Los bericht bekijken
Oud 5 september 2018, 22:40   #523
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Hoi Marie,
Als ik je lees klink je uitleg zo algemeen, en ik zie dat ik vervolgens de neiging heb om over je heen te lezen daardoor.

Geef een voorbeeld, uit je eigen beleving/ ervaring, wat je precies bedoelt met veranderen van eigen kwak,en houdt de uitleg bij jezelf, misschien onstaat zo een conversatie.
Als je het zo opstelt, alsof je buiten jezelf houdt, nodigt mij bv. niet echt om geïnteresseerde vragen te stellen.
Als je persoonlijke ervaringen vraagt omdat het dan dikwijls duidelijker kan worden en je je zelf soms erin kunt herkennen; snap ik het positieve ervan... maar ik heb het daar moeilijker en moeilijker mee...

Veel van wat ik nu inzie, weet, ervaar, gaat terug naar een ver verleden en het is dan ook moeilijk om kort en bondig te vertellen...
Ik zou mijzelf verliezen in een eindeloze en totaal onoverzichtelijke uitleg...

En ik wil mijzelf niet verliezen, niet meer verliezen in eindeloos wellens nietens gedachtegangen... Ik wil alleen de kern zien en al het overbodige over boord zetten en dan openbaart het leven zich en leeft het leven zichzelf...

Als wij onze 'vooruitgang' bekijken, dan zien we dat we dat doen door de negatieve houdingen, ervaringen, beperkingen uit ons verleden weg te werken... Wij proberen 'betere' mensen te worden door het slechte te verwijderen; ons ervan los te maken...

Maar de laatste tijd is bij mij het inzicht gekomen dat dikwijls nog meer dan het 'slechte' het het 'goede' is dat ons bindt, vasthoudt, ons indirect doet leven..., ons doet spreken over 'verhaaltjes'...

Wij kunnen niet spontaan meer 'goed' doen voor derden want wij zijn zo geconditioneerd dat we 'goed' moeten doen en dan zijn we fier op onszelf omdat we goed gedaan hebben en meestal verwachten wij een respons, terwijl als je direct, zonder de minste bijgedachte, zonder de minste conditionering goed doet verwacht je zelfs geen respons, je weet dat alles goed is zoals het is... Wat een enorme vrijheid voor jezelf, maar ook voor je medemens uitmaakt.

En het contact met anderen is veel directer en de respons is er... De andere voelt het leven dat door je vloeit, de andere voelt zichzelf ook goed...

En dat is een zalig gevoel; tot de ontdekking komen dat het Leven zichzelf leeft, zichzelf voortdurend opnieuw uitvindt, de creativiteit zelve is... De vrijheid te ontdekken om 'te zijn'; het is als een hoorn des overvloed...

Het spijt me, Mihaela, maar ik ben zoals ik ben en ik ben minder en minder in staat om mij anders voor te doen...
Lig het jou niet; dat is je goed recht en ik ben er echt niet boos om...

Het enige dat ik nog wil is om hier af en toe mijn groenten in de tuin van een ander te kippen (zoals iemand mij hier ooit beschreven heeft). Komt er reactie, des te beter... Komt er geen reactie, ik voel mij zelf goed omdat ik het eens heb kunnen zeggen.

Goede nacht, slaap wel.
marie is offline   Met citaat reageren