Los bericht bekijken
Oud 25 oktober 2017, 20:31   #3
katerie
Mandataris

katerie's schermafbeelding

Standaard begrippenlijst voor dummies

Begin van een begrippenlijst voor dummies;

Wat is gedegen zelfonderzoek?
Antwoord
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turrio Bekijk bericht
Gedegen zelfonderzoek is 'doorzien van ego' en het zien 'doorpakken tot aan Ander Begin'.
Wat betekend 'als van ander begin zijn'?
Antwoord:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Ander begin is doorpakken en verwerken van wat als onmiddellijkheid dat is.
Het verwerken is als-van-dat-zijn, als-van-onmiddellijkheid-zijn.
Dat zien is weten als-van-ander-begin-zijn.

Ik bedoel met deze woorden en uitdrukkingen 'niets'. 'Als van ander begin zijn' is een aanwijzing om gedegen zelfonderzoek te verwerken als van dat (onmiddellijk nu) zijn.
Wat is doorpakken?
Antwoord:
Citaat:
Doorpakken is doorzichtigheid behouden, is op het gewone geen voorwaarden leggen. Doorpakken is als beschikbaarheid zonder voorwaarden.
Wat betekend doorpakken tot ander begin?
Anwoord:
Citaat:
Doorpakken tot Ander Begin is volkomen los staan van de 'ik'-gedachte. De uiteindelijke werkelijkheid is Bewustzijn, Absolute Waarheid.

Alle onwetendheid komt voort uit de 'ik'-gedachte. Door niet langer een zienswijze te volgen maar de aanwijzingen van de Wijze op te volgen slaagt het doorpakken tot Ander Begin.

Doorpakken is alertheid dat het wortelen van de 'ik'-gedachte wegneemt.
Wie, wat is 'de Wijze' wiens aanwijzingen we aanbevolen worden te volgen?
antwoord:
Citaat:
De Wijze is daar waar gedacht wordt dat ik mijn hoofd zie, ik mijn centrum zie. Onthoofd de 'ik'-gedachte en er is Zien. Het zien is de Wijze, is non-duaal, is waarom waarheid Waarheid is.
Wat is toelaten zonder locatie te zijn?
Antwoord:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
De plek waar iemand geboren wordt is het eerste begin, het begin van de wereld van het ego. Door zelfonderzoek (het doorzien van ego) kan deze wereld losgemaakt worden zonder deze te verliezen. Dit is het 'toelaten zonder locatie te zijn'.
Het is geen nieuwe of tweede geboorte maar een ander begin. In dat begin wordt de waarheid omtrent de werkelijkheid van het ik gerealiseerd.
Wat houdt het afronden van gedegen zelfonderzoek in?
Antwoord:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben Bekijk bericht
Het doorslaggevende kenmerk van een afgesloten gedegen zelfonderzoek was/is in mijn bevinding een totaal verlies aan subjectieve houvast/weerstand m.b.t welk kenmerk van te bestaan dan ook.

Ik' kan er nooit zeker van zijn dat het is afgerond, dat is onmogelijk...
De zekerheid dat het is afgerond is er constant waar geen houvast/weerstand meer is, Hier' onmiddellijk aan mijn bestaan.

Het effect van een afgerond gedegen zelfonderzoek is binnen het subject, en dus subjectief.
Een absolute afronding van realisatie heeft in mijn bevinding niets met het subject te maken...
Dat noem ik Wezenlijke realisatie en betreft de ogenschijnlijke 'materie' van te bestaan.
Maar daar gaat het hier niet over, het forum beoogt te duiden naar de subjectieve zelf-realisatie.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Afronden van gedegen zelfonderzoek betekent niet het opheffen van ego maar het 'doorzien' van ego door het terugkoppelen naar zichzelf op te heffen.
Citaat:
Met de aanwijzing van Laurens en Ben om het gedegen zelfonderzoek te doen en af te ronden kan ik het al geruime tijd stellen zonder het gehecht zijn aan denkvormen.
Ik ben de aanwijzingen om elke vorm van gehecht-zijn te doorzien als een 'praktisch' keerpunt gaan hanteren waardoor het bezeten zijn van weten sterk is afgenomen, zo niet geen blijvende rol meer speelt. Voor deze aanwijzingen ben ik dankbaar omdat zij in de meest letterlijke zin van het woord 'afronden', losmaken, onthechten..
Doorpakken, afronden, verwerken van wat is, als van ander begin... waar hebben die woorden en termen eigenlijk hun oorsprong?
Antwoord:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Een goede vraag, want de termen verwijzen exact naar dat waar niet alleen Wolter Keers en Alexander Smith verwijzen, maar ook Ramana Maharshi en Nisargadatta. Het zelfde in een ander jasje.

En het is een 'foute' vraag, omdat het een vraag is om het in een bekend denkkader te kunnen plaatsen zodat het intellectueel begrepen kan worden en daar gaat nu net niet om.
PS voor nieuwe forum bezoeker Looro, Turrio en Nowee zijn dezelfde Úne persoon.

Wijziging aangebracht door katerie op 25 oktober 2017 om 22:38.
katerie is offline   Met citaat reageren