Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Persoonlijke perikelen > Tweegesprekken

Tweegesprekken Hier kun je een tweegesprek aanvragen om samen een onderwerp te bespreken, geen discussie.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 10 december 2014, 19:53   #21
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Ik vind geloof niet dwaas, ik vraag je om te kijken hoe geloof (in het algemeen) werkt. Het is dus zeker niet zo dat ik het met het gestelde (in bijvoorbeeld de bijbel) oneens ben. Ik vind het gestelde van Krisnamurti ook zo gek niet. En zo zijn er nog velen die dingen zeggen die best de moeite waard zijn.

Maar dat is het punt niet!

Kijk naar mensen die letterlijk naar de bijbel proberen te leven. Ze hebben een fantasiewereld opgebouwd die alleen in hun hoofd bestaat. En daarbij doet het er niet toe of het een katholiek betreft of een andere richting.

Ditzelfde fenomeen krijg je ook als je Krisnamurti gaat volgen. Je zoekt dan geen waarheid meer, maar je gelooft de waarheid. Krisnamurti wilde niet voor niets geen navolgers. Het allerbelangrijkste is dat jij -Marie- de waarheid gaat zoeken.

Dat hele ik-gebeuren is erg verwarrend, dat geef ik onmiddelijk toe.
Doch, jij wilt die ene stap in de ik-loze afgrond niet zetten.
Dan blijft het geloof in ik ook in stand.
En zo kan je eindeloos doorgaan met 'ik' vervolmaken.
Bedenk echter wel dat een nobele, deugdzame, ego doorziende 'ik' nog altijd een 'ik' is.

Het geloof zelf! Het geloof zelf is de dam die jou verhindert je te verbinden met de rivier.

Kijk: alles is een (1). Daar is iedereen het wel over eens. (ik lees het tenminste bij iedereen) Wel, wat is er voor de hand liggender dan dat die *eenheid* jou wel vind? Je hoeft alleen maar die stap in de ik-loze afgrond te zetten en de *eenheid* vind jou wel. Maar zo lang er nog een restje twijfel is, dan blijf je toch maar je eigen aan Marie vastklampen.

Bedenk ook dat je niet een heeeeeel klein beetje stiekem toch nog in Sinterklaas kan geloven. Netzomin als dat je een beetje zwanger kan zijn.
Je gelooft of je geeft dat geloof op. En stapt in de afgrond.
Meer keuzes zijn er niet. Een heel klein beetje geloven is toch nog geloven.
Theo, als ik ??n ding geloof. Neen als ik ??n ding weet dan is het dat Ik en die (1) ??n, ??n zijn. Dus als ik niet genoeg geloof in mijzelf, dan geloof ik ook niet genoeg in die ??n.
Ik en die ??n zijn ??n, Theo, het is dat en niets anders dat telt. Het bent jij die nog bij de twee werelden blijft staan en het ben jij die nog niet doorhebt dat je nooit meer jezelf bent geweest dan nu, nu je in die ??n leeft.
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 10 december 2014, 21:09   #22
Nadje
Staffunctionaris

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Theo, als ik ??n ding geloof. Neen als ik ??n ding weet dan is het dat Ik en die (1) ??n, ??n zijn. Dus als ik niet genoeg geloof in mijzelf, dan geloof ik ook niet genoeg in die ??n.
Ik en die ??n zijn ??n, Theo, het is dat en niets anders dat telt. Het bent jij die nog bij de twee werelden blijft staan en het ben jij die nog niet doorhebt dat je nooit meer jezelf bent geweest dan nu, nu je in die ??n leeft.
Als je (dat) weet Marie, dan hoef je toch niet meer te geloven?
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 11 december 2014, 07:49   #23
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Als je (dat) weet Marie, dan hoef je toch niet meer te geloven?
Geloven is dan ook weten, maar men kan het nog niet bewijzen met de huidige stand, kennis, weten, inzien van de huidige mensheid...

Vandaar ook dat ik eerder naast dieper en dieper naar mijzelf op zoek te zijn ik ook op zoek ben naar hoe de verdere evolutie van het mensdom eruit zal zien of eruit zou moeten zien.

Wat belemmert de hedendaagse mens om verder door te groeien en verder door te stoten naar het echte Mensdom (Met een hoofdletter geschreven) want wij zijn nog niet in onze eindtoestand van mens-zijn aangekomen.
Oud 11 december 2014, 09:12   #24
Theo
Inventaris

Theo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geloven is dan ook weten, maar men kan het nog niet bewijzen met de huidige stand, kennis, weten, inzien van de huidige mensheid...

Vandaar ook dat ik eerder naast dieper en dieper naar mijzelf op zoek te zijn ik ook op zoek ben naar hoe de verdere evolutie van het mensdom eruit zal zien of eruit zou moeten zien.

Wat belemmert de hedendaagse mens om verder door te groeien en verder door te stoten naar het echte Mensdom (Met een hoofdletter geschreven) want wij zijn nog niet in onze eindtoestand van mens-zijn aangekomen.
Wat kan het jou eigenlijk schelen hoe het mensdom eruit zal zien of eruit moet zien? Het enige wat je weet is hoe het mensdom er NU uitziet en dat het mensdom AL-tijd aan verandering onderhevig zal zijn.

Verandering in de constante. Beter is richten op NU
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 11 december 2014, 09:17   #25
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Wat kan het jou eigenlijk schelen hoe het mensdom eruit zal zien of eruit moet zien? Het enige wat je weet is hoe het mensdom er NU uitziet en dat het mensdom AL-tijd aan verandering onderhevig zal zijn.

Verandering in de constante. Beter is richten op NU
NU is de bron van de toekomst; doen alsof er geen verleden was, noch toekomst is, is gewoon het eeuwigdurende veranderlijke leven ontkennen. Wat niet wil zeggen dat we niet moeten proberen om inderdaad het NU volledig te bevatten in plaats van te ontvluchten, door ofwel in het verleden te blijven hangen, ofwel alleen voor de toekomst te leven. Leven doen we NU.
Oud 11 december 2014, 09:24   #26
Theo
Inventaris

Theo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
NU is de bron van de toekomst; doen alsof er geen verleden was, noch toekomst is, is gewoon het eeuwigdurende veranderlijke leven ontkennen. Wat niet wil zeggen dat we niet moeten proberen om inderdaad het NU volledig te bevatten in plaats van te ontvluchten, door ofwel in het verleden te blijven hangen, ofwel alleen voor de toekomst te leven. Leven doen we NU.
Wat ik bedoel is dat -levend in het NU- er geen enkele reden is om in te zitten over de toekomst van het mensdom. Dat worden we vanzelf wel gewaar.
Mensdom een kant op willen sturen is een activiteit. Als je een film kijkt dan kan je hopen dat persoon x er goed uitkomt, maar je weet dat je geen invloed kan uitoefenen. En dat je in het moment van de film moet blijven.
Oud 11 december 2014, 09:39   #27
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Wat ik bedoel is dat -levend in het NU- er geen enkele reden is om in te zitten over de toekomst van het mensdom. Dat worden we vanzelf wel gewaar.
Mensdom een kant op willen sturen is een activiteit. Als je een film kijkt dan kan je hopen dat persoon x er goed uitkomt, maar je weet dat je geen invloed kan uitoefenen. En dat je in het moment van de film moet blijven.
Ik wil vooral de mensen niet een kant op sturen, ik wil alleen de mensen bewust maken van het feit dat ze veel meer zijn dan dat ze denken te zijn, maar dat ze dat pas kunnen ontdekken als ze zich nu ontdoen van al hun dwaasheden, die ze voor grootheden houden...

Jouw Christusmens schuilt in ieder van ons; denk je niet dat het meer en meer tijd wordt dat de schellen van de ogen van het mensdom vallen?
Oud 11 december 2014, 11:31   #28
Theo
Inventaris

Theo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik wil vooral de mensen niet een kant op sturen, ik wil alleen de mensen bewust maken van het feit dat ze veel meer zijn dan dat ze denken te zijn, maar dat ze dat pas kunnen ontdekken als ze zich nu ontdoen van al hun dwaasheden, die ze voor grootheden houden...

Jouw Christusmens schuilt in ieder van ons; denk je niet dat het meer en meer tijd wordt dat de schellen van de ogen van het mensdom vallen?
Het niet-doen houdt in dat je gewoon de stroom der verschijnselen volgt.
Dat en wereld van 7 miljard Christusmensen er anders uit ziet dan een wereld van 7 miljard egomensen, dat is duidelijk.

Het punt is echter dat al die 7 miljard mensen het zelf dienen te onderzoeken en te ontdekken. Wel neem ik waar dat je met een aantal gelijkgestemden een bepaalde sfeer creeert. Met 7 miljard mensen zal dat helemaal wat zijn. Maar ik kan alleen aan mijzelf werken. Op andere mensen heb ik geen andere invloed dan een bepaalde uitstraling uitstralen.
Oud 11 december 2014, 11:36   #29
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Het niet-doen houdt in dat je gewoon de stroom der verschijnselen volgt.
Dat en wereld van 7 miljard Christusmensen er anders uit ziet dan een wereld van 7 miljard egomensen, dat is duidelijk.

Het punt is echter dat al die 7 miljard mensen het zelf dienen te onderzoeken en te ontdekken. Wel neem ik waar dat je met een aantal gelijkgestemden een bepaalde sfeer creeert. Met 7 miljard mensen zal dat helemaal wat zijn. Maar ik kan alleen aan mijzelf werken. Op andere mensen heb ik geen andere invloed dan een bepaalde uitstraling uitstralen.
Wat is de werking van een bepaalde uitstraling uitstralen? Hewel, zij die gevoelig zijn voor die uitstraling, tot verder nadenken, misschien zelfs tot opvolging van jouw voorbeeld aan te zetten.

Het licht schijnt in de duisternis...
Oud 11 december 2014, 11:55   #30
Theo
Inventaris

Theo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat is de werking van een bepaalde uitstraling uitstralen? Hewel, zij die gevoelig zijn voor die uitstraling, tot verder nadenken, misschien zelfs tot opvolging van jouw voorbeeld aan te zetten.

Het licht schijnt in de duisternis...
Die uitstraling is mijn eigen 'zijn'. Mijn aanwezigheid in deze wereld.

Wij mensen kunnen ons verbinden. Daarmee vertel ik niks nieuws, want ik heb ergens gelezen dat je een man en kinderen hebt. Daar heb jij je ook mee verbonden, tenzij je om andere redenen dan liefde getrouwd bent. Vrijwel iedere egomens is dus al enigzins op de hoogte met de wijze van verbinden.
Welke verloopt van mens tot mens in al onze relaties die we met elkaar hebben/delen.

De Christusmens is verbonden met het 'niet-zijn'. (Nadje noemt dat Zijn)
Het is een herverbintenis met dat wat verloren is gegaan. De kracht die hier van uit gaat kunnen we uitstralen naar iedereen die op ons pad komt.

Het is niet zo dat als je denkt er te zijn dat je dan lekker relekst gaat liggen een (1) te zijn. Daar komt het " wat gij voor de minste mijner broeders doet, doet ge voor Mij" weer van pas. De Christusmens beseft dat zijn broeders en zusters er zijn om er voor ze te zijn.

Hoe kan ik nou in een heelheid leven zolang er nog mensen afgescheiden zijn?
Edoch, ik hoef al het leed van de wereld niet op mij te nemen.
Er komen genoeg mensen op mijn pad om bij te staan.
Daarom zie ik al die wereldverbeterplannen die ik links en rechts hoor ook helemaal niet zitten. Politiek en overtuigingen zijn bij uitstek het domein van de egomens. Hoewel er uitzonderingen zijn, ook in de politiek.
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon