Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Gedegen zelfonderzoek > Vraag en Aanbod

Vraag en Aanbod Vragen die je hebt met betrekking tot dit onderwerp.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 29 augustus 2012, 18:32   #281
Tine
Kasuaris

Standaard

Amai, wat een lang bericht. Ik zie dat ik me weer uitgesloofd heb. Ik heb mijn antwoord zelfs in 2 moeten splitsen; bij deze dus een voor mij...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Het is een overtuiging van je Tineke dat je een uniek en waarachtig zelf bent, dat niet op werkelijkheid gestoeld is.
Ja natuurlijk, al wat ik denk, zeg en doe k?n immers niet anders dan vertrekken vanuit bepaalde overtuigingen. En deze cre?ren mijn werkelijkheid. Dat dit niet d? werkelijkheid is, is voor mij geen issue (meer). Want d? werkelijkheid (het veld van potentie/van mogelijkheden) is een niet persoonlijk te ervaren bewustzijnstoestand!

Citaat:
Je bent een bundel gedachten, een vat vol tegenstrijdigheden en aan het in stand houden ervan heb je een volledige dagtaak.
Wat "zie" jij eigenlijk vraag ik me dan af. Ik ervaar mezelf alleszins niet als een vat vol tegenstrijdigheden, misschien eerder als een vat vol afwisseling. Zoiets als het Belgisch weer... Dan schijnt de zon, een uur daarna regent het. Ik concludeer daaruit niet dat het weer met zichzelf in strijd is...
Slechts wanneer ik het weer "in stand" zou willen houden, kan er een strijd ontstaan (MIJN strijd wel te verstaan) en cre?er ik daardoor een probleem -waar ik inderdaad een volledige dagtaak zou kunnen aan wijden- dat niet eens ooit opgelost zou geraken... Ik zie mezelf als wijzer dan dat

Citaat:
Je bent dat vat tegenstrijdigheden omdat er legio mensen in je leven zijn geweest die je mooie lege vat wat op het punt stond zijn ware aard te ontdekken je heeft aangerand door je vol te gooien met hun dogma's. In jou woed altijd een strijd om de voorrang wie er het meest gelijk had. Je vader, of misschien toch je moeder, wellicht je oom, of de pastoor, of de juffrouw van de school, de meester uit de hoogste klas, het gemeentebestuur of toch liever geluisterd maar geluisterd naar de minister himself. En om dat samengeraapt zootje in vorm te houden moet je op de cursus zus van zelfontplooiing, dan wel op cursus zo voor je 'ware' ik. Het enige echte waarachtige 'ik' is juist zonder al deze poespas, je zou bezig moeten zijn je vat vol tegenstrijdigheden weer leeg te scheppen.
Heb je het hier over de tegenwoordige "mij"? Want de zoektocht is be?indigd, de strijd is gestreden; dat wat jij beschrijft, is dus voorbij... Het ging daarbij bij mij trouwens alleen om God (en voor een stuk om mijn vader en moeder). Pastoors, omes en tantes, meesters en juffrouwen, besturen en ministers... hebben mij eigenlijk nooit kunnen "imponeren" (be?nvloeden).
Als het om "mij" gaat, heeft ondertussen niemand behalve IK gelijk
Het zogenaamde vat is dus leeg zonder ooit leeg te zijn, als je begrijpt wat ik bedoel.

Citaat:
Het 'blijkt' lieve Tineke dat de meesten op veertien jarige leeftijd uit onzekerheid, want hoe kan het ook anders als de wijze leraren binnen in je om de aandacht blijven schreeuwen, beginnen met 'zelf' kennis en zijn daar zo ongeveer tot hun vierenvijftigste mee bezig.
Het gezegde "wie het luidst schreeuwt, wordt het eerst (best) gehoord", was inhoudelijk blijkbaar zo in strijd met het belang dat ik hechtte aan rechtvaardigheid (en beleefdheid natuurlijk ) dat ik heel erg lang juist NIET geluisterd heb naar "roepende" stemmen. Maar het ging inderdaad om "wijze" leraren, dat kan ik niet ontkennen...

By the way, ik werd dit jaar 54, dat verklaart misschien veel (al ben ik het grootste deel van mijn leven juist bezig geweest met het leren kennen van anderen, dat was voor mij (mijn "overleven") immers v??l belangrijker).

Citaat:
En nee Tineke Jan weet 'wat' Jan is en ziet jou je dwaalwegen bewandelen en waarschuwt je er voor, oftewel 'ga je energie anders te richten'.
Ach die Jan toch, hij "ziet" zoveel en wil graag zijn ei kwijt... Je kan het hem moeilijk kwalijk toch? Hij bedoelt het immers zo goed.

Citaat:
De conclusie de methode eten werkt niet je gaat door als je geen gevarieerd voedsel tot je neemt, en dat moet dan verklaren waarom het goed is gevarieerd psychologisch voedsel voor je ziel te nemen. Die vlieger gaat niet op omdat dat psychologisch voedsel iets voor dat 'ik' doet wat je niet bent. Werken aan iets wat je niet bent is gewoon onzinnig.
Het (vetgedrukte) woordje "door" moest waarschijnlijk "dood" zijn, maar het heeft me wel een glimlach ontlokt... (omwille van de betekenis die de zin daar door krijgt).
Ik heb trouwens niet geschreven dat je doodgaat indien je geen gevarieerd voedsel tot je neemt (correct lezen is een eerste voorwaarde om tot begrip te komen h? Renoir), maar als je g??n voedsel tot je neemt. Ik stel gewoon vast dat er gevarieerd voedsel bestaat (terwijl dat op zich niet nodig is voor het fysisch overleven) en besef dat het onzinnig is mij tegen het bestaan daarvan te "verzetten" (= er niet akkoord mee te gaan, het als "niet goed" te etiketteren). Ik zie anderen (volwassenen) als vrij om -en in staat tot- keuzes maken binnen al wat bestaat en daar verantwoordelijkheid voor op te nemen.

Citaat:
Die vlieger gaat niet op omdat dat psychologisch voedsel iets voor dat 'ik' doet wat je niet bent. Werken aan iets wat je niet bent is gewoon onzinnig.
En bijgevolg vind je het dus net zo goed onzinnig om je fysisch voertuig (wat je evenmin echt "bent" toch?) voedsel te geven neem ik aan?

Renoir, jij geeft je psychologische zelf voedsel (o.a. door op dit forum te schrijven), of je dat nu beseft of niet. Dat zelf ervaar jij ook als een "levend" iets, net zoals je lichaam, hoe hardnekkig je dat ook wilt blijven ontkennen...
Elke mens is een levende 3-eenheid; die 3 aspecten hebben voeding nodig. Wat die voeding is (hoe het eruit ziet, waaruit het bestaat) is aan ieder om z?lf te ontdekken.

PS : Voeding is iets anders dan "vulling"; maar ook dat verschil kan alleen de mens z?lf onder-vinden...
Tine is offline   Met citaat reageren
Oud 29 augustus 2012, 18:46   #282
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Ik zie het dus meer als onopzettelijke verdwazing (geestensziekte) waar we uit kunnen ontwaken ed.
Mooi als je dat zo kunt zien, het past in m'n beeld overal onschuldig aan te zijn, dank je. Ik heb alles met aandacht gelezen het zal waar nodig z'n weg vinden.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 29 augustus 2012, 19:46   #283
Rennie
Singularis

Standaard

Tineke wat ik juist in tegenstelling tot jou poogde aan te geven is dat er niet miljarden kleine waarheden bestaan maar dat er maar EEN is en dat juist die ene Waarheid de moeite van het zoeken waard is. Dus met dit fundamentele verschil dat die miljarden de moeite waard zijn komen wij niet tot elkaar, zijn we feitelijk al bij voorbaat uitgepraat.

Je had de eerste reactie geschreven en omdat ik het anders zie was die van mij een reactie daar weer op. Het resultaat is meer schrijven van jouw kant om je visie aan te dikken in plaats van, zoals je voorstelt, kijken of hetgeen ieder van ons schreef waarheid voor ons bevat. Nu lijkt deze derde jouw visie meer nog te moeten staven als de heersende opvatting.

Ik zag niet dat je de vraag of Jan hier leest retorisch bedoelde, ik gaf aan dat Jan dat op een ander forum deed en dat het niet ondenkbeeldig is dat hij ook hier gaat schrijven. Daarbij zie ik Jan als reagerende vanuit Bewustzijn wat ook ik ben, en omdat de bron hetzelfde is, ik voor hem antwoord gaf. Ik denk dus dat Jan zoiets als wat ik gedaan heb geschreven zou kunnen hebben.

In chronologie van je verhaal.

Wat betreft het niveau.
Je hebt het niveau dat begaan is met zichzelf tot aan het niveau dat zich niet verbonden ziet met zichzelf, dat niet alles op zichzelf betrekt, dat verder kan kijken dan z'n eigen neus lang is. Ik zei niet dat ik dat bewonderde ik zei dat ik z'n aanpak bewonderde. Ik schrijf precies wat ik bedoel te zeggen, dus geen woorden aan eigen betekenis toekennen want dan klopt het niet meer h?.

Dat hier niet willen schrijven verbaster je ook weer, het is wat betreft Jan dat hij niet de lust gevoelt hier te schrijven, hier zijn betweters en geen zoekers. Mensen die vervult zijn van hun idee?n, het woord zegt het al, vervult, daar kan niks meer bij, dat zit vol. Tegen mensen die vervult zijn van zichzelf heeft het geen zin je visie hoe het in elkaar steekt te ontvouwen. Ik kan dit, voor Jan, wel als reden bedenken hier niet te willen schrijven.

Wat betreft de belangstelling die 'gewekt' zou moeten worden, is het dan niet je eerste verlangen te weten te komen 'wat' je bent ? Is dat zoeken naar wie je bent niet net zo goed een verlangen te weten te komen wat je bent maar dan niet in wat je bent maar naar de nutteloze inhoud van 'wie' je bent ? Dus eigenlijk wat Jan ook probeert te zeggen het zoeken in de verkeerde richting, zeg maar.

Het kleine zelf is geen waarheid, omdat alleen datgene de titel waarheid verdiend dat onveranderlijk is. Het kleine zelf heeft voortdurend weer een andere belangstelling waarop het zich richt, het kleine zelf is geen waarheid. Einde discussie anders blijven we daar maar over eutelen. Van het kleine zelf kan hooguit gezegd worden dat het een deeltje is in Bewustzijn.

Wat je zegt dat je mij ziet doen, namelijk scheiding aanbrengen, is juist hetgeen wat jij aan het doen bent door er 'IK' en 'Bewustzijn' van te maken, de ik bestaat (zoals bekend verondersteld mag worden mijn visie te zijn) niet er is alleen Bewustzijn.

Ook over dat verbeteren was ik al uitputtend, het heeft geen zin om met iets bezig te zijn wat je niet bent. Ik ga daar geen woorden aan vuil maken. Dat nastreven van genot en het vermijden van angst IS je kleinmenselijkheid dat je zo snel mogelijk moet vergeten. Zoals gezegd ga af op je verlangen te willen weten wat je bent, dan kom je bij angst en dat ben je niet, verwerp het, dan kom je bij genot, je bent het niet en je verwerp het.

Maar ik zie het wel, je wilt niks verwerpen je wilt je vat vol tegenstellingen graag koesteren en in standhouden. Ok?, doe dat dan ga je hele leven maar bezig houden met al hetgeen je niet bent, mij stoort het niet dat je niet wilt weten wat je bent.

Weer dat geeutel over een wil die vrij is, dat is toch allemaal priegelen in de marge, ben jij je vrije wil, nee hup weg ermee.

Ook die basis waarop je handelt die overtuiging die ben je niet, hup weg ermee. Als je kleinmenselijkheid datgene is wat je werkelijkheid schept moet het er toch beroerd uitzien in jouw leven en dat doet het kennelijk ook want anders was je dat 'jezelf' niet continu aan het veranderen en verbeteren. Een vicieuze cirkel, het een houdt het ander in stand.

Tot hier heb je me nog nergens kunnen overtuigen jouw zienswijze over te nemen en ik waag te wedden dat je de mijne niet eens hebt overwogen.

Wanneer je het nodig vind om aan je zelf te sleutelen Tineke dan is er toch iets niet goed ? Dan kan het toch kloppen wat ik zeg dat je een vat vol tegenstellingen bent. Wanneer je harmonisch in elkaar zit ga je toch niet op allerhand cursussen tot zelfontplooiing ?

Je bent zoals nagenoeg iedereen bezig datgene wat je denkt te zijn in stand te houden, onderzoek dat en zit niet te ouwehoeren, zoals je hier doet, over het weer.

Als de zoektocht is be?indigd betekend dat, dat je weet 'wat' je bent en dan begrijp je exact wat Jan bedoeld en doe je er het zwijgen toe, maar nee je spring in de bres voor je cursus in verbetering zus en ontwikkeling zo. Dat zijn de zinloze methoden waar Jan het over heeft.

Al lezende wordt het me steeds duidelijker, je zegt 'als het om mij gaat, heeft ondertussen niemand behalve ik gelijk'. Dat betekend dat je vol bent van jezelf en niets zult aannemen van een ander, niets in overweging zult nemen.

Ik ben tot hier gekomen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tineke Bekijk bericht
Ach die Jan toch, hij "ziet" zoveel en wil graag zijn ei kwijt... Je kan het hem moeilijk kwalijk toch? Hij bedoelt het immers zo goed.
Ik wordt van zo'n opmerking 'och hij wil graag zijn ei kwijt' ineens totaal moedeloos. Je zult NIETS van dit alles zelfs maar overwegen, dat is nou precies dat niveau waarvan ik zei dat Jan daar niet voor zal gaan komen.

Nog maar eens een stukje uit Onkruid van 2004.

Oud 29 augustus 2012, 23:17   #284
Vagebond
Donataris

Standaard

Citaat:
Mooi als je dat zo kunt zien, het past in m'n beeld overal onschuldig aan te zijn, dank je. Ik heb alles met aandacht gelezen het zal waar nodig z'n weg vinden.
Thanks Renoir. Al weet ik niet goed hoe ik hier op moet reageren want ik ben dergelijke taal van jou niet zo gewend, het is fijn dat je dat een keer hardop zegt
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 30 augustus 2012, 03:35   #285
Tine
Kasuaris

Standaard

Citaat:
Ik wordt van zo'n opmerking 'och hij wil graag zijn ei kwijt' ineens totaal moedeloos. Je zult NIETS van dit alles zelfs maar overwegen, dat is nou precies dat niveau waarvan ik zei dat Jan daar niet voor zal gaan komen.
Oh oh, hoe jammer toch...
Weet je wat, ik zal jou tegemoet komen en verder mijn mond houden, waardoor de kans dat Jan komt misschien met 1 tiende verhoogd wordt. Ik laat dit forum dus voor wat het is (en WAT dat volgens mij is, mag je z?lf invullen, zo lang je daarbij het woord "klein-menselijk" (= kind) maar niet vergeet ) en hoop oprecht dat je jezelf leert "zien" zoals je op dit moment in je leven effectief BENT (en niet zoals je graag zou willen zijn).

Ik wens je het allerbeste toe...
Tine is offline   Met citaat reageren
Oud 30 augustus 2012, 09:32   #286
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Oh oh, hoe jammer toch...
Weet je wat, ik zal jou tegemoet komen en verder mijn mond houden, waardoor de kans dat Jan komt misschien met 1 tiende verhoogd wordt. Ik laat dit forum dus voor wat het is (en WAT dat volgens mij is, mag je z?lf invullen, zo lang je daarbij het woord "klein-menselijk" (= kind) maar niet vergeet ) en hoop oprecht dat je jezelf leert "zien" zoals je op dit moment in je leven effectief BENT (en niet zoals je graag zou willen zijn).

Ik wens je het allerbeste toe...
Ik wist dat je zou gaan lopen, dat is namelijk je reactie wanneer je wordt tegengesproken. Als je niet tegen kritiek kunt hoe vrij ben je dan ?

Ga je een van die methoden volgen je zelf te verbeteren of kun je maar beter naar datgene op zoek gaan wat blijk geeft geraakt te zijn.

Inzien dat je door weg te lopen iets in stand wilt houden.

Ok? ga lekker aan je zelf werken, zoek desnoods een fijn forum waar ze het met elkaar eens zijn en wordt gelukkig. Nou ja relatief gelukkig dan, zo'n handicap in aanmerking nemende. Ik heb het allerbeste al, ik was druk doende voor jou hetzelfde te scheppen.

Je hebt simpelweg niet de drive om ten koste van alles te weten te willen komen wat je bent.
Oud 30 augustus 2012, 09:46   #287
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Thanks Renoir. Al weet ik niet goed hoe ik hier op moet reageren want ik ben dergelijke taal van jou niet zo gewend, het is fijn dat je dat een keer hardop zegt
Ken je me nu weer, nu ik mensen op hun tabbert zit zelfonderzoek te doen ?

Zie je hoe belangrijk dat voor me is om met bewustwording bezig te zijn, wanneer je dat blijkt te doen ben ik in vrede met je. Ik ben dan open en met alles in contact dat ook open is.
Oud 30 augustus 2012, 09:51   #288
Ulla
Staffunctionaris

Ulla's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Of probeer je nu te zeggen dat er bij jou vanuit het niets een soort drang "verscheen" om ten koste van alles te weten te komen "wat" je bent? Ik durf er donder op zeggen (met gemak zelfs) dat die motivatie voortsproot uit je eigen wil, die eventueel op zijn beurt vanuit een soort ervaren van "moeten" (= geen andere optie zien) tot leven gewekt werd. En daarom zeg jij nu, zo zonder verder nadenken : je moet het echt willen. Maar de (wil van die) je ervaart zichzelf als vrij en gaat uit vrije wil (!) alleen maar waar hij/zij wil gaan en niet naar waar hij/zij zou moeten gaan... Pas als dit "zou moeten" transformeert in een (door de persoon als dusdanig ervaren) moeten, kiest de (wil van de) je een ander pad...
Het "willen" weten wat je bent is voor mijn gevoel de Zelfde drive waarmee mensen de zin van het leven "willen" weten. Gewoon een andere benaming, maar waardoor zo veel verschillende nieuwe vormen van de zin van het leven ontstaan en zo nog het wezenlijke blijven verdoezelen. De kern erin is dan ver te zoeken. Je loopt vaak een hoop omwegen voordat je erachter komt, dat het dat uiteindelijk ook niet is.

Voor mijn gevoel ontspruit dat "willen weten" niet voort uit een persoonlijk belang of voorwaarde maar juist vanuit het wezenlijke (Bewustzijn) wat zich zelf wil zien in of door alle mogelijke verschijnselen en vormen, waardoor deze doorzien worden. En die vormen bijzaak worden.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 30 augustus 2012, 10:14   #289
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Voor mijn gevoel ontspruit dat "willen weten" niet voort uit een persoonlijk belang of voorwaarde maar juist vanuit het wezenlijke (Bewustzijn) wat zich zelf wil zien in of door alle mogelijke verschijnselen en vormen, waardoor deze doorzien worden. En die vormen bijzaak worden.
Inderdaad, je zou kunnen zeggen 'God, die op zoek is naar zichzelf'. Echter degene die erg is ingenomen met 'zichzelf' ziet alleen zichzelf en niet de goddelijkheid in zichzelf dat in contact wil komen met de goddelijkheid in een ander.

De ander wordt gezien als een bedreiging, een iemand die iets van je wil afpakken (dat dat datgene is dat jou verhinderd je goddelijkheid gewaar te kunnen zijn dat kun je zijnde zo met jezelf ingenomen niet zien) dus sla je op de vlucht.
Oud 30 augustus 2012, 10:19   #290
Ulla
Staffunctionaris

Ulla's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad, je zou kunnen zeggen 'God, die op zoek is naar zichzelf'. Echter degene die erg is ingenomen met 'zichzelf' ziet alleen zichzelf en niet de goddelijkheid in zichzelf dat in contact wil komen met de goddelijkheid in een ander.

De ander wordt gezien als een bedreiging, een iemand die iets van je wil afpakken (dat dat datgene is dat jou verhinderd je goddelijkheid gewaar te kunnen zijn dat kun je zijnde zo met jezelf ingenomen niet zien) dus sla je op de vlucht.
Ja, daar ben ik (hopelijk) nu helemaal achter.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon