Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Begrippen > Wat versta ik onder...

Wat versta ik onder... Hier zijn op het forum veelvoorkomende begrippen te plaatsen.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 13 mei 2017, 11:10   #1
Mihaela
Singularis

Standaard I am

https://youtu.be/Jwdi2uxEv7Y
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 13 mei 2017, 15:09   #2
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
https://youtu.be/wa5IF7x-ziA

Ik ben bewust aan het oefenen, met stukken uit de twee linken.
Ik ga van de woonkamer bewust door de deur naar de tuin.
Als ik in de tuin stap, heb ik het 'denken' achter me gelaten.
De paar minuten dat ik bewust in de 'ruimte' in mezelf ben, dat anders lijkt dan de gewone dagelijkse waarneming van mezelf, wordt steeds verlengt.

Balen, het gaat regenen, en ik had er grote plannen met mijn oefening.. dan maar andersom doen, binnenshuis...
Oud 13 mei 2017, 15:19   #3
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela;112078.

Balen, het gaat regenen, en ik had er grote plannen met mijn oefening.. dan maar andersom doen, binnenshuis...
Regenjas aan, het klinkt als in een tent. Nog beter, als mantra op mijn kop.
Oud 13 mei 2017, 23:27   #4
Mihaela
Singularis

Standaard

https://youtu.be/2stjsoO0NfM
Oud 14 mei 2017, 11:15   #5
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
binnenshuis...
Nu doe ik ieder keer als ik van een kamer naar de andere loop.

url]https://youtu.be/wa5IF7x-ziA[/url]

Fijne oefening..
Trouwens, gisteren heb ik maar mijn wandelschoenen aangetrokken, want als ik toch mijn regenjas aan had, kon ik net zo goed 'helemaal' naar buiten.
Heerlijk gewandeld, geen hond op straat, want wie gaat zomaar naar buiten om te wandelen als het regent?

De oefening moet ik steeds opnieuw beginnen, want mijn waarneming blijft niet lang vrij, gedachten en van alles en nog wat komen er steeds om de hoek kijken.
Oud 18 mei 2017, 00:38   #6
katerie
Voormalig lid

katerie's schermafbeelding

Standaard Direct experience of i am

H?, wat een toeval Miha.
Ik bekeek de Mooji Link van je over 'This Exercise Is All the Help You Need' en op het einde schotelde youtube mij een volgend filmpje van Mooji voor. Zie > Mooji - Knowing the Now! Instant Awakening!!! Must Watch!!! .

Ik bekeek / beluisterde het helemaal en veerde op een moment verbaast recht toen Mooji het over de moon-mind had.
Ik dacht natuurlijk meteen aan Byron Katie's Losing the moon ( zie topic).

'k googlede nu net op 'Mooji - moon mind' en vond een interview waarin hij hetzelfde zegt als in de youtube film maar nog wat uitgebreider.
Interview > SRI MOOJI, ?DIRECT EXPERIENCE OF I AM?, INTERVIEWED BY PAUL CONGDON.

Citaat:
We cannot continue trying to solve things through the mind alone, for it is saturated with conditioning. Sometimes I say that you have to be the cow that jumped over the moon. You have to be that one who jumps over the moon-mind and transcends its pull. It?s not difficult at all. Actually it is quite easy, but only if you are ready and open enough to try. Most fortunate is to find a teacher who makes it very simple for you to see what is obvious, yet obviously missed. Once you recognise truth, a great unburdening is experienced and a mystery begins to unfold. This is the greatness of satsang. It?s not setting you on a course for freedom in instalments. There is immediacy here ? quicker than Zen!

Mooji
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 18 mei 2017, 18:04   #7
Laurens
Donataris

Laurens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
H?, wat een toeval Miha.
Ik bekeek de Mooji Link van je over 'This Exercise Is All the Help You Need' en op het einde schotelde youtube mij een volgend filmpje van Mooji voor. Zie > Mooji - Knowing the Now! Instant Awakening!!! Must Watch!!! .

Ik bekeek / beluisterde het helemaal en veerde op een moment verbaast recht toen Mooji het over de moon-mind had.
Ik dacht natuurlijk meteen aan Byron Katie's Losing the moon ( zie topic).

'k googlede nu net op 'Mooji - moon mind' en vond een interview waarin hij hetzelfde zegt als in de youtube film maar nog wat uitgebreider.
Interview > SRI MOOJI, ?DIRECT EXPERIENCE OF I AM?, INTERVIEWED BY PAUL CONGDON.

Een oud en wijs Hollands gezegde luidt "praatjes vullen geen gaatjes".
Oud 18 mei 2017, 20:08   #8
katerie
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Een oud en wijs Hollands gezegde luidt "praatjes vullen geen gaatjes".
Ik overwoog nog om te schrijven aan Miha dat ze maar beter gedegen zelfonderzoek kon doen maar je mag dat niet te veel herhalen h?, want dan heeft het vaak een tegenovergesteld effect.
Oud 18 mei 2017, 20:32   #9
katerie
Voormalig lid

Standaard

@Laurens: 't zal het haar toch maar aanbevelen, je weet maar nooit.

@Miha: Doe nou toch is gedegen zelfonderzoek. Het gedegen zelfonderzoek is eenvoudig in wat het is hoor.
Waarom toch al die weerstand tegen gedegen zelfonderzoek?

'Zoals met het eerste kreetje bij de geboorte het ego in gang schiet, zo is het ontdekken 'Wat Is' het bewust zijn als van ander begin'.
Lees verder in LOS BERICHT van Turrio's aanwijzing.
Oud 19 mei 2017, 12:52   #10
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
H?,
~ I am ~
Soms beleef ik dat niet zo bewust, en raak ik ervan gespannen, ben ik dan gestrest, of voel ik me depri.
?en zin in een boek, of een YouTube klipje, en zelfs simpelweg door de keuze te maken om bewust te ademen, of naar een vogel te kijken/ luisteren, brengt dat me weer bij de stilte, en weet ik ( weer) 'wat ik ben'.
Dat wat mijn zicht vertroebelt, de verbeelding, zie ik onder ogen. Het blijft terugkeren, en dat mag... De stilte is er altijd, dat weet ik nu.

Laatst waren wij in gesprek rondom het boek van Jan Geurtz, en het voelde goed om de inspiratie toe te laten, erover te hebben. Gelijk-zoekende naar dat wat steeds tussen de vingers lijkt te glippen, al weten wij dat dat niet zo is.

In gesprek zijn.

Door de eerste de beste ' dwarse' opmerking dat iemand maakt, ontspoort het gesprek in een 'weleensnietes' spelletje.
Ik ga niet meer zeggen dat ik dat jammer vind, want het is zoals het is.
Wat ik wel zeg is dat ik oprecht, en continue, mijn blik gericht heb op wat ik als mens beleef, wat ik vrees.
Dat 'wat ik ben' is het enige wat mij interesseert, en als ik onbelemmerd in 'val', lijkt het voor mij de meest simpele en vanzelfsprekende in mijn leven.. ~ I am ~

De 'dwarse' opmerkingen laten van wat ze zijn lijkt me een goeie keuze..
Laten wij dus gewoon over ' I am' hebben, over de weg dat wij nu bewandelen, en wat ons inspireert,.
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon