waarheidvinding.nl  

Ga terug   waarheidvinding.nl > Gepriegel in de marge > Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek

Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 22 december 2021, 18:46   #181
Anna
Kasuaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Thanks en I don’t know..

Dat is waar, maar ik weet niet of ik nog wel bereid ben voortdurend de bullshit mbt waar itja wat doe je dan hék volgens Laurie sta en wel of niet mee bezig ben van die zelfde Laurie te pikken, en ik geloof niet dat ik daar toe bereid ben….

En wanneer dat inhoud dat ik niet meer op dit forum kan lezen en/of kan reageren op postings dan ben ik daar mee oké

Dat begrijp ik Vagebond, dat je het zelf eigenlijk ook gehad hebt.

De innerlijke leraar is feilloos.
Anna is offline   Met citaat reageren
Oud 22 december 2021, 19:04   #182
Sam
Donataris

Sam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Ik heb je post # 171 gelezen . Ik ben bezig me te beraden of ik er nog iets over zeggen wil want er staan is een flink aantal aannames die zo ver bezijden wat ik gezegd heb en/of buiten de werkelijkheid staan mbt waar ik sta en mee bezig ben, dat ik betwijfel of het wel de moeite waard cq enig nut heeft is er iets over te zeggen en of ik je daarom maar in de waan zal laten….

Het maakt mij verder niet uit wat je hierna doet, mij royeren als lid of niet, het is wat jij wil en daar leg ik me bij neer…
Overigens kan de door jou genoemde quote van Laurens ook als gaslighting worden gezien….

Goede reactie die je geeft imo: geen egostrijd, maar laten/aanvaarden “wat is”. Dit spreekt Laurens mogelijk aan, omdat je zijn ego hiermee ongemoeid laat, alhoewel…. Hij wil ook weer niet dat ego “gelaten” wordt…..

Hmmmm….. verkeren in de dualiteit blijft een ego-“dingetje”….
Oud 22 december 2021, 19:08   #183
Sam
Donataris

Sam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna Bekijk bericht
Dat begrijp ik Vagebond, dat je het zelf eigenlijk ook gehad hebt.

De innerlijke leraar is feilloos.
Idd Anna, ‘anderen zijn hooguit richtingwijzers, alleen de innerlijke leraar is feilloos…. Dat is wat we ont’dekken door zelfkennis.
Oud 22 december 2021, 19:21   #184
Laurens
Staffunctionaris

Laurens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam Bekijk bericht
Overigens kan de door jou genoemde quote van Laurens ook als gaslighting worden gezien….

Goede reactie die je geeft imo: geen egostrijd, maar laten/aanvaarden “wat is”. Dit spreekt Laurens mogelijk aan, omdat je zijn ego hiermee ongemoeid laat, alhoewel…. Hij wil ook weer niet dat ego “gelaten” wordt…..

Hmmmm….. verkeren in de dualiteit blijft een ego-“dingetje”….
Gaslighting, ik heb het maar even opgezocht is het verdraaien van de waarheid met de intentie iemand onzeker te maken door de ander te verwarren met de intentie macht over hem/haar te krijgen. Een gaslighter voedt zijn (of haar) zelfvertrouwen door de waarheid overtuigend te verdraaien. Door de twijfel die dit zaait (‘Ben ik nou gek?’) gaat het slachtoffer meer en meer op de gaslighter leunen, waardoor deze zich steeds belangrijker voelt.
Meekijkend met dit geziene heb ik hier op gereflecteerd of het waarheid voor me bevat.
De conclusie is dat ik niet intentioneel bezig ben Vagebond te verwarren maar dat ik simpelweg mijn zien ter beschikking stel om hetzelfde te doen wat ik hier nu doe, namelijk op de voorgelegde vraag contempleren of het geziene waarheid voor me bevat. Dat is voldoende. Ik kan het verwerpen als niet zijnde waar en het daarbij laten. Dat heeft feitelijk de voorkeur, beter niet te reageren dan wel.
Oud 22 december 2021, 20:41   #185
Bassie
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Gaslighten is voor een verborgen narcist dé manier om op subtiele wijze zijn minderwaardigheidsgevoel te compenseren.
Ik kende het fenomeen eigenlijk ook niet. Maar het is wel herkenbaar wie dat doet op dit forum. Onder het mom van 'ego' wordt steeds de schuld bij een ander neergelegd. Zoals ik vandaag weer heb geconstateerd kun je maar beter geen weerwoord geven, want dan geef je de verborgen narcist de mogelijkheid om er op door te gaan.

Mijn mening is dat de verborgen narcist zich niet bewust is van zijn praktijk. Of openlijke narcisten (zoals bv Trump) dat wel zijn is ook maar de vraag. Narcisme is -zoals we allen weten- iemand die verliefd is op zijn spiegelbeeld. Uiteraard niet zoals Narcissus aan het water, maar een narcist zoekt zijn spiegelbeeld in 'de wereld'.

Onnodig op te merken dat in enkelvoudig bewustzijn minder of meerderwaardigheidsgevoel gevoelens ontbreken. Er is daar 'niemand' om je aan te spiegelen, er is alleen de zelf-verhouding. De wereld-verhouding (noodzakelijk voor narcisme) is daar afwezig.
Bassie is offline   Met citaat reageren
Oud 22 december 2021, 20:58   #186
Sam
Donataris

Sam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Onnodig op te merken dat in enkelvoudig bewustzijn minder of meerderwaardigheidsgevoel gevoelens ontbreken. Er is daar 'niemand' om je aan te spiegelen, er is alleen de zelf-verhouding. De wereld-verhouding (noodzakelijk voor narcisme) is daar afwezig.
……….
Helder
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon