Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Bewustwording > Alles is bewustzijn

Alles is bewustzijn De rest is persoonlijke invulling.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 8 augustus 2016, 01:01   #261
Nadje
Staffunctionaris

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kweetniet Bekijk bericht

Ik kan het nog krachtiger omschrijven of beschrijven, het verschijnt in Looro altijd als denkbeeldigheid.
Alles verschijnt enkel en alleen in jou, als jou. Looro niet uitgesloten.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 8 augustus 2016, 01:06   #262
Nadje
Staffunctionaris

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Doorzien van ego kan alleen gebeuren door het ego zelf.
Aha....ego ziet ego. Waar heb ik dat eerder gezien?
Oud 8 augustus 2016, 01:19   #263
Nadje
Staffunctionaris

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik kan in enkele zinnen omschrijven waar zelfkennis over gaat: Het denkbeeldige ik woont in je hoofd. Zie daar uit te geraken!
Die denkbeeldige ik, die in je hoofd woont kan (je blijkbaar) in enkele zinnen omschrijven waar zelfkennis over gaat. Om je vervolgens, als klap op de vuurpijl, te vertellen dat je uit die denkbeeldige ik moet zien te geraken.

Zodra (echt) gezien is dat die ik denkbeeldig is, welke ik zou er dan nog zijn, om zichzelf te (willen) onderzoeken? Of ergens uit te geraken? Er is immers geen ik (meer)? Die is denkbeeldig. Dus je zwamt er maar een eind op los.
Oud 8 augustus 2016, 01:32   #264
Nadje
Staffunctionaris

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Er zijn geen volgelingen noch adepten van het gedegen zelfonderzoek. Het is een aanwijzing om ego te doorzien. Het is ook geen recept om met iets bezig te zijn. Het is verwerken van onmiddellijkheid.
Wel die het gedegen zelfonderzoek promoten. En dat blijkt dan tot een welles/nietes verhaal te leiden. Namelijk wat het (wel) is, en wat niet (geen recept om...) dat kan toch onmiddellijk gezien worden, of ben ik nou gek?
Oud 8 augustus 2016, 07:46   #265
Kweetniet
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Succes.
Thanks!
Kweetniet is offline   Met citaat reageren
Oud 8 augustus 2016, 07:47   #266
Kweetniet
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Aha....ego ziet ego. Waar heb ik dat eerder gezien?
In je zelf?
Kweetniet is offline   Met citaat reageren
Oud 8 augustus 2016, 19:16   #267
Looro
Donataris

Looro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel die het gedegen zelfonderzoek promoten. En dat blijkt dan tot een welles/nietes verhaal te leiden. Namelijk wat het (wel) is, en wat niet (geen recept om...) dat kan toch onmiddellijk gezien worden, of ben ik nou gek?
Het doorzien van ego wordt aangewezen als het verwerken van onmiddellijkheid.
Het aanwijzen is geen verhaal maar met redelijke aandacht vaststellen van denkbeeldigheid.
Zoals ademhalen niet gepromoot wordt en ook niet tot discussie leidt, zo is doorzien van denkbeeldigheid geschikt voor het verwerken van onmiddellijkheid en wordt niet gepromoot.

De discussie is een terugkoppelen naar wat geweten is ... en dat terugkoppelen en wat geweten is wordt in gedegen zelfonderzoek doorzien.

Onmiddellijk zien of gewaar zijn is een onderwerp van het ego en heeft niets te maken met het afronden van gedegen zelfonderzoek.
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 9 augustus 2016, 00:51   #268
Looro
Donataris

Looro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die denkbeeldige ik, die in je hoofd woont kan (je blijkbaar) in enkele zinnen omschrijven waar zelfkennis over gaat. Om je vervolgens, als klap op de vuurpijl, te vertellen dat je uit die denkbeeldige ik moet zien te geraken.

Zodra (echt) gezien is dat die ik denkbeeldig is, welke ik zou er dan nog zijn, om zichzelf te (willen) onderzoeken? Of ergens uit te geraken? Er is immers geen ik (meer)? Die is denkbeeldig. Dus je zwamt er maar een eind op los.
..

Hier raak je aan doorzien. Wat je bevestigt of ontkent (het ik is denkbeeldig of het ik is er niet) is alweer terugkoppeling. Doorpakken op denkbeeldigheid is het afzien van een verklaring, een duiding van het onderwerp.

Doorzien is het vaststellen van de zin, de strekking van het hypnotiserend effect dat het onderwerp (ego) heeft en verbinding legt als weten, als denkbeeldige verklaring van het onderwerp.

Doorpakken is de zin voor onderwerp verwerken als beschikbaarheid zonder voorwaarden, zonder de verleidelijke aanzet tot duiding van het onderwerp. Het lege onderwerp als ander begin is louter beschikbaarheid en onverklaarbaar.

Het onmiddellijk verwerken van ander begin is beschikbaarheid voor de zin van het lege onderwerp.
Looro is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon