Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Persoonlijke perikelen > Eigenbeheer forums van leden

Eigenbeheer forums van leden Hier kun je een eigen fanmail forum openen.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 22 december 2014, 14:48   #951
Ulla
Staffunctionaris

Ulla's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
Dus houden we het bij het simpele 'ik ben', ik besta', en de wetenschap dat niets kan gezegd worden en dat er daarom steeds maar meer te zeggen valt nietwaar? Vanuit eenheid redeneren betekend zwijgen en beseffen dat je zodra je mond opendoet al naast de kwestie zit.
Geen gek uitgangspunt alleen dat ik besta zou ik dan ook weglaten.
Ik voel mezelf als lichaam hier zitten en van daaruit voorzichtig ontleden en bij voorbaat geen geloof aan hechten wat dan nog opkomt als gedachten en gevoel. Maar onderzoeken en dat laten zijn wat opkomt zonder in te willen vullen. Op die manier begin ik tegenwoordig ook het duale dagelijkse zijn op het moment dat ik wakker wordt. Steeds meer ruimte en geen vluchten meer
in wat zogenaamd moet of trekt. Dat wat dan opkomt vanuit ego kan rustig worden bekeken. Een verademing ook als je kijkt als ik.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 22 december 2014, 16:17   #952
Puppetji
Voormalig lid

Puppetji's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Geen gek uitgangspunt alleen dat ik besta zou ik dan ook weglaten.
Ok, dat laten we ook nog weg.
Onderstaande quote laat ik nog niet weg, want anders valt er niets meer te schrijven h?.
En dan is dit forum overbodig geworden.

Citaat:
"Well, as I said before, .... It is impersonal Awareness only; Immutable and blissful".

bron: "Simply This" (dialogue with Mooji)

Wijziging aangebracht door Puppetji op 22 december 2014 om 16:46.
Reden: url gecorrigeerd
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 22 december 2014, 16:21   #953
Rob
Titularis

Rob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Heel goed, Rob. Het heeft nooit zin om ergens mee te pronken. Zij die het al weten zijn niet onder de indruk en zij die het niet weten zullen het niet begrijpen.
Theo, het gaat er enkel en alleen om of 'dat wat ik ben' werkelijk is doorzien en de beleefde werkelijkheid is. Daarna is alles mogelijk, ook dat wat we (of anderen) misschien pronken noemen, want het spel kan in al zijn facetten gespeeld worden.

Ik had je nog niet eerder zien beweren dat je niet bestaat, maar ik kan me goed voorstellen dat je dat op een verjaardag (oid) te berde brengt. Ik doe dat (of vergelijkbaar) ook wel eens als ik de verhalen over de kwalen, de kinderen en de kleinkinderen beu ben. Voor mij is dat een kwestie van het verhaal over een andere boeg gooien om een nieuwe speelsheid in de situatie te brengen. En of men het raaskallen vindt raakt nergens, het blijft nergens aan vast hangen.

Misschien (ik ben voorzichtig) is dat nog een punt ter overweging voor je: kijk uit dat je niet moralistisch, te star wordt. Zo las ik laatst van je (maar weet het niet meer precies) dat je waarschuwde voor geld, macht, seks etc. Dat zijn allemaal zaken die in principe niet verkeerd zijn, alleen wanneer ze in verkeerde handen vallen (wat nogal eens het geval is).
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 22 december 2014, 17:55   #954
Theo
Inventaris

Theo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Theo, het gaat er enkel en alleen om of 'dat wat ik ben' werkelijk is doorzien en de beleefde werkelijkheid is. Daarna is alles mogelijk, ook dat wat we (of anderen) misschien pronken noemen, want het spel kan in al zijn facetten gespeeld worden.

Ik had je nog niet eerder zien beweren dat je niet bestaat, maar ik kan me goed voorstellen dat je dat op een verjaardag (oid) te berde brengt. Ik doe dat (of vergelijkbaar) ook wel eens als ik de verhalen over de kwalen, de kinderen en de kleinkinderen beu ben. Voor mij is dat een kwestie van het verhaal over een andere boeg gooien om een nieuwe speelsheid in de situatie te brengen. En of men het raaskallen vindt raakt nergens, het blijft nergens aan vast hangen.

Misschien (ik ben voorzichtig) is dat nog een punt ter overweging voor je: kijk uit dat je niet moralistisch, te star wordt. Zo las ik laatst van je (maar weet het niet meer precies) dat je waarschuwde voor geld, macht, seks etc. Dat zijn allemaal zaken die in principe niet verkeerd zijn, alleen wanneer ze in verkeerde handen vallen (wat nogal eens het geval is).
Ik probeer in de buitenwereld aansluiting te zoeken. En dan is de bewering dat 'ik' niet bestaat niet productief. Productief is om mensen op hun eigen niveau tegemoet te treden en niet belerend over te komen. (met dat laatste heb ik moeite) In iedere omgeving gelden weer andere voorwaarden om een 'raaskallende idioot' te zijn. Het is niet productief om in de rol van raaskallende idioot te treden, ook al spreek je de waarheid.

Dank voor je waarschuwing over moralisme. Ik heb idd de neiging om moraliserend over te komen.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 23 april 2018, 15:36   #955
katerie
Voormalig lid

katerie's schermafbeelding

Standaard

Vervolg van marie's perikelen is overgaan in het topic > maries gedachtenwereld (topic link) gestart door haar op 21 dec. 2017.
katerie is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon