Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Niet-forum-gerelateerde onderwerpen > Wetenswaardig

Wetenswaardig Hier kun je bijvoorbeeld de aandacht vestigen op bezienswaardige programma op radio en TV.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 13 januari 2018, 11:45   #351
Fer
Vicaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Ik heb me sinds gisteravond terug gratis geabonneerd per email op de ACIW.
Les 13 van de dag uit het Werkboek van Een Cursus in Wonderen:
Een betekenisloze wereld baart angst.
Ja de angst van het niet bestaande zelf maar je weet diep van binnen dat de enige weg door de angst heen is.
Fer is offline   Met citaat reageren
Oud 13 januari 2018, 12:00   #352
katerie
Voormalig lid

katerie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fer Bekijk bericht
Ja de angst van het niet bestaande zelf maar je weet diep van binnen dat de enige weg door de angst heen is.
Door de hel heen!
Maar da's veel makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk.
Ik heb daar 27 jaar geleden al lectuur van Alexander Lowen voor bestudeerd.
Hij schreef in zijn boek dat leven zonder angst betekend leven met je angst.
https://www.bol.com/nl/p/leven-zonde...43/?country=BE

Allemaal veel lettertjes, blablabla, want als de geest doldraait van angst laat die zich niet door informatie te lezen en erover te denken kalmeren of op een ander spoor zetten. Ook niet door de oneindige reclame boodschappen van professor pastoor Lo T. Nowee gedegen zelfondersoek in de onderbroek te lezen.
Via het denken komt men er niet uit...
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 13 januari 2018, 12:48   #353
Fer
Vicaris

Standaard

Citaat:
Door de hel heen!
Maar da's veel makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk.
Ik heb daar 27 jaar geleden al lectuur van Alexander Lowen voor bestudeerd.
Hij schreef in zijn boek dat leven zonder angst betekend leven met je angst.
https://www.bol.com/nl/p/leven-zonde...43/?country=BE

Allemaal veel lettertjes, blablabla, want als de geest doldraait van angst laat die zich niet door informatie te lezen en erover te denken kalmeren of op een ander spoor zetten. Ook niet door de oneindige reclame boodschappen van professor pastoor Lo T. Nowee gedegen zelfondersoek in de onderbroek te lezen.
Stop er dan gewoon mee

Wil je bevrijd worden van je angsten dan is onderstaande link een aanrader

http://jedmckenna.createaforum.com/n...on-the-series/

Groeten!
Fer is offline   Met citaat reageren
Oud 13 januari 2018, 14:46   #354
Mihaela
Singularis

Standaard

Ik heb de laatste dagen veel YouTube filmpjes met Diederik W. beluisterd.
Er is zo veel blabla in de presentaties, zijn verhaal die steeds herhaald wordt neemt ook de nodige tijd in beslag.
Die stukken zap ik gewoon weg, en dat opgehemeld worden door de presentatoren is ook zo tijd rovend.
Tjeetje, wat heeft het ego veel gevlei nodig.. Maar goed, de vorm van Diederik gaat voornamelijk over het ego, en hij is geen verlichte, maar ik ook niet, dus gewoon bij het begin beginnen, weer.

Buiten dat: Super helder, en fijne aanwijzingen.
Dit stuk vind ik uiteindelijk interessant en bruikbaar: Six Steps to Freedom, With Diederik Wolsak

Ik heb dit stuk vanmorgen weer bewust geluisterd, regelmatig op pauze gezet, en dan gewoon geoefend.

Wat ik super cool vind, is dat stukjes verhaal(als een stuk uit een film) direct naar boven komen.
Bv.: Ik deed mijn ogen dicht en zocht, beter gezegd liet ik naar boven komen, de eerste ervaring die mij voor het eerst het gevoel van onveilig zijn bezorgd had.
Er kwamen stukjes verhaal naar boven, en ik hoorde mezelf zeggen: Blijf bij.
Ik bleef bij zonder in te vullen, of een conclusie te trekken, en vervolgens kwam er een ander stuk verhaal..
Chronologisch ging ik steeds terug, tot dat ik eigenlijk bij het moment van conceptie kwam, en zelfs daar een klein stukje terug.
Ik verkeerde ergens waar vrede was. Ging ik weer een beetje vooruit, en het gevoel van onvrede dook weer op. Dus precies daar!!
In mijn leven heb ik bijna nooit het gevoel van onvoorwaardelijke vrede/veiligheid ervaren. Ok, dan weet ik dat (weer).
Maar ik heb nu ervaren dat voor het begin van mijn leven wel vrede was. Het gaat nu niet alleen over Goddelijke vrede, maar voornamelijk over dat wat de persoon Mihaela in haar leven als vrede beleeft.
Ik ging dus verder oefenen met dat moment waarin ik voor het eerst de beleving van onveiligheid had ervaren, en ik merkte, dat bij mij ook het moment was, wanneer de conclusie ontstond dat ik niet waard was om geliefd te zijn.
Ik ben verder stap voor stap met de oefening gegaan, maar de uitleg laat ik nu achterwege...

Wat ik interessant vind is dat toen ik de oefening weer deed met een ander thema, anderen stukjes film tevoorschijn kwamen.
Bij thema Inferieur voelen was er pas iets wat op de leeftijd van 7 jaar zich voordeed, waardoor de overtuiging ontstond dat ik, de persoon Mihaela, inferieur ben.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 13 januari 2018, 14:51   #355
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
Ik heb me sinds gisteravond terug gratis geabonneerd per email op de ACIW.
Les 13 van de dag uit het Werkboek van Een Cursus in Wonderen:
Een betekenisloze wereld baart angst.
Succes!
Oud 13 januari 2018, 17:58   #356
Laurens
Donataris

Laurens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het eerste station is dan nu bereikt 'via het denken komt men er niet uit' constateer je nu eindelijk. Denken en het alsmaar lezen van steeds andere teksten heeft je geen heil gebracht dus ga je er nu iets aan doen. Het beste is de aanbeveling het doen van 'gedegen zelfonderzoek'.
Oud 14 januari 2018, 10:14   #357
Nowee
Jubilaris

Nowee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
oh, dat had je ons nu niet verteld zie!
Jawel Jos maar je suikerspiegel staat te hoog, het aflikken van die versuikerde Hitler doet je echt geen goed.
Wat mensen verzinnen, zet alleen het denken in gang.
Nowee is offline   Met citaat reageren
Oud 14 januari 2018, 22:04   #358
katerie
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
Jawel Jos ...
Oh, had je dat ons al wel verteld? Nou, het was me dan toch ontgaan.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
...Het beste is de aanbeveling het doen van 'gedegen zelfonderzoek'.
En had jij dit al eerder geschreven?
Was me ook ontgaan dan.

Effe kijken wat dat 'gedegen zelfondersoek in de onderbroek' ook alweer betekend.
Let's see, daar hebben we het topic Zelfkennis voor dummies van wijlen forumlid Theo / Kweetniet op 10 jan. 2015 (link).
Theo wil startende onderzoekers op het hart drukken zich niet te focussen op mooipraters...

Dat hebben we daar een door mij op 25 okt. 2017 samengestelde >forum begrippenlijst voor dummies (link) .

Nou, als nog is bekijk wat in beide topics staat, zijn Theo / Kweetniet, professor pastoor Lo T. Nowee en Ben / Guido toch wel de mooipraters.
De universiteit wacht op hen.

Nou heeft Laurens op 10 nov. 2015 wel is een keer eenvoudig beschreven wat gedegen zelfonderzoek is.
Zie...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Het gedegen zelfonderzoek is, zoals zo vaak al omschreven, het onderzoek naar het waarheidsgehalte van de dingen zoals die als vaststaand in je kop circuleren. Byron Katie doet ze op bescheiden schaal ...
En daar ik bescheiden ben en geen hoog IQ heb hoef ik geen universitaire talks.
Diederik Wolsak en zijn zes stappenplan biedt net als Byron Katie een doorleefde praktijk waar de gewone mens wat aan heeft.
Daar doe ik het mee.

Wijziging aangebracht door katerie op 14 januari 2018 om 22:33.
Oud 14 januari 2018, 22:24   #359
katerie
Voormalig lid

Standaard Choose again

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Ik heb de laatste dagen veel YouTube filmpjes met Diederik W. beluisterd.
...
Maar goed, de vorm van Diederik gaat voornamelijk over het ego, en hij is geen verlichte, maar ik ook niet, dus gewoon bij het begin beginnen, weer.
Daar gaat het om.
Wie niet opnieuw begint, weer, komt uit waar Laurens, professor pastoor Lo T. Nowee en Ben / Guido eindigen, vastzitten: in een mentale doolhof. Vanwaaruit zijn dan aanwijzingen gaan geven...
We luisteren niet naar die mooipraters.

Citaat:
Buiten dat: Super helder, en fijne aanwijzingen.
Dat is de kunst waar een deel van de mensheid, al is het maar een klein, wat aan heeft.

Citaat:
Dit stuk vind ik uiteindelijk interessant en bruikbaar: Six Steps to Freedom, With Diederik Wolsak

Ik heb dit stuk vanmorgen weer bewust geluisterd, regelmatig op pauze gezet, en dan gewoon geoefend.
Ik ben er ook mee bezig.
Heb zijn boekje getiteld Choose again, De Zes Stappen Naar Vrijheid (link) en geplastificeerde gevoelens kaart in A4 formaat ontvangen gisteren.

Hoe opnieuw te kiezen, daar gaat het om.

Citaat:

Wat ik super cool vind, is dat stukjes verhaal(als een stuk uit een film) direct naar boven komen.
Bv.: Ik deed mijn ogen dicht en zocht, beter gezegd liet ik naar boven komen, de eerste ervaring die mij voor het eerst het gevoel van onveilig zijn bezorgd had.
Er kwamen stukjes verhaal naar boven, en ik hoorde mezelf zeggen: Blijf bij.
Ik bleef bij zonder in te vullen, of een conclusie te trekken, en vervolgens kwam er een ander stuk verhaal..
Chronologisch ging ik steeds terug, tot dat ik eigenlijk bij het moment van conceptie kwam, en zelfs daar een klein stukje terug.
Ik verkeerde ergens waar vrede was. Ging ik weer een beetje vooruit, en het gevoel van onvrede dook weer op. Dus precies daar!!
In mijn leven heb ik bijna nooit het gevoel van onvoorwaardelijke vrede/veiligheid ervaren. Ok, dan weet ik dat (weer).
Maar ik heb nu ervaren dat voor het begin van mijn leven wel vrede was. Het gaat nu niet alleen over Goddelijke vrede, maar voornamelijk over dat wat de persoon Mihaela in haar leven als vrede beleeft.
Ik ging dus verder oefenen met dat moment waarin ik voor het eerst de beleving van onveiligheid had ervaren, en ik merkte, dat bij mij ook het moment was, wanneer de conclusie ontstond dat ik niet waard was om geliefd te zijn.
Mooi, zeer mooi, bedankt voor het delen.

Citaat:
Ik ben verder stap voor stap met de oefening gegaan, maar de uitleg laat ik nu achterwege...
De uitgebreide uitleg had ik ook al snel niet meer nodig.
De geplastificeerde snelwijzer (A4 formaat) (link), is voor mij wel handig. Ik heb namelijk (zoals hij) nogal moeite met weten wat ik voel.
Mijn moeder hanteerde de methode om haar 4 kinderen naar de koelkast, koekentrommel, frituur te leiden wanneer ongemakkelijke emoties zich voordeden. Daar ga nu, meer dan 45 jaar later, nog vaak in zoeken wat ik voel...
Oud 15 januari 2018, 11:13   #360
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
Hoe opnieuw te kiezen, daar gaat het om.
Ja, daar gaat het om voor de persoon Mihaela.
Kijk, als ik direct het sprongetje zou gaan maken, en vervolgens op ieder niveau het besef zou hebben dat ik deel maak van het goddelijke, zou ik verder niets meer te oefenen hebben.
Steeds als ik het onderzoek, zie ik dat ik los van God voel.

De realiteit is dat ik me nog steeds onveilig voel, en dat ik het goddelijke nog steeds als een concept zie op het moment dat ik in een onveilige modus schiet.
Ik ervaar geen eenheid op dit moment.
Er zijn er ook momenten dat ik het anders ervaar, maar nu wil ik het gevoel van 'onveilig voelen' bespreken:
Ik zie dat ik het leven als onveilig ervaar.
Ik ervaar het menselijk contact als stresserend, en ik voel me niet veilig en geborgen.
Ik heb trouwens ook pijn in mijn rug de laatste dagen, maar dat terzijde...
Eigenlijk is het helemaal niet terzijde, want de rugpijn is het ontstaan nadat ik een oefening deed, wat betreft emoties/gedachten/overtuigingen.

Ik wil graag oefenen, maar als er iets naar boven komt, raak ik emotioneel 'verlamd'. Niet direct, maar na een uur, of een dag, of een week.
Ik wil helemaal niet oefenen, ik wil rust. (Is wat ik zie).

Tijdens de oefeningen gaat het vanzelf, stap voor stap komen er de emoties met het grootste gemak naar boven.
Ik zie welke gebeurtenissen de aanleiding zijn geweest, en welke gedachten toen zijn ontstaan, en ik zie vervolgens de overtuigingen die het toen ontstaan zijn, en die ik nu nog steeds heb.
Een van de overtuiging die ik heb, is dat het leven onveilig is, er is geen God waarop ik kan vertrouwen.
Ik zie het dat het echt alleen maar om mij gaat, en hoe ik door de gedachten en de overtuigingen, steeds een gevoel van onveiligheid koester.

Ik Mihaela, ben een goedachten-fabriek, de overtuigingen die ik heb doen me continue onveilig voelen.
Ik voel me los van God!
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon