Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Advaita Vedanta > Je kunt hier een (advaita georienteerd) onderwerp starten

Je kunt hier een (advaita georienteerd) onderwerp starten Je onderhoud dit draadje vervolgens zelf.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 18 maart 2016, 10:20   #31
Looro
Donataris

Looro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht

Turiya dus.
Duik diep in de immense ruimte in jezelf en vindt Geluk.

Hab
De twaalfde shruti van de Mandukya Upanishad handelt over Tur?ya. In de vertaling van mevr. Paula DeNeve-Bout lees ik:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mevr. Paula DeNeve-Bout
"Tur?ya is niet verdeeld in delen (zoals de klanken van AUM),
hij is onbegrijpelijk, hij is het ophouden van alle verschijnselen,
het vredige en niet-twee AUM,
is waarlijk identiek met Atman.
Degene die dit weet gaat op in Atman."
De drie-voudige ervaringen (staten) integreren in Tur?ya waardoor de Ware Yogi in de volheid van zelfrealisatie treedt.
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 18 maart 2016, 11:15   #32
habbuthabnot
Mandataris

habbuthabnot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
De twaalfde shruti van de Mandukya Upanishad handelt over Tur?ya. In de vertaling van mevr. Paula DeNeve-Bout lees ik:

De drie-voudige ervaringen (staten) integreren in Tur?ya waardoor de Ware Yogi in de volheid van zelfrealisatie treedt.
Ja.
Ik hou van koele heldere beschrijvingen.

Belangrijk is om je te realiseren dat er verschillende staten aan Turiya voorafgaan. De belangrijkste 'road-map' in dit verband is geschreven door Patanjali in de Yoga Sutras. Hij beschrijft daarin nauwkeurig welke geestestoestanden we kunnen herkennen en wat hun betekenis is voor ons.

De aanwijzingen bestaan eruit telkens tot een nog subtielere waarneming te komen waarbij het tumult en de modificaties in de geest uiteindelijk volkomen teniet gedaan worden. Als deze toestand bereikt is trekt het licht van bewustzijn zich terug in haar eigen bron en realiseert zij op deze manier haar eigen bestaan.
In het menselijke systeem heeft dit tot gevolg dat de werkelijkheid wordt ervaren in onmiddellijkheid in plaats van door reflectie in een van de subtiele geestelijke organen zoals dit bij de meesten van ons in de alledaagse toestand het geval is.

Hab
Oud 18 maart 2016, 13:36   #33
Looro
Donataris

Looro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De aanwijzingen bestaan eruit telkens tot een nog subtielere waarneming te komen waarbij het tumult en de modificaties in de geest uiteindelijk volkomen teniet gedaan worden. Als deze toestand bereikt is trekt het licht van bewustzijn zich terug in haar eigen bron en realiseert zij op deze manier haar eigen bestaan.
Hab, kijk je eens mee? ...
De subtiele waarnemingen zijn voor het ego de hoofdprijs.
Het kost ego geen moeite om welke bron of toestand ook, in te vullen met denkbeeldigheid. Juist in die subtiliteiten van de waarneming sluit ego zich op in zichzelf en is er sprake van bron, bewustzijn, geest, manier, realisatie van eigen bestaan.

?Het ophouden van alle verschijnselen is onbegrijpelijk? omdat dit ophouden geen taal is, geen communicatie toelaat.
Indien geest, taal toelaat is er onmiddellijk een koppeling met ego, met de drie droomstaten .
Gedegen zelfonderzoek is doorzien van het terugkoppelen naar ego als een doorpakken tot aan de realisatie van tur?ya, het pure bewust zijn.
Oud 18 maart 2016, 19:20   #34
habbuthabnot
Mandataris

Standaard

Citaat:
Hab, kijk je eens mee? ...
De subtiele waarnemingen zijn voor het ego de hoofdprijs.
Het kost ego geen moeite om welke bron of toestand ook, in te vullen met denkbeeldigheid. Juist in die subtiliteiten van de waarneming sluit ego zich op in zichzelf en is er sprake van bron, bewustzijn, geest, manier, realisatie van eigen bestaan.

?Het ophouden van alle verschijnselen is onbegrijpelijk? omdat dit ophouden geen taal is, geen communicatie toelaat.
Indien geest, taal toelaat is er onmiddellijk een koppeling met ego, met de drie droomstaten .
Gedegen zelfonderzoek is doorzien van het terugkoppelen naar ego als een doorpakken tot aan de realisatie van tur?ya, het pure bewust zijn.
Taal is een faculteit van Manas, het grofste en meest onnauwkeurige deel van de geest. Laat Manas voor wat het is en verlaat dit gebied van onrust en tegenstrijdigheid. Ver voorbij taal en verbeelding liggen werelden die door door deze instrumenten onaangeroerd blijven.

In onze situatie moeten we ons bedienen van taal en beelden om vorm en inhoud te geven aan wat onbenoembaar is. Toch benoemen we het omdat het zinvol is en noodzakelijk.
'Ego' is een lastig woord en het schept hier en elders enorme verwarring. We kunnen daarom, om tot een beter begrip te komen, gebruik maken van een terminologie die 'onverdacht' is.

In de traditie wordt nauwkeurig uitgelegd wat er precies gebeurt.
Wij weten inmiddels allemaal dat de mens ten diepste 'bewustzijn' is.
Wij ervaren dit bewustzijn als het gevoel van bestaan, het gevoel van "Ik Ben". In de traditie staat dit gevoel van bestaan bekend als "Aham", I Am.
Dit bewustzijn kan op z'n best begrepen worden als licht.
Net als gewoon licht is ook bewustzijn onzichtbaar, tenzij het gereflecteerd wordt door een object. In de fysieke wereld zijn dat fysieke objecten.
In de subtiele wereld zijn dat subtiele objecten.
Een gedachte of een beeld zijn voorbeelden van subtiele objecten.

In de fysieke wereld benoemen we het object van reflectie waardoor het licht gereflecteerd wordt: bijv. zeggen we 'ik zie een koe'.
Wat we ons vrijwel nooit realiseren is dat we het licht zien dat door de koe gereflecteerd wordt. Je zou met gemak kunnen zeggen dat we het object en het licht met elkaar vereenzelvigen.

Zo is het in de subtiele wereld ook. Als dit bewustzijn, dit gevoel van "Ik Ben" op een subtiel object valt, dan valt op datzelfde moment dit bewustzijn samen met dit object. Of nog preciezer, dan valt het gevoel van bestaan samen met dit object en ervaren we: "ik ben dit".
In de traditie staat deze vereenzelviging bekend als "Aham-Kara", waarin Aham staat voor 'Ik Ben" en Kara voor elke mogelijke subtiele hoedanigheid.
Ons gebruik van het woord 'ego' is een zwakke afspiegeling van hetgeen er daadwerkelijk plaatsvindt.

Zolang het bewustzijn gereflecteerd wordt door een mentaal object, hoe subtiel ook, is er sprake van dualiteit. Uiteindelijk, als er niets meer wordt gereflecteerd, zelfs niet het gevoel van bestaan (!) is puur en onverdeeld bewustzijn het geval: Turiya

Hab
Oud 19 maart 2016, 12:56   #35
Looro
Donataris

Looro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Taal is een faculteit van Manas, het grofste en meest onnauwkeurige deel van de geest. Laat Manas voor wat het is en verlaat dit gebied van onrust en tegenstrijdigheid. Ver voorbij taal en verbeelding liggen werelden die door door deze instrumenten onaangeroerd blijven.

In onze situatie moeten we ons bedienen van taal en beelden om vorm en inhoud te geven aan wat onbenoembaar is. Toch benoemen we het omdat het zinvol is en noodzakelijk.
'Ego' is een lastig woord en het schept hier en elders enorme verwarring. We kunnen daarom, om tot een beter begrip te komen, gebruik maken van een terminologie die 'onverdacht' is.
Dank je Hab voor de duidelijkheid en het situeren van deze begrippen.
Het woord ?onverdacht? springt er bovenuit. (? Stel dat ik zou zeggen: "ik is Aham Kara", dan maak ik mij meteen verdacht in dit land waar tegenwoordig iedereen moet bedacht zijn op verdachtheid ?).

Taal zeg je, is het meest onnauwkeurige deel van de geest. Dat wijst erop dat geest meetbaar is. Je spreekt over taal en verbeelding als instrumenten. Dat meetbaar maken en het aanwenden van instrumenten is nu net waar ego zijn denkbeeldigheid in vindt.

Ik vergaloppeerde mij toen ik zei:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro
Natuurlijk is er taal waarmee de wijzen in communicatie treden.
? We zouden het ?Tur?yaans? kunnen noemen, de taal als niet-benoemen!

? ?
Oud 19 maart 2016, 14:20   #36
habbuthabnot
Mandataris

Standaard

Citaat:
Dank je Hab voor de duidelijkheid en het situeren van deze begrippen.
Het woord ?onverdacht? springt er bovenuit. (? Stel dat ik zou zeggen: "ik is Aham Kara", dan maak ik mij meteen verdacht in dit land waar tegenwoordig iedereen moet bedacht zijn op verdachtheid ?).

Taal zeg je, is het meest onnauwkeurige deel van de geest. Dat wijst erop dat geest meetbaar is. Je spreekt over taal en verbeelding als instrumenten. Dat meetbaar maken en het aanwenden van instrumenten is nu net waar ego zijn denkbeeldigheid in vindt.

Ik vergaloppeerde mij toen ik zei:
Natuurlijk is er taal waarmee de wijzen in communicatie treden.
? We zouden het ?Tur?yaans? kunnen noemen, de taal als niet-benoemen!

? ?
Turiyaans...!!! I love it!!!

De wijzen hanteren dezelfde taal als wij. Daar is taal voor.
Vereenzelviging met het een of het ander hangt van de gebruiker af, wijs of niet wijs.
Het 'ego' kan overal z'n illusie in vinden en het is verder niet zo interessant om dat in al z'n hoedanigheden te beschouwen; beginnerskwesties........
Wat interessant is, is het principe erachter.

Ahankara als mechanisme dient begrepen te worden.
Je moet weten hoe het werkt voordat je kunt beginnen om het onschadelijk te maken.
Aham oftewel "IK Ben" is altijd. Het heeft niets met 'ego' of identificatie te maken.
Het venijn zit'em in 'Kara', een subtiele hoedanigheid waarmee Aham zich verbindt.

De wijzen verblijven slechts in 'Ik Ben" of trekken zich zelfs daaruit terug(!)

Wat overblijft is NirGuna Brahman, Turiya.

Hab
Oud 19 maart 2016, 17:34   #37
Looro
Donataris

Looro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De wijzen verblijven slechts in 'Ik Ben" of trekken zich zelfs daaruit terug(!)

Wat overblijft is NirGuna Brahman, Turiya.

Hab
Dankje ...
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon