Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Bewustwording > Alles is bewustzijn

Alles is bewustzijn De rest is persoonlijke invulling.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 18 juli 2014, 13:46   #1
Looro
Donataris

Looro's schermafbeelding

Standaard Het lichaam, het vleesgeworden zelf

Ondanks de vaststelling dat bijna alle onderwerpen van dit forum verwijzen naar een 'ego' in de zoektocht naar 'wat ik ben', plaats ik het lichaam als bron van de zelfverwerkelijking. Het lichaam is niet alleen de fysieke gestalte waarmee ik in de wereld verschijn. Het lichaam is ook het vermogen en de werking van dat vermogen dat ik door gedrag (h)erken als eigen, als van mijzelf.
In dit draadje wil ik graag van gedachten wisselen over hoe wij het vermogen om lichaam te zijn opvatten in het perspectief van zelfverwerkelijking.Looro
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 19 juli 2014, 17:18   #2
Nadje
Staffunctionaris

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Ondanks de vaststelling dat bijna alle onderwerpen van dit forum verwijzen naar een 'ego' in de zoektocht naar 'wat ik ben', plaats ik het lichaam als bron van de zelfverwerkelijking. Het lichaam is niet alleen de fysieke gestalte waarmee ik in de wereld verschijn. Het lichaam is ook het vermogen en de werking van dat vermogen dat ik door gedrag (h)erken als eigen, als van mijzelf.
In dit draadje wil ik graag van gedachten wisselen over hoe wij het vermogen om lichaam te zijn opvatten in het perspectief van zelfverwerkelijking.Looro
Mooi onderwerp. Eens kijken wat ik er over kan zeggen. Het lichaam is datgene waarvan wij ons bedienen in deze wereld. Of om de wereld mee te cre?eren. Zoals ik het zie vormt het lichaam zich naar de geest. Beiden zijn belangrijk. het is een wisselwerking. Je kunt bij het lichaam beginnen of bij de geest. Al naar gelang. En ze komen ergens samen. Als we praten over eenheid of heelheid, dan kunnen we ze niet los van elkaar zien toch?
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 19 juli 2014, 17:20   #3
Mars
Sterrestof

Mars's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Zoals ik het zie vormt het lichaam zich naar de geest.
Waarom heb ik zoveel neus-haar ?
Mars is offline   Met citaat reageren
Oud 19 juli 2014, 18:44   #4
Nadje
Staffunctionaris

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mars Bekijk bericht
Waarom heb ik zoveel neus-haar ?
Vanwege je geneuzel? Ik gooi maar eens een balletje op.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 19 juli 2014, 19:10   #5
Mars
Sterrestof

Mars's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vanwege je geneuzel? Ik gooi maar eens een balletje op.
Heel goed. Een heus haarballetje. (Getver nou doe ik t weer.)
Mars is offline   Met citaat reageren
Oud 19 juli 2014, 22:00   #6
Looro
Donataris

Looro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mooi onderwerp. Eens kijken wat ik er over kan zeggen...
Luister maar eerst naar Mars! En lees dan de laatste alinea van #1 nog eens.

Deze oproep om van gedachten te wisselen is compleet absurd. Het vermogen als lichaam waarvan sprake behoort tot het onuitsprekelijke.
'Waarover men niet kan spreken, daarover moet men zwijgen.' (Wittgenstein).
Over feiten die werkelijkheid zijn (bvb het lichaam) kan men niet spreken tenzij men het feit in een spel onder spelregels laat functioneren.
Het spel waarin het lichaam betrokken wordt heet 'ik' en de spelregels zijn vergankelijkheid binnen een natuurlijke evolutie.
Het doel van dit spelen is een uitweg uit de vergankelijkheid maken door zelfverwerkelijking.
Looro
Oud 20 juli 2014, 14:52   #7
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Luister maar eerst naar Mars! En lees dan de laatste alinea van #1 nog eens.

Deze oproep om van gedachten te wisselen is compleet absurd. Het vermogen als lichaam waarvan sprake behoort tot het onuitsprekelijke.
'Waarover men niet kan spreken, daarover moet men zwijgen.' (Wittgenstein).
Over feiten die werkelijkheid zijn (bvb het lichaam) kan men niet spreken tenzij men het feit in een spel onder spelregels laat functioneren.
Het spel waarin het lichaam betrokken wordt heet 'ik' en de spelregels zijn vergankelijkheid binnen een natuurlijke evolutie.
Het doel van dit spelen is een uitweg uit de vergankelijkheid maken door zelfverwerkelijking.
Looro
Men zou het misschien al kunnen doen door de spelregels te veranderen?
Wie verplicht mij om mij aan bepaalde spelregels te houden?
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 21 juli 2014, 02:18   #8
Looro
Donataris

Looro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Men zou het misschien al kunnen doen door de spelregels te veranderen?
Wie verplicht mij om mij aan bepaalde spelregels te houden?
Ik, als verschijning in het spel, kan de spelregels veranderen en manipuleren.
Er is niemand die tot iets verplicht. De spelregels behoren tot de grammatica van het spel. Al wie met 'ik' kan omgaan kan het spel spelen en de regels leren ontdekken en vormgeven.

De regel zegt dat materie vooraf gaat aan geest. Het ik heeft een fysieke gestalte nodig om doorheen het winnen van de wereld zijn innerlijke gestalte te ontdekken die naar de oorsprong leidt, de vereniging met het onuitsprekelijke.
In het spelen is het ik echter hard bezig de wereld te winnen door de materie steeds verder te ontwikkelen en waardoor de band met zijn innerlijke gestalte vervaagt en ontoegankelijk wordt. Daardoor wordt de tweeheid een veelheid van tegenstellingen waar in de aanvang stof en geest elkaars dubbel zijn in dezelfde eenheid.
In die veelheid van tegenstellingen waant het ik zich heerser en schepper tegelijk van zijn eigen zijn in een wereld die aan zijn voeten ligt.
Waar tweeheid is, is er leven maar ook dood. In die vergankelijkheid en vooral de angst om niet te zijn zoekt het ik zijn innerlijke gestalte.
Het is in deze zoektocht dat het ik zich als mens herkent, als ziel en lichaam, als het vleesgeworden zelf uit de onuitsprekelijke oorsprong.
Looro
Oud 21 juli 2014, 16:12   #9
glans
Voormalig lid

glans's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
* met respect geknipt*
Het is in deze zoektocht dat het ik zich als mens herkent, als ziel en lichaam, als het vleesgeworden zelf uit de onuitsprekelijke oorsprong.
Looro
:)
glans is offline   Met citaat reageren
Oud 26 juli 2014, 14:07   #10
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Ik, als verschijning in het spel, kan de spelregels veranderen en manipuleren.
Er is niemand die tot iets verplicht. De spelregels behoren tot de grammatica van het spel. Al wie met 'ik' kan omgaan kan het spel spelen en de regels leren ontdekken en vormgeven.

Citaat:
De regel zegt dat materie vooraf gaat aan geest.
Staat in tegenstelling met 'En het woord is vlees geworden', of zijn we hier op het domein van de godsdiensten en niet op het domein van het levensspel?

Citaat:
Het ik heeft een fysieke gestalte nodig om doorheen het winnen van de wereld zijn innerlijke gestalte te ontdekken die naar de oorsprong leidt, de vereniging met het onuitsprekelijke.
In het spelen is het ik echter hard bezig de wereld te winnen door de materie steeds verder te ontwikkelen en waardoor de band met zijn innerlijke gestalte vervaagt en ontoegankelijk wordt. Daardoor wordt de tweeheid een veelheid van tegenstellingen waar in de aanvang stof en geest elkaars dubbel zijn in dezelfde eenheid.
Je geeft echter geen antwoord op de vraag waarom wij geboren moeten worden; waarom het ik een fystieke gestalte nodig heeft om doorheen het winnen van de wereld zijn innerlijke gestalte te ontdekken die naar de oorsprong leidt, de vereniging met het onuitsprekelijke?

De tweede paragraaf doorziet het spel van het ego, dat zichzelf verloren heeft in zijn eigenwaan.

Citaat:
In die veelheid van tegenstellingen waant het ik zich heerser en schepper tegelijk van zijn eigen zijn in een wereld die aan zijn voeten ligt.
Ik zou eerder zeggen; in die veelheid van tegenstellingen doet het ik er alles aan om zichzelf te overtuigen dat hijzelf heerser en schepper is van zijn Eigen zijn in een wereld die aan zijn voeten ligt.

Elke mens die twee minuten durft de waarheid in de ogen te kijken en/of zichzelf de waarheid te zeggen weet dat hij niet de heerser is, in tegendeel voelt hij zichzelf eerder als een speelbal in de handen van het lot, waar hijzelf totaal onschuldig aan is.

De grootste schreeuwers, de grootste heersers die roepen zo hard en die regeren zo streng omdat zijzelf de grootste twijfelaars zijn en omdat zijzelf in eerste instantie zichzelf door hun Eigen grootspraak moeten overtuigen.
Vele van die dictatoren sterven in volledige afzondering, in volledige schizofrenie en/of paranoia. Van Stalin wordt gezegd dat hij op het einde van zijn leven zelfs zichzelf niet meer vertrouwde.

Het is wel een regel die maakt dat ze kunnen heersen over hun medemensen door hen hun Eigen leugens te doen geloven en aannemen

Citaat:
Waar tweeheid is, is er leven maar ook dood. In die vergankelijkheid en vooral de angst om niet te zijn zoekt het ik zijn innerlijke gestalte.
Looro
Oke, als je hier het ik in eerste instantie vervangt door het ego, om bij later onderzoek inderdaad zijn ik tegen te komen.
marie is offline   Met citaat reageren
Reageren

Labels
Zelfverwerkelijking

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon