Los bericht bekijken
Oud 22 augustus 2020, 12:15   #39
marie
Archivaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Nou, ik ben erg benieuwd naar meer(veel meer) uitleg over de 'ik'- component.
Ik weet niet of je goddienstig bent opgevoed of niet, doet er ook niet toe; maar denk je echt dat een Jezus, een Boudha er gekomen zijn door hun 'ik'-component uit te schakelen en door gewoon de menselijke essentie in zijn algemeenheden gevolgd te hebben???
Voor mij is het juist die 'ik'-gebondenheid, duidelijk wel ontdaan van zijn nep, die maakt dat er geniale flitsen onze evolutie, ons mensdom en zelfs binnen het dierenrijken, binnen geslopen zijn...

Neem een zwerm vogels die elk jaar opnieuw, al eeuwenlang, een bepaalde route volgen bij hun immigratie naar het noorden of het zuiden...
Neem dat die bepaalde route op een moment hermetisch afgesloten wordt... Hewel al die vogels die enkel hun vogel-essentie volgen zullen ongenaakbaar tegen die hermetische afsluiting opbotsen en omkomen... en ze zullen alleen, als soort gered worden, omdat er bepaalde individuen hun persoonlijke eigenheid niet hebben opgegeven en geniale ingevingen hadden, waarvan er misschien vele mislukten, maar toch ene de soort redde...

Een ander insteek...

Als kind sliep ik in mijn bed en lag één van mijn zussen, mentaal gehandicapt in het bed naast mij... Vraag : wat denk je dat ik gedaan heb om intelligent geboren te worden en zij om als gehandicapt ter wereld te komen...
Dus af komen dat ik aan mijn 'ik' vasthou omdat ik zogezegd denk dat ik zelf zoveel beter zou zijn dan een ander en dat verdien???

We zijn geboren met de talenten en gebreken die we hebben en we zullen er in eerste instantie zelf het beste van moeten maken...
marie is offline   Met citaat reageren