PDA

Volledige versie bekijken : Remon en zelfkennis

Frog
19 augustus 2012, 07:40
Bij deze rubriek Niet verlicht, zie ik een fotootje van Remon. Zielig... Waarom is ie daar geplaatst?? Juist door jou, Gargamel?

http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTm6JJNUDz7AiS73Sd730waKhuRrHRcu ppFr_LDNnzlqs9BUcFc

Frog
19 augustus 2012, 07:40
Zelfkennis is het bewust zijn van de eigen gedachten, emoties en gevoelens. Wie ben ik en waarom ben ik op deze wereld? De zelfkennis, ofwel dat wat ik denk en voel, hoe ik reageer in relatie tot anderen, dit alles laat me in de realiteit zien wat ik daarvoor kende als mijn identiteit. Zelfkennis is het begin van wijsheid omdat het de eigen geconditioneerheid doorziet waardoor een duidelijker besef ontstaat van dat wat vals is en dat wat waar is.

Bron http://www.zelfkennis.com/s/az_100_n.php

Liliane
19 augustus 2012, 21:13
Jij vindt dat dus ook of zie je het niet zo?

Frog
20 augustus 2012, 06:05
Jij vindt dat dus ook of zie je het niet zo?Ik vind het in ieder geval geen slechte formulering. En jij?

Mihaela
20 augustus 2012, 12:30
Ik vind het in ieder geval geen slechte formulering. En jij?

Nee hoor, hij formuleert netjes. Als ik lees wat op zijn forum staat,denk ik dan aan iemand die zijn verhaal vertelt, en die zich levensvragen, zoals wat geluk is, stelt.
Gewoon een man die content is, nadat hij een beetje aan zichzelf gesleuteld heeft. Zijn gevoel van content zijn komt volgens mij bij hem, zoals bij zoveel andere mensen op de wereld die het financieel goed hebben, ook mede door een financi?le zekerheid.
Hij komt op mij over als iemand die besloten heeft om een leuk rustig leventje te leiden.
Maakt dat hem verlicht? Of onverlicht?

Voor mij is hij gewoon een mens, zoals ieder ander.

Frog
20 augustus 2012, 12:50
Nee hoor, hij formuleert netjes. Als ik lees wat op zijn forum staat,denk ik dan aan iemand die zijn verhaal vertelt, en die zich levensvragen, zoals wat geluk is, stelt.
Gewoon een man die content is, nadat hij een beetje aan zichzelf gesleuteld heeft. Zijn gevoel van content zijn komt volgens mij bij hem, zoals bij zoveel andere mensen op de wereld die het financieel goed hebben, ook mede door een financi?le zekerheid.
Hij komt op mij over als iemand die besloten heeft om een leuk rustig leventje te leiden.
Maakt dat hem verlicht? Of onverlicht?

Voor mij is hij gewoon een mens, zoals ieder ander.

Misschien is hij wel verlicht, ik zou het leuk vinden als ie hier eens langs kwam. ;)
En jij Mihaela, ben je verlicht volgens jezelf?

Mihaela
20 augustus 2012, 12:54
Misschien is hij wel verlicht, ik zou het leuk vinden als ie hier eens langs kwam. ;)
En jij Mihaela, ben je verlicht volgens jezelf?

Wat is de definitie van verlicht zijn voor jou Frog?

Frog
20 augustus 2012, 12:58
Wat is de definitie van verlicht voor jou Frog?

Die is er niet, Mihaela.
Maar ben jij volgens jezelf verlicht?

Mihaela
20 augustus 2012, 13:07
Die is er niet, Mihaela.
Maar ben jij volgens jezelf verlicht?

Lieve Frog, als ik jou een vraag stel, over wat dan ook, geef je nooit antwoord. Ik probeer rekening te houden met jouw wens om zo min mogelijk iets over jouzelf als persoon te vertellen, maar vervolgens neem ik een beetje afstand van een bepaald onderwerp.
Nu stel jij zo een vraag die ik jou ook een keer heb gesteld, en waarop ik toen geen antwoord kreeg volgens mij, of heb ik het antwoord gemist?

Is het nu oprechte belangstelling van jouw kant, wil je echt weten hoe ik mezelf zie, of wil je kijken of ik bewust ben van hoe ik in het leven sta, en of ik een getekend / re?el beeld heb over mezelf?

Mijn vraag waarop ik meen geen antwoord gekregen te hebben, of zelf het antwoord mogelijk gemist te hebben, klonk zo ongeveer: Frog, zie jij jezelf als leraar, of als verlichte, goeroe, gerealiseerde, of welke naam je ook maar er voor kiest om aan het ''summum'' te geven?

Mihaela
20 augustus 2012, 13:18
De originele vraag alsnog gevonden waarop ik geen antwoord heb gekregen.

Zie jij jezelf als leraar Frog, of als iemand die andere mensen de weg zou kunnen wijzen? (Goeroe, gerealiseerde, verlichte, ik weet niet welke benaming jij aan het ''summum'' geeft)

Ogenblik-sem
20 augustus 2012, 13:28
Lieve Frog, als ik jou een vraag stel, over wat dan ook, geef je nooit antwoord.
O? Dat was mij ook al opgevallen.

Ja, is ook moeilijk hoor, vragen beantwoorden.
Beter kun je in alle toonaarden zeggen 'dat je 't weet'..

Esradha
20 augustus 2012, 13:31
Ja, of een vraag terug stellen.

Frog
20 augustus 2012, 13:31
Is het nu oprechte belangstelling van jouw kant, wil je echt weten hoe ik mezelf zie, of wil je kijken of ik bewust ben van hoe ik in het leven sta, en of ik een getekend / re?el beeld heb over mezelf?

Je hoeft natuurlijk geen antwoord te geven op de vraag, kijk maar wat je er mee wil doen...

PS Jij bent Roemeens (als ik me hier niet vergis) en zigeuner? Ik heb ooit Roma vrienden gehad die in Amsterdam woonden, waren vluchtelingen. In hun land werd het hun heel moeilijk gemaakt!

Frog
20 augustus 2012, 13:32
De originele vraag alsnog gevonden waarop ik geen antwoord heb gekregen.

Ik wijs andere mensen al de weg naar binnen - als ze ervoor openstaan. BiGeRgRiN

Frog
20 augustus 2012, 13:34
O? Dat was mij ook al opgevallen.

Ja, is ook moeilijk hoor, vragen beantwoorden.
Beter kun je in alle toonaarden zeggen 'dat je 't weet'..Rob, zou voor satsang kiezen. Heb ik inmiddels begrepen.

Frog
20 augustus 2012, 13:35
Ja, of een vraag terug stellen.Wat wil je daarmee zeggen??...

Esradha
20 augustus 2012, 13:49
Wat wil je daarmee zeggen??...

Ik wil er niets mee zeggen behalve een observatie delen: dat op dit forum een vraag vaak met een wedervraag beantwoord wordt.

Frog
20 augustus 2012, 13:51
Heel simpel wat ik zeg. Dat op dit forum een vraag vaak met een wedervraag beantwoord wordt.
He, het was een open deur, een grapje!

Esradha
20 augustus 2012, 13:52
Humor, ook een manier van ontwijken en luchtig maken.

Mihaela
20 augustus 2012, 14:48
Je hoeft natuurlijk geen antwoord te geven op de vraag, kijk maar wat je er mee wil doen...

Er zullen ongetwijfeld onderwerpen zijn waarmee ik moeite mee zou kunnen hebben met het aan gaan. Vragen over hoe ik mezelf zie antwoord ik met veel gemak.
Zolang als ik de indruk heb dat jij op zulke vragen geen antwoorden geeft, merk ik dat het voor mij eenzijdig voelt als ik wel antwoorden op soortgelijke vragen aan jou zou geven.
Voor mij blijft oppervlakkig merk ik als ik bewust rekening moet houden met jouw voorkeur om geen antwoorden te geven.Buiten dat even goeie vrienden.

PS Jij bent Roemeens (als ik me hier niet vergis) en zigeuner? Ik heb ooit Roma vrienden gehad die in Amsterdam woonden, waren vluchtelingen. In hun land werd het hun heel moeilijk gemaakt!
Ik ben niet als zigeuner opgegroeid, en waar ik geleefd heb ben ik nooit als zigeuner gezien geweest, wat dat betreft heb ik nooit als een directe hinder ondervonden. Ik wist wel van mijn zigeuner kant, dus daarin op onbewust niveau heeft in het verleden wat bij mij geleefd.
Ik zie mezelf nu eigenlijk niet echt meer als Roemeens of als zigeuner, maar simpelweg als mens. Van die stukken voel ik me wel vrij, van het verhaal uit het verleden.
Ik wijs andere mensen al de weg naar binnen - als ze ervoor openstaan
Zeg je dus hiermee dat jij jezelf als een soort leider/leraar ziet? Want mijn vraag was hoe jij jezelf ziet.
Als de vraag voor jou ongemak brengt, en je keuze is om niet op in te gaan, of als jij liever niet op in gaat, is het voor mij geen hinder.
Maak je je geen zorgen Frog!

Frog
20 augustus 2012, 15:16
Humor, ook een manier van ontwijken en luchtig maken.
De boog kan niet altijd gespannen zijn.

Frog
20 augustus 2012, 15:21
Van die stukken voel ik me wel vrij, van het verhaal uit het verleden.Nou, gelukkige maar, dat je er vrij naar kunt kijken.

Zeg je dus hiermee dat jij jezelf als een soort leider/leraar ziet? Leraar zijn is niets bijzonders, een goede leraar zijn wel.
Want mijn vraag was hoe jij jezelf ziet.
Ik zie mezelf hier en nu, zonder zelfbeeld.

Mihaela
20 augustus 2012, 15:50
Ik zie mezelf hier en nu, zonder zelfbeeld.

Volgens mij , zoals ieder ander hier op het forum doet, laat je ook duidelijk blijken dat jij een zelfbeeld hebt.

Frog
20 augustus 2012, 16:00
Volgens mij , zoals ieder ander hier op het forum doet, laat je ook duidelijk blijken dat jij een zelfbeeld hebt.Als je alleen maar een vraag stelt om vervolgens mij te kunnen gaan beoordelen, is dat natuurlijk uiterst zielig, Mihaela.
Daarom zeg ik ook, wanneer je wil weten wat anderen van jou vinden, dat dat er niet toe doet.
Ik weet wie ik ben.

Ogenblik-sem
20 augustus 2012, 16:04
Als je alleen maar een vraag stelt om vervolgens mij te kunnen gaan beoordelen, is dat natuurlijk uiterst zielig,
Hoebedoelu??? AnGeLnOt

Ik weet wie ik ben.
Hoebedoelu??? AnGeLnOt

Frog
20 augustus 2012, 17:49
Gisteren (26 april 2010, red) heb ik geluncht met Prof. Krishna.
Prof. Krishna was voor zijn pensioen professor natuurwetenschappen aan de Banaras Hindu Universiteit.
Op zeer jonge leeftijd (in 1955) zag hij het boekje van Krishnamurti ?Talks to Students? staan in de boekenkast van zijn vader.
Sinds dat moment heeft hij elk moment aangegrepen om Krishnamurti te ontmoeten en met hem te dialogeren.

In 1958 vroeg een familievriend om samen te lunchen met Krishnamurti.
Krishnamurti vroeg hem toen wat hij deed in zijn leven. Krishna antwoordde dat hij studeerde aan de universiteit. Krishnamurti vroeg hem waarom, Krishna antwoordde om een goede baan te krijgen. Krishnamurti antwoordde hem doe alles met passie, maak je niet druk over de toekomst.
Na deze lunch zijn ze in innig contact gebleven tot aan de dood van Krishnamurti in 1986.
Prof. Krishna was ??n van de drie mensen aanwezig bij het overlijden van Krishnamurti.
Hij heeft vervolgens op verzoek van Krishnamurti zijn as o.a. in de Ganges verspreid.
Krishna vertelde dat Krishnamurti zich zijn verleden niet meer kon herinneren. Hij had er helemaal geen idee bij. Krishna vertelde dat er ergens iets gebeurd moest zijn wat hem zijn verleden heeft doen vergeten. Tot aan het einde van de jaren 20 kon hij zich helemaal niets herinneren. Hij kon zich zelf het gezicht van zijn broer niet herinneren die in 1925 overleden is.
Krishna vertelde dat Krishnamurti eigenlijk een hele slechte leerling was. Hij was lang niet zo briljant als zijn broer. Toch hield de Theosophical Society vast aan Krishnamurti als zijnde de nieuwe leider. Krishnamurti was volgens hen helemaal zonder ego.
Net voor zijn overlijden vroeg Krishnamurti prof. Krishna om direkteur te worden van de Rajghat Besant School. Dat is hij gebleven van 1986 tot 2002. Prof. Krishna reist nu de hele wereld over om te spreken over Krishnamurti. Alvorens naar Itali? te komen, was hij in Frankrijk en vandaag vertrekt hij naar Ojai in de VS, de plaats waar Krishnamurti woonde, om daar een toespraak te houden.

Wat ik opmerkelijk vond was dat Prof. Krishna vertelde dat Krishnamurti het boek First and Last Freedom niet zelf geschreven heeft maar dat het stukken van zijn toespraken waren.
Het staat ook foutief geschreven in Wikipedia.
Zijn eerste boek ?At the feet of the Master? (1910) kon Krishnamurti zich zelfs helemaal niet herinneren te hebben geschreven.
De enigste boeken die Krishnamurti zelf geschreven heeft volgens Prof. Krishna zijn:
- Education and the Significance of Life
- Krishnamurti?s Notebook
- Krishnamurti?s Journal
- Commentaries on Living I
- Commentaries on Living II
- Commentaries on Living III
Krishnamurti vond dat zijn leer pas vanaf 1930 de juiste is. Hij heeft nadien nog wel enige kleine dingen aangepast, bijv. de ontmoetingen met Prof. Bohm heeft zijn leer wat meer schematische gemaakt, maar in grote lijnen is zijn leer hetzelfde gebleven.

We hadden een leuke middag.
We hebben een salade en een heerlijke vegetarische pasta gegeten aan het Lago Maggiore.
We zijn daarna samen met iemand van het Italiaanse Krishnamurti committ?e een heerlijke wandeling gaan maken aan het meer. We hadden het nog over enlightenment, over bollywood films, over sport en ondertussen genoten we van een heerlijke middag.
Ik heb Prof. Krishna reeds 2x eerder ontmoet en het was altijd erg aangenaam, zo ook deze keer.
Ik kijk al weer uit naar de volgende ontmoeting met hem.

Bron http://www.zelfkennis.com/s/blog/?m=201004

Liliane
20 augustus 2012, 17:55
En... waarom wil je dit posten? Een waarde voor je?

Frog
20 augustus 2012, 18:42
En... waarom wil je dit posten? Een waarde voor je?
Elders hadden Mara, Mihaela en ik het al over Jiddu Krishnamurti...

Liliane
20 augustus 2012, 19:04
Oh, en ze hebben dit nodig volgens jou. Denk dat maar niet.

Frog
20 augustus 2012, 19:19
Oh, en ze hebben dit nodig volgens jou. Denk dat maar niet.
Lees ik het ook weer eens, Liliane.

Nadje
20 augustus 2012, 19:22
We hadden een leuke middag.
We hebben een salade en een heerlijke vegetarische pasta gegeten aan het Lago Maggiore.

Doet me opeens denken aan jouw verhaal over je ontmoeting met Philip Renard, waarin je je eigen gesmeerde boterhammetjes mee moest nemen. Zo'n lunch aan het Lago Maggiore is dan toch net even andere koek. GlAd

Frog
20 augustus 2012, 19:25
Doet me opeens denken aan jouw verhaal over je ontmoeting met Philip Renard, waarin je je eigen gesmeerde boterhammetjes mee moest nemen. Zo'n lunch aan het Lago Maggiore is dan toch net even andere koek. GlAd

Ja, Remon is een slimme jongen. FiRsT PrIcE

Liliane
20 augustus 2012, 20:34
Ik vind het in ieder geval geen slechte formulering. En jij?

Jij vindt ze niet slecht, ik vind ze super slecht.

Mihaela
20 augustus 2012, 20:45
Als je alleen maar een vraag stelt om vervolgens mij te kunnen gaan beoordelen, is dat natuurlijk uiterst zielig, Mihaela.
Daarom zeg ik ook, wanneer je wil weten wat anderen van jou vinden, dat dat er niet toe doet.
Ik weet wie ik ben.

Ik zou het niet uiterst zielig noemen, want het is de gebruikelijke manier hier op het forum, dus daarin vind ik mezelf niet echt van afwijken, en jou helemaal niet.
Je zet vragen neer, die zeer duidelijk gericht op de ontmaskering van de ego zijn, onderwerpen zoals liefde, of nog zo een andere vragen die over gevoelens en emoties gaan. Wat was daarin het verschil tussen onze benaderingen Frog? Want als jij zelf geen zelfbeeld meer hebt, waarom zet jij zulke,op ego gerichte, vragen? Is het niet bedoeld om de gepeupel hier te ontmaskeren? Of men uit te horen om ''het niveau'' te kunnen beoordelen?
Ga jij. als persoon die zichzelf zonder zelfbeeld beschouwt, er vanuit dat de omgeving wel anders is dan jij het bent, en dat men iets van jou kan leren?
Wel ben ik het er mee eens dat mijn handeling geen getuigen is van vriendschap en vertrouwen, maar eerder een beetje gericht op het ontmaskeren van jouw ego en jouw zelfbeeld.
Als jij geen zelfbeeld hebt, valt toch voor mij niets te beoordelen? Dus daarin kan ik jou niet in kwetsen, of wel?
Wat is dan zo zielig? Ik begrijp het echt niet. Misschien kon je zeggen dat het niet netjes is, en dat jij vervolgens daar niet voor gediend ben, maar zielig?
Ik kan het woord zielig niet echt plaatsen in deze setting.

Als wij elkaar hier op het forum beter leren kennen, zou mogelijk makkelijker worden om elkaar de grenzen onaangeraakt te laten, en elkaar zelfbeeld met rust laten.WiNk

Je mag me gerust vragen wat jij wilt, en confronterende mening uiten Frog, als iets mij triggert of raakt, daar is het Zelfkennisforum voor mij. Een beetje spelen met mijn grenzen en mijn geraaktheid.

Gezien het feit dat ik het idee heb dat jij je niet goed bij voelt bij een zo een directe benadering, met vragen over jou als persoon, laat ik het voorlopig een beetje rusten richting jou Frog.
Alsnog oppervlakkig hier en daar wat tegen jou typen zou ik wel doen, maar wat betreft zelfkennis en bewustwording, laat ik het van wat het is richting jou.
Ik doe dat voor mezelf omdat ik geen zin heb om over duidelijke grenzen die aangegeven worden te gaan.
Ik doe dat vaak genoeg, over duidelijk aangegeven grenzen gaan, maar nu houd ik er mee op.

Rob
20 augustus 2012, 21:34
Gezien het feit dat ik het idee heb dat jij je niet goed bij voelt bij een zo een directe benadering, met vragen over jou als persoon, laat ik het voorlopig een beetje rusten richting jou Frog.
Alsnog oppervlakkig hier en daar wat tegen jou typen zou ik wel doen, maar wat betreft zelfkennis en bewustwording, laat ik het van wat het is richting jou.
Ik doe dat voor mezelf omdat ik geen zin heb om over duidelijke grenzen die aangegeven worden te gaan.
Ik doe dat vaak genoeg, over duidelijk aangegeven grenzen gaan, maar nu houd ik er mee op.

Ik wens je sterkte bij het tot uitvoer brengen van je voornemen.

En ik durf te wedden dat het je niet gaat lukken.

GlAd

Mihaela
20 augustus 2012, 23:46
Ik wens je sterkte bij het tot uitvoer brengen van je voornemen.

En ik durf te wedden dat het je niet gaat lukken.

GlAd

Toen ik dat tegen jou zei, dat ik wedde dat jij niet in staat was om een hele maand weg te blijven, weet je nog? Toen verloof jij.
Ik zei niet eens dat ik wedde, ik zei dat jij dat gewoon niet kon..
Jij twijfelt nog een beetje dus, als je wed.
Uiteraard heb ik je wensen van sterkte nodig, en zeker gaat het me niet lukken. Maar laat me toch ffffffffffffffffffffffffffff proberen zeg....

Wouw, stel dat het mij ook zou kunnen gaan lukken?
En niet alleen dat, maar stel dat ik het strijden ineens niet meer zo ''interessant'' zou gaan vinden?En stel dat het voor mij de grens van de ander respecteren, een grens die ik feilloos voel, belangrijker zou blijken te zijn dan dat het moeten, het moeten van om de mens erachter, op zijn onbewustheid attent te maken.
Dan zou ik misschien de inhoud van het woord respect doorgrond hebben?

Frog
21 augustus 2012, 06:15
Jij vindt ze niet slecht, ik vind ze super slecht.
Wat zou jou formulering dan zijn? Welke super goeie?...

Rob
21 augustus 2012, 06:23
Toen ik dat tegen jou zei, dat ik wedde dat jij niet in staat was om een hele maand weg te blijven, weet je nog? Toen verloof jij.
Ik zei niet eens dat ik wedde, ik zei dat jij dat gewoon niet kon..
Jij twijfelt nog een beetje dus, als je wed.
Uiteraard heb ik je wensen van sterkte nodig, en zeker gaat het me niet lukken. Maar laat me toch ffffffffffffffffffffffffffff proberen zeg....

Ik projecteer alleen maar even mijn eigen onvermogen op jou ... SwEaTdRoP

Wouw, stel dat het mij ook zou kunnen gaan lukken?
En niet alleen dat, maar stel dat ik het strijden ineens niet meer zo ''interessant'' zou gaan vinden?En stel dat het voor mij de grens van de ander respecteren, een grens die ik feilloos voel, belangrijker zou blijken te zijn dan dat het moeten, het moeten van om de mens erachter, op zijn onbewustheid attent te maken.
Dan zou ik misschien de inhoud van het woord respect doorgrond hebben?

Nee, Je weet wel wat respect is. Ook wanneer je je respectloos gedraagt.
Alleen als gebrek aan zelfrespect speelt, is respect (geven en krijgen) een item.

Mihaela
21 augustus 2012, 09:56
Nee, Je weet wel wat respect is. Ook wanneer je je respectloos gedraagt.
Alleen als gebrek aan zelfrespect speelt, is respect (geven en krijgen) een item.

Ja dat klopt.
Ook als ik er voor kies om me vervolgens zo te gedragen, zie ik dat ik dat doe.
Er is blijkbaar nog steeds een overtuiging gebaseerd op angst bij mij, iets wat mij drijft om de strijdigheid die bij mij naar boven komt gehoor aan te geven, en de strijd aan te gaan.
Zoals ooit de overtuiging bij mij ontstaan is, dat het antwoord op iets wat ik als aanvallend ervaar strijden is, kan ik er nu voor kiezen om het anders te doen, door er anders naar te kijken.
Niet op gedragsverandering gericht zijn, maar door de diepe overtuiging op te sporen, en door onderzoekend achter te komen of strijden voor mij nog steeds bij draagt.
Geloof ik nog steeds in strijden? Nee, ik geloof er niet meer in.
Zelfs niet als het mij fysiek geweld aan gedaan zou worden?
Als het vertrouwen is, en het diepe weten van wat ik ben, hoef ik niet meer over na te denken hoe ik in zo een geval zou gaan reageren, maar in vertrouwen weten dat het goed is, ongeacht hoe ik zou gaan reageren als er sprake van werkelijke bedreiging zou zijn.
Maar het vertrouwen is er nu niet, anders zou ik niet zo strijden, te pas en te onpas.
Zelfs ga ik vechten als iemand zijn grens aangeeft, tis toch van de zotte...

Rob
21 augustus 2012, 20:22
Ja dat klopt.
Ook als ik er voor kies om me vervolgens zo te gedragen, zie ik dat ik dat doe.
Er is blijkbaar nog steeds een overtuiging gebaseerd op angst bij mij, iets wat mij drijft om de strijdigheid die bij mij naar boven komt gehoor aan te geven, en de strijd aan te gaan.
Zoals ooit de overtuiging bij mij ontstaan is, dat het antwoord op iets wat ik als aanvallend ervaar strijden is, kan ik er nu voor kiezen om het anders te doen, door er anders naar te kijken.
Niet op gedragsverandering gericht zijn, maar door de diepe overtuiging op te sporen, en door onderzoekend achter te komen of strijden voor mij nog steeds bij draagt.
Geloof ik nog steeds in strijden? Nee, ik geloof er niet meer in.
Zelfs niet als het mij fysiek geweld aan gedaan zou worden?
Als het vertrouwen is, en het diepe weten van wat ik ben, hoef ik niet meer over na te denken hoe ik in zo een geval zou gaan reageren, maar in vertrouwen weten dat het goed is, ongeacht hoe ik zou gaan reageren als er sprake van werkelijke bedreiging zou zijn.
Maar het vertrouwen is er nu niet, anders zou ik niet zo strijden, te pas en te onpas.
Zelfs ga ik vechten als iemand zijn grens aangeeft, tis toch van de zotte...

Als je er klaar mee bent, dan stopt het (vanzelf).
Wees niet te hard voor jezelf, nergens voor nodig.
Als het gezien is, dan is het begin er; de rest volgt vanzelf.

FlOwErS

Renoir
10 september 2012, 10:38
Bij deze rubriek Niet verlicht, zie ik een fotootje van Remon. Zielig... Waarom is ie daar geplaatst?? Juist door jou, Gargamel?

Ik heb veel 'beleving' gehad bij Remon waarbij hij soms alleen maar indirect was betrokken, ik hou hier met een pictogram de gedachte aan hem levendig. Ik kijk ook met een zekere regelmaat op zijn site of hij weer wat publiceert en bedenk dat hij nu de rust heeft die hij altijd al zo graag wilde.

Verder heb ik me bekwaamd in de forumleiding en krijg met dingen te maken waar ik me indertijd niet in kon vinden omdat hij daar zo resoluut in was. Ik heb door zelf een forum te leiden meer begrip gekregen voor die forumleiders die mij van hun forum hebben afgeschopt. Ik heb nu zelf een doelstelling die ik kennelijk bewaak en krijg soms de neiging bij een iemand om die er af te schoppen omdat hij mijn doelstelling maar blijft ondermijnen. Het is erg leerzaam voor iemand zoals ik, met een nogal autoritaire grote bek die maar blijft tegensputteren, om zo'n ervaring eens zelf te kunnen doen.

Dus zielig ? Nee ik zie dat anders, ik zie het eerder als respect dat hij het met mij heeft volgehouden tot zolang hij mijn deelname niet verder meer kon billijken vanwege zijn doelstelling. Omdat die niet duidelijk was omschreven dacht ik aan willekeur. Als zodanig ben ik dan ook doende de forumdoelstelling te benadrukken zodat niemand voor verrassingen komt te staan wanneer ik aangeef iemand hier niet wenselijk te achten.

Ogenblik-sem
10 september 2012, 17:54
Zelfkennis Remon-P.Kicken

http://patrick.fm/2010/www.kicken.com-zelfkennis.mp3

lezer
11 september 2012, 09:59
Ik heb veel 'beleving' gehad bij Remon waarbij hij soms alleen maar indirect was betrokken, ik hou hier met een pictogram de gedachte aan hem levendig. Ik kijk ook met een zekere regelmaat op zijn site of hij weer wat publiceert en bedenk dat hij nu de rust heeft die hij altijd al zo graag wilde.

Verder heb ik me bekwaamd in de forumleiding en krijg met dingen te maken waar ik me indertijd niet in kon vinden omdat hij daar zo resoluut in was. Ik heb door zelf een forum te leiden meer begrip gekregen voor die forumleiders die mij van hun forum hebben afgeschopt. Ik heb nu zelf een doelstelling die ik kennelijk bewaak en krijg soms de neiging bij een iemand om die er af te schoppen omdat hij mijn doelstelling maar blijft ondermijnen. Het is erg leerzaam voor iemand zoals ik, met een nogal autoritaire grote bek die maar blijft tegensputteren, om zo'n ervaring eens zelf te kunnen doen.

Dus zielig ? Nee ik zie dat anders, ik zie het eerder als respect dat hij het met mij heeft volgehouden tot zolang hij mijn deelname niet verder meer kon billijken vanwege zijn doelstelling. Omdat die niet duidelijk was omschreven dacht ik aan willekeur. Als zodanig ben ik dan ook doende de forumdoelstelling te benadrukken zodat niemand voor verrassingen komt te staan wanneer ik aangeef iemand hier niet wenselijk te achten.

Mooi om dit op je weg van zelfkennis tegen te komen en naar buiten te brengen.
Klasse! CrOwNkInG

Rennie
11 september 2012, 10:23
Mooi om dit op je weg van zelfkennis tegen te komen en naar buiten te brengen.
Klasse! CrOwNkInG

Ja en wat ik belangrijk vind om naar buiten te brengen en wat iedereen die mij bij Remon gevolgd heeft weet is dat ik het niet heb opgegeven om op dat forum terug te kunnen komen dan wel om contact te blijven houden.

Wat moet dat dan zeggen ?

Dat het altijd blijft gaan om je inzet, ga voor datgene wat belangrijk voor je is om te ontdekken ondanks tegenslagen die je te verduren krijgt. Ik zou naar Italie zijn afgereist om Remon over te halen mij weer toe te laten. Het is hier vaak zo'n slappe hap er is alleen maar wat vrijblijvend geleuter en als er iets geraakt is vervolgens een terugtrekken om de wonden te likken. Wie wil er nou eigenlijk echt weten wat hij/zij is ?

lezer
11 september 2012, 10:38
Ja en wat ik belangrijk vind om naar buiten te brengen en wat iedereen die mij bij Remon gevolgd heeft weet is dat ik het niet heb opgegeven om op dat forum terug te kunnen komen dan wel om contact te blijven houden.

Wat moet dat dan zeggen ?

Dat het altijd blijft gaan om je inzet, ga voor datgene wat belangrijk voor je is om te ontdekken ondanks tegenslagen die je te verduren krijgt. Ik zou naar Italie zijn afgereist om Remon over te halen mij weer toe te laten. Het is hier vaak zo'n slappe hap er is alleen maar wat vrijblijvend geleuter en als er iets geraakt is vervolgens een terugtrekken om de wonden te likken. Wie wil er nou eigenlijk echt weten wat hij/zij is ?

Nou..niet alles is hier slappe hap, wel veel.
De moeite nog teeds om mee te lezen als het wel ergens om gaat.
Ik zie je als 'n motor die steeds weer de vinger legt om waar het werkelijk omgaat en idd zonder al te veel geleuter.
Soms ook wat ingewikkelde taal, toch meestal helder to the point.

Ogenblik-sem
11 september 2012, 10:47
Wie wil er nou eigenlijk echt weten wat hij/zij is ?

Ja, wie wil er nou horen dattie niets is en ook nog 's niet bestaat??

Rennie
11 september 2012, 12:19
Ja, wie wil er nou horen dattie niets is en ook nog 's niet bestaat??

Dat is iedere keer weer mijn breekpunt met jou Blikje. Zoiets is er ook niet om verstandelijk te horen en/of te begrijpen. Natuurlijk stuit de toetreding van zulke informatie, als zou je niemand zijn, via de hersenen op grote weerstand. Niemand zijn is immers je ervaring niet. Het euvel van het bestaan c.q. niet bestaan zit hem in het denken iemand te zijn en dus kan datzelfde denken het probleem niet voor je ontzenuwen.

Dus beste Blikje, nog maar een keer speciaal voor jou dan, het is niet iets dat via kennis en verstandelijk begrijpen tot je kan toetreden, zoiets moet, althans wil het Waarheid voor je kunnen worden, ont'dekt zijn c.q. worden. Het heeft dus geen enkele zin als een affirmatie te blijven roepen dat je 'niemand' bent, het maakt alleen maar dat je gaat 'denken' niemand te zijn. Het fenomeen is dan niet ingetreden, het is geen Waarheid voor je geworden.

Ulla
11 september 2012, 16:20
Dat is iedere keer weer mijn breekpunt met jou Blikje. Zoiets is er ook niet om verstandelijk te horen en/of te begrijpen. Natuurlijk stuit de toetreding van zulke informatie, als zou je niemand zijn, via de hersenen op grote weerstand. Niemand zijn is immers je ervaring niet. Het euvel van het bestaan c.q. niet bestaan zit hem in het denken iemand te zijn en dus kan datzelfde denken het probleem niet voor je ontzenuwen.

Dus beste Blikje, nog maar een keer speciaal voor jou dan, het is niet iets dat via kennis en verstandelijk begrijpen tot je kan toetreden, zoiets moet, althans wil het Waarheid voor je kunnen worden, ont'dekt zijn c.q. worden. Het heeft dus geen enkele zin als een affirmatie te blijven roepen dat je 'niemand' bent, het maakt alleen maar dat je gaat 'denken' niemand te zijn. Het fenomeen is dan niet ingetreden, het is geen Waarheid voor je geworden.

Op het moment dat het besef er is buiten het verstand om, is er ook niets meer om weerstand te hebben, omdat het dan is "ingezien" en geen kwestie
van wrijving meer is. En is er geen waarde meer aan te beleven dus wordt het ook niet meer als onwenselijk of wenselijk ervaren. Een soort van openbaring.

Mars
11 september 2012, 16:43
En Blix komt op links terwijl het hele veld vrij is en legt hem zachtjes voor de voeten van Rein die hem kaarsrecht in het doel weet te deponeren yeeeeeeh !

Ogenblik-sem
11 september 2012, 17:44
Ja, die Rein is 'n topper!

Rennie
11 september 2012, 18:48
Ja, die Rein is 'n topper!

Niettemin staat of valt het scoren bij de gratie van een schitterend neergezette paas.

Ogenblik-sem
11 september 2012, 19:05
....En d?t speelt zich nou weer zo schitterend omdat er op dat veld niemand is! ;-))

..ook bij belabberd spel.

Je breekt me de bek weer open h??!
En dan maar klagen! ;-))

Rennie
11 september 2012, 19:22
....En d?t speelt zich nou weer zo schitterend omdat er op dat veld niemand is! ;-))

..ook bij belabberd spel.

Je breekt me de bek weer open h??!
En dan maar klagen! ;-))

Als we al datgene wat er maar steeds lijkt plaats te vinden, de niemanden, het scoren, de schitterende paas'es, het forum, de scribenten enzovoort, nu gewoon eens de vermeende werkelijkheid noemen, dan zijn we er toch klaar mee ? Hoeven we niet iedere keer als er weer eens wat gebeurt te zeggen dat er 'niemand' is die het gedaan heeft.

Ben je met ;-)) de gedachte aan Keen levendig aan het houden ?

Rennie
11 september 2012, 19:48
Op het moment dat het besef er is buiten het verstand om, is er ook niets meer om weerstand te hebben, omdat het dan is "ingezien" en geen kwestie van wrijving meer is. En is er geen waarde meer aan te beleven dus wordt het ook niet meer als onwenselijk of wenselijk ervaren. Een soort van openbaring.

Het gaat wat mij betreft veel dieper dan dat, ik noem het daarom liever 'weten' omdat het in zijn aard onwankelbaar is.

Je bent geworteld in het bestaan en hebt dus te maken met dualiteit, met de verschijnselen als wenselijk en onwenselijk, met wrijving, daar ontkom je niet aan. Je kunt, zoals je zegt, inderdaad wat milder tegen de dingen aankijken wanneer er meer begrip voor ontstaan is.

Wat ik bedoelde te zeggen is dat je voorstellingsvermogen, dus ook het besef, niet je ervaring is. Blijft de ervaring van de voorstelling verschillen is het hypothese.

Ogenblik-sem
11 september 2012, 21:41
Als we al datgene wat er maar steeds lijkt plaats te vinden, de niemanden, het scoren, de schitterende paas'es, het forum, de scribenten enzovoort, nu gewoon eens de vermeende werkelijkheid noemen, dan zijn we er toch klaar mee ? Hoeven we niet iedere keer als er weer eens wat gebeurt te zeggen dat er 'niemand' is die het gedaan heeft.

Ben je met ;-)) de gedachte aan Keen levendig aan het houden ?
Zeker, maar er is toch niemand die dat zegt?

En de gedachte aan Keen?
Die wordt ook door niemand levendig gehouden. ;-)))

Dat JIJ dat maar niet begrijpt is ook omdat er niemand is die iets niet of wel kan begrijpen.
Begrijp je?

P.s. Hoevelen hebben er (ook) tegen jou gezegd dat het allemaal slechts verstandelijke shit van je is die je hier poneert?
En?

Rennie
12 september 2012, 00:02
Zeker, maar er is toch niemand die dat zegt?

En de gedachte aan Keen?
Die wordt ook door niemand levendig gehouden. ;-)))

Dat JIJ dat maar niet begrijpt is ook omdat er niemand is die iets niet of wel kan begrijpen.
Begrijp je?

P.s. Hoevelen hebben er (ook) tegen jou gezegd dat het allemaal slechts verstandelijke shit van je is die je hier poneert?
En?

Hoe lang is het ook al weer geleden dat je die klap van de molen hebt gehad ?

http://www.zelfkennisforum.nl/zelfkennisforum/myhairisabird.jpg

Ogenblik-sem
12 september 2012, 08:08
Wat vormen we ons een snel oordeel over iemand anders,
wat zijn we snel met onze conclusies.
Het geeft het ikzuchtige verstand veel bevrediging
andere mensen in een vakje te stoppen,
hun een begripsmatige identiteit te geven,
een rechtvaardig oordeel over hen uit te spreken.

Ieder mens is geconditioneerd om zich op een bepaalde manier
te gedragen en op een bepaalde manier te denken,
zowel genetisch als door ervaringen uit zijn jeugd
en door het milieu waaruit hij afkomstig is.

Dat is niet hoe mensen zijn maar hoe ze ons toeschijnen.
Als je een oordeel over iemand uitspreekt,
verwar je deze geconditioneerde patronen
van je verstand met wie ze zijn.
Dat te doen is op zich al een in hoge mate
geconditioneerd en onbewust patroon.
Je geeft hun een identiteit en die onware identiteit
wordt een gevangenis, niet alleen voor de ander
maar ook voor jou.

Het laten varen van je oordelen betekent niet
dat je niet ziet wat ze doen.
Het betekent dat je hun gedrag ziet als
een vorm van conditionering en jij ziet en aanvaardt het
als zodanig. Je vormt er geen identiteit mee
voor die persoon.

Dat bevrijdt jou en de ander van identificatie
met een conditionering, met vorm, met het verstand.
Het ego beheerst je relaties dan niet meer.

Uit: De Stilte Spreekt
Eckhart Tolle

(-> Hoort thuis in het vakje ' gebruik van iemand anders' woorden) :-))

...En hoe luidt je antwoord op mijn vraag?

lezer
12 september 2012, 08:24

Ieder mens is geconditioneerd om zich op een bepaalde manier
te gedragen en op een bepaalde manier te denken,
zowel genetisch als door ervaringen uit zijn jeugd
en door het milieu waaruit hij afkomstig is.

Dat is niet hoe mensen zijn maar hoe ze ons toeschijnen.
Als je een oordeel over iemand uitspreekt,
verwar je deze geconditioneerde patronen
van je verstand met wie ze zijn.
Dat te doen is op zich al een in hoge mate
geconditioneerd en onbewust patroon.
maar ook voor jou.

voor die persoon.

Uit: De Stilte Spreekt
Eckhart Tolle

Een mooie benadering van Tolle. Hij voelt voor mij juist.

Toch ook kan ik elk oordeel van mij naar de ander en/of de ander naar mij aanwenden tot zelfonderzoek en me afvragen: is dit waar?
Dit lokaliseert mijn "ik". Dit zien kan een moment van verdamping zijn.

Ogenblik-sem
12 september 2012, 08:31
Het afvragen of het waar is, is voor mij nog steeds een t? lang proces (denken)
Afvragen wie hier doet dat hij/zij doet is voor mij onmiddellijk zien.

(als je snapt wat ik bedoel)

lezer
12 september 2012, 08:49
Het afvragen of het waar is, is voor mij nog steeds een t? lang proces (denken)
Afvragen wie hier doet dat hij/zij doet is voor mij onmiddellijk zien.

(als je snapt wat ik bedoel)

Het verschil tussen denken en onmiddellijk zien snap ik.

Lees ik je goed (na het lezen van Tolle)dat je in het onmiddellijk zien een verschil aangeeft tussen jou en de ander?

Rennie
12 september 2012, 08:50
(-> Hoort thuis in het vakje ' gebruik van iemand anders' woorden) :-))

...En hoe luidt je antwoord op mijn vraag?

Eerst een opmerking over verstandelijke shit en dan Tolle aanhalen ?

Ik heb nog nooit iets anders gedaan dan mijn wereld verstandelijk interpreteren, ik heb niemand nodig om mij dat te zeggen. Het is, wat mij betreft, een voorrecht te kunnen denken en geef niet op dat te doen (overigens zie ik de tegenstanders van het denken dat evenmin doen). Ik weet 'wat' ik ben en zet de wereld niet met mijn denken op zijn kop, voor mij is het dus geen verstandelijke shit. Zorg dat je te weten komt 'wat' je bent.

De crux zit niet in het denken, de crux zit in het geloven van 'wie' je bent en nogmaals ik weet 'wat' ik ben, Er is niks verkeerd aan de vermeende realiteit, waarin ik net als ieder ander hout kap voor mijn vuurtje dan wel door langdurig krom denken een klap van de molen kan krijgen.

Rennie
12 september 2012, 09:01

Het is niet meer dan simpele gemakzucht, de mens in vakjes in te delen, dan hoef je daar niet langer meer genuanceerd over na te denken.

Als jij een klap met de molen heb gehad hoef ik geen tijd meer in je denkbeelden te steken. Makkelijk toch ?

Zie je dat dit gewoon gedragswetenschap is, niks spiritueels aan.

Rennie
12 september 2012, 09:06
maar ook voor jou.

Dat zou kunnen kloppen als je in je standpunt blijft volharden. Dat is dus tamelijk dom om te doen. Dat is dan ook de reden dat ik hier je idee?n aan het wankelen probeer te brengen. Je maakt van gedachten een gevangenis.

Rennie
12 september 2012, 09:10
voor die persoon.

Dat laten varen is simpelweg sleutelen aan je gedrag en je perceptie. Dat is zoiets als voorschrijven om niet aan een witte olifant te denken, erg vermoeiend. Je kunt beter kijken of het waarheid voor je bevat en dat erkennen.

Ik oordeel, so what ? Wat is er mis met oordelen ? Niks.

Als je op zoek gaat naar 'wat' je bent kom je die conditionering vanzelf tegen en weet je dat je de conditionering niet bent. Die verlaat jou vervolgens gewoon omdat er geen eer aan 'jou' te behalen valt, en dat niet alleen er is veel dat je bij het afscheid van 'jou' verlaat.

Rennie
12 september 2012, 09:17

Identificatie is vasthouden aan een zelf- en een andermansbeeld, het euvel dat zich voordoet is het vasthouden en niet het zelfbeeld zelf. Een zelfbeeld verdampt nogal snel als het niet gevoed wordt met nieuwe denkbeelden.

Ogenblik-sem
12 september 2012, 09:30
Volgens mij wijst alles naar het zelfde, op een andere manier.

Rennie
12 september 2012, 09:41
Volgens mij wijst alles naar het zelfde, op een andere manier.

Nee het gaat over waarheidvinding, dit is een standpunt, geen aanname gaan plaatsen voorafgaande aan onderzoek. Alles moet op de helling.

Ben overigens belangstellend naar je antwoord op de vraag van Lezer.

Ogenblik-sem
12 september 2012, 10:37
Het verschil tussen denken en onmiddellijk zien snap ik.

Lees ik je goed (na het lezen van Tolle)dat je in het onmiddellijk zien een verschil aangeeft tussen jou en de ander?
Nee, het gaat hier meer om het 'doenerschap' - het centrale punt in nondualisme