Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Advaita Vedanta > Je kunt hier een (advaita georienteerd) onderwerp starten

Je kunt hier een (advaita georienteerd) onderwerp starten Je onderhoud dit draadje vervolgens zelf.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 3 februari 2017, 13:57   #11
Ulla
Titularis

Ulla's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kweetniet Bekijk bericht
Ik denk ook wel dat het boeiend materiaal is. Hab heeft wel eens het e.e.a. er over geschreven. Ik heb moeite met al die termen. Maar ik lees bijv. ergens:

In niet-doen komt dat vanzelf bovendrijven. En j?ist doordat er geen enkele sturing op zit wordt de waarde van rituelen duidelijk. In mijn optiek zit alles wat we weten (niet-weten) moeten al besloten in de mens.

Als ik zoiets zeg ( het eerste vetgedrukte) zeg ik zelf eigenlijk, ik wil niets anders en ik houd vast waar ik nu baat bij heb. Herken je dat?

Als het je wel aanspreekt..wat (eigenlijk wie) spreekt er dan tegen om wat leiding/stof/kennis tot zich te nemen en dan te toetsen op waarheid en op wat je zelf ondervind? Ik las er ook dingen waarvan ik dacht, ik weet het niet ..maar dat is dus ook de weg naar binnen. Niets klakkeloos aannemen maar zelf uitzoeken. Ik lees alles wat los en vast zit en niet alles boeit of blijft hangen, ik vond dit best makkelijk lezen. Oke die termen onthoud ik ook niet echt allemaal maar dat hoeft toch ook niet. Je hoeft geen nieuwe taal te leren, ze benoemen ze erbij waarschijnlijk omdat die er bij horen.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 3 februari 2017, 13:59   #12
Ulla
Titularis

Ulla's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Deel je bevindingen Ulla, altijd interessant.

Ik opende je link, en kwam ik in een boek terecht.. ga ik later kijken of op de website meer zit.

Ik deelde gewoon ook iets over het fijn hebben in de tuin..
De eerste link is gewoon de website.
http://www.advaita.nl/
Oud 3 februari 2017, 14:12   #13
Kweetniet
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Als ik zoiets zeg ( het eerste vetgedrukte) zeg ik zelf eigenlijk, ik wil niets anders en ik houd vast waar ik nu baat bij heb. Herken je dat?

Als het je wel aanspreekt..wat (eigenlijk wie) spreekt er dan tegen om wat leiding/stof/kennis tot zich te nemen en dan te toetsen op waarheid en op wat je zelf ondervind? Ik las er ook dingen waarvan ik dacht, ik weet het niet ..maar dat is dus ook de weg naar binnen. Niets klakkeloos aannemen maar zelf uitzoeken. Ik lees alles wat los en vast zit en niet alles boeit of blijft hangen, ik vond dit best makkelijk lezen. Oke die termen onthoud ik ook niet echt allemaal maar dat hoeft toch ook niet. Je hoeft geen nieuwe taal te leren, ze benoemen ze erbij waarschijnlijk omdat die er bij horen.
Er is niks op tegen om wat leiding/stof/kennis tot zich te nemen. Het resultaat zal altijd zijn wat ons toekomt. Er kan alleen de weg naar binnen zijn, zo niet dan zit je in een overtuiging. Hoeveel doodlopende wegen een mens ook neemt, de weg naar binnen blijft.
Kweetniet is offline   Met citaat reageren
Oud 3 februari 2017, 14:27   #14
Ulla
Titularis

Ulla's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kweetniet Bekijk bericht
Er is niks op tegen om wat leiding/stof/kennis tot zich te nemen. Het resultaat zal altijd zijn wat ons toekomt. Er kan alleen de weg naar binnen zijn, zo niet dan zit je in een overtuiging. Hoeveel doodlopende wegen een mens ook neemt, de weg naar binnen blijft.
Ik geloof eerlijk gezegd niet in doodlopende wegen. Als je die neemt, merk je dat op een gegeven moment en draai je weer om. "Gevaar" is misschien dat je de volgende neemt die weer doodloopt. Dat is het het verdwalen als je je focust op uiterlijke zaken en daarin je voldoening en zingeving zoekt. En dat kun je op alles vertalen.

Dat ze niet willen dat je hier aandacht aan de uiterlijke verschijnselen geeft snap ik ook helemaal in het kader van dat naar binnen kijken.

Wat ze hier zeggen, onderzoek zelf is eigenlijk het simpelste wat je kunt doen. Dat is binnenin je kijken. Meer wordt er m.i. niet gevraagd. Alles wat je leest en zelf aan gedachten/overtuigingen tegenkomt kun je zo heel simpel toetsen. Je houdt het juist heel open door dat te doen. Daarom snap ik ook je conclusie niet dat er gezegd wordt dat we niet bestaan. En was ik dus ook verbaasd wat ik tegenkwam op de site die ik gedeeld heb. Daar staan ook van die dingen, die je. m.i. eerst zou moeten onderzoeken. Ook al heb ik daar wel oren na en het voor mezelf min of meer uitgevonden. Toch houd ik het nog steeds open.

Ik heb een vriendin/lerares mindfullness die de overtuigingen uit deze methode laat voor wat het is en het ook zo overbrengt. Naar binnen kijken, observeren, het toelaten en uiteindelijk bekijken op waarheid en verder onderzoeken als je nog meer tegenkomt.
Oud 3 februari 2017, 15:17   #15
Rob
Titularis

Rob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is een website, Rob die ik tegen kwam. En er staan studieboeken op, althans zo noemen ze ze. Gewoon uitleg over waarover het gaat. Zou je even de links moeten aanklikken. Ik ben wel benieuwd wat iemand die er meer in thuis is ervan vind. Ik kwam er veel meer uitleg tegen dan de aanzet tot wat jullie hier noemen gedegen zelfonderzoek.

Leuk dat je het erover wilt hebben.
De website ben ik wel eens tegengekomen en de schrijver ken ik ook, heb een ander boek van hem. Hier op het forum vind je alleen de eerste aanwijzingen die mogelijk uitnodigen tot onderzoek. We komen doorgaans niet veel verder dan dat.

De traditie van Advaita Vedanta interesseert me. Na een eerste kennismaking ben ik zelf bezig om de verdieping te zoeken in de oudere teksten. De Sanskriet begrippen zijn interessant, maar ze zijn niet zo makkelijk te vertalen in een Nederlands synoniem. Maar Hab is er beter in thuis dan ik.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 3 februari 2017, 15:32   #16
Kweetniet
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Ik geloof eerlijk gezegd niet in doodlopende wegen. Als je die neemt, merk je dat op een gegeven moment en draai je weer om. "Gevaar" is misschien dat je de volgende neemt die weer doodloopt. Dat is het het verdwalen als je je focust op uiterlijke zaken en daarin je voldoening en zingeving zoekt. En dat kun je op alles vertalen.

Dat ze niet willen dat je hier aandacht aan de uiterlijke verschijnselen geeft snap ik ook helemaal in het kader van dat naar binnen kijken.

Wat ze hier zeggen, onderzoek zelf is eigenlijk het simpelste wat je kunt doen. Dat is binnenin je kijken. Meer wordt er m.i. niet gevraagd. Alles wat je leest en zelf aan gedachten/overtuigingen tegenkomt kun je zo heel simpel toetsen. Je houdt het juist heel open door dat te doen. Daarom snap ik ook je conclusie niet dat er gezegd wordt dat we niet bestaan. En was ik dus ook verbaasd wat ik tegenkwam op de site die ik gedeeld heb. Daar staan ook van die dingen, die je. m.i. eerst zou moeten onderzoeken. Ook al heb ik daar wel oren na en het voor mezelf min of meer uitgevonden. Toch houd ik het nog steeds open.

Ik heb een vriendin/lerares mindfullness die de overtuigingen uit deze methode laat voor wat het is en het ook zo overbrengt. Naar binnen kijken, observeren, het toelaten en uiteindelijk bekijken op waarheid en verder onderzoeken als je nog meer tegenkomt.
Een mens kan dood lopen op een gegeven moment. Dan is er een oorzaak van buitenaf nodig om de zaak weer in beweging te krijgen. Immers: als je blijft geloven wat je altijd al geloofde, dan veranderd er niks.

Uiterlijke zaken kunnen niet belangrijk zijn bij de weg naar binnen. Alles wat uiterlijk is, is het decor waarin je beweegt.

Overigens is het niet mijn conclusie dat ik c.q.we niet bestaan. We bestaan relatief. Volgens mij ben ik dat ook ergens in een van je linkjes tegengekomen. Maar relatief bestaan daar kan je geen mentale voorstelling van maken. Het vereist wel wat meer dan een onderzoekje hier of daar.
Oud 3 februari 2017, 16:03   #17
Kweetniet
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
de schepper heeft de geest en de zintuigen zo gemaakt dat ze naar buiten gericht zijn. Slechts een enkeling die onsterfelijkheid zocht (d.w.z. Bevrijding van het rad van wedergeboorte) richtte zijn blik naar binnen en verkreeg na studie de kennis van het intu?tieve getuigenbewustzijn.
???..
Oud 3 februari 2017, 16:26   #18
Ulla
Titularis

Ulla's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
De website ben ik wel eens tegengekomen en de schrijver ken ik ook, heb een ander boek van hem. Hier op het forum vind je alleen de eerste aanwijzingen die mogelijk uitnodigen tot onderzoek. We komen doorgaans niet veel verder dan dat.

De traditie van Advaita Vedanta interesseert me. Na een eerste kennismaking ben ik zelf bezig om de verdieping te zoeken in de oudere teksten. De Sanskriet begrippen zijn interessant, maar ze zijn niet zo makkelijk te vertalen in een Nederlands synoniem. Maar Hab is er beter in thuis dan ik.
Zelf onthoud ik niet alle begrippen maar ze worden wel beschreven. Ik vind het geen gekke uitleg. De oudere teksten zijn die in het Nederlands vertaald?
Oud 3 februari 2017, 18:19   #19
Rob
Titularis

Rob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zelf onthoud ik niet alle begrippen maar ze worden wel beschreven. Ik vind het geen gekke uitleg. De oudere teksten zijn die in het Nederlands vertaald?
De begrippen zijn inderdaad moeilijk te onthouden. Na verloop van tijd lukt dat al wat beter. Ik weet niet of alle veda's in het NL zijn vertaald, maar wel de upanishads.

Dit is een van de meest recente:
https://www.bol.com/nl/p/de-upanisha...alSection=main
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 3 februari 2017, 18:36   #20
Ulla
Titularis

Ulla's schermafbeelding

Standaard

[QUOTE=Rob;109737]De begrippen zijn inderdaad moeilijk te onthouden. Na verloop van tijd lukt dat al wat beter. Ik weet niet of alle veda's in het NL zijn vertaald, maar wel de upanishads.

Dit is een van de meest recente:
https://www.bol.com/nl/p/de-upanisha...alSection=main[/QUOTE

Oh oke bedankt, intussen besteld bij de bieb.
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon