Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Begrippen > Wat versta ik onder...

Wat versta ik onder... Hier zijn op het forum veelvoorkomende begrippen te plaatsen.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 18 januari 2012, 05:12   #211
Mara
Voormalig lid

Mara's schermafbeelding

Standaard

Leuk, leuk, leukerdeleuk!

En bij ons in de Vlaamse Ardennen is het ook heel mooi!
Heuvels en bossen.

Zo was ik gisteren aan het wandelen in het bos op de Kwaremont en kreeg ik plots een formidabele aandrang en ik had geen wc-papier mee.
Maar ik heb toch maar mijn broek afgestoken tussen de varens..

Heerlijke ervaring... zo "back to nature"!

Mara is offline   Met citaat reageren
Oud 18 januari 2012, 07:44   #212
sagnaar
Mandataris

sagnaar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mara Bekijk bericht
Leuk, leuk, leukerdeleuk!

En bij ons in de Vlaamse Ardennen is het ook heel mooi!
Heuvels en bossen.

Zo was ik gisteren aan het wandelen in het bos op de Kwaremont en kreeg ik plots een formidabele aandrang en ik had geen wc-papier mee.

Every day i GIVE something ''back' to nature''.......
And i am verry glad that i can be a tool for that .
sagnaar is offline   Met citaat reageren
Oud 18 januari 2012, 13:08   #213
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door caine Bekijk bericht
Every day i GIVE something ''back' to nature''.......
And i am verry glad that i can be a tool for that .
Aha.. ben jij degene die al dat plastic overboord kiepert.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 17 april 2012, 07:55   #214
Frederiki
Voormalig lid

Standaard

Het begrip 'ego' is zwaar beladen.
Alle machtsstructuren in de menselijke samenleving zijn er op uit geweest om het zelfstandig denken en het gevoel van individualiteit te onderdrukken.
Je ziet dit verschijnsel al in primitieve jager-verzamelaar-samenlevingen, waar iemand de rol op zich neemt als tussenpersoon tussen de stamleden en de natuurgeesten: de medicijnman, de sjamaan. Zijn macht was onmiskenbaar en gebaseerd op angst aanjagen! "Als je niet luistert naar wat de medicijnman je vertelt, zal het slecht met je aflopen."
In de geschiedenis van de georganiseerde godsdiensten zie je de macht van de priesters. Zij zijn de 'pipeline' naar God.
En als je niet naar ze luistert en probeert voor jezelf te onderzoeken en na te denken ben je verkeerd bezig.
Je bent dan 'ego?stisch' bezig. Ego is slecht, ego is hoogmoed. Hoogmoed is opstand tegen de macht van de priesters en dus opstand tegen God.

Dit hoor je nog altijd doorklinken in de hedendaagse 'spiritualiteit'.

Ego, in de betekenis van 'zelfbewustzijn', is onontbeerlijk. Zonder dat zelfbewustzijn, met zijn geschiedenis van aangeleerde technieken om om te gaan met de mensen en de wereld om je heen, zou je niet kunnen overleven.

Als het zelfgevoel verdwijnt, zoals in het eindstadium van Alzheimer, of bij beschadiging van een bepaald deel van de hersenstam, blijft er een vegetatief bestaan over, een lichaam dat blijft bestaan zolang het in leven gehouden wordt door medemensen.

De uitspraak dat er 'niemand' is kan daarom slechts een metafoor zijn voor een deterministische visie op het leven, en niet het ontkennen van het zelfbewustzijn.
Frederiki is offline   Met citaat reageren
Oud 17 april 2012, 08:18   #215
Mars
Sterrestof

Mars's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

I Hartje Ardennen.

http://www.youtube.com/watch?v=6N0fJA1oack
Mars is offline   Met citaat reageren
Oud 17 april 2012, 08:32   #216
Ulla
Staffunctionaris

Ulla's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frederiki Bekijk bericht
Alle machtsstructuren in de menselijke samenleving zijn er op uit geweest om het zelfstandig denken en het gevoel van individualiteit te onderdrukken.
Je ziet dit verschijnsel al in primitieve jager-verzamelaar-samenlevingen, waar iemand de rol op zich neemt als tussenpersoon tussen de stamleden en de natuurgeesten: de medicijnman, de sjamaan. Zijn macht was onmiskenbaar en gebaseerd op angst aanjagen! "Als je niet luistert naar wat de medicijnman je vertelt, zal het slecht met je aflopen."
In de geschiedenis van de georganiseerde godsdiensten zie je de macht van de priesters. Zij zijn de 'pipeline' naar God.
En als je niet naar ze luistert en probeert voor jezelf te onderzoeken en na te denken ben je verkeerd bezig.
Je bent dan 'ego?stisch' bezig. Ego is slecht, ego is hoogmoed. Hoogmoed is opstand tegen de macht van de priesters en dus opstand tegen God.

Ego, in de betekenis van 'zelfbewustzijn', is onontbeerlijk. Zonder dat zelfbewustzijn, met zijn geschiedenis van aangeleerde technieken om om te gaan met de mensen en de wereld om je heen, zou je niet kunnen overleven.

Als het zelfgevoel verdwijnt, zoals in het eindstadium van Alzheimer, of bij beschadiging van een bepaald deel van de hersenstam, blijft er een vegetatief bestaan over, een lichaam dat blijft bestaan zolang het in leven gehouden wordt door medemensen.

De uitspraak dat er 'niemand' is kan daarom slechts een metafoor zijn voor een deterministische visie op het leven, en niet het ontkennen van het zelfbewustzijn.
Mooi uitgelegd. Bedankt.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 17 april 2012, 18:00   #217
Tine
Kasuaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frederiki Bekijk bericht

I agree... En zie het zelfs nog ruimer dan dat!
Ik ga ervan uit dat wij allemaal een soort idealisten zijn, met een aangeboren drijfveer tot het "vervullen van waarden." Wij (en dat geldt m.i. ook voor dieren en planten, en zelfs mineralen) worden geboren met het weten dat we uniek zijn, dat geen enkele andere entiteit de wereld ziet zoals wij haar zien. We hebben ons unieke perspectief, onze eigen specifieke gezichtspunten. Ieder van ons ziet de wereld vanuit een min of meer ander perspectief, ziet verschillende nuances in bepaalde situaties en ervaart deze vanuit het centrum van zijn of haar eigen wezen, dat bij iedereen anders is. Hierdoor dragen we bij tot het algemene begrip en de groei van alles wat is. Dat noem ik waardevervulling.
Deze aangeboren drijfveer ten opzichte van waardevervulling -een drijfveer tot verrijking van onze ervaring via begrip en groei- is niet gewoon een ego?stisch verlangen om op alle mogelijke manieren ons leven te verbeteren, maar volgens mij ook een verlangen om bij te dragen tot de verbetering van alle andere leven. Datgene wat ons voert naar de best mogelijke waardevervulling voor onszelf, voert ons volgens mij ook automatisch tot de vervulling van het leven in algemene zin. Het ego is dus wat mij betreft een unieke creatie (expressie) van de ziel/geest...
Tine is offline   Met citaat reageren
Oud 13 maart 2018, 00:25   #218
katerie
Voormalig lid

katerie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...we willen allemaal bemind worden, ons veilig voelen en op onze beurt liefhebben.
Beminnen en bemind worden maakt het leven de moeite waard.
Wat erg toch dat het ego er doorgaans een stokje voorsteekt.
Konden we maar egoloos zijn...
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 13 maart 2018, 02:34   #219
katerie
Voormalig lid

katerie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In religieuze tijden beschouwde men de mens-zonder-ego als het perfecte voertuig voor de Goddelijke wil.

In India was hij de fluit waarop Krishna speelt.
En de Sai Baba van Shirdi zei: "Ik kan niets doen als ***** het niet wil: '***** Malik hai' (God is the ruler)".
In Europa had je, in vorige eeuw, Padre Pio. Die was van boerenafkomst en zei het zeer down-to-earth: "Ik ben Gods bezem! Hij vaagt met mij waar Hij wil!"

En nu, in Nederland, heeft God via een man-zonder-ego een Zelfkennisforum geopend!
Hoe heeft de opener van dit forum het voor elkaar gekregen zonder ego te zijn?
Ik weet het, middels gedegen zelfonderzoek!
katerie is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon