Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Gedegen zelfonderzoek > Kennis omtrent mijzelf

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 9 oktober 2015, 08:26   #1
Rob
Titularis

Rob's schermafbeelding

Standaard God en de mug

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
Was in de tijd dat ik geveld werd door zware malaria in West Afrika. Serieus signaal van mijn ziel.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Of van een mug.
Citaat:
niet 'of', ?n de mug. De mug was er onlosmakelijk bij betrokken.
En tenzij Byron Katie als uitzondering op de regel muggen uitsluit van haar "God is everything, God is good", is God ook een mug.
Byron Katie kan dat zeggen, als het haar beleefde werkelijkheid is.

Als het niet je beleefde werkelijkheid is, dan is het een dooddoener. Makkelijk te gebruiken om alles recht te praten wat krom is. En als het niet je beleefde werkelijkheid is, maar een geloof, dan kan het ook nog tot ernstige mis(ver)standen leiden.

In Nederland hebben we een zogenaamde ?Bible belt?, die loopt van Zeeland dwars door het midden van het land tot aan Groningen. Het bestaat van oudsher uit gelovigen in een christelijke traditie die er een bijzondere kijk op na houden over ?de macht van God?. Zo is men tegen het inenten tegen kinderziektes. Met als gevolg dat deze kinderziektes in grotere mate voorkomen in hun groep. Trieste zaak, want het gaat veelal om ernstige aandoeningen.
Maar als het je overtuiging is dat iedere aandoening een teken is van de hand van God, dan kan dat een gevolg zijn. Vraag is natuurlijk of de inenting waarmee het voorkomen had kunnen worden ook niet van God gegeven is.

Dus is het (maar) de vraag of het krijgen van malaria (of welke andere aandoening dan ook) een ?serieus signaal van de ziel? is. En als je dat zo ziet (dat het een serieus signaal van de ziel is) wat betekent dat dan?

Ik hou graag van plastische voorbeelden. Als je een soa oploopt kun je je afvragen wat hiervan de diepere betekenis is. Je kunt er zieners en wijzen voor raadplegen en dikke boeken over bestuderen. Maar misschien is de boodschap wel gewoon dat je beter geen onveilige seks kunt hebben met een hero?ne gebruikende prostitu? achter het Centraal Station van Amsterdam.

Wijziging aangebracht door Rob op 9 oktober 2015 om 08:47.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 9 oktober 2015, 12:59   #2
Puppetji
Voormalig lid

Puppetji's schermafbeelding

Standaard

Wel Rob, de leer van totaal omvattende psychosomatiek roept bij jou bedenkingen op. Niet vreemd. Ik veronderstel dat je er al met je partner Nadje over gepraat hebt want de boeken van Beerlandt en Dahlke zijn haar bekend.
Als je het boek 'de zin van ziek zijn' in de buurt hebt kan je de theoretische inleiding misschien is lezen.
Voor wie diepgaand inzicht in totaal omvattende psychosomatiek wil verkrijgen is die inleiding in feite een must.

Een brede inleiding in de psychosomatiek is ook in dit boek te vinden: Handboek Psychosomatiek / Auteur: K. Meijer.
Ben benieuw, heb het besteld aantal weken terug, maar nog niet aangekregen.

Citaat:
Dus is het (maar) de vraag of het krijgen van malaria (of welke andere aandoening dan ook) een ?serieus signaal van de ziel? is.
Alles is met alles verbonden Rob, dus ook de mug is Goddelijk en speelt haar rol in het geheel.

Citaat:
En als je dat zo ziet (dat het een serieus signaal van de ziel is) wat betekent dat dan?
Als je wil weten wat Malaria betekend als serieus signaal van de ziel, sla je er vooral Beerlandt maar is op na. Wordt ook in Dahlke geduid wat het signaal is, beknopter, maar nog te veel om over te typen. En moest ik het doen is het toch doorgaans verloren moeite omdat zulke teksten nietszeggend zijn voor wie niet zeer intu?tief is en / of de inleiding in metafysische psychosomatiek niet bestudeerd heeft.

grts
Oud 9 oktober 2015, 17:36   #3
Puppetji
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Handboek Psychosomatiek / Auteur: K. Meijer.
Ben benieuw, heb het besteld aantal weken terug, maar nog niet aangekregen.
Zojuist gaan ophalen in de boekhandel.
Tussen de meer dan 100 bronnen en literatuurverwijzingen waaruit voor dit boek geput is staan Dethlefsen en Dahlke met hun 'zin van ziek zijn' & 'Ziekte, signaal van de ziel' vermeld. Hoe kon het ook anders.
Het is een boek voor iedereen die werkt met pati?nten en cli?nten met psychosomatische klachten.
Oud 9 oktober 2015, 18:38   #4
habbuthabnot
Mandataris

habbuthabnot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Byron Katie kan dat zeggen, als het haar beleefde werkelijkheid is.

Als het niet je beleefde werkelijkheid is, dan is het een dooddoener. Makkelijk te gebruiken om alles recht te praten wat krom is. En als het niet je beleefde werkelijkheid is, maar een geloof, dan kan het ook nog tot ernstige mis(ver)standen leiden.

In Nederland hebben we een zogenaamde ?Bible belt?, die loopt van Zeeland dwars door het midden van het land tot aan Groningen. Het bestaat van oudsher uit gelovigen in een christelijke traditie die er een bijzondere kijk op na houden over ?de macht van God?. Zo is men tegen het inenten tegen kinderziektes. Met als gevolg dat deze kinderziektes in grotere mate voorkomen in hun groep. Trieste zaak, want het gaat veelal om ernstige aandoeningen.
Maar als het je overtuiging is dat iedere aandoening een teken is van de hand van God, dan kan dat een gevolg zijn. Vraag is natuurlijk of de inenting waarmee het voorkomen had kunnen worden ook niet van God gegeven is.

Dus is het (maar) de vraag of het krijgen van malaria (of welke andere aandoening dan ook) een ?serieus signaal van de ziel? is. En als je dat zo ziet (dat het een serieus signaal van de ziel is) wat betekent dat dan?

Ik hou graag van plastische voorbeelden. Als je een soa oploopt kun je je afvragen wat hiervan de diepere betekenis is. Je kunt er zieners en wijzen voor raadplegen en dikke boeken over bestuderen. Maar misschien is de boodschap wel gewoon dat je beter geen onveilige seks kunt hebben met een hero?ne gebruikende prostitu? achter het Centraal Station van Amsterdam.

OMG........you made me laugh my friend.......!!
habbuthabnot is offline   Met citaat reageren
Oud 10 oktober 2015, 16:07   #5
Puppetji
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Je hoeft er zelfs geen zieners, wijzen, wijzen, dikke boeken over te bestuderen.
Eerste ??nvoudige richting aanwijzers staan gewoon op internet:

6.2.2. Geslachtsziekten (algemeen). Praktisch alle geslachtsziektesymptomen verhinderen op de een of andere manier het geslachtsverkeer, daarom ligt een soort zelfbestraffing zeer voor de hand. Op de achtergrond staan gewoonlijk seksuele schuldgevoelens en het geloof dat de genitali?n vies of zelfs zondig zijn. Neem dus gerust eens een pauze en maak jezelf duidelijk dat seksualiteit in wezen iets mooi is en zuivers is, als je het met vreugde en liefdevol accepteert als een uitdrukking van liefde en een verlangen naar eenwording. Dan is er ook geen schuld of bestraffing.

http://liveyourlife-be.eu/Live_Your_...men_Update.pdf

Maar Rob, daar hebben jij en wie er niet aan toe is om zich te openen voor het grotere geheel (taal van de natuur) natuurlijk geen fluit aan. Dus rest je enkel 'de boodschap' te zien die Jan met de pet ook wel ziet: Oorzaak en gevolg: Wees niet zo stom om onveilige seks te hebben met een hero?ne gebruikende prostitu? achter het Centraal Station van Amsterdam.

Vanuit die simpele optiek kan ik tegen mezelf zeggen: 'had niet zo stom geweest om naar West Afrika te reizen'. Maar ik kan nu ??nmaal iets verder / ruimer kijken dan de boer met gezond verstand.
Oud 10 oktober 2015, 16:42   #6
Rob
Titularis

Rob's schermafbeelding

Standaard

Ik snap dat jij het zo ziet, Pup.

Een discussie daar over lijkt me weinig zin hebben.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 10 oktober 2015, 19:11   #7
moi
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji
Vanuit die simpele optiek kan ik tegen mezelf zeggen: 'had niet zo stom geweest om naar West Afrika te reizen'. Maar ik kan nu ??nmaal iets verder / ruimer kijken dan de boer met gezond verstand.
Wellicht heeft het je leven gered, als je hier was gebleven had je wel dood kunnen zijn doordat je onder een bus was gelopen, terwijl je aan het zwijmelen was, over het feit, je een misgelopen kans had, naar West Afrika af te reizen.

(Nog simpeler.)
moi is offline   Met citaat reageren
Oud 10 oktober 2015, 19:29   #8
Puppetji
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
@Pup: Een discussie daar over lijkt me weinig zin hebben.
klopt. In onze moderne tijd waarin zelfs de massamens (bedoel jou niet hoor) van zichzelf beweert nuchter en kritisch te zijn, de wetenschap de religie vervangen heeft, is een visie die niets van toeval uitsluit en dus alles wat een mens overkomt psychisch interpreteert, van gebeten worden door een met malaria besmette mug tot een hersenschudding als gevolg van een aanrijding veroorzaakt door derden, ronduit belachelijk.

Maar wacht, inmiddels ontkend de doorsnee-burger niet dat stress lichamelijk ongemak kan veroorzaken. Daarom is de laatste jaren het woord ?psychosomatiek' een ingeburgerd begrip in de woordenschat van de gemiddelde Nederlander en Belg geworden. Het is een aanvaard woord, dat een nieuw gedachtengoed aangaande ziekte tot uitdrukking brengt.

Druk op de borst, hartkloppingen/-ritmestoornissen, hyperventilatie, paniekaanvallen, maag-/ spijsverteringsproblemen spierpijn (rugklachten, stijve nek), slapeloosheid, tintelingen in handen en voeten, hoofdpijn (migraine), etc.
Geen burger en arts die er nog aan twijfelt dat stress de oorzaak is of op zijn minst hierin een rol speelt. Als de persoon in kwestie wat gas terugneemt, zichzelf niet voorbijloopt, zich leert te ontspannen en te genieten van kleine dingen in het leven komt het allemaal weel weer goed. Tenslotte is het zijn eigen schuld dat hij stress-symptomen heeft.

Maar gaat het over een malaria, over ongevallen, Nee, daar kan de betrokkene niets aan doen. Dat is van buitenaf veroorzaakt door een mug, door een dronken autobestuurder etc.

Wel, kijk even wat er in Dhalke's 'zin van ziek zijn staat over ongevallen:

"Veel mensen reageren met grote verbazing, indien men ongevallen op dezelfde wijze interpreteert als wij dat bij andere ziekten doen. Men denkt dat ongevallen iets heel anders zijn ? zij komen ten slotte van buiten af, en daarom kan men toch moeilijk zelf daarvan de schuld zijn. Dergelijke argumentaties maken steeds opnieuw weer duidelijk, hoe verward en weinig precies ons denken over het algemeen is, resp. hoezeer wij ons denken en onze theorie?n aanpassen aan onze onbewuste wensen. Wij ervaren het allemaal als uiterst onaangenaam de volledige verantwoordelijkheid op ons te nemen voor ons totale bestaan en alles wat ons daarin overkomt. Voortdurend zoeken wij naar mogelijkheden om schuld naar buiten te kunnen projecteren. Altijd ergert het ons, wanneer iemand een dergelijke projectie ontmaskert. De meeste wetenschappelijke inspanningen hebben tot doel projecties theoretisch te ondersteunen en te legaliseren. ?Menselijk? gezien is dat allemaal heel begrijpelijk. Maar omdat dit boek werd geschreven voor mensen, die de waarheid zoeken en die weten dat dit doel alleen via een eerlijke zelfkennis te bereiken is, mogen wij ook voor een thema als ?ongevallen? niet terugdeinzen..."

- Daarom vertel ik ??n van mijn zussen die al drie keer een zwaar auto-ongeluk met hersenschudding als gevolg heeft gehad nooit meer dat haar denken misschien is door elkaar gerammeld moest worden en twee keer nog niet genoeg was.
Nee, voor haar was het in de derde keer duidelijk de fout van de bestuurder van de andere auto, door de politie zelfs bevestigd. In het tweede geval had de dokter haar verkeerde medicijnen meegegeven, in het eerste geval was er slecht zicht op de baan en was ze moe van te veel stress, lastige klanten, haar kinderen die niet luisteren. etc.

Dus Rob, voor mijn zus is het overduidelijk, het waren steeds externe factoren waardoor zij slachtoffer werd van verkeersongevallen. In mijn geval zeg ik niet dat het de schuld van de mug was, ook niet mijn schuld. De aandoening malaria op zich (weliswaar overgedragen door de mug) interpreteer ik als een signaal.

mvg.

Wijziging aangebracht door Puppetji op 10 oktober 2015 om 20:06.
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 10 oktober 2015, 19:43   #9
Nadje
Staffunctionaris

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Mooi stuk Pup.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 10 oktober 2015, 19:54   #10
Puppetji
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Mooi stuk Pup.
Dank je wel sweetie.
Jouw real life partner ook bedankt.
Heb er zelfs mijn onderschrift door aangepast.

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon