Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Begrippen > Wat versta ik onder...

Wat versta ik onder... Hier zijn op het forum veelvoorkomende begrippen te plaatsen.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 25 december 2011, 19:38   #111
Naadje
Voormalig lid

Naadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mara Bekijk bericht
Allemaal goed en wel Naadje...
Maar vindt ge me nu lelijk of niet?!
Je bent een lekker ding Mara. Enne wil je me verklappen waar je die mooie lipgloss vandaan hebt ?
Naadje is offline   Met citaat reageren
Oud 25 december 2011, 19:40   #112
Mara
Voormalig lid

Mara's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Naadje Bekijk bericht
Je bent een lekker ding Mara. Enne wil je me verklappen waar je die mooie lipgloss vandaan hebt ?
Ik zei het toch: drie flessen rode wijn!
Mara is offline   Met citaat reageren
Oud 25 december 2011, 19:42   #113
Naadje
Voormalig lid

Naadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zei het toch: drie flessen rode wijn!
Zie je dat is het! Ik kom namelijk nooit verder dan twee flessen.
Naadje is offline   Met citaat reageren
Oud 25 december 2011, 23:21   #114
hypothese
Vicaris

Standaard

Citaat:
Het is belangrijk om termen goed te defini?ren, dat vermindert de verwarring en vergroot de mogelijkheid tot communicatie.
Een van de moeilijkste dingen is je eigen opvattingen, betekenissen en oordelen te laten voor wat ze zijn en tenminste een poging te ondernemen om je open te stellen voor wat iemand schrijft.
Ik weet het en ik beken: ik ben daar ook niet goed in. Maar ik probeer het wel altijd opnieuw.

Ik heb al dikwijls moeten ondervinden dat wat ik schrijf helemaal niet gelezen wordt of dat men daar ??n zinnetje uitpikt en daar dan op in gaat.

Ik zou tot een definitie willen komen van wat "Ego" is.
Ik heb dat al een paar keer aangeven hoe ik de term "Ego" zie.
Je hoeft het er niet mee eens te zijn natuurlijk... maar dan verwacht ik wel gefundeerde argumenten.

Daar gaan we dan (nog een keer):

Voor mij staat het woord "ego" - wat niet anders is dat het Latijnse woord voor 'ik' - voor het beeld dat je van jezelf hebt.
Dat omvat je geslacht, je beroep, je relaties, de herinnering aan de dingen die je beleefd hebt, de dingen die je nastreeft, verlangt, begeert, de dingen waar je bang voor bent, een hekel aan hebt enz.
Het geheel van dit alles noem ik: "het bekende". Daar identificeer ik me mee. Daar klamp ik me aan vast en zoek er mijn veiligheid in.

Maar in de loop van mijn leven heb ik ondervonden dat er in dat "zelfbeeld" helemaal geen veiligheid besloten ligt.
Dat alles, wat je meent te zijn en onder controle te hebben, eigenlijk helemaal niet te controleren valt en van het ene moment op het andere teniet gedaan kan worden. Deze ontdekking veroorzaakt angst en roept de ultieme angst op: de doodsangst! Het verdwijnen in het niets. Het einde van het bekende.

Het feit, dat je je op geen enkele manier een voorstelling kunt maken van het einde van het bekende, bevrijdt je tenslotte van het je vastklampen aan de identificatie met dat bekende - dat beeld dat je van jezelf hebt - en bevrijdt je van angst.
Dan wordt je geest met al zijn vermogens om een wereld te doen verschijnen waarin je intelligent kunt functioneren niet meer beperkt door een zelfbeeld, aangestuurd door angst en weerstand.

Dan wordt een onwankelbaar vertrouwen in de waarheid van wat jij werkelijk bent, en wat het leven echt is, mogelijk.
Dan is er een leven, in onbekommerd zijn, mogelijk, waarin je je denkvermogen kunt aanwenden om te genieten van dat leven.
Bedankt.

Als ik naar mezelf kijk, dan kijk en zie ik dat door die bril van mijn zelfbeeld.
Als ik naar de anderen kijk, dan kijk ik ook naar de anderen door die bril van mijn zelfbeeld.
Als ik naar werkelijkheid kijk, dan kijk ik ook naar de werkelijkheid door die bril van mijn zelfbeeld.

Maar als er gekeken wordt naar "de mens zonder ego" dan transformeert die bril in "de mens zonder ego".
Het is gewoonweg onmogelijk om intelligent bewust waarnemen van "de mens zonder ego" door de bril van het ego, maar het blijft een intelligente bewuste waarneming.

Kijk ik terug naar mezelf, dan zie ik dat door die bril van mijn zelfbeeld.
Kijk ik terug naar de anderen, dan zie ik dat door die bril van mijn zelfbeeld.
Kijk ik terug naar de werkelijkheid, dan zie ik door die bril van mijn zelfbeeld.

Kijken naar "de mens zonder ego" transformeert ook mijn zelfbeeld.
Er is dan de ervaring van "de mens zonder ego". dat een onderdeel is geworden van mijn ervaringen.

De "mens zonder ego" transformeert mijn ego.
Maar mijn ego transformeert in geen enkel opzicht "de mens zonder ego".

Wijziging aangebracht door hypothese op 25 december 2011 om 23:31.
hypothese is offline   Met citaat reageren
Oud 28 december 2011, 17:22   #115
Mara
Voormalig lid

Mara's schermafbeelding

Standaard

Georges Santayana's quote: 'There is no cure for birth and death save to enjoy the interval.' is natuurlijk bedoeld voor mensen die van het leven houden!
Mensen die niet van het leven houden kunnen wel iets doen aan de dood. Ze kunnen euthanasie of zelfmoord plegen.

Waar je inderdaad niets kunt aan doen is je geboorte. Die overkomt je. Er is inderdaad niemand die daar iets kan aan doen.
Dat plaatst het ego in zijn ware perspectief.

Ik wil niemand kwetsen... maar op dit forum heb ik de indruk dat er mensen schrijven die nooit een kind zien geboren worden hebben en het zien opgroeien hebben.
Dan maak je dat hele proces mee hoe ze stilaan vat krijgen op de hen omringende wereld en hoe ze inderdaad gehecht raken aan het bekende.
Het is een proces dat niet te vermijden is.

In de loop van je leven ontdek je dat je vergankelijk bent...
En daar mee in het reine proberen te komen is de oorsprong van alle godsdiensten, dogma's, doctrines en concepten.
Oud 28 december 2011, 23:51   #116
hypothese
Vicaris

Standaard

Citaat:
Georges Santayana's quote: 'There is no cure for birth and death save to enjoy the interval.' is natuurlijk bedoeld voor mensen die van het leven houden!
Mensen die niet van het leven houden kunnen wel iets doen aan de dood. Ze kunnen euthanasie of zelfmoord plegen.

Waar je inderdaad niets kunt aan doen is je geboorte. Die overkomt je. Er is inderdaad niemand die daar iets kan aan doen.
Dat plaatst het ego in zijn ware perspectief.

Ik wil niemand kwetsen... maar op dit forum heb ik de indruk dat er mensen schrijven die nooit een kind zien geboren worden hebben en het zien opgroeien hebben.
Dan maak je dat hele proces mee hoe ze stilaan vat krijgen op de hen omringende wereld en hoe ze inderdaad gehecht raken aan het bekende.
Het is een proces dat niet te vermijden is.

In de loop van je leven ontdek je dat je vergankelijk bent...
En daar mee in het reine proberen te komen is de oorsprong van alle godsdiensten, dogma's, doctrines en concepten.
Hoe vaak heb ik al anderen als pispaal voor mijn frustraties gebruikt ? En over wat gingen die frustraties dan ?
Hoe vaak ben al niet gemeen geweest, gewoon uit sadistisch plezier ?
Hoe vaak ben ik al niet gewoonweg bot en harteloos geweest ? En dat uit luiheid.

Hoe vaak heb ik al niet mensen bedrogen en bestolen en tegelijkertijd eten laten wegrotten.
Ik heb mezelf een hartaanval gevreten, gezopen en gerookt en tegelijkertijd onverschillig geweest bij zoveel leed.

Al die maskerade, al die zaken waar ik zedig over zwijg.
Ik zie voor mezelf genoeg noodzaak.

ps.
Je was de snelste. daarom ben je geboren. Zeg niet dat je er niets aan kon doen.
Oud 29 december 2011, 05:32   #117
Mara
Voormalig lid

Mara's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ps.
Je was de snelste. daarom ben je geboren. Zeg niet dat je er niets aan kon doen.
De snelste spermatozo?de?!

Oud 29 december 2011, 05:45   #118
Mara
Voormalig lid

Mara's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe vaak heb ik al anderen als pispaal voor mijn frustraties gebruikt ? En over wat gingen die frustraties dan ?
Hoe vaak ben al niet gemeen geweest, gewoon uit sadistisch plezier ?
Hoe vaak ben ik al niet gewoonweg bot en harteloos geweest ? En dat uit luiheid.

Hoe vaak heb ik al niet mensen bedrogen en bestolen en tegelijkertijd eten laten wegrotten.
Ik heb mezelf een hartaanval gevreten, gezopen en gerookt en tegelijkertijd onverschillig geweest bij zoveel leed.

Al die maskerade, al die zaken waar ik zedig over zwijg.
Ik zie voor mezelf genoeg noodzaak.
Uw zonden zijn u vergeven!
Ga in vrede en zondig voortaan niet meer....

Oud 29 december 2011, 08:58   #119
hypothese
Vicaris

Standaard

Citaat:
Uw zonden zijn u vergeven!
Ga in vrede en zondig voortaan niet meer....
Meestal begint het als komedie en eindigt het als venijn. Het lachen is dan gedaan. Vooral het lachen met en over mezelf valt dan zwaar.
Oud 29 december 2011, 19:10   #120
Mara
Voormalig lid

Mara's schermafbeelding

Standaard

Renoir, wat wil je met je forum?

Je doet me sterk denken aan dr. Jan Kersschot die zei: "Ik sta op het standpunt van een radicaal, compromisloos non-dualisme. Daar moet het op dit forum over gaan. Kritiek mag, maar je moet bij het onderwerp blijven."
Dat heeft natuurlijk niet gewerkt en het was vlug gedaan met zijn forum.

Ik heb daar nog de draak mee gestoken met een voorstelling te maken van het ideale Kersschot-forum:

Moderator: Ik sta op het standpunt van radicaal, compromisloos non-dualisme!

Leden a, b, c, d: Wij staan ook op het standpunt van het radicaal , compromisloos non-dualisme.

Moderator: Heeft iemand kritiek?

Leden a, b, c, d: Nee wij hebben geen kritiek!

Moderator: Heeft iemand iets aan ons standpunt toe te voegen?

Leden a, b, c, d:
Nee wij hebben niets aan ons standpunt toe te voegen!

.......... lange onbepaalde stilte.......

Moderator: Zullen we er maar mee ophouden?

Leden a, b, c, d: Ja... laat ons er mee ophouden.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon