Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Persoonlijke perikelen > Tweegesprekken

Tweegesprekken Hier kun je een tweegesprek aanvragen om samen een onderwerp te bespreken, geen discussie.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 12 februari 2014, 22:07   #21
Freerider
Time Out token

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Precies. Daarom ben je hier. En als je hier bent maken wij deel uit van jouw omgeving, toch? Dus hoe kun je dan zeggen dat Tandem of Looro's (of van wie dan ook) niet- begrijpen jouw zorg niet is?
Voor begrijpen is GRETIGHEID nodig. Er moet een DRIVE zijn. Iemand als Tandem zie ik alleen maar zich verschansen in zijn never ending wereldverbetering. En als ik hem probeer te prikkelen door hem vragen te stellen dan smeert hij hem. Hij besteedt zijn energie verkeerd. Doordat hij zijn GRETIGHEID op het verkeerde richt.

Als je de willigheid los laat, laat je ook de willigheid los om Tandem te verbeteren. Hij is goed zoals hij is, wetende dat voor hem ook iemand klaar staat om hem te helpen. Maar iets GEBEUREN zal er pas als er iets verandert in Tandem. De nood is kennelijk niet groot genoeg bij Tandem.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 12 februari 2014, 22:09   #22
Nadje
Staffunctionaris

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Pijn onder welk aard ook is aan elkeen bekend neem ik aan. Wat mij intrigeert is de stelligheid waarmee je 'geheugen' als eigendom aanwijst: 'mijn geheugen'.
Pijn is zo neem ik aan een erg sterke reactie die het 'mijn' verre overstijgt. Het is een toestand waarmee het lichaam reageert en elke reactie ervan is veeleer door de context, of omgevingsfactoren teweeg gebracht dan door een bewuste opeenvolging van 'mijn' reacties.
Pijn is dan de wisselwerking tussen een lichaam en de omgeving onder welbepaalde omstandigheden die op dat moment inwerken.
Wat jij je herinnert van een vroegere pijn zijn gedachten aan wat toen is voorgevallen en hoe jij dat ervoer als pijn.
Deze herinneringen zijn niet meer het gebeuren van toen maar de gedachten eraan. Deze kunnen gepaard gaan met gevoelens en emoties maar deze laat ik even terzijde.
Je kan niet spreken van 'mijn geheugen' want dat heb je niet. Je doet door je herinneringen een beroep op wat is overgebleven van je persoonlijke geschiedenis waarnaar je herinnering verwijzen. 'Dat wat overblijft van het gebeurde' is geheugen.
Dat geheugen is niet zomaar van jou. Het is toegankelijk via herinneringen maar het is niet aanwijsbaar in het lichaam noch in de geestelijke vermogens.
Je bent lekker op dreef Looro. Ik lees je graag nu. Is ook wel eens anders geweest. ....

Waarom is er in de mens blijkbaar een onbedwingbare behoefte om voortdurend overal van alles van te vinden? Dat gaat automatisch. Je kunt dat zien, maar zet het maar eens uit. Dat vind ik zo af en toe nog wel eens een dingetje zal ik maar zeggen. If you catch my drift. Of ga ik nu volledig off topic?
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 12 februari 2014, 22:13   #23
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Freerider Bekijk bericht
Voor begrijpen is GRETIGHEID nodig. Er moet een DRIVE zijn. Iemand als Tandem zie ik alleen maar zich verschansen in zijn never ending wereldverbetering. En als ik hem probeer te prikkelen door hem vragen te stellen dan smeert hij hem. Hij besteedt zijn energie verkeerd. Doordat hij zijn GRETIGHEID op het verkeerde richt.

Als je de willigheid los laat, laat je ook de willigheid los om Tandem te verbeteren. Hij is goed zoals hij is, wetende dat voor hem ook iemand klaar staat om hem te helpen. Maar iets GEBEUREN zal er pas als er iets verandert in Tandem. De nood is kennelijk niet groot genoeg bij Tandem.
Dat is erg kort door de bocht.

Hij is allereerst een instrument van het bestaan tot het scheppen van evenwicht alhoewel ego dat gedrevenheid noemt en probeert motieven tot zelfverrijking te vinden.

Waar denk jij dat tandem een belang heeft, wat drijft hem ?
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 12 februari 2014, 22:17   #24
Nadje
Staffunctionaris

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is geen Tandem. Behalve in jouw wereld, of noem het herinnering, zoals Looro. Volgens je eigen woorden is alles perfect. Is de wereld perfect. Dus is ook Tandem perfect. Hij kan niet verkeerd richten, want verkeerd bestaat (in mijn wereld) van perfectie namelijk niet. Of zie jij dat anders? Dan heb ik het verkeerd begrepen wellicht.

Citaat:
Hoe moet ik dit rijmen met bovenstaande? En wat zeg je hier nu helemaal? Hij is goed zoals hij is, maar er moet wel iets veranderen? Ik kan je hier niet volgen.
Oud 12 februari 2014, 22:18   #25
Freerider
Time Out token

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Pijn onder welk aard ook is aan elkeen bekend neem ik aan. Wat mij intrigeert is de stelligheid waarmee je 'geheugen' als eigendom aanwijst: 'mijn geheugen'.
Pijn is zo neem ik aan een erg sterke reactie die het 'mijn' verre overstijgt. Het is een toestand waarmee het lichaam reageert en elke reactie ervan is veeleer door de context, of omgevingsfactoren teweeg gebracht dan door een bewuste opeenvolging van 'mijn' reacties.
Pijn is dan de wisselwerking tussen een lichaam en de omgeving onder welbepaalde omstandigheden die op dat moment inwerken.
Wat jij je herinnert van een vroegere pijn zijn gedachten aan wat toen is voorgevallen en hoe jij dat ervoer als pijn.
Deze herinneringen zijn niet meer het gebeuren van toen maar de gedachten eraan. Deze kunnen gepaard gaan met gevoelens en emoties maar deze laat ik even terzijde.
Je kan niet spreken van 'mijn geheugen' want dat heb je niet. Je doet door je herinneringen een beroep op wat is overgebleven van je persoonlijke geschiedenis waarnaar je herinnering verwijzen. 'Dat wat overblijft van het gebeurde' is geheugen.
Dat geheugen is niet zomaar van jou. Het is toegankelijk via herinneringen maar het is niet aanwijsbaar in het lichaam noch in de geestelijke vermogens.
De pijn werd in mij gevoeld. Op het moment van pijn voelen, vond dat uiteraard niet plaats in mijn geheugen. Zelfs niet in mijn bewuste denken, want het was ook aanwezig als ik aan wat anders dacht. Op het moment dat ik mijn willigheid opgaf, verdween de pijn. Nee, dat zeg ik fout. Er kwam iets in mij wat sterker was dan de pijn. En naderhand was de pijn verdwenen. Maar mijn geheugen wilde dat niet geloven, gewend als hij was aan de pijn. Maar aangezien er continu de constatering was dat de pijn niet meer aanwezig was, gaf mijn geheugen het op om aan te geven dat de pijn er zou moeten zijn.

Mijn denken werkt nu eenmaal zo dat niet direct alles wordt geloofd, ook al is het 100% aangetoond. Ik kan niet anders dan constateren dat mijn denken niet altijd te vertrouwen is.
Oud 12 februari 2014, 22:22   #26
Freerider
Time Out token

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Maar beste man dat is toch een wisselwerking hoe is het met je ontvangsteenheid gesteld, doe jij moeite hem te begrijpen ?
Ik doe mijn best om iedereen te begrijpen. Looro heeft helaas een manier van formuleren die niet de mijne is. Dat is niet zijn fout, dat ligt aan mij. Ik wil hem begrijpen, maar dan moet hij zich laten zien.

Mensen moeten op elkaar ingespeeld raken in communicatie via het intellect.
Dat kan alleen door eh?te communiceren.
Oud 12 februari 2014, 22:22   #27
Nadje
Staffunctionaris

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De pijn werd in mij gevoeld. Op het moment van pijn voelen, vond dat uiteraard niet plaats in mijn geheugen. Zelfs niet in mijn bewuste denken, want het was ook aanwezig als ik aan wat anders dacht. Op het moment dat ik mijn willigheid opgaf, verdween de pijn. Nee, dat zeg ik fout. Er kwam iets in mij wat sterker was dan de pijn. En naderhand was de pijn verdwenen. Maar mijn geheugen wilde dat niet geloven, gewend als hij was aan de pijn. Maar aangezien er continu de constatering was dat de pijn niet meer aanwezig was, gaf mijn geheugen het op om aan te geven dat de pijn er zou moeten zijn.
Heel herkenbaar. Maar realiseer je wel dat je aan het geheugen niet kunt ontkomen. Althans niet permanent.
Oud 12 februari 2014, 22:24   #28
Nadje
Staffunctionaris

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik doe mijn best om iedereen te begrijpen. Looro heeft helaas een manier van formuleren die niet de mijne is. Dat is niet zijn fout, dat ligt aan mij. Ik wil hem begrijpen, maar dan moet hij zich laten zien.

Mensen moeten op elkaar ingespeeld raken in communicatie via het intellect.
Dat kan alleen door eh?te communiceren.
Precies. En niet door de communicatie af te kappen onder de noemer jouw niet begrijpen is mijn zorg niet. Je kunt ook gewoon een keer sorry zeggen. Daar is m.i. nog nooit iemand aan overleden.
Oud 12 februari 2014, 22:25   #29
Freerider
Time Out token

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Dat is erg kort door de bocht.

Hij is allereerst een instrument van het bestaan tot het scheppen van evenwicht alhoewel ego dat gedrevenheid noemt en probeert motieven tot zelfverrijking te vinden.

Waar denk jij dat tandem een belang heeft, wat drijft hem ?
Ik weet dat ieder mens een innerlijke drive heeft om terug te keren naar zijn ware aard. Maar als 'de mens' het nodig vind om andere zaken voorrang te geven, dan wordt deze roep niet gehoord. Het 'zijn' bedenkt voortdurend redenen om toch vooral maar niet bezig te zijn met zijn ware aard. Bijvoorbeeld het redden van de wereld kan zo' n bezigheid zijn.
Oud 12 februari 2014, 22:31   #30
Nadje
Staffunctionaris

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik weet dat ieder mens een innerlijke drive heeft om terug te keren naar zijn ware aard. Maar als 'de mens' het nodig vind om andere zaken voorrang te geven, dan wordt deze roep niet gehoord. Het 'zijn' bedenkt voortdurend redenen om toch vooral maar niet bezig te zijn met zijn ware aard. Bijvoorbeeld het redden van de wereld kan zo' n bezigheid zijn.
Ik zie daar niet per definitie een contradictie.
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon