Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Niet-forum-gerelateerde onderwerpen > Wetenswaardig

Wetenswaardig Hier kun je bijvoorbeeld de aandacht vestigen op bezienswaardige programma op radio en TV.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 19 april 2018, 13:01   #401
katerie
Voormalig lid

katerie's schermafbeelding

Standaard beyond addiction

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Hoe is het met het laatste boek van Jan Geurtz?
je bedoelt zijn 'over liefde en loslaten'?
Ligt op mijn nachtkastje naast bed met een bladwijzer tussen op pag. 32 (van de 172) waar ik enkele maanden geleden gestopt ben.

Tijdens het eergisteren geboeid kijken naar de 2 uur durende 'Who do you THINK you are?' film op YouTube, viel het me op dat wijze mensen die uitzettingen geven over verslavingen en hoe er voorbij te geraken, want daar gaat de film over - 'beyond addiction, the yogic path to recovery - steeds op mijn weg komen.

'Verslaving' is het 'stokpaardje' van Geurtz, Byron Katie en Diederik Wolsak, zij zijn het alledrie zelf geweest.
Geurtz aan seks, roken en drugs, Katie aan overeten en mensen agressief de huid vol schelden, Wolsak aan drinken en drugs.

Die Dr. Gabor Maté, een goede vriend van Diederik Wolsak vind ik ook wel iets hebben. Dacht maanden geleden, toen ik die film al is tegengekomen was, eerst dat hij een suffe blowende interviewer van Diederik Wolsak was ergens in een neo-hippie omgeving. Daarom klikte ik die film ook snel weg.
Dankzij jou kwam in dan terug op deze Who do you 'THINK you are' film en merkte ik dat hij wel wat meer is heb ik is meer over hem opgezocht:
Citaat:
(born January 6, 1944) is a Hungarian-born Canadian physician with a background in family practice and a special interest in childhood development and trauma, and in their potential lifelong impacts on physical and mental health, including on autoimmune disease, cancer, ADHD, addictions and a wide range of other conditions. Now retired from clinical practice, he travels and speaks extensively on these and related topics, both in North America and abroad.

bron > wiki (link)
Boeiend figuur alweer!
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 19 april 2018, 23:20   #402
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
.

Die Dr. Gabor Maté, een goede vriend van Diederik Wolsak vind ik ook wel iets hebben. Dacht maanden geleden, toen ik die film al is tegengekomen was, eerst dat hij een suffe blowende interviewer van Diederik Wolsak was ergens in een neo-hippie omgeving. Daarom klikte ik die film ook snel weg.
Dankzij jou kwam in dan terug op deze Who do you 'THINK you are' film en merkte ik dat hij wel wat meer is heb ik is meer over hem opgezocht:

Boeiend figuur alweer!
Ik heb het ook ooit na kort luisteren weggeklikt.. Ga ik morgen kijken, ben benieuwd..
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 20 april 2018, 01:08   #403
katerie
Voormalig lid

katerie's schermafbeelding

Standaard Kapitalisme maakt ons ziek

@Miha: heb net dit helemaal beluisterd > Dr Gabor Maté - Why Capitalism Makes Us Sick (YouTube link).
Al heeft die Maté een suffe kop, hij weet wel waar hij het over heeft.

Heb het net doorgestuurd ter ondersteuning naar mijn zoon en schoondochter die nogal onder wat druk van hun omgeving (leeftijd genoten jonge ouders) staan om hun kleine ukkie van 2,5 jaar (mijn kleinzoon) niet te verwennen en afhankelijk te maken.
Heb hen gevraagd is te luisteren vanaf 19:10 waar hij volgende verteld...

Citaat:
verhaal over de eerste Puriteinen die in Noord Amerika aankwamen en ontzet waren over de ouderlijke praktijken van de oorspronkelijke Indianen.
Omdat:

1) zij hun kinderen niet sloegen. (Voor de Christenen betekende dit: de roe sparen is kinderen verwennen).

2) als kinderen weenden werden ze opgepakt. (Veel moderne Westerlingen en zelfs ‘experts’ vertellen nog steeds ouders dat een kind vanaf 5 à 6 maanden niet meer opgepakt mag worden als het weent, omdat het anders verwend en niet onafhankelijk wordt).

3) kinderen werden door zulke samen jagende Indianen - die in stammen leefden - niet alleen verzorgd en grootgebracht door de biologische ouders, maar door de hele klan, stam en omgeving. Volwassen leden van een familie sliepen in één tent.
Mijn commentaar bij...
punt 1:
Anno 2018 zijn er nog vele jongen ouders die menen dat af een toe een klets rond de oren of op de billen nodig is onder het motto 'streng maar rechtvaardig'.
Punt 2
Zijn er ook nog genoeg die vinden dat men een kind vanaf 5 à 6 maanden moet laten huilen in zijn bedje omdat hij anders verwend wordt.
Punt 3:
De moderne mens heeft het idee van crèches voor peuters en de eigen kamer (scheiding) van een kind, al van zo jong mogelijk, ingeburgerd als normaal en zelfs noodzakelijk. Slaat nergens op natuurlijk, de oorspronkelijk nomadische indianen waren niet bezig met een eigen tent voor hun kroost te maken en mee te sleuren.

Yep, ben het met Dr Gabor Maté eens: Kapitalisme maakt ons ziek.
katerie is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon