PDA

Volledige versie bekijken : Drive van het Bewustzijn

Ulla
25 november 2014, 12:23
Wanneer ben je egoloos? Als je de rol van het/je eigen aangemeten en aangeleerde ego volledig hebt doorzien? Zoals een acteur die weet dat hij zijn rol niet is maar zich er wel in kan leven en mee_leeft in die rol zodat hij goed kan functioneren in dat wat de enige en echte opdracht is van het spel?

Bewustzijn zich te laten openbaren in alles wat door dezelfde drive is geschapen en zich gemanifesteerd. De drive van het bewustzijn.
Egoloos als gevolg en als middel wat het doel heiligt. Beide ineen.

?

glans
25 november 2014, 13:08
?

wat is je vraag.

Ulla
25 november 2014, 13:12
wat is je vraag.

Geen specifieke vraag, is als uitnodiging bedoeld.

Looro
25 november 2014, 13:26

Tot welke inbreng? Er ontbreken werkwoorden in de zinnen van bericht 1 waardoor het vraagteken als aparte paragraaf mij de vraag doet stellen: 'begrijpen jullie hier iets van?'.

Ulla
25 november 2014, 14:07
Tot welke inbreng? Er ontbreken werkwoorden in de zinnen van bericht 1 waardoor het vraagteken als aparte paragraaf mij de vraag doet stellen: 'begrijpen jullie hier iets van?'.

Of er wel of niet iets in opkomt. Ik heb mijn inzicht hierin tot nu toe gedeeld. Nogmaals ik stel hierin geen specifieke vraag.

Ulla
25 november 2014, 14:22
Wanneer ben je egoloos?

Als je de rol van het/je eigen aangemeten en aangeleerde ego volledig hebt doorzien? Zoals een acteur die weet dat hij zijn rol niet is maar zich er wel in kan leven en mee_leeft in die rol zodat hij goed kan functioneren in dat wat de enige en echte opdracht is van het spel?

Bewustzijn zich te laten openbaren in alles wat door dezelfde drive is geschapen en zich gemanifesteerd. De drive van het bewustzijn.
Egoloos als gevolg en als middel wat het doel heiligt. Beide ineen.

Voor de vragers het vraagteken weggelaten.
Delen van inzicht, zoals het zich op dit moment hier voordoet.
Komt er nog iets anders op?

Puppetji
25 november 2014, 16:02
Wanneer ben je egoloos?
Wanneer je dat van jezelf vind. Zoals Renoir bv.
Wat anderen daar van vinden is een ander zaak natuurlijk.

Zo maakte ik mij 15 jaar geleden wijs dat ik een wandelend wonder van licht was.
Niet dat ik mij daar echt van bewust was, maar een medium in die periode kwam daar meer af. Nader bekeken had ze helemaal gelijk. Ze zei iets in de stijl van:
"U denkt wel dat u een wandelend wonder van licht bent, maar ga daar is dieper op in...'
In de jaren volgend op die channeling had ik een aantal relaties die mij bevestigden hoe 'schijn' kan bedriegen en hoe een mens (ik) zichzelf van alles kan wijsmaken.
BiGeRgRiN
Intussen sta ik weer een stapje verder, weer wat minder 'schijngedrag' (wat ons pantser is).

5 jaar geleden zei een ander medium: "Puppetjie is een mens voor mensen. Dat zal hij in de komende jaren zelf voelen en weten wat hij daarin kan betekenen. Gij bent dat, Gij bent dat, Gij bent dat, Gij bent dat...".
Ik leek het toen te begrijpen volgens hem wat hij bedoelde, maar nu 5 jaar verder zit ik maar wat eenzaam te typen op een forum, kwaad op 'god' dat een relatie na 3 maand alweer ten einde is en weet ik niet wat ik met mezelf in het 'leven' aanmoet.
Triest, al zeg ik het zelf.
'k ga nog maar wat verder aan zelfbeklag doen zonder iemand lastig te vallen. Al is het virtueel zoals hier op een forum.

Ulla
25 november 2014, 16:08
Wanneer je dat van jezelf vind. Zoals Renoir bv.
Wat anderen daar van vinden is een ander zaak natuurlijk.

Zo maakte ik mij 15 jaar geleden wijs dat ik een wandelend wonder van licht was.
Niet dat ik mij daar echt van bewust was, maar een medium in die periode kwam daar meer af. Nader bekeken had ze helemaal gelijk. Ze zei iets in de stijl van:
"U denkt wel dat u een wandelend wonder van licht bent, maar ga daar is dieper op in...'
In de jaren volgend op die channeling had ik een aantal relaties die mij bevestigden hoe 'schijn' kan bedriegen en hoe een mens (ik) zichzelf van alles kan wijsmaken.
BiGeRgRiN
Intussen sta ik weer een stapje verder, weer wat minder 'schijngedrag'. Dat schijngedrag is ons pantser.

5 jaar geleden zei een ander medium: "Puppetjie is een mens voor mensen. Dat zal hij in de komende jaren zelf voelen en weten wat hij daarin kan betekenen. Gij bent dat, Gij bent dat, Gij bent dat, Gij bent dat...".
Ik leek het toen te begrijpen volgens hem wat hij bedoelde, maar nu 5 jaar verder zit ik maar wat eenzaam te typen op een forum, kwaad op 'god' dat een relatie na 3 maand alweer ten einde is en weet ik niet wat ik met mezelf aanmoet.
Triest, al zeg ik het zelf.
'k ga nog maar wat verder aan zelfbeklag doen zonder iemand lastig te vallen. Al is het virtueel zoals hier op een forum.

Egoloos mag dan misschien een (duale) term zijn en niet werkelijk bestaand iets zijn maar meer hebben we toch ook niet om iets te willen aanduiden als je dat echt door hebt? Een soort van metaforische beschrijving. Het woord stoel zelf bestaat ook niet echt, maar je kunt er fysiek gezien wel op gaan zitten.

Puppetji
25 november 2014, 16:32
Egoloos mag dan misschien een (duale) term zijn en niet werkelijk bestaand iets zijn maar meer hebben we toch ook niet om iets te willen aanduiden als je dat echt door hebt? Een soort van metaforische beschrijving. Het woord stoel zelf bestaat ook niet echt, maar je kunt er fysiek gezien wel op gaan zitten.
Ja, je kan de stelling 'ik ben egoloos' poneren als een soort van metaforische beschrijving.

Ik heb veel in het Belgische medium en helderzienden wereldje vertoeft. Niet toevallig waarschijnlijk als 'insider' en 'vertrouweling' van sommigen. Van ??n van hen herinner ik me de stelling 'ik heb dat bereikt, ik heb mezelf gerealiseerd'. Stof genoeg natuurlijk om over te discussi?ren. Wat betekend dat? Is dat te toetsen? etc.
Ach ja, er zijn zoveel vormen van beeldspraak waarbij geen vergelijkingswoord (als, zoals, net een ...) gebruikt wordt. (betekenis van metafoor):

- Metaforen voor emoties
- Metaforen van levensfases
- Metaforen van verhevenheid/ego
- Metaforen van zelfbewustzijn

Voor mij komt egoloos zijn overeen met verlicht zijn. Nu als iemand dat denkt van zichzelf (of van een ander - dikwijls een goeroe), is het maar aan de andere om aan te nemen of dat wel of niet zo is. Weten dat het een metaforische beschrijving is maakt het al een stuk makkelijker. Mij heeft de vraag of die of die goeroe verlicht is nooit bezig gehouden. In India ben echter geregeld spirituele zoekers tegengekomen die op zoek waren naar een 'verlichte' (egoloze) goeroe. De idiote vraag of ik er ??n wist ginder is me meer dan eens gesteld.

Ik 'mediteer' nu op dit:
"Wees niet bevreesd of bekommerd om iemand zijn weg, maar leer ervan in openheid en kans laten. Uitverkorenheid bestaat niet."

Theo
25 november 2014, 16:37
Wanneer ben je egoloos?

Ik -als persoon- ben slechts eenmaal in mijn leven volstrekt egoloos geweest. In die (zijns)toestand verdween al het aan 'ik' gerelateerde. Het was volstrekt onbelangrijk wat er met mij gebeurde en het kon mij totaal niet schelen ook. Het vraagt een totale overgave.
Dit had ook een lichamelijke uiting. En dat is logisch, want 'zijn', geest (hersens) en lichaam vormen een eenheid, zij het een tijdelijke eenheid.
Deze drie-eenheid (ik dus) werd op dat moment ontvankelijk voor een ander bewustzijn. Maar dat is een vaststelling achteraf.

Als je de rol van het/je eigen aangemeten en aangeleerde ego volledig hebt doorzien?

Nee, dat is geen egoloosheid. Dat is gewoon wat zelfkennis en gepriegel in de marge. Een scherp, analyserend verstand doet al wonderen. Deze fase voltrekt zich volledig in het denken.

Zoals een acteur die weet dat hij zijn rol niet is maar zich er wel in kan leven en mee_leeft in die rol zodat hij goed kan functioneren in dat wat de enige en echte opdracht is van het spel?

Dit gaat al wat verder en dan betreedt men de spiritualiteit.
Het constateren dat men de niet-doener is vereist ook enige innerlijke kennis.
Maar ook dit heeft met egoloosheid niks te maken.

Ulla
25 november 2014, 17:34
Bedankt voor jullie inzichten tot zover. Mijn zicht komt toch steeds uit op richting de weg is het doel en het komt het niet zo zeer aan op het resultaat en al helemaal niet waarde hechten aan. Want ook dat is weer blijven hangen in wat hier benoemd wordt als in de marge pielen.

Gaande zijn, bereid de drive te volgen, de roep van.....

marie
25 november 2014, 17:39
Bedankt voor jullie inzichten tot zover. Mijn zicht komt toch steeds uit op richting de weg is het doel en het komt het niet zo zeer aan op het resultaat en al helemaal niet waarde hechten aan. Want ook dat is weer blijven hangen in wat hier benoemd wordt als in de marge pielen.

Gaande zijn, bereid de drive te volgen, de roep van.....

Indien de weg het doel is zouden we misschien voor ogen kunnen houden dat dat aangekomen nog geen aangekomen is maar enkel een tussenstand zodat we daarna verder op weg kunnen gaan.

Ulla
25 november 2014, 17:50
Indien de weg het doel is zouden we misschien voor ogen kunnen houden dat dat aangekomen nog geen aangekomen is maar enkel een tussenstand zodat we daarna verder op weg kunnen gaan.

Zijn we dan niet weer bezig met allerlei dingen erbij te bedenken in plaats van gewoon de roep, de drive te blijven volgen? Gaandeweg komen we er wel, dat zou de meest logische volgorde zijn of je nu nog helemaal aan het begin staat of ergens tussendoor. Gewoon hier en nu. En verder niet meer ouwehoeren in die bovenkamers van ons.

glans
25 november 2014, 18:30

ok.
de mallemolen draait al.

marie
25 november 2014, 19:14
Zijn we dan niet weer bezig met allerlei dingen erbij te bedenken in plaats van gewoon de roep, de drive te blijven volgen? Gaandeweg komen we er wel, dat zou de meest logische volgorde zijn of je nu nog helemaal aan het begin staat of ergens tussendoor. Gewoon hier en nu. En verder niet meer ouwehoeren in die bovenkamers van ons.

Iedereen op zijn Eigen rithme en op zijn Eigen niveau.

Ulla
26 november 2014, 10:28
maar een medium in die periode kwam daar meer af. Nader bekeken had ze helemaal gelijk. Ze zei iets in de stijl van:

Als ik de neiging heb om het buiten mezelf te gaan zoeken, weet ik nu vrijwel meteen dat het in de war is. Met medium en die dingen buiten mezelf zoeken heb ik het niet zo ook al merk ik al lang heel duidelijk op dat er meer is dan wat wij met de gewone zintuigen waarnemen. Alleen speelt zich dat op een niveau af wat niet te evenaren is met wat er oppervlakkig speelt in de spirituele wereld. Ik vind het dan ook jammer dat het op die manier vaak te grabbel gegooid wordt en zo de werkelijke waarneming verdoezelt.

Er rest niets anders dan het bij jezelf binnenin je blijven te onderzoeken wat echt is en wat niet. En kom je er niet uit het te laten voor wat het is. Voor mij is het in barre tijden een hele gewaarwording.

Wat niet betekent dat ik klakkeloos ook maar ergens in geloof. Maar wel onderzoek waar het vandaan komt. En ik ben tot de ontdekking gekomen dat het heel vroeger heel gewoon was dat mensen nog veel meer verbonden waren met de zogenaamde geestelijke wereld. En dat dat niet meer te maken heeft met ego bevestiging maar in de richting gaat van Waarheid in Bewustzijn zoals hier onderzocht wordt.

En of dat dan klopt zoals het uit is gezocht en/ of men er mee bezig is blijft een vraag in onderzoek maar op een gegeven moment kun je die dingen wel in je zelf toetsen. Niet in je verstand maar daar wat dieper gaat. En daarvoor dient je de Stilte, het verzinken in wat ik noem Gewaarwording nadat je je ego dingen steeds meer doorziet en daar doorheen gebroken bent.

marie
26 november 2014, 10:34

Het feit is dat, zolang je hier op aarde leeft, je niet aangekomen bent en dus gewoon op weg bent en alleen dwazen zullen bewust het geheel complexer maken dan dat het is.

moi
26 november 2014, 10:43
Het feit is dat, zolang je hier op aarde leeft, je niet aangekomen bent en dus gewoon op weg bent en alleen dwazen zullen bewust het geheel complexer maken dan dat het is.

Daar zit hem nu net de kneep, bij die aanname.

Ulla
26 november 2014, 10:50

Moi benoemde het al. Alle aannames onderzoeken op waarheid brengt (mij) meer helderheid. En nu niet weer aannemen dat ik je van het tegendeel wil overtuigen. Ik weet het zelf ook niet, in ieder geval niet in die zin van feiten. En de rest is in onderzoek of ook niet. Is het (voor mij) nog nodig om alles precies te moeten weten? Daarom doelde ik op de weg is het doel en gaandeweg zal ik wel zien wat er ingezien wordt.

marie
26 november 2014, 11:28
Daar zit hem nu net de kneep, bij die aanname.

Niet meer of niet minder een aanname dan komen zagen dat indien je je ego voorbij bent gegaan dat je dan 'aangekomen' zou zijn.

Rennie
26 november 2014, 11:41
Niet meer of niet minder een aanname dan komen zagen dat indien je je ego voorbij bent gegaan dat je dan 'aangekomen' zou zijn.

Hoho, dat is nooit gezegd, gezegd is dat het ego de weerstand vertegenwoordigd waarom er nooit aan gedegen zelfonderzoek zal worden begonnen. Precieser is het om te zeggen dat opgemerkt wordt wanneer ontdekt is het ego niet te zijn deze niet meer zo prominent zijn stempel op je aanwezigheid zal drukken en tenslotte nalaat dat nog te doen.

marie
26 november 2014, 11:46
Hoho, dat is nooit gezegd, gezegd is dat het ego de weerstand vertegenwoordigd waarom er nooit aan gedegen zelfonderzoek zal worden begonnen. Precieser is het om te zeggen dat opgemerkt wordt wanneer ontdekt is het ego niet te zijn deze niet meer zo prominent zijn stempel op je aanwezigheid zal drukken en tenslotte nalaat dat nog te doen.

Dank je voor die vaststelling, kunnen we nu verder op die weg gaan?

Rennie
26 november 2014, 11:48
Dank je voor die vaststelling, kunnen we nu verder op die weg gaan?

Uiteraard, maar let dan wel zelf een beetje op de onzin die je uitkraamt.