzicht kunnen krijgen als het al afgekapt wordt door iemand zoals jij en marie. Als je zegt dat iets overbodig is, leg er dan ook bij uit waarom. Hoe wil jij mensen iets duidelijk maken door identificatie? Ik weet dat ik dat deed door te zeggen "heb jij echt geen inzicht" maar dat was hier in deze thread bedoeld en niet over het algemeen in het forum. En marie deed dit laatst ook bij mij... dus terugpakken zat er ook een beetje bij. En ik trek mensen die zichzelf beter vinden dan andere slecht, en die pak ik altijd aan door er boven proberen te komen, maar als een situatie vanuit mij kant zou beginnen, zou ik het nooit zo aanpakken.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Carp

Voor jou Yoko,
Citaat:

Yeah right
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Margu
Gaan jullie lekker zo?
Leuke plaatjes hebben jullie in huis.
er wordt hier wat afgegrij(n)sd,en gezoend zeg.
ik vermaak me hier kostelijk,la ze maar knallen.
M
Citaat:
Yoko, mag ik het laatste woordt hebben? Dat zal me echt een goed gewonnen gevoel geven. Of geef je het op omdat je me hopeloos vindt? In dat geval
(Na nog een tijdje van dit soort gekrakeel)

Geldingsdrang is altijd evenredig met hoe er met het ?eindige? vereenzelvigd wordt (met de afgescheiden, vergankelijke persoon).
Door ?ontmoetingen? (waar en hoe dan ook) ontstaat elke keer de gelegenheid om die vereenzelviging te proeven en te ervaren hoe de fascinatie met verschil vaak overgaat in het bevechten/verdedigen van het verschil, omdat er gehechtheid is.

Het verschil is daar zonder dat Bewustzijn ook maar een enkele voorkeur heeft hoe het verschijnt, maar wie meent alleen het verschil te ?zijn?, zal zich de Overgave die al lang is, niet realiseren. (en ook dat is een even geldige ervaring)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Carp
Wij mensen hebben een aantal van de belangrijkste lessen niet geleerd. Wij zijn een aantal van de belangrijkste menselijke waarden vergeten. Wij hebben de belangrijkste spirituele wijsheid niet begrepen. Kort samengevat, we hebben niet naar God geluisterd, en daarom doen we nu goddeloze dingen.

De boodschap die wij ontvangen van alle bronnen van licht is duidelijk: wij zijn ??n. Van deze boodschap heeft het menselijk ras zich weinig tot niets aangetrokken. Dit is de enige reden voor alle haat en voor elke oorlog. Het is eenvoudig om ons deze waarheid opnieuw te herinneren: verspreid liefde, nu, op elk moment.

Dat zou mooi zijn.
(blz 3 is helaas niet gearchiveerd)

Je ziet het is van alle tijden dat gekrakeel.
Oud 12 september 2014, 10:19   #15
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lieve
Jij gaat er vanuit dat alles ??n is. Ik niet. Wij zijn ooit ??n geweest, en zullen ooit weer ??n worden
Hi Lieve,

Hoe kan alles niet ??n zijn? Waar is het niet met zichzelf verbonden en hoe zou dat kunnen? Als jij meent dat niet alles met zichzelf verbonden en heel is, wat is er dan achter die grens die jij ziet?

Citaat:
Lieve Emeth,

Daar gaan we weer: weer dezelfde discussie.
Jij denkt anders over bepaalde zaken als ik.

Wij hebben over dit onderwerp al meer gediscussieerd, waarbij wij beiden bij ons eigen standpunt bleven.

Dus :
Ik zeg:
Wij zijn ooit ??n geweest, en zullen ooit weer ??n worden.

Jij zegt:
Wij Zijn. Alles IS. Alles Is ??n.

We komen beide op hetzelfde uit, alleen duurt het bij mij wat langer

Okay!

Liefs van Lieve
Ik ben gewoon ontzettend nieuwsgierig Lieve, hoe voor jou die beleving overeind blijft (hoe je die onderbouwt voor jezelf) dat niet alles NU ??n is.

Natuurlijk mag je vragen daarover links laten liggen, ik zal het hierbij laten als je dat werkelijk niet prettig vindt, maar zoals gezegd verbaast het me hoe een geloof gehanteerd blijft waarvan erkend wordt dat het gewoon persoonlijke aanname is, zonder die aanname dan te onderzoeken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pipi
goed jonges,
even over de liefde.

vanacht lag ik uren wakker en realiseerde mij het volgende:

toen ik mijn dochter in het winkelcentrum gans alleen achterliet omdat zij zo liep te schreeuwen, genoot ik van mijn irritaties en woede.
Er stonden natuurlijk direct 10 mensen om haar heen en ik kreeg commentaar. Ik riep woedend op z'n platst a'dams: bemoei je met je eige sake !!!!!!
en trok mijn eveneens hysterische dochter achter me aan.
In al mijn woede en opwinding kon ik niet anders dan mijzelf betrappen op het genot wat mij dit verschafte.
Genot, omdat ik alleen maar liefde voelde. Liefde voor mijzelf, voor mijn emoties, voor mijn pareltje van een dochter (die ik opdat moment voor een buitenstaander aan het mishandelen was).
Later zag ik op t.v. hoe een jong meisje misbruikt werd en vanacht bedacht ik mij: als ik die man was, dan zou ik genot voelen, en liefde voor het genot van mijzelf en liefde voor het meisje dat mij dat genot zou geven. Ik zou ??n en al liefde zijn, en het komt geen moment in mij op, dat dit misbruikte meisje of het mishandelde kind wellicht iets anders zou kunnen ervaren. Ik ga helemaal op in de liefde voor mijzelf, de handeling en objecten rondom de handeling.
Citaat:
Ooit van het woord Narcisme gehoord?
Narcisme' is een standaard diagnose voor mensen met pedofiele gevoelens....De term 'narcisme' komt van Narcissus. Narcissus is een mythologische figuur, die getroffen werd door een magische vervloeking en daarom verliefd werd op z'n eigen spiegelbeeld. Verdrietig omdat hij zichzelf alleen maar kon bekijken, maar nooit kon aanraken, kwijnde Narcissus weg. Hij at niet meer en stierf.

Ultiem narcisme
Een handpalm
geeft hortend,
stotend,
een parel vol leven
bloot

Trillend,
rillend
Daar!
het aangewezen
punt

Bas
Citaat:
Hi Pipi,..
Zo zie je dat derg "liefdesacties" anders beleefd worden.
Als ik iemand mishandeld zie worden,van het smerigste soort ( ook bij getreiter en geestelijk) dan voel ik eerst letterlijk een hevige walging,ik moet dan werkelijk bijna overgeven van woede..(soms zelfs echt overgegeven) .
Er draait iets in mijn hersens, en zelfs voel ik het tot in mijn hart, dat draaiende.
In het ergste geval zie ik ook rood voor mijn ogen komen,..heus vuurrood,.en krijg ik een hevige aandrang om de mishandelaar ongenadig onder zijn ballen te trappen,of in elkaar te tremmen..ook op de meest rotste vuilste manieren.
met bloed en al,!

Ik weet als ik dat zou doen,..zou ik ook een soort genot voelen bij elke hengst die ik diegene dan verkopen kan....want dat voel ik al bij die hevige aandrang opkomen ,..die eerste aanzet van genot.

Hiermee word ik als een slag door getroffen,..net zo snel...en ik schrik me rot van mezelf van wat ik diegene in mijn voornemen ook es effe zou laten meemaken.
En al direct daarna, begin ik ogenblikkelijk een een gloeiende hekel aan mij zelf te krijgen,..omdat ik direct voor mij al voor kan stellen,en al kan zien dat mijn actie zich via bep. lichaamsbewegingen en energieen zich daarvoor zou moeten inspannen .
mijn hatende vuile ogen,de onesthetische rot trekkies in mijn gezicht..enz...het zal dan allemaal verschijnen.
Ook denk ik gelijk aan dat angstige bloedende gezicht,dat naar mij zal zien,wat onvebiddelijk door mijn rosserij er zal zijn.
En ineens,... is er dan geen liefde meer in mij,..het verlegd zich plotseling ,
zelfprojectie
niet meer diegene die ik daar voorheen afgrondig haatte,..maar ineens naar mijzelve.een niet te onderdrukken zelfhaat.
Omdat ik in gronde zoveel ,op iets schijn te lijken,..waar ik van hield,... namelijk mijzelve.
deze zelfliefde is na zo'n enerverende belevenis gelijk helemaal over.
en ik voel me leeg,..vreselijk leeg.net alsof ik het intussen al BEN die daar iemand mishandelde.

Zo snel werkt walging m.b.t. mishandelingen die ik zie (maar dan hierboven in slowmotion gezet )die ik voel als ik smerig geweld zie,..ik lijdt daarna altijd voor enige tijd aan zelfhaat.
Citaat:
O ,..en niet dat je denkt dat ik handwringend dan daar iets overleg van :zou ik nu wel of niet,..
nee ik raak verlamd bij geweld,..ik loop ervan weg omdat ik van tevoren al weet dat ik dan weer eens een tijd zo leeg zal zijn.
Ik wil ook nooit naar zo'n films kijken.ik word daar helemaal naar van daarna.
Ken jij dit gevoel ook?

Maar jij moet nu eerst eens gaan bevallen morgen,wat een thema zeg.
maak er een mooie dag van Pipi en heel veel sterkte denk aan het ademen ,als het effe teveel wordt.veel liefs
Ik denk aan je morgen M
Citaat:
mishandelingen worden zogenaamd altijd door anderen gedaan.
het is niet leuk om in de spiegel te kijken.

ik heb eens een schattig zwart poesje gevonden en liefdevol een paar weken grootgebracht met speentje en sponsjes melk.
zijn piemeltje raakte ontstoken, en ik moest van ??n of andere dierenarts er iets in doen om de weg vrij te maken.
het was duidelijk dat het katertje enorm veel pijn leed als ik hem met kracht vasthield en dat staafje in zijn urinebuis stopte.
ik betrapte mij op een bepaald genot. Misschien is genot niet helemaal het juiste woord, eigenlijk weet ik niet precies wat voor een gevoel het was.De basis was in ieder geval w?l dat ik er goed aan deed dit bij het katertje te doen, dat het er beter van zou worden. Misschien was het een combinatie van machtswellust, genot, en eigen lijden.

Het beestje werd zo ziek dat zijn blaas knapte (kon niet meer plassen). Een andere dierenarts vertelde me dat ik dus wekenlang een staafje had gebruikt waarmee normaal gesproken een boer de uiers van een koe doorprikt.

Soms kan ik niet slapen en lig te woelen als ik aan dit katertje denk, dat na een prik direct stierf in mijn armen.

Het gevoel wat ik had toen ik hem zo'n pijn deed, is mij altijd bezig blijven houden.

Dat geldt voor al het 'kwaad' .
Met grote interesse volgde ik de serie over een slachthuis.
De slachter voelde grote liefde voor zichzelf, het slachten en de geslachtene.
De slager voelt grote liefde voor de dieren die hij slacht en bewerkt.
De verkrachter, de moordenaar.....
Citaat:
ik kan ook niet goed tegen geweld, margu,
maar heb wel menigmaal mijn vriendjes geslagen, gestompt, gebeten en gekrabt en gehaat, innig gehaat.
als ik een man was geweest dan had ik mijn vrouw mishandeld en mij compleet machteloos gevoeld hierin.
Citaat:
Ik niet Pipi ,niet omdat ik zo iets liefs ben,..dat zal niet meer zijn als elke moordenaar.
Maar omdat ik het als kind nooit ervaren heb geweld,mijn ouders sloegen nooit.
Werkelijk niet een keer,
Ik heb wel veel geweld over me heen gehad daarna in mijn leven.heel veel en van alle soorten,..mijn verlamming naar geweld en wat daarmee te doen,..en wat daarmee aan te vangen,.heeft voor mij dit langer laten voortbestaan als dat goed was voor een mens.Uit die tijd stamt de sensaties van zelfhaat die ik toen pas voor het eerst leerde kennen middels dat geweld.
Maar dat ligt nu allemaal allang achter mij.
Dag Pipi leuk dat ik je nog even sprak!
liefs M
Hi Pippi,

Het genot van ?het kwaad? boezemt meestal zoveel angst in dat er nauwelijks naar gekeken wordt. Moraal en wetten maken het moeilijker om te voelen waar er hechting aan pijn is, om af te tasten waar pijn en genot verbonden zijn.

Het genots-principe is in elke ervaring aanwezig, omdat het Scheppende beginsel in alles aanwezig is . Voor wie pijn een ge?nternaliseerde ervaring uit de jeugd is, is er altijd een koppeling van genot en pijn, het vrijmaken van genot uit pijn is wat daarna elke keer aangetrokken wordt en fascineert, omdat binnen en buiten gelijk zijn.
De ervaring van pijn is de ervaring van verbroken verbinding, van het niet herkennen of niet herkend worden in de gelijkheid. Voor een kind is het ?ontkend worden?.
Alleen vanuit die ontkenning is Zelf in staat Zelf te schaden.

Wanneer die ontkenning gebeurt in een fase van opperste afhankelijkheid, (Waarbij ook zorg plaatsvindt) wordt de pijn gelinkt naar genot. (Niet alleen in de jeugd, ook bij langdurige slachtoffers van ontvoering en marteling gebeurt het dat de dader het object van liefde wordt?.)
Dat gebeurt omdat het overgeleverd zijn aan de mishandelende ouder of beul, een verbinding vertegenwoordigt die niet beleefd wordt met de eigen manifestatie, deze wordt immers ontkend en die ontkenning wordt geloofd.
Oud 12 september 2014, 10:33   #16
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Emeth, ik onderzoek mijn overtuigingen op een andere manier dan er hier op het forum over te discussieren met jou.

Ge?rriteerd? Nee hoor. Geprikkeld ? Ook niet.

Onderzoek jij jouw overtuigingen ook nog steeds?
Als deze zich zou aandienen, tot voorbij het bot? eenvoudig omdat daar de moeiteloosheid niet zou zijn en dat altijd duidt op verzet tegen het leven.

Daarbij reikt alles in het leven iedereen aan wat niet moeiteloos stroomt en bij dat besef verbleekt de pretentie 'in het verborgene' te kunnen werken?.

Citaat:
onderzoek kost moeite, wie niet onderzoekt ervaart geen moeite?
Ik begrijp de vraag niet Marie. (Is ie trouwens aan mij?)

Citaat:
ik draaide om wat jij in je reactie daarvoor zij over moeite doen.
Vroeg me af of je die kant weleens onderzocht hebt.
Het weglopen voor wat moeite kost zeg maar.
En daardoor ervaren dat alles moeiteloos is (lijkt).

Ik moest opeens denken aan een meisje vroeger, die zei eens tegen me:
Als ik niet zeker weet dat ik het kan, begin ik er niet aan.
Moeiteloosheid is niet het ontwijken wat moeilijk lijkt...
Als dat zou gebeuren, trekt dat altijd ervaringen aan die dat spiegelen. (Ervaringen van 'moeite' dus.)

Citaat:
hmm en andersom?
Elke ervaring spiegelt de ervaarder.

Citaat:
ik geloof niet dat dat antwoord geeft op mijn vraag.
Licht dan als je wilt eens toe wat je met andersom bedoelt?

Citaat:
ff kijken, hoe zeg ik dat.
Ik was, voor ik ziek werd, nooit iemand die moeite ontweek, maar heb niet ervaren dat iets daardoor moeiteloos werd.
Ah, je bedoelt dat je juist heel veel moeite deed en hard werkte?

Met "Moeiteloosheid is niet het ontwijken wat moeilijk lijkt..." wordt niet bedoeld dat moeiteloosheid het "aangaan van wat moeilijk lijkt", is.

Moeiteloosheid verschijnt als er geen verzet meer is tegen de ervaring (geen verzet meer tegen jezelf).
Hard werken en veel moeite aangaan ontstaat meestal vanuit een veronderstelling dat niets je zomaar toekomt en schept zo precies die ervaring. (Dan komt niets je zomaar toe....)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Olivia
Tegen een bepaalde ervaring in mijn leven voel ik geen verzet meer, ik kan er in meegaan, hoe vaak ze zich ook al heeft voorgedaan.
En toch blijft ze zich voordoen ...

Dus blijkbaar is er toch nog ergens, diep verborgen, verzet aanwezig.
Maar hoe raak ik daar dan bij?
Als je geen verzet meer voelt Olivia, waarom mag ze zich dan niet meer blijven voordoen?

Citaat:
Omdat ik het beu ben om telkens weer van het ene naar het andere uiterste te moeten gaan ...

Ik verlang naar rust in die situatie.

...
Ja, ok?, het verzet is er dus nog.

Citaat:
Maar hoe kom ik erachter waar het zit?

Telkens ik me heb neergelegd bij het ene uiterste, dient het andere zich weer aan ...
Citaat:
weleens aan focussen gedacht?

www.focussen.nl

Ik heb er veel aan.
Laat bovenkomen waarom iets niet mag zijn zoals het is, schrijf het desnoods op, zonder censuur, zonder kritisch te gaan meekijken over je eigen schouder...

Als je het gevoel kunt laten bovenkomen en jezelf daarin volgt, toont het altijd waar het verankerd ligt in je.
Het kan ook nog zo zijn dat er hechting is aan verzet, of hechting aan 'iets ellendigs meemaken', je toont het allemaal aan jezelf als je okay kunt zijn met wat er is.

De innerlijke beweging terug naar heelheid werkt zonder enkele inspanning, hooguit maken we het zelf moeilijk als we een doel voor ogen houden waar het heen moet...
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon