Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Bewustwording > Alles is bewustzijn

Alles is bewustzijn De rest is persoonlijke invulling.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 15 april 2016, 18:42   #11
habbuthabnot
Mandataris

habbuthabnot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
Het systeem is als een feesttoeter, als je er niet op blaast is het een klein onooglijk opgerold dingetje.
Vervolgens blaas je er lucht in (bewustzijn) en het ding blijkt vele malen groter te zijn en maakt nog een prachtig feestelijk geluid ook!
De toeter is niks zonder lucht.......
Je bent uitgerekend op een dag op dit forum verschenen dat ik me totaal beroerd voel. Ik heb de griep en hoest me een ongeluk.
Later - in betere conditie - kom ik er uitgebreid op terug.
Ik heb er nu geen energie voor.

Hab
Oud 15 april 2016, 20:03   #12
Dorje
Kasuaris

Dorje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het systeem is als een feesttoeter, als je er niet op blaast is het een klein onooglijk opgerold dingetje.
Vervolgens blaas je er lucht in (bewustzijn) en het ding blijkt vele malen groter te zijn en maakt nog een prachtig feestelijk geluid ook!
De toeter is niks zonder lucht.......
Perfect. En wie blaast die lucht er in? En die lucht, die was er dus al voor de feesttoeter, is het dan de feesttoeter die zichzelf realiseert, of is het de lucht die even vergeten was dat het lucht was en dacht dat het de toeter was geworden, die weer realiseert dat het eigenlijk lucht was?

Eigenlijk is het wel een heel mooie vergelijking. Lucht is inderdaad iets eindeloos, een beetje van die lucht wordt in een object geblazen, waardoor het object tot leven komt, maar dat beetje lucht gaat hier zo in op, dat het zich gaat zien voor dat object, terwijl het eigenlijk lucht is. Het scheidt zich (schijnbaar) af van de totaliteit van de lucht en krijgt als vormeloze lucht, opeens toch een vorm, en neemt zichzelf voor die vorm. En daar begint alle (schijnbare) miserie, terwijl de lucht gewoon lucht is gebleven en altijd zal zijn en er dus in werkelijkheid helemaal geen problemen zijn. Het enige dat de lucht moet doen is te herinneren dat het lucht was, toch?

Gaan we er dan wel nog even van uit dat de lucht niet zomaar ruimte is, maar een ruimte die kan kennen, zichzelf kan ervaren, dan zijn we er helemaal.

Citaat:
Je bent uitgerekend op een dag op dit forum verschenen dat ik me totaal beroerd voel. Ik heb de griep en hoest me een ongeluk.
Geen probleem, verzorg je dan maar goed. Zorg dan maar goed voor de feesttoeter, zodat deze later weer vrolijk kan klinken! Tijd zat, tijd bestaat toch alleen maar voor de feesttoeter, niet voor de lucht
Oud 15 april 2016, 21:47   #13
habbuthabnot
Mandataris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Perfect. En wie blaast die lucht er in? En die lucht, die was er dus al voor de feesttoeter, is het dan de feesttoeter die zichzelf realiseert, of is het de lucht die even vergeten was dat het lucht was en dacht dat het de toeter was geworden, die weer realiseert dat het eigenlijk lucht was?

Eigenlijk is het wel een heel mooie vergelijking. Lucht is inderdaad iets eindeloos, een beetje van die lucht wordt in een object geblazen, waardoor het object tot leven komt, maar dat beetje lucht gaat hier zo in op, dat het zich gaat zien voor dat object, terwijl het eigenlijk lucht is. Het scheidt zich (schijnbaar) af van de totaliteit van de lucht en krijgt als vormeloze lucht, opeens toch een vorm, en neemt zichzelf voor die vorm. En daar begint alle (schijnbare) miserie, terwijl de lucht gewoon lucht is gebleven en altijd zal zijn en er dus in werkelijkheid helemaal geen problemen zijn. Het enige dat de lucht moet doen is te herinneren dat het lucht was, toch?

Gaan we er dan wel nog even van uit dat de lucht niet zomaar ruimte is, maar een ruimte die kan kennen, zichzelf kan ervaren, dan zijn we er helemaal.

Geen probleem, verzorg je dan maar goed. Zorg dan maar goed voor de feesttoeter, zodat deze later weer vrolijk kan klinken! Tijd zat, tijd bestaat toch alleen maar voor de feesttoeter, niet voor de lucht
Van Hab mag je een klas overslaan.
Oud 15 april 2016, 23:55   #14
Looro
Donataris

Looro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Door een onderscheid te maken tussen uitspraken die geldig zijn in relatieve zin en uitspraken die verwijzen naar absolute zin, is het, voor mij althans, gemakkelijker om te communiceren en beide werkelijkheden te begrijpen, hoewel de ene de andere lijkt tegen te spreken.
Dank voor je vele en duidelijke uitleg. Laat mij met deze quote een ingang zien te vinden in wat voor mij gedegen zelfonderzoek is en hoe van daaruit naar de zin van wat ?werkelijk is? kan gekeken worden.

Het spreken over relatieve en absolute zin maken het, zoals je vaststelt, voor de persoon gemakkelijk om dit onderwerp te plaatsen, op te volgen en er wat mee aan te vangen.
Met dit zo spreken wordt het denken over zelfrealisatie gevoed. Het denken is echter wat de realisatie vertraagd en vervaagd.

Zelfonderzoek is een ander begin (dan het begin in woorden, in denken, enz.) en is zoals ik aanhaalde ?de onmiddellijkheid van zijn?.
Het kenmerkende van het ander begin is dat de terugkoppeling naar de persoon, het ego verzwakt en tenslotte oplost in wat ??nheid is van zijn. De eenheid is niet een moment maar is nu.
Zolang er identificatie is, is er een koppeling naar de persoon en de wereld, is er ruimtetijd ervaring, is er sprake van een relatieve dan wel absolute zin.
Gedegen zelfonderzoek is de verwerkelijking van zijn. Wat ik ben is beschikbaarheid voor de werkelijkheid van zijn, beschikbaarheid voor het stille ander begin. Wat is, is de conceptloze onmiddellijkheid van zijn.

Citaat:
Zeggen we dan niet net hetzelfde? Ik zeg het hetzelfde: nl. het probleem is de identificatie met een denkbeeldig persoon en denkbeeldige werkelijkheid. Het enige waar wij lijken in te verschillen (maar ik kan het mis hebben) is dat ik deze denkbeeldige werkelijkheid een validiteit blijf toekennen, een relatieve weliswaar. Zo kan ik zowel communiceren met iemand die deze werkelijkheid verabsoluteert, als met iemand die vanuit het relatief-overstijgend standpunt spreekt.
En wat ook misschien verschilt is dat ik de term "ik" enkel gebruik als er identificatie is met dit lichaam/geest systeem. Vandaar dat ik beweer dat een "ik" nooit het allesomvattende bewustzijn kan zijn, het is juist in het oplossen van de identificatie, of in jou woorden het doorzien van de denkbeeldigheid, dat het zijn kan zijn. "Ik ben" lost op en wordt "zijn" (zonder ik).
Je moet al een hele straffe zijn opdat het ik (lichaam/geest organisme) zich laat oplossen.
Gedegen zelfonderzoek als doorzien van ego lost het probleem van de denkbeeldigheid op en scherpt de waakzaamheid aan voor de terugkoppeling naar de persoon.

Indien natuurlijkheid in evenredigheid staat tot denkbeeldigheid, zie je meteen dat het lichaam niet kan oplossen door de identificatie ermee op te geven. Deze band verbreken lijkt me psychisch zeer ongezond te zijn.

Wat doorzien is aan ego (denkbeeldigheid) zoekt zijn evenredigheid (evenwicht, harmonie) met natuurlijkheid. Er is geen verlies. Wat doorzien is krijgt matigheid in het gewone. Doorzien brengt maat voor eenheid.

Wij zeggen hetzelfde (of bedoelen het goed) maar niet op dezelfde wijze. Ik zie jou zeggen dat zelfrealisatie kan opgevat worden als een proces van ?ik ben? naar ?zijn?, waar ik eerder spreek van zelfonderzoek als verwerkelijking van zijn.
Door het zelfonderzoek te doen is er een ander begin.

Voor mij is het ander begin er gekomen door te luisteren en te lezen naar wat anderen over gedegen zelfonderzoek te zeggen hadden en daarmee omgingen. Het moeilijkste (?) van luisteren is om niet door ?het denken over? weggeleid te worden in de gedachtestroom, de ervaringswereld, de gevoelsbeleving, enz. maar het ego als een gevolg van denkbeeldigheid te doorzien en de belastende terugkoppeling ervan.
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 15 april 2016, 23:57   #15
habbuthabnot
Mandataris

Standaard

Citaat:

Het beeld heeft twee aspecten zoals de werkelijkheid hieromtrent die ook heeft nl. :

1. De lucht vereenzelvigt zich met de toeter en meent nu dat hij een toeter is
2. De toeter realiseert zich zijn ware potentie maar dient zich te realiseren dat wat hem groot en aanzienlijk maakt niet toe te schrijven is aan zijn eigen aard maar aan dat wat hem leven inblaast.

Om aan ale verwarring een einde te maken dient de lucht zijn tijdelijke gevangenschap in naam en vorm los te laten en weer een te worden met de grote eindeloze luchten.
God wacht op het volgende feestje om weer even hard als tevoren lucht in toeters te blazen.

Big wheels keep on turnin'..........
Oud 16 april 2016, 00:09   #16
Looro
Donataris

Looro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het beeld will keep on turnin'..........
En nu sweet dreams !
Oud 16 april 2016, 06:39   #17
Looro
Donataris

Looro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Perfect. ? , toch?
Dat is de benadering van de persoon die zoekt en een verklaring weet.

Gedegen zelfonderzoek weet dat wat is verwerkelijking is. Dat weten is doorzien van ego en beschikbaarheid. Beschikbaarheid niet om ergens vanuit te gaan maar om aanwezigheid te zijn voor verwerkelijk van zijn.
Vergelijkingen stimuleren het denken over. Zelfonderzoek stimuleert weten wat is. Wat is het dat weet, wat is het dat leegte is, stilte, woestijn, enz.?
Deze vragen zijn geen methode van kennisleer maar zijn vragen voor verwerkelijking van zijn. Zijn is wat weet, leegte is, stilte is doorheen beschikbaarheid.
Oud 16 april 2016, 06:47   #18
Looro
Donataris

Looro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Hab
Je bent een taaie Hab, .... Beterschap is na rust op komst!
Oud 16 april 2016, 08:48   #19
Dorje
Kasuaris

Dorje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Van Hab mag je een klas overslaan.
Top!
Oud 16 april 2016, 09:49   #20
Dorje
Kasuaris

Dorje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Het spreken over relatieve en absolute zin maken het, zoals je vaststelt, voor de persoon gemakkelijk om dit onderwerp te plaatsen, op te volgen en er wat mee aan te vangen.
Inderdaad, dat is de bedoeling, het is geen instrument om aan zelfrealisatie te doen, het is een instrument om erover te communiceren, en in zeker mate, niet voor jou, maar voor anderen misschien wel, zeker zij die het denken niet als het probleem zien, maar het verabsoluteren van hun denken als het probleem zien, kan het helpen om het denken naar zijn grenzen te voeren, totdat het zijn allerheerschap opgeeft.

Citaat:
Met dit zo spreken wordt het denken over zelfrealisatie gevoed. Het denken is echter wat de realisatie vertraagd en vervaagd.
Ik zou dit graag in vraag willen stellen. Laat ik de vergelijking maken met een beginnende meditatie-leerling. In het begin wordt deze overspoeld door gedachten, het deken lijkt het probleem, en de leerling probeert dit dus onder controle te krijgen door op iets te gaan concentreren ofzo. Vordert deze leerling, dan gaat hij ontdekken dat niet het denken het probleem is, maar het meegaan in het deken en daardoor de stilte te verliezen, deze persoon zal proberen steeds terug te komen naar die stilte, proberen niet mee te gaan met de gedachten. De meditatie meester begrijpt dat denken helemaal geen probleem meer is, en zelfs dat stilte niet moet aangehouden worden, het proberen, streven valt helemaal weg, er is alleen maar zijn en laten zijn.
Het is niet het denken dat realisatie vertraagd of in de weg zit, het is de gehechtheid aan dit denken, het als waarheid ervaren van dit denken.
Als je aan een verlichtte meester vraagt of denken er nog is, dan zullen zij altijd antwoorden ja, het denken gaat door, tot aan de dood, maar Ik, het absolute, is er niet in betrokken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nisargadatta Maharaj
Although thoughts come and go, I, the Absolute, am not concerned.

Citaat:
Zelfonderzoek is een ander begin (dan het begin in woorden, in denken, enz.) en is zoals ik aanhaalde ?de onmiddellijkheid van zijn?.
Kan je je ook vinden in: Zelfonderzoek is op zoek gaan naar wie of wat het mogelijk maakt te denken?

Citaat:
Het kenmerkende van het ander begin is dat de terugkoppeling naar de persoon, het ego verzwakt en tenslotte oplost in wat ??nheid is van zijn. De eenheid is niet een moment maar is nu.
Ja, ik volg je compleet. Ik noem dat wat jij eenheid noemt, het absolute, en ik ben niet de enige die dat doet.

Citaat:
Zolang er identificatie is, is er een koppeling naar de persoon en de wereld, is er ruimtetijd ervaring, is er sprake van een relatieve dan wel absolute zin.
... is er sprake van veelheid, dan wel eenheid.
Ook eenheid is geen juist woord, maar we gebruiken het om te verwijzen naar iets wat dualiteit overstijgt, net als ik en vele anderen het woord Absolute gebruiken. Misschien waren de grondleggers van de Advaita er gewoon nog dichter bij, zij gebruikten zelfs niet "eenheid", want ??n houdt impliciet ook twee of meer in. Zij spraken daarom van niet-twee, A (niet) Dvaita (2). Negatie van een concept is soms beter dan een een concept, om te verwijzen naar het conceptloze, het niet-twee.

Citaat:
Gedegen zelfonderzoek is de verwerkelijking van zijn. Wat ik ben is beschikbaarheid voor de werkelijkheid van zijn, beschikbaarheid voor het stille ander begin. Wat is, is de conceptloze onmiddellijkheid van zijn.
Hier kan ik je minder volgen, beschikbaarheid? Maar goed, maakt niet uit, het zijn maar woorden.

Citaat:
Je moet al een hele straffe zijn opdat het ik (lichaam/geest organisme) zich laat oplossen.
Gedegen zelfonderzoek als doorzien van ego lost het probleem van de denkbeeldigheid op en scherpt de waakzaamheid aan voor de terugkoppeling naar de persoon.
Dat zou inderdaad straf zijn. Als het ik al oplost, dan is dit niet het lichaam/geest mechanisme, maar het concept ervan, of zoals jij het zegt "het probleem van de denkbeeldigheid lost op", met "ik" verwijs ik naar een identiteit, een denkbeeldigheid dus.

Citaat:
Wij zeggen hetzelfde (of bedoelen het goed) maar niet op dezelfde wijze. Ik zie jou zeggen dat zelfrealisatie kan opgevat worden als een proces van ?ik ben? naar ?zijn?, waar ik eerder spreek van zelfonderzoek als verwerkelijking van zijn.
Door het zelfonderzoek te doen is er een ander begin.
Ik bedoel helemaal geen proces. Ik ben lost op en wordt zijn.
In wat jij zegt: "Het kenmerkende van het ander begin is dat de terugkoppeling naar de persoon, het ego verzwakt en tenslotte oplost in wat ??nheid is van zijn." kan ik evengoed jou een proces zien beschrijven van van ego naar zijn. Daarom is het goed steeds voor ogen te houden dat relatieve taal nooit eenheid, absoluutheid, niet-tweeheid juist kan vertalen. Het zal altijd aanleiding zijn van onbegrip. Daarom is zowel voor mij, als voor jou dat nieuwe begin het conceploze. Maar over het conceploze kan je niet spreken, moeten we daarom zwijgen? We zouden dan best dit forum afschaffen.

Citaat:
Voor mij is het ander begin er gekomen door te luisteren en te lezen naar wat anderen over gedegen zelfonderzoek te zeggen hadden en daarmee omgingen.
Voor mij ook, maar mijn honger naar zelfkennis heeft mij bewogen te luisteren naar een divers publiek, oosterse en westerse meesters van zeer diverse strekkingen, tradities, in het begin zag ik overal tegenstrijdigheden en raakte ik in de knoop, maar door die knoop te ontwarren vielen alle tegenstrijdigheden weg.

Citaat:
Het moeilijkste (?) van luisteren is om niet door ?het denken over? weggeleid te worden in de gedachtestroom, de ervaringswereld, de gevoelsbeleving, enz. maar het ego als een gevolg van denkbeeldigheid te doorzien en de belastende terugkoppeling ervan.
Dat is inderdaad niet simpel. Ik ga op de rest later nog reageren, geen tijd nu, de denkbeeldige tijd heeft de denkbeeldige mij nog steeds goed in de grip. Toch nog ??n prangende vraag:

Beschouw jij jezelf nu als zelfgerealiseerd?

Groetjes,

Dorje.

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon