Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Persoonlijke perikelen > Tweegesprekken

Tweegesprekken Hier kun je een tweegesprek aanvragen om samen een onderwerp te bespreken, geen discussie.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 14 februari 2014, 13:52   #71
Freerider
Time Out token

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Jij hebt het niet-zijn ervaren als een 'staat van zijn'. Deze ervaring draag je mee als een vaststelling omdat je je er als mentaal beeld een voorstelling van maakt.
Het is een mentaal beeld, maar dat is slechts een herinnering.
Het belangrijkste is dat de ervaring zich in mijzelf heeft genesteld.
Ik ben de ervaring geworden.

Citaat:
Wat je dus nu meemaakt (ervaart) is het maken van een voorstelling van het niet-zijn. Je geeft het namen en vult het met beelden en voorwaarden die op het moment van de ervaring toen nog niet bestonden.
Dat is het mentale beeld wat ik hier kan plaatsen. Maar ieder woord wat ik er over schrijf doet er geen recht aan. Het onbenoembare kan nu eenmaal niet benoemt worden.

Citaat:

Bewustzijn is weten dat je nu in de werkelijkheid bestaat, dat je er nu bent en dat de dingen er nu zijn.
Indien bewustzijn in dienst staat van de ervaringen dan houdt dat weten een werkelijkheid in stand van gewoonten en herinneringen.
Binnen gewoonten en herinneringen ervaren wij, doen wij dingen en maken van alles mee.
Bewustzijn kan zich uitbreiden. Bewustzijn is idd weten dat je nu werkelijk bestaat. Eenmaal bewust van de ongeziene wereld is dit een uitbreiding van het bewust-zijn. Van het 'zijn'. Dit is de wijze waarop het niet-zijn zich verenigt met het zijn. Het is niet alleen een herinnering, het is ook bewustzijn!
Ergo: de vraag dringt zich op wie diegene is die in de werkelijkheid bestaat.
Wie is dat mannetje in het 'zijn'?

Deze vraag aan mijzelf stellende weet ik dat ik toeschouwer ben van 'het mannetje'.

Citaat:
Maar is deze staat van zijn, het besef van dit ik, werkelijk?
Dan is het ik met alles erop en eraan een projectie, een mentale activiteit die door gedrag laat zien wat er in de hersenen gebeurt.

Bewustzijn is dan weten dat ik dat ben en dat wat ik ben niet die ik ben die ervaar.
Maar misschien zeg je hier wel hetzelfde als ik hierboven?
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 14 februari 2014, 14:01   #72
Freerider
Time Out token

Standaard

Citaat:
Wanneer wij uitgaan van het 'bewustzijn dat ik het niet ben die ervaar' dan kan ik alleen maar dat zijn wat bewustzijn is. Ik kan ook het bewuste zijn niet zijn want dan impliceert een ervaren van zijn.

Hoe sta jij daar tegenover: dat er een ik is dat een weten, zo krachtig en ingenieus, kan oproepen waardoor ik geen weet meer heb van het werkelijke weten?
Er is geen wijze van tegenoverstaan. Ik neem aan dat je hier het 'weten buiten het weten' bedoelt. Net zoals ik niet tegen mijn onderbewustzijn een positie in kan nemen, kan ik dat ook niet tot mijn 'bovenbewustzijn'. Het is het punt waar zelfkennis stopt, omdat 'ik' niet langer degene ben die kennis heeft/verwerft o.i.d.

Citaat:
'Wij kunnen niets overdragen van zijn tot zijn', ... vat ik dan zo op dat binnen de context van gewoonten er een constante wisselwerking is en uitwisseling tussen mensen onderling en mensen en hun omgeving.
Als Bewustzijn is er Niets: geen zijn noch niet-zijn, geen energie noch materie, geen geest noch stof, geen daar noch hier, geen begin noch einde, geen kennis noch macht, geen toen noch nu ....

Ik ben niet zo'n hoofdletterman, maar deze twee zoals hierboven gegeven ga ik gebruiken: Bewustzijn en Niets.
Okay. Het is goed om benaming te kiezen die je past en waarvan jij weet wat jij bedoelt.
Oud 14 februari 2014, 14:39   #73
Looro
Donataris

Looro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Freerider Bekijk bericht
Het is een mentaal beeld, maar dat is slechts een herinnering.
Het belangrijkste is dat de ervaring zich in mijzelf heeft genesteld.
Ik ben de ervaring geworden.
....
Dat is het mentale beeld wat ik hier kan plaatsen. Maar ieder woord wat ik er over schrijf doet er geen recht aan. Het onbenoembare kan nu eenmaal niet benoemt worden.
Herinneringen zijn mentale beelden die in het geheugen opgeslagen liggen (in de geestelijke vermogens). Naargelang het verstandelijk zich keert ofwel naar het verleden danwel naar de toekomst is er sprake van herinnering danwel fantasie, voorspelling, wensen, ....
Voorstellen dat een herinnering een actuele ervaring is, is voor mij fantasie: het beleven van een stukje verleden.

Citaat:
Bewustzijn kan zich uitbreiden. Bewustzijn is idd weten dat je nu werkelijk bestaat. Eenmaal bewust van de ongeziene wereld is dit een uitbreiding van het bewust-zijn. Van het 'zijn'. Dit is de wijze waarop het niet-zijn zich verenigt met het zijn. Het is niet alleen een herinnering, het is ook bewustzijn!
Ergo: de vraag dringt zich op wie diegene is die in de werkelijkheid bestaat.
Wie is dat mannetje in het 'zijn'?
Deze vraag aan mijzelf stellende weet ik dat ik toeschouwer ben van 'het mannetje'.
.Bewustzijn is Niets.
De uitbreiding die je maakt over de vereniging van niet-zijn en zijn, is bijgevolg iets dat binnen de gewoonten van het ik valt. Het is een redenering uit niets anders opgebouwd dan mentale beelden.

'Het mannetje' is ook een constructie van dezelfde orde als voorgaande.

Wanneer Bewustzijn Niets is dan is de werkelijkheid Niets of Bewustzijn. Er zijn toeschouwers noch mannetjes die enige besef kunnen hebben van dat Niets.

Wat is zelfkennis dan? Toch niet dat wat wij hier doen? Maar wat is het dan wel?
Wat kun jij van jezelf zeggen dat jij bent en waarvan ik kan zeggen dat ik het niet ben?
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 14 februari 2014, 15:58   #74
Freerider
Time Out token

Standaard

Citaat:
Herinneringen zijn mentale beelden die in het geheugen opgeslagen liggen (in de geestelijke vermogens). Naargelang het verstandelijk zich keert ofwel naar het verleden danwel naar de toekomst is er sprake van herinnering danwel fantasie, voorspelling, wensen, ....
Voorstellen dat een herinnering een actuele ervaring is, is voor mij fantasie: het beleven van een stukje verleden.

.Bewustzijn is Niets.
De uitbreiding die je maakt over de vereniging van niet-zijn en zijn, is bijgevolg iets dat binnen de gewoonten van het ik valt. Het is een redenering uit niets anders opgebouwd dan mentale beelden.

'Het mannetje' is ook een constructie van dezelfde orde als voorgaande.

Wanneer Bewustzijn Niets is dan is de werkelijkheid Niets of Bewustzijn. Er zijn toeschouwers noch mannetjes die enige besef kunnen hebben van dat Niets.

Wat is zelfkennis dan? Toch niet dat wat wij hier doen? Maar wat is het dan wel?
Wat kun jij van jezelf zeggen dat jij bent en waarvan ik kan zeggen dat ik het niet ben?
Ik kan alleen zeggen wat ik zelf ben, over jou zou ik dezelfde uitspraak kunnen doen. Maar dat zou het gezien moeten worden.

Ik wil je bedanken voor het gesprek, Looro. Voorlopig zie ik geen aanknopingspunten om het gesprek voort te zetten.
Oud 14 februari 2014, 17:55   #75
Looro
Donataris

Looro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik kan alleen zeggen wat ik zelf ben, over jou zou ik dezelfde uitspraak kunnen doen. Maar dat zou het gezien moeten worden.

Ik wil je bedanken voor het gesprek, Looro. Voorlopig zie ik geen aanknopingspunten om het gesprek voort te zetten.
Vergeet niet dat 'jou' in bepaalde opzichten ook 'ik' is. En dat niet alleen in grammaticaal opzicht.
Dat is nu net zien ... die inwisselbaarheid.

Aanknopingspunten veronderstellen de willigheid in de ander een gelijkstemmigheid te herkennen. Maar ik ben zo iemand die zelfs aanknopingspunten ziet in het spreken met bomen.
Dankjewel Freerider voor deze dialoog tot zover. Dit was tot hier alvast een boeiende kennismaking.
Oud 14 februari 2014, 20:38   #76
Looro
Donataris

Looro's schermafbeelding

Standaard

Gevoel na een gesprek ...
Citaat:
...
Mijn woorden zijn met vleugelslagen,
In formatie naar gindse verte weggevlogen.
Naar die einder worden zij gebracht,
Als offer voor de Geesten van het Einde.
Ik buig mij diep ter aarde
En kniel in de zegen van dit late licht.
...
Oud 14 februari 2014, 22:18   #77
Freerider
Time Out token

Standaard

Mooi, Looro.
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken