Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Persoonlijke perikelen > Tweegesprekken

Tweegesprekken Hier kun je een tweegesprek aanvragen om samen een onderwerp te bespreken, geen discussie.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 27 januari 2017, 22:27   #21
Ulla
Staffunctionaris

Ulla's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
De ingebouwde ' bescherm laag' is wel snel, dat is wel triggie..want of ga ik in de aanval, of trek ik me terug.

Het is me niet onbekend, het volledig toelaten, want als ik niet vlucht, en als ik me niet terugtrek, dan kom ik bij het weten, dat er niets onderuit gehaalt valt te worden..
Ik kan me voorstellen dat het ook onhandig is tijdens zo een overeenkomst met nog meer mensen..om dit toe te laten en/of zelfs de confrontatie met meerderen aan te gaan. En de dame in kwestie erbij betrekken zou zelfs af kunnen leiden. Je hebt haar ook niet nodig voor je Zelfonderzoek in deze.

Zolang het nog voorkomt is herhaling ervan ook wel nodig. Ik
merk wel hoe vaker je het doet hoe sneller het je afgaat zelfs tijdens bijeenkomsten. En thuis kun je het zo vaak doen als het nodig is. Of tijdens een wandeling.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 27 januari 2017, 22:43   #22
Mihaela
Singularis

Standaard

Noapte bună Ulla, of met andere woorden:
Goeie nacht..
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 27 januari 2017, 22:49   #23
Ulla
Staffunctionaris

Ulla's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Noapte bună Ulla, of met andere woorden:
Goeie nacht..
Oh ja, het is al weer laat...ik ben een nachtbraker..slaap lekker!
Oud 28 januari 2017, 11:26   #24
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Ik kan me voorstellen dat het ook onhandig is tijdens zo een overeenkomst met nog meer mensen..om dit toe te laten en/of zelfs de confrontatie met meerderen aan te gaan. En de dame in kwestie erbij betrekken zou zelfs af kunnen leiden. Je hebt haar ook niet nodig voor je Zelfonderzoek in deze.

Zolang het nog voorkomt is herhaling ervan ook wel nodig. Ik
merk wel hoe vaker je het doet hoe sneller het je afgaat zelfs tijdens bijeenkomsten. En thuis kun je het zo vaak doen als het nodig is. Of tijdens een wandeling.
Niet onhandiger dan in een andere situatie volgens mij.

Ik had namelijk de keuze gemaakt, om het bewust uit de weg te gaan, tot nu toe.
Als het zich voordeed, voelde ik toch het ongemak voor heel eventjes.

Als ik de keuze maak om het te voelen, het aan te gaan, en niet mijn 'kwestbaarheid' te beschermen, als de gelegenheid zich weer voordoet, is het een kwestie van een paar tellen. De tellen die ik me toch al ongemakkelijk voelde anders.

De houding bij mij is nu al veranderd merk ik, zie er nu naar uit om dit te ' beleven', als het zich voordoet.
Gewoon voelen wat ik voel, het aanschouwen..

Wat een gewoon gesprek kan brengen...
Oud 28 januari 2017, 12:21   #25
Ulla
Staffunctionaris

Ulla's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet onhandiger dan in een andere situatie volgens mij.

Ik had namelijk de keuze gemaakt, om het bewust uit de weg te gaan, tot nu toe.
Als het zich voordeed, voelde ik toch het ongemak voor heel eventjes.

Als ik de keuze maak om het te voelen, het aan te gaan, en niet mijn 'kwestbaarheid' te beschermen, als de gelegenheid zich weer voordoet, is het een kwestie van een paar tellen. De tellen die ik me toch al ongemakkelijk voelde anders.

De houding bij mij is nu al veranderd merk ik, zie er nu naar uit om dit te ' beleven', als het zich voordoet.
Gewoon voelen wat ik voel, het aanschouwen..

Wat een gewoon gesprek kan brengen...
Ja heel mooi.
Oud 29 januari 2017, 11:03   #26
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
.
Ik merk momenteel als ik regelmatig met iemand omga die bv. heel erg last heeft van stress, ik eraan "gewend" raak en het zo helemaal bij de ander kan laten. Oefening baart kunst. Energie kun je (leren) sturen. Je leeft mee, maar je lijdt niet meer mee.
Wat betreft de uitspraak: energie kun je ( leren) sturen.
Ik heb moeite met het woord 'sturen'.

Alsnog, wil je hier iets meer over zeggen, mogelijk bedoel jij het anders, dan dat wat ik er van maak..
Oud 29 januari 2017, 12:25   #27
Ulla
Staffunctionaris

Ulla's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat betreft de uitspraak: energie kun je ( leren) sturen.
Ik heb moeite met het woord 'sturen'.

Alsnog, wil je hier iets meer over zeggen, mogelijk bedoel jij het anders, dan dat wat ik er van maak..
Alles is energie, je lichaam, de steen, je gedachten. Een mening, een oordeel. Het laten voor wat het is en geen mening/oordeel hebben of uiten. Maar ook gewoon energie geven in de onzichtbare vorm. Energie in elke vorm kun je negatief, positief of neutraal gebruiken of laten voor wat het is. Dat bedoel ik met sturen. Je kunt er alle kanten mee op. Uiteindelijk schep je daar die wereld mee die voor jou "waar" is, maar niet absoluut. Het kan altijd weer veranderen.

En die context die jij noemt, het bij de ander laten, je niet eigen maken, er geen oordeel over hoeven hebben dat noem ik dan neutraal. En lukt dat niet (of vind je een oordeel zelfs nuttig of noodzakelijk)) kun je het voor jezelf daarop bekijken zonder de ander erin te kennen. En ook dat kun je leren, door je er bewust van te worden.

Wijziging aangebracht door Ulla op 29 januari 2017 om 13:07.
Oud 31 januari 2017, 11:12   #28
Mihaela
Singularis

Standaard

Ulla, in ieder text dat ik van jou lees, heb ik steeds de indruk dat jij je indekt.
Ongeacht wat je deelt, komt daarna een zinnetje die de 'kwestbaarheid' veilig stelt. Zo ervaar ik het in ieder geval. De openheid om te blijven delen wordt nauwer. Voelt een beetje eenzijdig..
Hierop heb ik altijd op gestoten, in onze gesprekken, in het verleden ook..
Ik ben benieuwd of wij nu dit kunnen bespreken. Ik merk wel de neiging om het te laten, maar wie niet waagt...
Oud 31 januari 2017, 12:52   #29
Ulla
Staffunctionaris

Ulla's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ulla, in ieder text dat ik van jou lees, heb ik steeds de indruk dat jij je indekt.
Ongeacht wat je deelt, komt daarna een zinnetje die de 'kwestbaarheid' veilig stelt. Zo ervaar ik het in ieder geval. De openheid om te blijven delen wordt nauwer. Voelt een beetje eenzijdig..
Hierop heb ik altijd op gestoten, in onze gesprekken, in het verleden ook..
Ik ben benieuwd of wij nu dit kunnen bespreken. Ik merk wel de neiging om het te laten, maar wie niet waagt...
Wil je even uitleggen wat je nu precies bedoelt? Wat wil je dat ik deel en waar vind je dat ik opener moet zijn?
Oud 31 januari 2017, 14:09   #30
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
Wil je even uitleggen wat je nu precies bedoelt? Wat wil je dat ik deel en waar vind je dat ik opener moet zijn?

Ik heb dan het gevoel dat jij je kwetsbaarheid zo goed bewaakt. Als ik vervolgens open, en iets over kwetsbaarheid deel, voelt het eenzijdig.
Ik zie bij mezelf de neiging om me af te sluiten, en te laten...
Ik zeg niet dat ik dat ga doen(afsluiten), ik deel gewoon wat met mij gebeurt in een gesprek met jou.
Ik ben wel bewust van het feit dat dit mijn beleving, en mijn gevoel is.

alsnog...
Ik ga een paar voorbeelden geven:
Citaat:
Dat alles energie is en we elkaar be?nvloeden bewust en onbewust en daarna probeer ik ook mijn leven te leven, zonder mezelf te kort te willen doen. Het houdt me niet echt bezig ik heb het wel ervaren dat dat zo gaat..
Citaat:
Vroeger kon ik mij heel erg onbegrepen en miskend voelen, dat is iets wat ik achter me heb gelaten. Was een harde leerschool, maar door schade en schande wordt je wijs. Ik heb echt mogen doorzien dat het allemaal aan mezelf ligt als ik dat soort gevoelens heb.
Ik uit het onmiddellijk al dan niet ter plekke of voor mezelf..
Citaat:
Ik merk momenteel als ik regelmatig met iemand omga die bv. heel erg last heeft van stress, ik eraan "gewend" raak en het zo helemaal bij de ander kan laten. Oefening baart kunst. Energie kun je (leren) sturen. Je leeft mee, maar je lijdt niet meer mee.
Je noemt een kwetsbaarheid, of iets wat mogelijk niet stromend is, en vervolgens, schrijf je een zin die het aangeeft dat dit opgelost is.
Het voelt voor mij als beschermen van kwetsbaarheid, en ervoor zorgen dat jij ingedekt bent, als men daar de vinger op zou gaan leggen.

Ik begrijp dit, ik heb ook dezelfde neiging, vooral in gesprekken met mensen die met adviezen zouden kunnen komen, of iets in die strekking...
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon