PDA

Volledige versie bekijken : Stelling

Bigbear
20 maart 2013, 15:32
Iemand die gerealiseerd is of het ego heeft opgegeven of volledig beseft dat er geen dualiteit is, heeft totaal geen behoefte om andere mensen te helpen, de weg te wijzen of ergens op attent te maken. Die persoon heeft namelijk geaccepteerd dat het is zoals het is en zal het een worst wezen wat anderen doen.

Ideeen hierover?

Aart
20 maart 2013, 15:54
Iemand die gerealiseerd is of het ego heeft opgegeven of volledig beseft dat er geen dualiteit is, heeft totaal geen behoefte om andere mensen te helpen, de weg te wijzen of ergens op attent te maken. Die persoon heeft namelijk geaccepteerd dat het is zoals het is en zal het een worst wezen wat anderen doen.

Ideeen hierover?

Bigbear, ik heb daar geen ideeen over, ik kan je wel zeggen hoe ik dat zelf hier zie gebeuren.

Maar wat heb jij aan mijn antwoord t.b.v. jouw zelfonderzoek?

Bigbear
20 maart 2013, 15:57
Bigbear, ik heb daar geen ideeen over, ik kan je wel zeggen hoe ik dat zelf hier zie gebeuren.

Maar wat heb jij aan mijn antwoord t.b.v. jouw zelfonderzoek?

Vertel maar hoe je dat zelf ziet gebeuren.

Mihaela
20 maart 2013, 16:01

Ideeen hierover?

Ik lees een prachtig boek van J. Krishnamurti: ''Laat het verleden los''.
Hoe K. op mij overkomt is dat hij volledig vrij was. Ik ben blij dat hij zich bewogen voelde om zijn wijsheid te delen. Wat ik van hem lees is voor mij van onschatbare waarde. Het sluit ook heel goed aan, aan dat wat ik zelf ondervind door zelfonderzoek.
Vaak ontmoet ik mensen die verre van vrij zijn, maar die een dwingende behoefte hebben om zich als guru's of leraars te profileren. Op dit forum komt ook voor zo een gedrag, zoals ook in de alternatieve wereld veel voorkomt, of in de kerk. Mensen willen zich in een rol of positie profileren, uit valse intenties, en soms zijn de mensen niet eens bewust van dat ze dat doen.
Uiteindelijk is in gedrag dat wat mensen doen niet altijd zo verschillend van elkaar, en ik bedoel hiermee een ware wijze man, of een nepperd.
De intentie erachter en de zuiverheid van de persoon is wat het verschil maakt volgens mij. Is iemand door zijn ziel bewogen om iets bij te dragen, of komt dat uit zijn ego, en uit een behoefte dat geldingsdrang uitdrukt, of welke andere kinderlijke behoefte dan ook?
Als je zo een weg bewandeld, zoals wij ook menen te doen, kom je vaak zulke mensen tegen.

Vaak merk ik bij mezelf ook neigingen van iets aan willen dragen, en soms komt dat uit oprechte zuivere zelfonderzoek voort, en soms komt dat puur uit mijn
ego-tripperij -behoeften voort..

Aart
20 maart 2013, 16:20
Vertel maar hoe je dat zelf ziet gebeuren.

Bigbear, ik heb geen behoefte om het vanuit mezelf te hoeven vertellen.

Ik wil het wel vertellen als het zou bijdragen tot iets waar je zelf tegenaan loopt.

Je hebt al een stelling, geloof jij zelf in die stelling?

Hoe komt het dat je tot die stelling gekomen bent?

Alles wat ik vertel zal toch niet herkent worden (ik weet dat is een aanname)dus wat heb je er aan.

Waren Jezus of Boedha of noem eens wat namen, egoloos?

Mars
20 maart 2013, 16:50
Die persoon heeft namelijk geaccepteerd dat het is zoals het is en zal het een worst wezen wat anderen doen.
Ideeen hierover?

Die persoon is geopenbaard dat er reeds acceptatie is.

Ulla
20 maart 2013, 17:26

Ideeen hierover?

Is het wel mogelijk in de huidige wereld zonder minimale ego beleving ?berhaupt gezond en wel te overleven?

En daarnaast houdt acceptatie ook het proces van niet accepteren van ellende in en er daarom in de illusie wel wat aan willen doen. Juist omdat je weet hoeveel ellende dat voor mensen betekent vast geketend te zitten aan hun angst gedachten en dat dat helemaal niet nodig is om thuis en vrede in jezelf te ervaren. Dat lijkt mij juist het ervaren van het vredig en neutraal bewustzijn in elke vorm. Acceptatie omarmt alles ook het niet accepteren.
De voortstuwing van wat de realisatie van Bewustzijn die elke vorm volledig kan doordringen.

Ulla
20 maart 2013, 17:37
Hoe K. op mij overkomt is dat hij volledig vrij was. Ik ben blij dat hij zich bewogen voelde om zijn wijsheid te delen. Wat ik van hem lees is voor mij van onschatbare waarde. Het sluit ook heel goed aan, aan dat wat ik zelf ondervind door zelfonderzoek.
Vaak ontmoet ik mensen die verre van vrij zijn, maar die een dwingende behoefte hebben om zich als guru's of leraars te profileren. Op dit forum komt ook voor zo een gedrag, zoals ook in de alternatieve wereld veel voorkomt, of in de kerk. Mensen willen zich in een rol of positie profileren, uit valse intenties, en soms zijn de mensen niet eens bewust van dat ze dat doen.
Uiteindelijk is in gedrag dat wat mensen doen niet altijd zo verschillend van elkaar, en ik bedoel hiermee een ware wijze man, of een nepperd.
De intentie erachter en de zuiverheid van de persoon is wat het verschil maakt volgens mij. Is iemand door zijn ziel bewogen om iets bij te dragen, of komt dat uit zijn ego, en uit een behoefte dat geldingsdrang uitdrukt, of welke andere kinderlijke behoefte dan ook?
Als je zo een weg bewandeld, zoals wij ook menen te doen, kom je vaak zulke mensen tegen.

Vaak merk ik bij mezelf ook neigingen van iets aan willen dragen, en soms komt dat uit oprechte zuivere zelfonderzoek voort, en soms komt dat puur uit mijn

Zelf de meest wijze en niet ego trippende leraar zal enige vorm van belang hebben om de behoeften in zijn leven te kunnen voorzien. Hiermee doel ik niet op K, het is een aanname van mij waarvan ik op dit moment nog geen ander inzicht over heb ontdekken. Misschien dat hij idd volledig vrij was van ego, dat weet ik natuurlijk niet.

Als je een dergelijke rol vervuld kun je de mensen het meest van dienst zijn je aanwezig belang voor jezelf doorzien en dat indien gewenst ook in je dienstbaarheid naar voren te brengen als de situatie erom vraagt. Sterker nog door dat in te bouwen in je rol als dienstbaar willen zijn help je mensen in te zien dat dat geen probleem hoeft te zijn als je het maar zelf doorziet en kunt filteren en scheiden van je eigen dingen. En hoe beter je dit kunt hoe meer de eigen ego rol een functie wordt die dienstbaar is in het vervullen hiervan. En dat is ook te vertalen naar elke rol die je in het leven speelt.

Bigbear
20 maart 2013, 18:15

Ik heb veel mogen leren van K, met name van zijn filmpjes. Ik vind de mooiste uitspraken van hem: "Vrijheid komt aan het begin en niet aan het einde" en "Als je niet anders handelt na je inzicht, heb je het niet ingezien"

Er is niet mis met iets aan willen dragen. Het wordt pas lastig als hier verwachtingen van hebt.

Bigbear
20 maart 2013, 18:19
Bigbear, ik heb geen behoefte om het vanuit mezelf te hoeven vertellen.

Ik wil het wel vertellen als het zou bijdragen tot iets waar je zelf tegenaan loopt.

Je hebt al een stelling, geloof jij zelf in die stelling?

Hoe komt het dat je tot die stelling gekomen bent?

Alles wat ik vertel zal toch niet herkent worden (ik weet dat is een aanname)dus wat heb je er aan.

Waren Jezus of Boedha of noem eens wat namen, egoloos?

Hoe weet ik dat het zou bijdragen als ik niet weet hoe je het beleeft?

Ik ken mensen die zo gerealiseerd zijn dan het ze volledig niets meer uitmaakt. Of ik geloof in die stelling is voor mij niet van belang. Ik heb geen ambitie iets daarin te bereiken.

Alles wat je vertelt kan niet herkend worden als het niet vanuit jouw beleving is. Ik zie alleen maar wedervragen. Waarom stel je die vragen? (duhhhhhh)

Met Jezus of Boedha heb ik niet in de klas gezeten. De verhalen over hen zijn slecht interpretaties van anderen.

Bigbear
20 maart 2013, 18:21
Is het wel mogelijk in de huidige wereld zonder minimale ego beleving ?berhaupt gezond en wel te overleven?

En daarnaast houdt acceptatie ook het proces van niet accepteren van ellende in en er daarom in de illusie wel wat aan willen doen. Juist omdat je weet hoeveel ellende dat voor mensen betekent vast geketend te zitten aan hun angst gedachten en dat dat helemaal niet nodig is om thuis en vrede in jezelf te ervaren. Dat lijkt mij juist het ervaren van het vredig en neutraal bewustzijn in elke vorm. Acceptatie omarmt alles ook het niet accepteren.
De voortstuwing van wat de realisatie van Bewustzijn die elke vorm volledig kan doordringen.

Zeg je nu dat je dit wel of niet zou wilen ervaren?

Ulla
20 maart 2013, 18:25
Zeg je nu dat je dit wel of niet zou wilen ervaren?

Ik weet niet of ik je vraag goed begrijp, maar in die dingen die ik gewoon wel of niet kan en wil accepteren ervaar ik dat al. Op het moment dat ik het niet ervaar loop ik er keihard tegenaan. Waarmee ik overigens niet bedoel dat ik een minimale ego beleving heb, dat zou ik wel willen ja. En van daaruit onderzoek ik mijn gedachten ook. Niet meer ego dan nodig om te overleven in deze wereld. En ook niet tegen elke prijs. Het heimwee naar thuis in al dan niet gemanifesteerde aardse vorm drijft mij.

Mihaela
20 maart 2013, 18:29
Zelf de meest wijze en niet ego trippende leraar zal enige vorm van belang hebben om de behoeften in zijn leven te kunnen voorzien.

Toch heb ik zelf ondervonden dat er mensen zijn die zich werkelijk in een ander dimensie bevinden, en werkelijk op een ander energieniveau leven. Door op ieder niveau, en in ieder cel diep doordrongen te zijn van wie ze werkelijk zijn, dat bij hun behalve eten en drinken wat bij hun lichaam als natuurlijke behoefte is, verder geen enkele andere ego-behoefte meer bij hun leeft.
Wij de rest van de mensen die door alles en nog wat gestuurd worden, zoals lichaamsfuncties tot allerlei impulsen-bevrediging, en kinder-meschanismes en indoctrinatie die in verschillende maten bij ons allemaal spelen, zijn wij een beetje aan het lot over gelaten.
Volgens mij kan men pas over vrijheid spreken als men volledig doordrongen is op ieder niveau, in ieder cel van wat hij werkelijk is. En wij mensen hebben veel moeite om toe te geven dat wij nog niet zo ver zijn.

Ik ben nog steeds slaaf van mijn ego.

Dat er mensen hier durven te typen dat ze egovrij zijn, of dat ze weten ''wat ze zijn'', terwijl ze continue hun ego hier laten zien, en hun ego op een ander bot vieren, is het een schaamte voor hunzelf. Daar moeten ze zelf mee leven...een ieder zijn leerproces..

Ulla
20 maart 2013, 18:40
Toch heb ik zelf ondervonden dat er mensen zijn die zich werkelijk in een ander dimensie bevinden, en werkelijk op een ander energieniveau leven. Door op ieder niveau, en in ieder cel diep doordrongen te zijn van wie ze werkelijk zijn, dat bij hun behalve eten en drinken wat bij hun lichaam als natuurlijke behoefte is, verder geen enkele andere ego-behoefte meer bij hun leeft leeft.
Wij de rest van de mensen die door alles en nog wat gestuurd worden, zoals lichaamsfuncties tot allerlei impulsen-bevrediging, en kinder-meschanismes en indoctrinatie die in verschillende maten bij ons allemaal spelen, zijn wij een beetje aan het lot over gelaten.
Volgens mij kan men pas over vrijheid spreken als men volledig doordrongen is op ieder niveau, in ieder cel van wat hij werkelijk is. En wij mensen hebben veel moeite om toe te geven dat wij nog niet zo ver zijn.

Dat er mensen hier durven te typen dat ze egovrij zijn, of dat ze weten ''wat ze zijn'', terwijl ze continue hun ego hier laten zien, en hun ego op een ander bot vieren, is het een schaamte voor hunzelf. Daar moeten ze zelf mee leven...een ieder zijn leerproces..

Mooi als je deze mensen bent tegen gekomen. Ik ken(de) ook zo iemand die voor mijn gevoel zo was. Wat bedoel je met slaaf van je ego zijn?

Wat je zegt over vrijheid herken ik wel. Ik voel mij als mens niet vrij in deze wereld en denk/hoop dat ik ben als ik gestorven ben. Ook al ervaar ik in mijn leven een grote betrekkelijke vrijheid door veel gedachten/gevoelen en acties los gelaten te hebben, sommige houden mij toch nog in de greep al zijn het maar die van wat er gaande is in de wereld. Bepaalde idee?n en angsten die mij nog persoonlijk kunnen aangrijpen maken dat ik mij niet altijd vrij voel.

Wat je zegt over mensen die hun ego botvieren en of laten zien en toch beweren dat ze het zijn, ben je dan nooit op het idee gekomen dat dat ook maar een gedachte kan zijn die je bezigt en je niet loslaat? Ongeacht of je wel of niet goed zit? Of hoe moet ik dat begrijpen. Juist omdat je gedachten je in de greep kunnen houden probeer ik dat soort gedachten niet vast te houden ook al voel je soms dingen waarvan ik weet dat het gewoon zo is.
Maar hoe langer ik dan erover nadenk hoe meer je gedachten hier weer de overhand nemen. En voor mijn eigen al dan niet weten wordt het steeds minder belangrijk.

Hans
20 maart 2013, 19:03
Toch heb ik zelf ondervonden dat er mensen zijn die zich werkelijk in een ander dimensie bevinden, en werkelijk op een ander energieniveau leven. Door op ieder niveau, en in ieder cel diep doordrongen te zijn van wie ze werkelijk zijn, dat bij hun behalve eten en drinken wat bij hun lichaam als natuurlijke behoefte is, verder geen enkele andere ego-behoefte meer bij hun leeft.

Jouw "ondervinding" word zo weer onderuit gehaald als zo'n persoon iets over jou zou zeggen wat je niet bevalt.
Je verzint deze personen om ze tegenover de "ego's" hier te zetten, en alles wat je raakt is fout en ego, en dus te negeren,....

Rob
20 maart 2013, 20:42
Jouw "ondervinding" word zo weer onderuit gehaald als zo'n persoon iets over jou zou zeggen wat je niet bevalt.
Je verzint deze personen om ze tegenover de "ego's" hier te zetten, en alles wat je raakt is fout en ego, en dus te negeren,....

OhMaStEr

Guy
21 maart 2013, 20:47
Volgens mij kan men pas over vrijheid spreken als men volledig doordrongen is op ieder niveau, in ieder cel van wat hij werkelijk is.
Nee hoor. Wij spreken hier en nu al over de vrijheid. De vrijheid IS (er). Jij bent het. Maar je gelooft het niet. Jammer.

Guy
21 maart 2013, 20:55

Dat er mensen hier durven te typen dat ze egovrij zijn, of dat ze weten ''wat ze zijn'', terwijl ze continue hun ego hier laten zien, en hun ego op een ander bot vieren, is het een schaamte voor hunzelf.
Oh....shame on us. Hoe durven we. Hoe durven we te beweren dat we (ego)vrij zijn? Jij voelt je niet vrij. En dus kun je niet geloven dat een ander dat wel kan (zijn). Ze moeten wel liegen. Dat kan niet anders. Wie is degene die dat gelooft? Jij toch? Jij gelooft in leugen en in schaamte en in vrijheid als iets dat niet haalbaar is. Hoeveel kans geef je jezelf met een dergelijke instelling? Ik zeg 0 op de schaal van Richter. Maar ja, wie ben ik? Het is ook jouw feestje tenslotte, so be my guest, lekkere muts. KiSs

Freerider
24 maart 2013, 22:50

Ideeen hierover?

Mijn idee hierover is dat deze stelling geen waarheid bevat. Als ik(!) mijn ego opgeef ben ik een met "die ander". Zijn belangen zijn mijn belangen geworden.

Ulla
25 maart 2013, 05:12
Oh....shame on us. Hoe durven we. Hoe durven we te beweren dat we (ego)vrij zijn? Jij voelt je niet vrij. En dus kun je niet geloven dat een ander dat wel kan (zijn). Ze moeten wel liegen. Dat kan niet anders. Wie is degene die dat gelooft? Jij toch? Jij gelooft in leugen en in schaamte en in vrijheid als iets dat niet haalbaar is. Hoeveel kans geef je jezelf met een dergelijke instelling? Ik zeg 0 op de schaal van Richter. Maar ja, wie ben ik? Het is ook jouw feestje tenslotte, so be my guest, lekkere muts. KiSs

Denk even na voordat je dit beweert en onderzoek even zelf je gedachten hierover. Ik kan niet voor Mihaela spreken uiteraard. Maar voor mij bv. is het een algemene vraag: kun je je zonder minimale ego beleving nog handhaven in de huidige wereld. Al ons (overbodige) maatschappelijke gedrag vanuit waarden en normen komt toch ergens vandaan en waarom zouden we eraan vasthouden? Maar zelfs dat niet willen, niet nodig vinden, is dat werkelijk in deze wereld gespeend van? Definitie zou dan toch eerst moeten zijn: Wat is ego vrij leven?

Ik kan dan alleen maar kijken naar onze dieren, die volgen gewoon hun instincten. Honger: op zoek naar eten. Plassen: naar buiten. Behoefte aan snuffelen en beweging en meedoen in het roedelgedrag. En wat er nog meer zo is.......Ik zie je zo echt nog niet doen. Lekker makkelijk kan ik je op je plaats leggen als ik even geen zin heb om je om me heen te hebben. Want dan ben je makkelijk op te voeden. haahahaha ik moet weer dollen. HeArTs

Ulla
25 maart 2013, 05:34
Nee hoor. Wij spreken hier en nu al over de vrijheid. De vrijheid IS (er). Jij bent het. Maar je gelooft het niet. Jammer.

Wat is vrijheid? Zolang het te defini?ren valt kun je dan nog wel van vrijheid spreken? Is vrij voelen ook vrij? In overgave aan alles wat er gebeurt dat lijkt mij vrijheid. Zonder je ook nog maar ergens angstig over te hoeven voelen.
Welk mens is dat in deze wereld?

Aart
25 maart 2013, 07:46
Wat is vrijheid? Zolang het te defini?ren valt kun je dan nog wel van vrijheid spreken? Is vrij voelen ook vrij? In overgave aan alles wat er gebeurt dat lijkt mij vrijheid. Zonder je ook nog maar ergens angstig over te hoeven voelen.
Welk mens is dat in deze wereld?

Tuttebel, nou ben je zo`n mooi eind op weg en dan eindig je met zo`n denkvraag en wordt het een lulverhaaltje, toch? (pas op hoor, ikke niet serieus).

Van 'overgave' moet ik meestal overgeven/kokhalzen want voor mij betekent overgave dat er nog iets aanwezig is wat zich zou over kunnen geven.

Ik zou vrijheid kunnen omschrijven als dat er niets meer (in je) is wat enige wrijving heeft met wat is. Wat niet wil zeggen dat je met een glimlach zegt; wilt u even van mijn tenen afgaan aub.

Als de mens eens zou zien dat praktisch alle angst gebaseerd is op 'mind/oude nog aanwezige energie/ervaringen) en dat hij/zij gewoon in het moment kan dealen (zou je al niet mee bezig moeten zijn) met wat is dan zou er enkel het natuurlijke beschermingssysteem zijn wat een seintje geeft bij werkelijk directe dreiging en dat zouden we niet als angst ervaren maar er zou al directe aktie/handelen zijn.

Ulla, m.a.w. het gaat er hooguit om waarom er bij jou nog angst is.

Waarom er bij bepaalde gebeurtenissen iets gaat kriebelen in die onderbuik.

Dat is waar het daadwerkelijk om gaat maar als dat nog niet onderzocht kan worden dan gaan we samen een boek schrijven over vrijheid en kletsen we hier het forum vol.

Ik ben zelf al aardig op weg.

Shit, je wint het nog van me zie ik.

Guy
25 maart 2013, 18:30
Denk even na voordat je dit beweert en onderzoek even zelf je gedachten hierover.
Nee Ulla, dat doe ik niet. Ik hou me niet meer bezig met vragen als wat is vrijheid? En wat is egoloos leven? En moeten we loslaten of vasthouden? En al die bullshit meer. Ik heb op enig moment besloten gewoon te (gaan) leven en daar doe ik het maar mee. En daar zul jij het ook mee moeten doen. Ik lijk godverdomme die rijdende rechter wel. GlAd

Hans
25 maart 2013, 18:42
Ik heb op enig moment besloten gewoon te (gaan) leven

Ik?

En valt er te besluiten om gewoon te gaan leven?

Ulla
25 maart 2013, 18:47
Tuttebel, nou ben je zo`n mooi eind op weg en dan eindig je met zo`n denkvraag en wordt het een lulverhaaltje, toch? (pas op hoor, ikke niet serieus).

Van 'overgave' moet ik meestal overgeven/kokhalzen want voor mij betekent overgave dat er nog iets aanwezig is wat zich zou over kunnen geven.

Ik zou vrijheid kunnen omschrijven als dat er niets meer (in je) is wat enige wrijving heeft met wat is. Wat niet wil zeggen dat je met een glimlach zegt; wilt u even van mijn tenen afgaan aub.

Als de mens eens zou zien dat praktisch alle angst gebaseerd is op 'mind/oude nog aanwezige energie/ervaringen) en dat hij/zij gewoon in het moment kan dealen (zou je al niet mee bezig moeten zijn) met wat is dan zou er enkel het natuurlijke beschermingssysteem zijn wat een seintje geeft bij werkelijk directe dreiging en dat zouden we niet als angst ervaren maar er zou al directe aktie/handelen zijn.

Ulla, m.a.w. het gaat er hooguit om waarom er bij jou nog angst is.

Waarom er bij bepaalde gebeurtenissen iets gaat kriebelen in die onderbuik.

Dat is waar het daadwerkelijk om gaat maar als dat nog niet onderzocht kan worden dan gaan we samen een boek schrijven over vrijheid en kletsen we hier het forum vol.

Ik ben zelf al aardig op weg.

Shit, je wint het nog van me zie ik.

Wat bedoel je precies met angst? Angst waarvoor? Voor pijn ervaren die ik van te voren zie aankomen? Ik hoef niet te kletsen over vrijheid, alles waarover je kunt praten en van mening verschillen is het toch niet. Geen wrijving ervaren? Dan ben je dood. Je wrijft al over een stoel als je heen en weer wiebelt......Ik weet wat het is om weinig wrijving te ervaren. maar nog niet helemaal niets. En wie weet kan dat ook gewoon, zou mooi zijn.

Ulla
25 maart 2013, 18:52
Nee Ulla, dat doe ik niet. Ik hou me niet meer bezig met vragen als wat is vrijheid? En wat is egoloos leven? En moeten we loslaten of vasthouden? En al die bullshit meer. Ik heb op enig moment besloten gewoon te (gaan) leven en daar doe ik het maar mee. En daar zul jij het ook mee moeten doen. Ik lijk godverdomme die rijdende rechter wel. GlAd

Met gewoon leven doe ik het ook wel mee. Volgens mij gaat dat hier in samenspraak bullshit oprakelen. We kunnen hier maar beter ophoepelen...

Ulla
25 maart 2013, 18:59
Ik?

Als je kunt denken kun je ook besluiten je gedachten te laten voor wat ze zijn. En dan leef je gewoon. Als niets meer echt vastzit....in je geheugen. Dat kan zeker. En het is geen trucje.

Ulla
25 maart 2013, 19:15
Wat bedoel je precies met angst? Angst waarvoor? Voor pijn ervaren die ik van te voren zie aankomen? Ik hoef niet te kletsen over vrijheid, alles waarover je kunt praten en van mening verschillen is het toch niet. Geen wrijving ervaren? Dan ben je dood. Je wrijft al over een stoel als je heen en weer wiebelt......Ik weet wat het is om weinig wrijving te ervaren. maar nog niet helemaal niets. En wie weet kan dat ook gewoon, zou mooi zijn.

Maar is niet zo belangrijk. Ik ken nog angsten en dat voel ik soms nog als ik denk aan wat er in de wereld gaande is. Het beheerst mijn leven niet , ik kan de tandarts wel een knal voor zijn kop geven als hij mij pijn doet maar dat was het dan ook zo een beetje. Maar als je echt doorhebt wat er echt gaande is in de wereld hoe mensen elkaar klein willen houden en de eigen verborgen agenda verdedigen, moet je daar dan maar niets meer van aantrekken? Men denkt dat mensen dom zijn maar dat zijn ze niet. Men is bang voor die mensen die zien wat er werkelijk gaande is.

En dan kun je ook niet anders dan weer naar jezelf teruggaan. Beginnen bij jezelf en met die mensen die dat ook zo ervaren. Deze wereld is echt niet mijn wereld en wat ik kan doen op mijn plekje zal ik doen.

Guy
25 maart 2013, 19:31
Ik?

Schei toch eens uit met al die vragen, Hans. Get a life. BiGeRgRiN

Hans
25 maart 2013, 19:32
Als je kunt denken kun je ook besluiten je gedachten te laten voor wat ze zijn. En dan leef je gewoon. Als niets meer echt vastzit....in je geheugen. Dat kan zeker. En het is geen trucje.

Dus het denken gebruik je om een besluit te nemen om die zelfde gedachtes te laten voor wat ze zijn?

Dat je zelf al het woord trucje gebruikt doet me wel denken,....

Hans
25 maart 2013, 19:36
Schei toch eens uit met al die vragen, Hans. Get a life.

Nou jaaaaaaa,.......heb je je eigen vraagtekens in jouw berichten wel eens geteld?
Hoe ziet "get a life" volgens jou eruit?
(en weer 2 vragen)

Ulla
26 maart 2013, 08:35
Dus het denken gebruik je om een besluit te nemen om die zelfde gedachtes te laten voor wat ze zijn?

Dat je zelf al het woord trucje gebruikt doet me wel denken,....

Probeer het gewoon uit en kijk wat het met met je doet. En zet je gedachten gewoon stop als je weer iets denkt. In die zin van niet moeten verdringen maar er ook geen waarde aan hechten. Misschien denk ik ook maar wat en leg het wel eens helemaal verkeerd uit. Ik weet/ondervind in ieder geval dat het werkt. Gewoon je gedachten laten zijn voor wat ze zijn en ze niet allemaal te geloven. Er gewoon zijn en kijken wat er gebeurt.

Bigbear
26 maart 2013, 10:33
Probeer het gewoon uit en kijk wat het met met je doet. En zet je gedachten gewoon stop als je weer iets denkt. In die zin van niet moeten verdringen maar er ook geen waarde aan hechten. Misschien denk ik ook maar wat en leg het wel eens helemaal verkeerd uit. Ik weet/ondervind in ieder geval dat het werkt. Gewoon je gedachten laten zijn voor wat ze zijn en ze niet allemaal te geloven. Er gewoon zijn en kijken wat er gebeurt.

Zet je gedachten gewoon stop? Ik kijk wel uit. Wie zegt dat het dan weer op gang komt?

Ulla
26 maart 2013, 12:31
Zet je gedachten gewoon stop? Ik kijk wel uit. Wie zegt dat het dan weer op gang komt?

hahha, gedachten zijn er toch gewoon? Althans ik merk dat ze soms gewoon aan komen waaien en ze zijn er. Ik hecht er allang niet meer aan.
Meestal lukt dat en heel soms is het lastig.

Bigbear
26 maart 2013, 12:57
hahha, gedachten zijn er toch gewoon? Althans ik merk dat ze soms gewoon aan komen waaien en ze zijn er. Ik hecht er allang niet meer aan.

Waarom wil je ze dan stilzetten?

Ulla
26 maart 2013, 16:18
Waarom wil je ze dan stilzetten?
Met stopzetten bedoel ik eraan hechten. Omdat ik op voorhand al weet dat ze mogelijk niet waar zijn en ik mij een hoop ellende kan besparen om er dan ook geen geloof meer aan te hechten. En wat wel hardnekkig is aan gedachten blijft wel plakken en is dan reden tot nader onderzoek waarom en wat ik ermee nog kan. Deze lossen alleen maar op door ze toe te laten en de confrontatie aan te gaan.

Hans
26 maart 2013, 18:37

Maar gedachtes kunnen toch ook gewoon kloppen?

Ulla
26 maart 2013, 18:47
Maar gedachtes kunnen toch ook gewoon kloppen?

Als ik denk morgen is het woensdag?
Als ik denk wat ben jij een dombo?
Als ik denk het gras is groen?
Als ik denk wat ben ik lui ( en dat is niet goed)?
Enz.........

Wat is dan kloppen?
Is dat een universele waarheid?

Hans
26 maart 2013, 18:54
Als ik denk morgen is het woensdag?
Als ik denk wat ben jij een dombo?
Als ik denk het gras is groen?
Als ik denk wat ben ik lui ( en dat is niet goed)?
Enz.........

Wat is dan kloppen?
Is dat een universele waarheid?

Ik denk dat ik niet blij ben met mijn werk,
Ik denk dat mijn partner vreemd gaat,
Ik denk dat de groente uit mijn eigen tuin gezonder is,
Ik denk dat ik liever iets anders doe,
Ik denk dat alle denken niet serieus is te nemen,
Ik denk dat ik me kan verschuilen achter gedachtes,

Universele waarheid,.....pfffff,.......je klinkt net als Renoir,....maar dat klopt niet.

Ulla
26 maart 2013, 19:35
Ik denk dat ik niet blij ben met mijn werk,
Ik denk dat mijn partner vreemd gaat,
Ik denk dat de groente uit mijn eigen tuin gezonder is,
Ik denk dat ik liever iets anders doe,
Ik denk dat alle denken niet serieus is te nemen,
Ik denk dat ik me kan verschuilen achter gedachtes,

Universele waarheid,.....pfffff,.......je klinkt net als Renoir,....maar dat klopt niet.

Ik vier geen moederdag, geen vaderdag, geen valentijn, ik hoef geen bloemen van mijn man, ik vind het geen probleem als hij de trouwdag vergeet ( al herinnert hij mij iedere maand eraan), wij hebben geen last van elkaars nukken of rondvliegende sokken.......of wat dan ook. En de tandpastatube open laten of dergelijke is ook geen probleem.

En kerst verveelt mij ook regelmatig.....ook al vind ik het ergens ook wel weer leuk. Maar het is voor mij geen must. Ik weet gewoon dat veel van mijn gedachten er niet toe doen en ik hecht er geen echte waarde aan. En ik weet dat het vandaag alleen maar dinsdag is omdat wij dat zo noemen.

Weet je wel hoe fijn het is als je al die details regelmatig kunt vergeten omdat ze er niet toe doen? En dan blijven er nog genoeg gedachten over om te onderzoeken......tenminste als ze mij hinderen. Voor de rest leef ik gewoon en zie wel wat de dag mij brengt. Alles wat ik niet hoef te plannen plan ik dan ook niet. Ik leef voor de rest van de dag bijna van minuut tot minuut. Wat dus kan betekenen dat ik vanavond besluit dat ik naar Noorwegen ga verhuizen. Bijna gedaan, maar het is mij daar toch te koud.

Hans
26 maart 2013, 20:42
Ik vier geen moederdag, geen vaderdag, geen valentijn, ik hoef geen bloemen van mijn man, ik vind het geen probleem als hij de trouwdag vergeet ( al herinnert hij mij iedere maand eraan), wij hebben geen last van elkaars nukken of rondvliegende sokken.......of wat dan ook. En de tandpastatube open laten of dergelijke is ook geen probleem.

En kerst verveelt mij ook regelmatig.....ook al vind ik het ergens ook wel weer leuk. Maar het is voor mij geen must. Ik weet gewoon dat veel van mijn gedachten er niet toe doen en ik hecht er geen echte waarde aan. En ik weet dat het vandaag alleen maar dinsdag is omdat wij dat zo noemen.

Weet je wel hoe fijn het is als je al die details regelmatig kunt vergeten omdat ze er niet toe doen? En dan blijven er nog genoeg gedachten over om te onderzoeken......tenminste als ze mij hinderen. Voor de rest leef ik gewoon en zie wel wat de dag mij brengt. Alles wat ik niet hoef te plannen plan ik dan ook niet. Ik leef voor de rest van de dag bijna van minuut tot minuut. Wat dus kan betekenen dat ik vanavond besluit dat ik naar Noorwegen ga verhuizen. Bijna gedaan, maar het is mij daar toch te koud.

Je hebt het maar goed voor elkaar Ulla!

Ulla
26 maart 2013, 21:46
Je hebt het maar goed voor elkaar Ulla!

Als je het zo wilt zien, het scheelt idd een hoop onzinnige kopzorgen.
Heb ooit jaren geleden de verjaardag van mijn moeder vergeten. Zat toen in de kroeg gezellig met iemand te praten, opeens schoot mij dat te binnen. Toen kon ik niet meer bellen, ze sliep al. Ik weet dat ze het niet erg vind en toch vond ik het niet leuk. Ik vind dat ze het "verdiend" heeft dat ik haar niet vergeet. Terwijl ik haar soms wel paar keer in de week bel(de).
Zij gaf/geeft ons met verjaardagen altijd een bijzonder gevoel en schrijft hele verhalen op haar kaarten en belt ook nog. Typisch Duits.

Gedachten zijn echt rare kronkels....