Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Begrippen > Wat versta ik onder...

Wat versta ik onder... Hier zijn op het forum veelvoorkomende begrippen te plaatsen.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 1 juli 2017, 23:00   #81
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Geprobeerd, ik kan het luisteren naar die woordenvloed niet langer dan 1 min opbrengen.
Afronden van gedegen zelfonderzoek is pas maar het begin. De materie in de klip is voor gevorderden, begrijpelijk dat jij er niets van snapt, en dat de woorden langs je heen gaan.
Het is een goeie zet van je om een forum voor jezelf te openen. Zo kan jij blijven oefenen, jouw idee?n ventileren, tot dat jij het geduld opbrengt, en uiteindelijk ook zelf snapt wat je steeds schrijft..
Je ziet het, iedereen leeft met jou mee.
Sterkte en succes.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 7 juli 2017, 16:58   #82
Iona
Jubilaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Zo kan kan jij blijven oefenen, jouw idee?n ventileren, tot dat jij het geduld opbrengt, en uiteindelijk ook zelf snapt wat je steeds schrijft..
Je hebt het natuurlijk enkel over jezelf.
Wat als je jij en jou vervangt door ik?
Iona is offline   Met citaat reageren
Oud 7 juli 2017, 17:48   #83
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Iona Bekijk bericht
Oei! Iona, Iona....
Je wilt ook de Guru zijn?
Hoe is het verlopen met de vriend die jou een beetje koeieneerde? Heb jij jezelf vrij van gemaakt?
Uit een 'rol' stappen, en vervolgens een nieuwe rol aannemen, is geen verandering/ inzichtelijkheid...
Oud 7 juli 2017, 18:15   #84
Iona
Jubilaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Oei! Iona, Iona....
Je wilt ook de Guru zijn?
Hoe is het verlopen met de vriend die jou een beetje koeieneerde? Heb jij jezelf vrij van gemaakt?
Uit een 'rol' stappen, en vervolgens een nieuwe rol aannemen, is geen verandering/ inzichtelijkheid...
Je kunt me de pot op.
Oud 7 juli 2017, 21:07   #85
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
Je kunt me de pot op.
De 4 vragen van Byron Katie zien er op het eerste gezicht heel eenvoudig uit, maar kunnen tot een enorme verandering in je leven leiden:
? Is het waar?
? Kun je absoluut zeker weten dat het waar is?
? Hoe reageer je op die gedachte?
? Wie zou je zijn zonder deze gedachte?

Stress en hersenspinsels

De 4 vragen van Byron Katie helpen je om stress en hersenspinsels op de juiste manier te benaderen, om uiteindelijk weer meer rust in je leven te krijgen. Ben je er van overtuigd dat de buurvrouw het op je voorzien heeft, je collega een luie donder is of je geliefde je zal gaan verlaten? Dit kan je een hoop stress opleveren, waardoor het verstandig is om jezelf de 4 vragen van Byron Katie te stellen.

Is het waar?

Laat je onzekerheden en emoties even los en vraag jezelf eens af of het echt waar is. Je hebt kans dat die collega alleen lui lijkt op het moment dat jij even langs loopt, maar je in de resultaten nergens een bewijst voor luiheid kan vinden. Deze van de 4 vragen van Byron Katie kan je helpen in een vroeg stadium een niet-realistische gedachte te ontdekken.

Kun je absoluut zeker weten dat het waar is?

Is het mogelijk om na te gaan of de gedachte die je hebt 100% zeker waar is? Wil je geliefde inderdaad bij je weg? Hoe kun je dat met absolute zekerheid controleren, zonder het aan hem of haar te vragen? Je kunt niet in zijn of haar hoofd kijken, dus hoe kun je absoluut zeker weten dat het waar is? Deze van de 4 vragen van Byron Katie kan je behoorlijk aan het twijfelen maken, op basis waarvan je in kunt zien dat de stress nergens voor nodig is.

Hoe reageer je op die gedachte?

Ga bij jezelf na hoe je omgaat met de gedachte die je hebt, bijvoorbeeld dat je collega inderdaad maar lui is. Hoe voel je je wanneer je je collega rustig naar buiten ziet kijken, zonder hard aan de slag te zijn? Maakt het je boos, jaloers of wellicht gefrustreerd? De kans is groot dat je jezelf onnodig aan het opjutten bent, over iets waar je geen invloed op hebt of zelfs niets mee te maken hebt. Probeer de gedachten los te laten, zeker wanneer je er niets aan kunt veranderen. Deze van de 4 vragen van Byron Katie helpt je kritisch naar jezelf te kijken en geen energie te verspillen aan gevoelens die je niet verder helpen.

Wie zou je zijn zonder deze gedachte?

Tenslotte kun je deze van de 4 vragen van Byron Katie gebruiken om na te gaan hoe de wereld eruit zou zien wanneer je de gedachte loslaat. Zou je je opgelucht voelen, of er zelfs blij van worden? Bekijk je antwoorden op de verschillende vragen en ga na of je voldoende grond hebt om aan de gedachte vast te blijven houden: waarschijnlijk niet!
Oud 7 juli 2017, 21:10   #86
Mihaela
Singularis

Standaard

spreekwoorden en uitdrukkingen bevatten `de pot op`
de pot op kunnen (=in geen geval krijgen)
je kunt van mij de pot op. (=je doet maar waar je zin in hebt)
Het dialectenwoordenboek kent 23 spreekwoorden met `de pot op`
Zeeuws: je kan ter anangen (=de pot op)
Munsterbilzen - Minsters: l?k men klitse ! (=de pot op !)
Hamonter: shiet mich (=ge kunt mij de pot op)
Geels: ge kunt men kloewete kusse (=je kan de pot op)
Hulsbergs: doe kins mich de poekel afroetsje (=je kunt de pot op)
Oudenbosch: mijne zak kunde opblaoze (=je kunt de pot op)
Dendermonds: da ze schaite lupt (=ze kan de pot op)
Munsterbilzen - Minsters: dat ze men kloete kisse (=ze kunnen de pot op)
tervurens: Bloost em op, kust maain ol, kus maain klute (=de pot op)
Riemsts: De kins mich e' h??pke sje?te! (=Je kan de pot op!)
Heerlens: leck mich im aasj (=je kunt me de pot op)
Tegels: lek mich de z?k (=je kunt de pot op)
Kortrijks: Skit in den dik ? vint (=Je kan de pot op)
Roermonds: L?k mich am aarsj (=Je kunt mij de pot op)
Kortemarks: ge ku ze stoovn, ge ku ze kussn (=je kunt de pot op)
Liwwadders: dou kest mie de haan naaie! (=je kunt me de pot op!)
Horster: geej kunt meej d?n hak vio?le (=je kunt me de pot op)
Oudenbosch: gij kunt de pot op (=je bekijkt het maar)
Lebbeeks: kak: Kak of gi?ne kak, de pot op (=Tegen wil en dank / willen of niet..)
Liessents: ge k?nt de pot op (=je kan me wat)
Munsterbilzen - Minsters: kak of gene kak, de pot op ! (=goesting of geen, vooruit !)
Hulsters (NL): ghe kunt de pot op (=je zoekt het maar uit!)
Bilzers: kak of gene kak : de pot op ! (=zin of geen zin, het moet !)
Oud 8 juli 2017, 10:06   #87
Turrio
Jubilaris

Turrio's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gedegen zelfonderzoek is loskomen van het lichaam/geest-organisme. Het loskomen doet ego verdwijnen in onveranderlijke openheid.
Door aan de ander een plaats toe te wijzen als jezelf wordt ego bevestigd. De ander is een ideale terugkoppeling naar ego.
Loskomen (aan waarheidsvinding doen) is terugkoppeling onderzoeken en zien (ontdekken) waar en hoe onmiddellijkheid denkbeeldigheid wordt, tot ego wordt.

Eerst is het gedegen zelfonderzoek een plotse en vreemde gewaarwording van onveranderlijke openheid.
Dit bewust zijn is geen verklaring van fenomenen maar is een uiting van beschikbaarheid waaraan geen voorwaarden voldoen.
De ander, ikzelf, de wereld, zijn en hebben een verklaring voor wat en waarin zij verschijnen. Zij zijn zichzelf de voorwaarden waaraan zij voldoen.
Gedegen zelfonderzoek is een losmaken van het verschijnen als verklaring in de ontdekking (zien) van het als beschikbaar zijn zonder voorwaarden. Wat-is voldoet aan geen enkele voorwaarde waardoor het een verklaring kan worden.

De natuurlijkheid waarnaar je in de quote verwijst is een denkbeeldige natuur omdat deze een verklaring zoekt van het verschijnen in de natuur. De natuurlijkheid van het gedegen zelfonderzoek is een onmiddellijke uiting van beschikbaarheid zonder voorwaarden, van onveranderlijke openheid.
Je stelt de vraag en je weet al dat elke verklaring, elk antwoord 'de pot op kan'. Je weet dat gedegen zelfonderzoek van een ander begin is.
...
Oud 8 juli 2017, 10:36   #88
Ben
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turrio Bekijk bericht
Gedegen zelfonderzoek is loskomen van het lichaam/geest-organisme. Het loskomen doet ego verdwijnen in onveranderlijke openheid.
Door aan de ander een plaats toe te wijzen als jezelf wordt ego bevestigd. De ander is een ideale terugkoppeling naar ego.
Loskomen (aan waarheidsvinding doen) is terugkoppeling onderzoeken en zien (ontdekken) waar en hoe onmiddellijkheid denkbeeldigheid wordt, tot ego wordt.

Eerst is het gedegen zelfonderzoek een plotse en vreemde gewaarwording van onveranderlijke openheid.
Dit bewust zijn is geen verklaring van fenomenen maar is een uiting van beschikbaarheid waaraan geen voorwaarden voldoen.
De ander, ikzelf, de wereld, zijn en hebben een verklaring voor wat en waarin zij verschijnen. Zij zijn zichzelf de voorwaarden waaraan zij voldoen.
Gedegen zelfonderzoek is een losmaken van het verschijnen als verklaring in de ontdekking (zien) van het als beschikbaar zijn zonder voorwaarden. Wat-is voldoet aan geen enkele voorwaarde waardoor het een verklaring kan worden.

De natuurlijkheid waarnaar je in de quote verwijst is een denkbeeldige natuur omdat deze een verklaring zoekt van het verschijnen in de natuur. De natuurlijkheid van het gedegen zelfonderzoek is een onmiddellijke uiting van beschikbaarheid zonder voorwaarden, van onveranderlijke openheid.
Je stelt de vraag en je weet al dat elke verklaring, elk antwoord 'de pot op kan'. Je weet dat gedegen zelfonderzoek van een ander begin is.
...
...
Ben is offline   Met citaat reageren
Oud 8 juli 2017, 13:01   #89
Iona
Jubilaris

Standaard

Citaat:
Je stelt de vraag en je weet al dat elke verklaring, elk antwoord 'de pot op kan'.
Dat is niet wat ik weet toen ik de vraag stelde.
Oud 13 juli 2017, 14:13   #90
katerie
Voormalig lid

katerie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben Bekijk bericht
@Turrio: ...
Is de zomer voor jou al voorbij Ben?
Zie Een zomer lang.. 'Zwijgen.

Valt mij op dat jij en Turrio het zeer moeilijk hebben met zwijgen. En dat terwijl Turrio / Looro er genoeg definities over heeft:

- In zwijgen wordt de subjectiviteit losgemaakt uit denkbeeldigheid.
- Het zwijgen is een gestalte, een beschikbaarheid zonder voorwaarden.

etc.

Maar ik heb de vraag al is eerder gesteld aan Looro.
Blijkbaar houdt niets jou en Turrio tegen om verder te schrijven / spreken ondanks alle definities over zwijgen.
Turrio zou Looro niet zijn moest hij niet voor alles een uitleg hebben:

Citaat:
"De mond houden en zwijgen gaan niet over dezelfde inhoud maar kunnen samen gaan als oorzaak en gevolg. In datzelfde verband verhouden zich ook spreken en zwijgen.
Het is daarom beter zich af te vragen wat zwijgen betekent in het geheel van wat geweten wordt of aangenomen wordt.

Wat weten wij over wat wij weten als wij spreken over wat-is en dat zijn herkenen als de grond van wat wij noemen 'mijn zelf'.

Over dat weten gaat het in gedegen zelfonderzoek; De eerste stap daarvan is zwijgen.
...".

Looro

uit los bericht
Zwijgen is nochtans simpelweg zwijgen voor mij.
Dan schrijf je ook niet op fora, want dat is geen zwijgen, dat is nog steeds het denken dat iets wil zeggen, overbrengen...
Maar als je gedegen zelfonderzoek afgerond hebt kan je ongelimiteerd spreken / schrijven terwijl je zwijgt, want dan zijn het jouw woorden niet meer. Zo moeten jullie het zien, ervaren.

Er is dan 'niemand' meer die spreekt / schrijft...
Citaat:
...de woorden die ik schreef niet mijn woorden waren....
Enkel Bewustzijn spreekt..., het 'ik', dat zwijgt.
katerie is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon