Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Bewustwording > Inzichten

Inzichten Elk inzicht is een smoesje.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 7 oktober 2016, 18:54   #111
katerie
Voormalig lid

katerie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Gedegen zelfonderzoek is een met open blik en redelijke aandacht naar de onderliggende belangen (ego) van het denken in aannames achterhalen, aantonen, omkeren en stoppen.
Gedegen heeft de betekenis van totaal en volledig. Het is doorzien van onderliggende belangen waarvan ego de uitdrukking is.
Wat in gedegen zelfonderzoek ontdaan wordt van betekenis is de aanhoudende terugkoppeling naar aannames van een denkbeeldige werkelijkheid (ego).

...
Doorzien van ego als van denkbeeldigheid is gedegen zelfonderzoek, is de ontdekking van onmiddellijkheid als van ander begin, als van beschikbaarheid zonder voorwaarden.
Ben of was je soms werkzaam in de reclame business Looro? Daar herhalen ze ook steeds alles.
Ik 'mis' alleen de term 'doorpakken' nog deze keer.

Wat jij in je abstracties herhaaldelijk probeert duidelijk te maken is simpelweg dat diepgaand zelfonderzoek een manier is om het denken ongedaan te maken (val ik ook al in herhaling).

En ja, de ?ne krijgt het graag in zo abstract mogelijke taal voorgeschoteld en de andere wil het simpel op zijn bord krijgen.
Voor ieder wat wils, fel gepeperde spijs of van alle extra's, die de stoom uit de oren laat komen voor wie er niet tegen kan, ontdaan.
Smakelijk allen.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 7 oktober 2016, 19:02   #112
Kweetniet
Voormalig lid

Standaard

@katerie

Dat is het dwalen wat ik zie. Ego wat zichzelf onderzoekt en zich wenst op te geven. Dat gaat niet lukken, dat is zeker.

Polariteit is een beginsel waardoor het universum kan bestaan. En wij behoren tot dat universum. Wat polariteit -eenvoud gezegd- betekent is dat er eenheid bestaat. En dat de wisseling van de polen berust op de afhankelijkheid van elkaar.

Dit moet gezien worden door de mens. Wij mensen zijn ook tegenpolen. Mensen zien zichzelf graag als goed en daar is de tegenpool -slecht- ook al.

Maar wat doet de zoeker? Die kijkt naar binnen en vraagt zich af: ben ik werkelijk afgescheiden? Waar bestaat het leven uit? En dan begint zijn ellendige tocht.

Het fundamentele punt waar het om draait is dat men stopt in het denken van begrippen. Welke begrippen? Het ge?dentificeerde bewustzijn dat de splitsing maakt in subject-object.

Goed opgemerkt trouwens over Bewustzijn en ego. Er zijn geen twee. Ego maakt gewoon deel (functioneert) uit van het geheel.
Kweetniet is offline   Met citaat reageren
Oud 7 oktober 2016, 19:39   #113
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Gewoon bezig blijven met werken aan het geprojecteerde beeld (de wereld) in plaats van aan de projector (Marie), een andere keuze heb je tot hiertoe niet.
Eens de batterijen van je ego plat zijn verschijnt er misschien een andere keuze, maar zo ver ben je nog niet. Alles op zijn tijd echter.
Ik werk niet aan de geprojecteerde wereld; ik werk wel degelijk met de projectoren, en dan niet alleen Marie...
De batterijen van mijn ego zijn al lang plat, maar iedereen die een ander verhaal vertelt dan jullie geleerd hebben af doen als nog aan 'ego' vastgebonden is wel een beetje te kort door de bocht...

Wanneer gaan jullie inzien dat wat jullie nu bereikt hebben geen eindpunt is maar gewoon een nieuw beginpunt; in een wereld met andere gewoontens misschien maar wel degelijk een doorgangspunt en zeker geen eindpunt...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 7 oktober 2016, 19:58   #114
katerie
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kweetniet Bekijk bericht
Het fundamentele punt waar het om draait is dat men stopt in het denken van begrippen. Welke begrippen? Het ge?dentificeerde bewustzijn dat de splitsing maakt in subject-object.
En zolang dat stoppen niet lukt blijven sommigen doorgaan met eindeloos denken zoals o.a. zichzelf afvragen en aan anderen vragen in welke wereld we zullen terechtkomen als mensen meer en meer door hebben dat ze de projector zijn. Daar willen ze dan over praten...
En maar willen praten over 'de anderen', 'de wereld', niet doorhebbend dat mensen komen en gaan en de dingen doen die ze naar hun idee moeten doen, terwijl zij, die mensen, die wereld, niet degenen zijn / is met wie men zich moet bezig houden.
Oud 7 oktober 2016, 20:18   #115
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
En zolang dat stoppen niet lukt blijven sommigen doorgaan met eindeloos denken zoals o.a. zichzelf afvragen en aan anderen vragen in welke wereld we zullen terechtkomen als mensen meer en meer door hebben dat ze de projector zijn. Daar willen ze dan over praten...
En maar willen praten over 'de anderen', 'de wereld', niet doorhebbend dat mensen komen en gaan en de dingen doen die ze naar hun idee moeten doen, terwijl zij, die mensen, die wereld, niet degenen zijn / is met wie men zich moet bezig houden.
Je bent er nog altijd niet...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 7 oktober 2016, 21:05   #116
katerie
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Je bent er nog altijd niet...
blijven spartelen marie, blijven spartelen. Wie weet zijn je batterijen nog sneller plat op die manier...
Oud 7 oktober 2016, 21:40   #117
Looro
Donataris

Looro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat jij in je abstracties herhaaldelijk probeert duidelijk te maken is simpelweg dat diepgaand zelfonderzoek een manier is om het denken ongedaan te maken (val ik ook al in herhaling).
Aan je manier voor invullen wat je niet kan weten is vast te stellen dat het gedegen zelfonderzoek jou niet bekend is. Je verzet tegen een aanwijzing om met open blik het onderliggende belang van wat je aan het invullen bent, te zien, is een vermomming, een maskerade van uitvluchten.

Daarom deze aanwijzing nogmaals: doe het gedegen zelfonderzoek en doorzie voor jezelf het belang dat ego van denken, voelen, ..., maakt.
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 7 oktober 2016, 21:57   #118
katerie
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Daarom deze aanwijzing nogmaals: doe het gedegen zelfonderzoek en doorzie voor jezelf het belang dat ego van denken, voelen, ..., maakt.
Beste Looro: sta me toen je aanbevelen per directe post terug te sturen en jou en aan te bevelen meteen en onmiddellijk zonder voorwaarden diepgaand zelfonderzoek zelf te doen.

Van je abstracte woorden en dito zinnen kan geen kat iets van maken, tenzij mentaal gerealiseerden.
Als je het niet op een ??nvoudige manier kan aanbrengen kan je het beter binnen de kringen van een elitair groepje houden die instemmend knikken op je 'wijsheid'.

En steeds maar je abstracte woordenboel te herhalen brengt je geen stap verder in je poging je inzichten te delen, dat lijk je nu wel door te hebben.
Maar kijk, ik ben nog niet van de meest dwarsliggende soort, ik wil nog wel reclame voor je maken:

Citaat:
Het gedegen zelfonderzoek is het verwerken van onmiddellijkheid als van een beschikbaarheid zonder voorwaarden.

Looro
Oud 7 oktober 2016, 22:10   #119
Looro
Donataris

Looro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Aan je abstracte woorden en dito zinnen kan geen kat iets van maken, tenzij mentaal gerealiseerden.
En steeds maar je abstracte woordenboel te herhalen brengt je geen stap verder in je poging je inzichten te delen, dat lijk je nu wel door te hebben.
Maar kijk, ik ben nog niet van de meest dwarsliggende soort, ik wil nog wel reclame voor je maken:
Het lijkt abstract omwille van een gebrek aan open blik.
Je zou bijvoorbeeld kunnen vaststellen dat ik geen inzichten deel en daartoe geen pogingen onderneem.
Ik geef het gedegen zelfonderzoek als aanwijzing om te delen. Zie je?
Wanneer je met een open blik naar jezelf kijkt maak je een begin van het ontdekken wat ander begin is.
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 7 oktober 2016, 22:23   #120
katerie
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Ik geef het gedegen zelfonderzoek als aanwijzing om te delen. Zie je?
Ga wat tegen de ganzen in het park tateren. Of tegen marie, die begrijpt noch iets van mij noch iets van forumlid kweetniet en dus al helemaal niets van jou.
Maar zij is niet tegen te houden.
Dus aan haar heb je een geknipte gesprekspartner om je gedegen zelfonderzoek als aanwijzing te delen. De ene keer is ze het met je eens, dan weer oneens, zo kunnen jullie nog wel een hele tijd verder tateren over het ontdekken van wat ander begin is.
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon