Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Gedegen zelfonderzoek > Gedegen zelfonderzoek

Gedegen zelfonderzoek Wat zijn je ervaringen met zelfonderzoek die je hebt opgedaan.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 24 juni 2010, 20:22   #11
Nada
Kasuaris

Nada's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Waar het dus aan lijkt te schorten is het compassieloze voor het ondervonden menselijk leed, echter als beoefenaar van advaita ben ik 100% bezig dat ondervonden leed te verzachten.
Beoefenaar van advaita? Dat veronderstelt een doener. En dat is zo niet advaita. Bovendien, uiteraard heb ik dat ook maar van horen zeggen, (her)kent een onvervalste advaitist geen leed (meer). Als geconstateerd is dat er Niemand (meer) is, wiens leed zou er dan verzacht moeten worden?
Nada is offline   Met citaat reageren
Oud 24 juni 2010, 23:16   #12
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nada Bekijk bericht
Beoefenaar van advaita? Dat veronderstelt een doener. En dat is zo niet advaita. Bovendien, uiteraard heb ik dat ook maar van horen zeggen, (her)kent een onvervalste advaitist geen leed (meer). Als geconstateerd is dat er Niemand (meer) is, wiens leed zou er dan verzacht moeten worden?
Verkeerde woordkeus inderdaad. Voorstander van het pad van Advaita en daarin ben ik inderdaad doende.
Er doen rare verhaaltjes de ronde over advaita, dat een advaitist geen leed meer ervaart heb ik overigens al vaker weerlegd.
Iedereen is onderhevig aan de dualiteit ook een advaitist.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 25 juni 2010, 01:53   #13
Nada
Kasuaris

Nada's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Verkeerde woordkeus inderdaad. Voorstander van het pad van Advaita en daarin ben ik inderdaad doende.
Er doen rare verhaaltjes de ronde over advaita, dat een advaitist geen leed meer ervaart heb ik overigens al vaker weerlegd.
Iedereen is onderhevig aan de dualiteit ook een advaitist.
Wat ik een merkwaardig fenomeen vind, is dat wanneer of waarna is ingezien wat je werkelijk bent, er toch blijkbaar nog steeds de behoefte c.q. noodzaak blijkt te bestaan om dat te categoriseren onder de noemer advaita. Bizar.
Nada is offline   Met citaat reageren
Oud 26 juni 2010, 17:12   #14
Marijke
Voormalig lid

Marijke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sterker nog, het wordt me gaandeweg steeds duidelijker dat het inderdaad een weloverwogen keuze van je is om depressief te (willen) zijn. Naar eigen zeggen een periode die jou de afgelopen vier jaren al in zijn greep heeft en je behoefte aan het evalueren van deze periode, laat zien dat je er nog immer volgaarne voeding aan wenst te geven, daarbij de pijn en het verdriet voor lief nemend.
Ik ben bang dat je mij niet begrepen hebt Nada en dat je hier vooral uitgaat van je eigen visie mbt tot het waarom ik niet langer van plan weg te lopen voor wat zich overduidelijk aandient.

Mijn ervaring met depressie is dat het dus de-pressie is wanneer je de moed heb er naar toe te bewegen in plaats van er voor weg te vluchten. Het wil dus zoveel zeggen dat je de spoken die in je hoofd rondwaren onder ogen komt en ze ziet voor wat ze zijn. Die depressie zit er overigens niet al 4 jaar maar is van de laatste 2 jaar. Die eerste 2 jaar waren hectisch vanwege een diepgaand reinigings proces en als je me op het andere forum in mijn eigen topic goed gelezen had zou je dat ook hebben kunnen weten.

Dat ik nu kies voor mijn depressie onder ogen te komen heeft dus op geen enkele manier met voeding geven aan.....laat staan met koesteren te maken.

Juist dat streven naar geluk en happyness, vooral als het er niet is, maakt een depressie dieper dan uberhaubt noodzakelijk is. Helaas geef jij blijk van het feit niet het waardevolle te zien van het met je gezicht richting een depressie te gaan staan dus kennelijk ben jij nog niet geheel en al door de bodem gezakt en ben je op ??n of andere manier weggevlucht toen het er op aan kwam. Ik kan het verkeerd hebben natuurlijk, maar dat denk ik niet gezien je schrijven aangaande dit onderwerp hier en in een ander topic waarmee je overigens tgt laat zien dat je intentie wbt die felicitaties niet al te zuiver/gemeend zijn wat het een wrange smaak meegeeft
Marijke is offline   Met citaat reageren
Oud 26 juni 2010, 17:52   #15
Marijke
Voormalig lid

Marijke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dit alles speelt zich voor mij af in de fases van zelfonderzoek. Ik kan je verzekeren dat ik een hartelijk en warm voelend menselijk wezen ben, maar wat koop je daarvoor zonder mijn nabijheid.

Je kunt dat niet toeschrijven aan Advaita.
Zoals gezegd schrijf ik niks toe Avaita maar aan de mensen die haar als leer gekozen hebben en daar vervolgens anderen, die daar niet om gevraagd hebben, mee gaan lastig vallen.

Op een forum voor Zelfkennis zoals dat van bv Remon waar ik schrijf, ik noem jou forum niet vewege het feit dat jij hier koning bent en er voor mij dus de keus ligt, net als op het forum van Remon, of ik me wil begeven in jou koninkrijk al dan niet en dus niet met je geconfronteerd kan worden op momenten dat ik daar geen behoefte aan heb, loop je de kans half afgebakken "gerealiseerden" tegen het lijf te lopen, zoals ook jij er ??n bent in mijn ogen, die zich als gezaghebbende gedragen maar ondertussen aan alle kanten blijk geven zich te bedienen van projectie zonder zich bewust te zijn dat ze als de ziekte aan het projecteren zijn waarmee ze dus voor iemand zoals ikzelf verwarring zaaien. Waarmee ik dus niets af doe aan jou liefdevol/warm mens zijn, iets waarbij ik me trouwens afvraag dat de bedoeling is dat te willen verzekeren binnen het kader van dit forum, het lijkt mij namelijk niet van belang te zijn.

Om nog even door te gaan nu kan mij niet zoveel schelen wat je houding al dan niet is, door de mand ben je, een hele tijd geleden, toch al gevallen wat mij betreft, wat mij verder niks uitmaakt eerlijk gezegd, ik heb er op vele manieren mijn profijt wel van getrokken en zal dat mogelijk nog doen als dat zo uitkomt.

Oja en dat je in principe een warm en liefdevol mens bent had ik wel gezien ondanks je verblindheid die je forum'sgewijs vaak aan den dag legt, maar dan je kan mij nog zo'n grote klootzak voor de neus zetten ik zie ten alle tijden wat iemand beweegt of niet, even ongeacht de manier waarop ik daar dan op participeer of niet binnen het geheel als zijn.

Wijziging aangebracht door Marijke op 26 juni 2010 om 18:05.
Marijke is offline   Met citaat reageren
Oud 27 juni 2010, 00:13   #16
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marijke Bekijk bericht
Zoals gezegd schrijf ik niks toe Avaita maar aan de mensen die haar als leer gekozen hebben en daar vervolgens anderen, die daar niet om gevraagd hebben, mee gaan lastig vallen.

Op een forum voor Zelfkennis zoals dat van bv Remon waar ik schrijf, ik noem jou forum niet vewege het feit dat jij hier koning bent en er voor mij dus de keus ligt, net als op het forum van Remon, of ik me wil begeven in jou koninkrijk al dan niet en dus niet met je geconfronteerd kan worden op momenten dat ik daar geen behoefte aan heb, loop je de kans half afgebakken "gerealiseerden" tegen het lijf te lopen, zoals ook jij er ??n bent in mijn ogen, die zich als gezaghebbende gedragen maar ondertussen aan alle kanten blijk geven zich te bedienen van projectie zonder zich bewust te zijn dat ze als de ziekte aan het projecteren zijn waarmee ze dus voor iemand zoals ikzelf verwarring zaaien. Waarmee ik dus niets af doe aan jou liefdevol/warm mens zijn, iets waarbij ik me trouwens afvraag dat de bedoeling is dat te willen verzekeren binnen het kader van dit forum, het lijkt mij namelijk niet van belang te zijn.

Om nog even door te gaan nu kan mij niet zoveel schelen wat je houding al dan niet is, door de mand ben je, een hele tijd geleden, toch al gevallen wat mij betreft, wat mij verder niks uitmaakt eerlijk gezegd, ik heb er op vele manieren mijn profijt wel van getrokken en zal dat mogelijk nog doen als dat zo uitkomt.

Oja en dat je in principe een warm en liefdevol mens bent had ik wel gezien ondanks je verblindheid die je forum'sgewijs vaak aan den dag legt, maar dan je kan mij nog zo'n grote klootzak voor de neus zetten ik zie ten alle tijden wat iemand beweegt of niet, even ongeacht de manier waarop ik daar dan op participeer of niet binnen het geheel als zijn.
Zo te zien, en dat viel me eerder op het Remonforum ook al op, ben je niet in staat om onderscheid te maken tengevolge waarvan je alles over ??n kam scheert en daarom maar een rigoreus standpunt inneemt, niks met iets of iemand mbt advaita te maken te willen hebben.

Toen ik me, om je het verschil wat advaita beoogd probeerde duidelijk te maken door te zeggen wat het niet is, om me dus van de methode van het duo A te onderscheiden ging je beweren dat ik projecteerde en mezelf verdedigde, terwijl ik doende was de advaita te verdedigen, namelijk niet datgene wat het duo A beweerd dat het is.

Het spijt me dat je het verschil niet kunt zien. Jij kunt namelijk, net als ieder ander, efficient gebruik maken van de methode van advaita. Wat je aan geloof is bijgebracht door het A team is op grond van alledaagse psychologie en zonder inzicht en verstand van advaita.

Ik ga dus niet op je argumenten in, want nog steeds doet mijn persoon er helemaal niet toe. Dat ik vermeld dat ik liefdevol en warm ben was een reactie dat je veronderstelde dat advaita aanhang onaangename liefdeloze mensen zijn. Ik kan beweringen van je die onjuist zijn ten ene male niet zomaar over mijn kam laten gaan als mijn kam advaita is.
Oud 27 juni 2010, 00:23   #17
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Wat ik een merkwaardig fenomeen vind, is dat wanneer of waarna is ingezien wat je werkelijk bent, er toch blijkbaar nog steeds de behoefte c.q. noodzaak blijkt te bestaan om dat te categoriseren onder de noemer advaita. Bizar.
Ik meende eerder toch te hebben uitgelegd dat Advaita een methode is voor het snelle inzicht en je gaf ook eerder al aan het vreemd te vinden dat degene die heeft ingezien wat ie werkelijk is advaita nodig blijkt te hebben.

Mijn antwoord was toen dat degene die heeft ingezien de methode zelf niet meer nodig heeft maar dat dat niet wil zeggen dat de methode voor anderen onbruikbaar is. Met andere woorden gerealsieerden bedienen zich van een effectieve methode om anderen daarmee eveneens van dienst te zijn.
Oud 27 juni 2010, 11:36   #18
Danique
Mandataris

Standaard

Citaat:
Met andere woorden gerealsieerden bedienen zich van een effectieve methode om anderen daarmee eveneens van dienst te zijn.
Vraag ik me toch wederom af waarom er van dienst zijn zou moeten zijn en of dat uberhaubt wel kan.
Als de een het idee heeft de ander van dienst te kunnen zijn, is er eigenlijk al sprake van ongelijkwaardigheid.... al klinkt dit zwaarder dan ik bedoel.
Lijkt me niet het juiste uitgangspunt te zijn.
In de gewone omgang met elkaar zitten reeds voldoende 'lessen', lijkt me.
Danique is offline   Met citaat reageren
Oud 27 juni 2010, 11:52   #19
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Caroline Bekijk bericht
Vraag ik me toch wederom af waarom er van dienst zijn zou moeten zijn en of dat uberhaubt wel kan.
Als de een het idee heeft de ander van dienst te kunnen zijn, is er eigenlijk al sprake van ongelijkwaardigheid.... al klinkt dit zwaarder dan ik bedoel.
Lijkt me niet het juiste uitgangspunt te zijn.
In de gewone omgang met elkaar zitten reeds voldoende 'lessen', lijkt me.
Het is niet een persoonlijke dienst, het is de dienst door en aan Bewustzijn, ze doen zich aan elkaar voor. Het doet zich dan ook, alleen moet een ik in persoon als representant van Bewustzijn, de werking ervan door woorden aangeven en doet dat door het als dienstigheid te benoemen.

Het feit dat je (jij niet maar iedereen die dat betreft) niet ziet dat het geen persoonlijke kwesties zijn betekend dat je nog steeds zit te stoethaspelen in persoonlijk bewustzijn.

Dus is het ook ongelijkwaardig.

Wat maakt dat het gelijkwaardig zou moeten zijn ? Er is al vaker gestoeid over of er gradaties zijn in verlichting. Die is er niet.
Wat er wel is zijn gradaties in bewustzijn, de een staat minder bewust in het leven dan de andere mens, daarin kun je groeien.
Oud 27 juni 2010, 12:04   #20
Danique
Mandataris

Standaard

Is wel waar hoor wat je schrijft.
Begrijp je best.

Maar over het algemeen hebben mensen gelijkwaardigheid nodig, een begrepen worden nodig... om verder te kunnen.
Omdat ze zich dan niet in een hoek geduwd voelen, niet aangevallen voelen, niet benauwd, beklemd raken...
In gelijkwaardigheid en begrip ontstaat ruimte...

Ruimte voor het ontwikkelen van (zelf)bewustzijn.

Vind het soms best eens moeilijk niet te 'sturen' en erop te vertrouwen dat het goed komt, dat ik toch wel dienstig bezig ben, ook al hou ik bijvoorbeeld mijn mond.
En denk dan altijd aan wat dienstig voor mij is... en dat is ruimte (krijgen).
Danique is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon