Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Advaita Vedanta > Je kunt hier een (advaita georienteerd) onderwerp starten

Je kunt hier een (advaita georienteerd) onderwerp starten Je onderhoud dit draadje vervolgens zelf.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 30 november 2015, 11:39   #11
agorist
Dignitaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mars Bekijk bericht
In november alleen als t een indoor-rots is.
Misschien kunnen we daar een nieuwe rage van maken, zo verdienen we nog wat aan niets.
agorist is offline   Met citaat reageren
Oud 30 november 2015, 12:29   #12
Laurens
Donataris

Laurens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
De Rishis's wijzen op het belang deze klanken te laten klinken in de geest ( in je hoofd!) om zo heel langzaam de Werkelijkheid te benaderen door uit de onwerkelijkheid terug te treden.

Satyam- Jnanam-Anantam Brahman
Het zullen de klanken zijn want de woorden hebben alhier geen betekenis. Ik denk dat de Upanishaden de kinderschoenen zijn van het latere advaita. Mogelijk dat op affirmaties, klanken en meditatie in die tijd erg veel nadruk is gelegd. Advaita blijft voor mij echter altijd verbonden met het directe pad en dit soort zaken vind ik een verliezen in de verschijnselen en tamelijk omslachtig.

Citaat:
Voor de goede orde, dit heeft helemaal niets te maken met het in neo-Advaita kringen zo veel geprezen analyseren van de gedachtes en andere bewegingen in de roerige gebieden van de geest.
Neo advaita is inmiddels een begrip en wil zoveel zeggen als uitgaan van het gerealiseerde en dat als zijnde een leek in de materie als uitgangspunt hanteren. Voorbeeld: door gedegen zelfonderzoek kan ontdekt worden dat de 'ik' niet werkelijke bestaat en neo advaita neemt dat als uitgangspunt met de bedoeling dat de gedachte de realisatie (zoals bij affirmatie) wel zal volgen. Je hebt hier de aanhanger van Balsekar (neo advaitist) Puppetji aan het redeneren, zoeken en vinden gezien, desondanks wilde het kennelijk maar niet indalen. En ook zoals jij te werk gaat lijkt het verdacht veel op dat wat neo advaita dus is. Niks doen aan gedegen zelfonderzoek maar alleen maar verhalen over datgene wat anderen hebben gevonden. Als ik het goed gezien heb klikte het wel tussen jou en Puppetji.

Citaat:
De aanwijzing hier luidt, om slechts deze bewegingen te verwerpen als niet-Brahman en er op geen enkele wijze verder aandacht aan te besteden. Al het andere dat door onwetendheid wordt aangeprezen werkt contra-productief en voedt slechts deze onrust door de aandacht die er aan wordt besteedt.
En dat doe je dus juist, je blaast de beweging leven in en veroorzaakt die onrust. Het is nou net datgene dat door (je) onwetendheid wordt aangeprezen. Ik heb hier regelmatig verklaard dat bezig zijn met verschijnselen uiterst contraproductief is. Je ziet hier dat iedereen met het verschijnsel 'ik' bezig is en omdat 'ik' niet aan betekenis wil verliezen wordt er geen gedegen zelfonderzoek gedaan.

Citaat:
Het is als het pogen de golven van de zee met je handen te bedaren.....
Het pogen zelf doet weer een golf ontstaan.
Bezig zijn met 'wie' je bent, de onvolprezen 'ik', is inderdaad een eeuwige zoektocht. Het klopt allemaal wat hier staat je moet het alleen nog even op je eigen werkwijze leggen en inzien dat waarvan je druk doende bent kond doet datgene is waar ze het hier over hebben dat er gebeurd.

Citaat:
Ramakrishna gaf simpele aanwijzingen aan zijn leerlingen:

"Let waves be waves, dive deep and find immortality"
Ik kan het hier roerend mee eens zijn, maar dat lullen over de Upanishads is geen 'dive deep' dus immortality' kun je zo wel op je buik schrijven. Laat je niet in met verschijnselen.
Oud 30 november 2015, 12:39   #13
Laurens
Donataris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door agorist Bekijk bericht
Misschien kunnen we daar een nieuwe rage van maken, zo verdienen we nog wat aan niets.
Zullen we weer terug gaan naar het inhoudelijk reageren.

P.s. Ik heb dit onderwerp, als onderwerp voor het algemeen forum daarnaar toe verplaatst en Habbuthabnot heeft daar toegang verkregen. Agorist niet en kan dus niet verder meer reageren maar dat is niet erg als je ziet waarheen het zich weer wil ontwikkelen.
Oud 30 november 2015, 13:15   #14
Laurens
Donataris

Standaard

Citaat:
Als je het al bent is er hoogstens sprake van stoppen met de illusie.
Ego kan dat niet doen, want dat is de illusie.
Je zou er moedeloos van kunnen worden.
Maar die moedeloosheid wordt gezien.
Daar ligt de vrijheid.
Realisatie.
Vrede.
Je maakt een denkfoutje dat ego het niet kan doen omdat ego illusie is.

Neem even de illusie als uitgangspunt en van die illusie is het heersende (de koning op de troon) aspect ego, dan is dus de vraag wie anders dan de koning kan de illusie van zijn koninkrijk ontdoen? De moeilijkheid is dat ego ook nog eens de poten onder zijn eigen troon moet uitzagen en daartoe is het niet bereid. Om je daarbij te helpen is dit forum dat gedegen zelfonderzoek in zijn vaandel heeft met de vraag hoe komen wij om ego heen om aan zijn troon te knagen zonder dat hij dat door heeft.
Oud 30 november 2015, 14:53   #15
Mars
Sterrestof

Mars's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Je maakt een denkfoutje dat ego het niet kan doen omdat ego illusie is.

Neem even de illusie als uitgangspunt en van die illusie is het heersende (de koning op de troon) aspect ego, dan is dus de vraag wie anders dan de koning kan de illusie van zijn koninkrijk ontdoen? De moeilijkheid is dat ego ook nog eens de poten onder zijn eigen troon moet uitzagen en daartoe is het niet bereid. Om je daarbij te helpen is dit forum dat gedegen zelfonderzoek in zijn vaandel heeft met de vraag hoe komen wij om ego heen om aan zijn troon te knagen zonder dat hij dat door heeft.
Dat denken en die foutjes worden ook gezien.
Bij deze realisatie, wat geen denken is, wordt het vanzelf wat minder illusoir.
Als je dat realiseert wat altijd uitgangspunt is.
Dan hoeft er niet gezaagd te worden.
Dan weet je wie Koning is.
Mars is offline   Met citaat reageren
Oud 30 november 2015, 15:35   #16
Laurens
Donataris

Standaard

Citaat:
Dat denken en die foutjes worden ook gezien.
Bij deze realisatie, wat geen denken is, wordt het vanzelf wat minder illusoir.
Als je dat realiseert wat altijd uitgangspunt is.
Dan hoeft er niet gezaagd te worden.
Dan weet je wie Koning is.
Als dat wat ziet nou die koning van de illusie is dan is het geziene vanwege de koninklijke hoogheid verkleurd en blijft dat wat gezien zou kunnen worden ongezien en dus blijft ook de koning lekker zitten waar die zit. De koning heeft zijn best gedaan zich van zijn imaginaire koninkrijk te ontdoen en is inmiddels alleen nog maar een illusie armer omdat de illusie die hij zelf is nog niet is opgeruimd.
Zodoende is het koninklijke 'ik' nog het uitgangspunt en moet er dus nog gezaagd worden.

Citaat:
Als je het al bent is er hoogstens sprake van stoppen met de illusie.
Ego kan dat niet doen, want dat is de illusie.
Je zou er moedeloos van kunnen worden.
Maar die moedeloosheid wordt gezien.
Daar ligt de vrijheid.
Realisatie.
Vrede.
Dus als je 'dat' al bent is er geen sprake van illusie meer en dus niet wat er nog gestopt zou moeten worden. Ergo zo lang er dus nog sprake is van illusie zit er een koning op de troon. Als er sprake is van moedeloosheid is het van de koning die door de koning wordt gezien.
Oud 30 november 2015, 16:36   #17
Rob
Titularis

Rob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Doe eens een poging dat te duiden.

Het enige paradoxale is de 'we' ook 'we', het veelvoud van 'ik', bestaat niet.
Een poging het zogenaamde onverklaarbare te duiden is het volgende.

Wanneer is dat dan het geval dan? Voor mij is dat worden aan z'n eind gekomen bij het 'weten' wat ik ben (ik hier dan in de betekenis van het 'gij zijt Dat' van Habbuthabnot). Hierin zit een paradox (zei het een zeer slechte) want er is geen sprake van worden, eerder van een ont'worden.

Afijn een uitleg en de vraag is hoe zie jij dat?

Zo ken ik er nog wel een stuk of tien.

Dit alles laat onverlet de vraag waarom je dat allemaal zou moeten/kunnen/willen weten (kennen). Zijn wij met z'n allen op weg Schriftgeleerden te worden of doen we zelfonderzoek. Zie dat ego alsmaar afleiding zoekt om niet aan de eliminatie van het kleine (zich)zelf te hoeven beginnen?

Oneindigheid lijkt me meer waarschijnlijk. Ook schitterende boeken lezen is afleiding en niet aan te bevelen als plaatsvervanger voor gedegen zelfonderzoek. Ik schrijf slechts uit noodzaak. Een boek over de De Upanishads draagt alleen maar bij aan de kennis en het idee je denken te zijn.
Nee, ik kan dat niet nader duiden. De paradox zit hem in 'worden wat je bent'. Het specifieke van een paradox is dat het reguliere denken buiten spel wordt gezet. Hoe kan iets iets worden wat het al is? Hoe kan een appel een appel worden?

Daar zit hem dan ook meteen het (een van de) 'lek' van neo - advaita. Er wordt namelijk iets toege?igend wat je al bent zonder dat wat je bent te zijn geworden. Ik noem dat (ieder beter alternatief is wenselijk) iets toe-eigenen wat niet de 'beleefde werkelijkheid' is. Het is in de meeste gevallen een rationele realisatie omdat dat wat (rationeel) begrepen kan worden wordt toege?igend. Men noemt het ook wel mind-realisatie.

Kan iemand het nog volgen? Nee? Dan ben je op de goede weg!

Verder sluit zelfonderzoek niets uit. Je kunt mij als boekhandelaar natuurlijk niet vragen om het lezen van boeken af te raden ? Dat is ook niet nodig, want lezen kan helpen bij het onderzoek. Net zo goed als meditatie kan helpen. De een zweert bij het ene en de ander bij het andere. Lees boeken, ga naar satsang, ga mediteren en onderzoek alles wat voorbij komt gedegen, zou ik adviseren. En ieder advies kent vele valkuilen. Wanneer de wens om te ontdekken wat je in essentie bent groter is dan al het andere dat iemand zich kan wensen, dan heb ik alle vertrouwen in een goede afloop.

Daar zit hem dan ook meteen een hele batterij aan valkuilen. Ja, ik wil weten wat ik ben, zegt de nietsvermoedende zoeker. Oke, lees deze 10 boeken van kaft tot kaft, sta elke dag een half uur eerder op en doe niets, ga 2 x per dag een half uur mediteren. Bezoek alle satsang van een leraar die je past ? Daar haakt het gros van de mensen af. Want we lezen alleen wat ons in de kraam te pas komt, gaan naar satsang als er niet iets anders tussen komt, een half uur eerder opstaan is lastig als je bed nog lekker warm is en strikt 2 x per dag mediteren is wel heel lastig om vol te houden.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 30 november 2015, 17:34   #18
Laurens
Donataris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
We kunnen niet weten wat we zijn.
We kunnen slechts worden wat we zijn.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Nee, ik kan dat niet nader duiden. De paradox zit hem in 'worden wat je bent'. Het specifieke van een paradox is dat het reguliere denken buiten spel wordt gezet. Hoe kan iets iets worden wat het al is? Hoe kan een appel een appel worden?
We kunnen niet iets worden wat we al zijn. Het is dus verkeerd woordgebruik en geen paradox. Dat laat onverlet dat we iets zijn geworden. Iets waarin kennelijk is voorzien (vrije wil) maar feitelijk niet de bedoeling was namelijk een zelfstandige entiteit een 'ik'. Het is dus terug naar af.

Niet zelden heb ik het idee voor Jan met de korte Achternaam mee te doen. Ik schreef hiervoor nog 'er is geen sprake van worden, eerder een ontworden'. Lang geleden toen ik meende dat het invloed had schreef ik al (nu dus weer voor de *tigste keer) dat het wel zo kan zijn dat je 'dat' al bent maar je werkkapitaal is je 'ik' en daar identificeer je je mee. Ook dat voorgaande ont'worden relateert daaraan want dat behelst dus het loskomen van de identificatie met dat 'ik'. Feitelijk kun je dus zeggen je bent het al maar je ziet het niet. Over dat worden terug naar Habbuthabnot want daar reageerde ik op.

Citaat:
Daar zit hem dan ook meteen het (een van de) 'lek' van neo - advaita. Er wordt namelijk iets toege?igend wat je al bent zonder dat wat je bent te zijn geworden. Ik noem dat (ieder beter alternatief is wenselijk) iets toe-eigenen wat niet de 'beleefde werkelijkheid' is. Het is in de meeste gevallen een rationele realisatie omdat dat wat (rationeel) begrepen kan worden wordt toege?igend. Men noemt het ook wel mind-realisatie.
Wat we hier en nu aan het doen zijn, zo schreef ik al, is precies hetzelfde, proberen theoretisch gerealiseerd te geraken door kennis te nemen van oude geschriften. Wat ik ook al schreef is dat we ons al kunnen realiseren dat we in ons handelen al weer geen gevolg geven aan de oude vedische geschriften dit bezig zijn met verschijnselen nou juist niet te doen. Ook een realisatie.

Citaat:
Ik vind dat een merkwaardige graadmeter. Waarheid kan niet gekend worden in je egopositie en doen aan waarheidvinding annex gedegen zelfonderzoek maakt je bevattelijker voor het herkennen van Waarheid. Herkennen van Waarheid is de graadmeter. Zolang je daar niet bent zwerf je rond in de illusie en daarvan maakt begrijpen en het kunnen volgen waar het om gaat nog onderdeel uit.

Citaat:
Verder sluit zelfonderzoek niets uit.
Een misvatting van jewelste als je het tenminste hebt over gedegen zelfonderzoek. Dat is het onderzoeken van gedachten op waarheid, een boek is daar niet bij behulpzaam, dat vormt maar nieuwe gedachten en aannames die onderzocht moeten worden. En verder sluit gedegen zelfonderzoek al snel verschijnselen uit als behorende tot Waarheid. Er worden hier zeer veelvuldig kreten geslaakt (weliswaar afkomstig van prominente gerealiseerden) als een soort van spirituele moraal, waar je je maar aan hebt te houden maar die door betrokkene absoluut niet onderzocht kan zijn. Het is zo evident hoe weinig hier, ook onder de getrouwen, aan gedegen zelfonderzoek wordt gedaan. Boeken maken dat je zulke spreuken kunt reciteren en je gerealiseerd kunt voordoen maar het zijn holle frasen voor de onwetende goegemeente. Bij een gerealiseerde val je door de mand.

Citaat:
Je kunt mij als boekhandelaar natuurlijk niet vragen om het lezen van boeken af te raden ? Dat is ook niet nodig, want lezen kan helpen bij het onderzoek. Net zo goed als meditatie kan helpen. De een zweert bij het ene en de ander bij het andere. Lees boeken, ga naar satsang, ga mediteren en onderzoek alles wat voorbij komt gedegen, zou ik adviseren. En ieder advies kent vele valkuilen. Wanneer de wens om te ontdekken wat je in essentie bent groter is dan al het andere dat iemand zich kan wensen, dan heb ik alle vertrouwen in een goede afloop.

Daar zit hem dan ook meteen een hele batterij aan valkuilen. Ja, ik wil weten wat ik ben, zegt de nietsvermoedende zoeker. Oke, lees deze 10 boeken van kaft tot kaft, sta elke dag een half uur eerder op en doe niets, ga 2 x per dag een half uur mediteren. Bezoek alle satsang van een leraar die je past ? Daar haakt het gros van de mensen af. Want we lezen alleen wat ons in de kraam te pas komt, gaan naar satsang als er niet iets anders tussen komt, een half uur eerder opstaan is lastig als je bed nog lekker warm is en strikt 2 x per dag mediteren is wel heel lastig om vol te houden.
Ik beveel het niet aan te doen, het is als shoppen bij vele Guru's om te zien wat er het beste in jouw straatje te pas komt (meestal ego ontziende want waar ego koning is gaat ie voor eigen belang en wat je bent heeft daar niets mee uitstaande). Je kent Puppetji nog wel denk ik. Ben je helemaal onwetende ga dan iets lezen van Osho, Nisargadatta of Wolter Keers maar ga niet literaat shoppen om iets van Tolle te nemen wat je van pas komt en weer iets anders van Balsekar die dat idee weer kan ondersteunen, enzovoort. Meditatie heb ik, maar ook vele anderen, nooit gedaan en (is dan ook) niet echt nodig, het kan makkelijk doel op zich worden en dan ga je niet meer verder. Je advies 'alles te onderzoeken' is een zeer slechte raad want je zoekt je een slag in de rondte als je niet veel aan gedachten die vrijwel onmogelijk waar kunnen zijn niet meteen al als onwaar wegstreept.
Oud 30 november 2015, 19:25   #19
Mars
Sterrestof

Mars's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als dat wat ziet nou die koning van de illusie is dan is het geziene vanwege de koninklijke hoogheid verkleurd en blijft dat wat gezien zou kunnen worden ongezien en dus blijft ook de koning lekker zitten waar die zit. De koning heeft zijn best gedaan zich van zijn imaginaire koninkrijk te ontdoen en is inmiddels alleen nog maar een illusie armer omdat de illusie die hij zelf is nog niet is opgeruimd.
Zodoende is het koninklijke 'ik' nog het uitgangspunt en moet er dus nog gezaagd worden.
Dat wat ziet is helder en niet gestoeld dus er mag gezaagd worden wat men wil.

Citaat:
Dus als je 'dat' al bent is er geen sprake van illusie meer en dus niet wat er nog gestopt zou moeten worden. Ergo zo lang er dus nog sprake is van illusie zit er een koning op de troon. Als er sprake is van moedeloosheid is het van de koning die door de koning wordt gezien.
Als er sprake is van moedeloosheid is het van de Koning die niet te vermoeien valt.
Mars is offline   Met citaat reageren
Oud 30 november 2015, 20:52   #20
habbuthabnot
Mandataris

habbuthabnot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht

Verder sluit zelfonderzoek niets uit. Je kunt mij als boekhandelaar natuurlijk niet vragen om het lezen van boeken af te raden ? Dat is ook niet nodig, want lezen kan helpen bij het onderzoek. Net zo goed als meditatie kan helpen. De een zweert bij het ene en de ander bij het andere. Lees boeken, ga naar satsang, ga mediteren en onderzoek alles wat voorbij komt gedegen, zou ik adviseren. En ieder advies kent vele valkuilen. Wanneer de wens om te ontdekken wat je in essentie bent groter is dan al het andere dat iemand zich kan wensen, dan heb ik alle vertrouwen in een goede afloop.

Grote vriend

Je zegt een hoop belangrijke dingen in een paar zinnen.
Ik ga dus niet op alles in maar op een paar details.

Op de eerste plaats het begrip 'mind-realisatie'.
Dat had ik nog nooit gehoord maar het dekt op een verrassende manier de lading wat mij betreft.
Het wonderbaarlijke is dat de uiteindelijke realisatie van de Absolute Werkelijkheid ook een 'mind-realisatie' genoemd zou kunnen worden maar dan op een andere manier begrepen....!!

Je uitleg omtrent 'het worden wat je bent' als paradox snijdt hout en is beeldend. Het probleem zit'em in de ontrafeling van de gehanteerde begrippen. Je kunt inderdaad niet worden wat je al bent, tenzij een deel van jou meent dat het zich onderscheidt van de rest en daarmee een eigen identiteit opeist. Dat 'verdwaalde' deel moet nu herinnerd worden aan zijn oorsprong en in die zin weer opnieuw worden wat het is.

Dit is precies zo het geval met de Schepping in het groot.
Vanuit het standpunt van Het Absolute (Brahman) is er helemaal geen Schepping! Er is niets anders dan Hij.
Echter vanuit het standpunt van De Schepping is wel degelijk iets gaande...

Het 'worden wat je bent' geldt in die zin ook voor de Schepping als geheel en voor ons individuen in het bijzonder.
Wij kunnen opnieuw worden wat we zijn door ons onze eigen oorsprong te herinneren. Het instrument daartoe is de geest. Je zou dit het 'verdwaalde deel' kunnen noemen. Het lichaam dat we bezitten kan zich dat niet herinneren omdat haar structuur te grof is en het de nodige instrumenten niet ter beschikking heeft.
De geest kan dit echter wel!
Daarom is de geest het werkterrein als het er om gaat te worden wat we zijn. De geest kan terugkeren naar haar oorspronkelijke substantie en zich realiseren dat het 'Dat' is.
Uiteindelijk als zij oog in oog staat met haar Schepper realiseert zij zich haar oorsprong en verliest zij zich in de geliefde.

De geest versmelt in de laatste fase van dit proces met de Absolute substantie en 'wordt' zo wat zij altijd al was.

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon