![]() |
|
Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek |
![]() |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
![]() |
#181 | |
Kasuaris
![]() Geregistreerd: 3 november 2020
|
![]() Citaat:
De innerlijke leraar is feilloos. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#182 | |
Donataris
![]() Geregistreerd: 30 augustus 2020
|
![]() Citaat:
Goede reactie die je geeft imo: geen egostrijd, maar laten/aanvaarden “wat is”. Dit spreekt Laurens mogelijk aan, omdat je zijn ego hiermee ongemoeid laat, alhoewel…. Hij wil ook weer niet dat ego “gelaten” wordt….. Hmmmm….. verkeren in de dualiteit blijft een ego-“dingetje”….
![]() |
![]() |
#183 |
Donataris
|
![]()
Idd Anna, ‘anderen zijn hooguit richtingwijzers, alleen de innerlijke leraar is feilloos…. Dat is wat we ont’dekken door zelfkennis.
![]() |
#184 | |
Staffunctionaris
![]() Geregistreerd: 29 maart 2010
|
![]() Citaat:
Meekijkend met dit geziene heb ik hier op gereflecteerd of het waarheid voor me bevat. De conclusie is dat ik niet intentioneel bezig ben Vagebond te verwarren maar dat ik simpelweg mijn zien ter beschikking stel om hetzelfde te doen wat ik hier nu doe, namelijk op de voorgelegde vraag contempleren of het geziene waarheid voor me bevat. Dat is voldoende. Ik kan het verwerpen als niet zijnde waar en het daarbij laten. Dat heeft feitelijk de voorkeur, beter niet te reageren dan wel.
![]() |
![]() |
#185 | |
Voormalig lid
![]() Geregistreerd: 2 januari 2021
|
![]() Citaat:
Mijn mening is dat de verborgen narcist zich niet bewust is van zijn praktijk. Of openlijke narcisten (zoals bv Trump) dat wel zijn is ook maar de vraag. Narcisme is -zoals we allen weten- iemand die verliefd is op zijn spiegelbeeld. Uiteraard niet zoals Narcissus aan het water, maar een narcist zoekt zijn spiegelbeeld in 'de wereld'. Onnodig op te merken dat in enkelvoudig bewustzijn minder of meerderwaardigheidsgevoel gevoelens ontbreken. Er is daar 'niemand' om je aan te spiegelen, er is alleen de zelf-verhouding. De wereld-verhouding (noodzakelijk voor narcisme) is daar afwezig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#186 | |
Donataris
|
![]() Citaat:
Helder
![]() |
![]() |