waarheidvinding.nl  

Ga terug   waarheidvinding.nl > Algemene forumaangelegenheden > Stel je even voor

Stel je even voor In dit forum kun je je voorstellen.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 17 september 2022, 00:00   #41
Sam
Donataris

Sam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Dat was geen antwoord op de vraag, je geeft het gesprek een andere wending dan waar het over ging, namelijk de bescherming van ik, door ego. Het is niet echt van belang of een wesp uit zelfbehoud steekt, ik zou dat alleen dan geen ego noemen.
Dit is geen antwoord op de vraag en een hoop semantisch gedraai….

Even een uitleg van ego/ik volgens wereldse opvattingen dan maar:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Ego_(begrip)

En ter verduidelijking van subject:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Subject_(filosofie)

Omdat de link tot “niets” leidt ;)…..

Kortom: ook een wesp en een koe zijn een subject.

Bron: Wikipedia
Oud 17 september 2022, 00:02   #42
Sam
Donataris

Sam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fer Bekijk bericht
Sam, wat ik beoog te zeggen is dat er juist met een uitspraak als 'ego handelt uit zelf-behoud' echtheid wordt toegekend aan ego. Er 'lijkt' een 'ik/ego te zijn die macht zou hebben om aan zelf-behoud' te doen.
Klopt Fer, ook koeien en wespen dromen….
Oud 17 september 2022, 11:31   #43
Laurens
Staffunctionaris

Laurens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam Bekijk bericht
Dit is geen antwoord op de vraag en een hoop semantisch gedraai….

Even een uitleg van ego/ik volgens wereldse opvattingen dan maar:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Ego_(begrip)

En ter verduidelijking van subject:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Subject_(filosofie)

Omdat de link tot “niets” leidt ;)…..

Kortom: ook een wesp en een koe zijn een subject.

Bron: Wikipedia
De meningen over wat ego is lopen overal uiteen, een duiding door Wikipedia is er een van. Hier hanteren we de betekenis van ego als zijnde de bescherming van een 'ik'. Het 'ik' staat hier op zijn beurt voor het bewuste zijn, secundair uit een opvoedkundige lading en tertiair het geloof. Waar het hier om gaat is het onderzoek naar wat er waar is van het idee en geloof die lading te zijn.

Het hele verhaal is vanwege het tijdsbestek in de homepage te vinden. Van daaruit gaan we hier op een onderzoekingstocht naar dat 'ik' en dat 'ego'. Daarbij ontbreekt de relevantie het te hebben over een 'zelfbehoud', 'ik' of 'ego', dan wel het nieuw geïntroduceerde zijn van een 'subject' bij dieren.
Oud 17 september 2022, 11:40   #44
Laurens
Staffunctionaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fer Bekijk bericht
Sam, wat ik beoog te zeggen is dat er juist met een uitspraak als 'ego handelt uit zelf-behoud' echtheid wordt toegekend aan ego. Er 'lijkt' een 'ik/ego te zijn die macht zou hebben om aan zelf-behoud' te doen.

Citaat:
Klopt Fer, ook koeien en wespen dromen….
Ook hier ontbreekt de relevantie met de gemaakte opmerking.
Oud 18 september 2022, 22:58   #45
Sam
Donataris

Sam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De meningen over wat ego is lopen overal uiteen, een duiding door Wikipedia is er een van. Hier hanteren we de betekenis van ego als zijnde de bescherming van een 'ik'. Het 'ik' staat hier op zijn beurt voor het bewuste zijn, secundair uit een opvoedkundige lading en tertiair het geloof. Waar het hier om gaat is het onderzoek naar wat er waar is van het idee en geloof die lading te zijn.

Het hele verhaal is vanwege het tijdsbestek in de homepage te vinden. Van daaruit gaan we hier op een onderzoekingstocht naar dat 'ik' en dat 'ego'. Daarbij ontbreekt de relevantie het te hebben over een 'zelfbehoud', 'ik' of 'ego', dan wel het nieuw geïntroduceerde zijn van een 'subject' bij dieren.
Ik “geloof niet in een parallelle wereld….. en niet in verhalen, ook niet die op een homepage staan.

Mijn vraag is helder toch? Wat is de motivatie van een koe of een wesp?
Oud 19 september 2022, 11:01   #46
Laurens
Staffunctionaris

Standaard

Citaat:
Vaker al memoreerde ik dat bijvoorbeeld een koe een karakter heeft maar verstoken is van een 'ik' besef. Waarmee ik probeerde aan te tonen dat iets wat voort komt uit karakter niet persé ego hoeft te zijn. Dat dus niet alles wat op ego lijkt altijd is toe te schrijven aan het hebben van een ego.

Ego is, zoals hier vaker gedacht, ook niet zozeer een taboe waarop een hetze dient te worden uitgevoerd. Maar ego is slechts de indicatie tot het hebben van een 'ik'. Of beter gezegd het hebben van gedachten omtrent het bestaan van 'ik' en gedachten zijn de dingen die hier op waarheid worden onderzocht, om te komen tot het besef dat we onze gedachten niet zijn.
Het verhaal van de koe begint een geheel eigen leven te leiden. Het is een VOORBEELD waarom het karakter van de koe geen ego hoeft te zijn. De 'point' van het eigenlijke verhaal, hetgeen waar het om draaide, is inmiddels compleet verlaten. Het zoeken naar wat er onherroepelijk waar is van je gedachten blijft hier meteen al steken in geloofde gedachten omtrent een subjectief beleefde waarheid of dieren een 'ik' of 'ego' hebben tot aan wat de motivatie is van een koe of wesp.

Citaat:
Dat was geen antwoord op de vraag, je geeft het gesprek een andere wending dan waar het over ging, namelijk de bescherming van ik, door ego. Het is niet echt van belang of een wesp uit zelfbehoud steekt, ik zou dat alleen dan geen ego noemen.
Citaat:
Ik “geloof niet in een parallelle wereld….. en niet in verhalen, ook niet die op een homepage staan.

Mijn vraag is helder toch? Wat is de motivatie van een koe of een wesp?

Sam lijkt me een geschikte kandidaat om bij de rest van het onderzoeksteam te voegen die niet voornemens zijn het voorgestane zelfonderzoek te doen. Dit gemiereneuk en geouwehoer moeten we op een forum als dit, waar het gaat over zelfonderzoek niet willen. Daar zijn andere fora voor.
Oud 19 september 2022, 11:27   #47
Renoir
Forumbaas

Renoir's schermafbeelding

Standaard

Mocht Marcel er al niet veel eerder de brui aan hebben gegeven dan is hij nu wel voldoende afgeschrikt om zich hier verder niet meer te laten zien.

Dan sluiten we het hier doorgaans gebruikelijke gekrakeel bezijden het onderwerp maar af.

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon