Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Begrippen > Wat versta ik onder...

Wat versta ik onder... Hier zijn op het forum veelvoorkomende begrippen te plaatsen.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 30 december 2011, 13:58   #131
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mara Bekijk bericht
Wat ik daar beschrijf als 'het ideale non-dualistische forum' was een satirisch stukje dat ik, min of meer in die vorm, heb gepost op het Kersschot-forum.

Jan heeft al gauw ingezien dat een forum over non-dualisme niet mogelijk is en is er mee gestopt.

Je nodigt met dit soort forum zogenaamde 'verlichten' uit.
Dat is er om vragen.
Iemand die er van overtuigd is dat hij verlicht is, en dat komt vertellen, verschilt meestal niet van iemand die ervan overtuigd is dat hij Napoleon is en dat ook aan iedereen probeert duidelijk te maken.
Dit soort verwarde mensen zullen altijd weer opdagen op jouw soort forum.
Daarom is er zoveel zotteklap.

Een forum een ronkende titel meegeven als "Zelfkennis.forum" is om moeilijkheden vragen.

De conversatie, van de mensen zonder verlichtings-pretentie op dit forum, verschilt niet veel van de conversatie die je aantreft op een Flair- of Libelle-forum...
(Maar die fora hebben dan ook geen pretentie!):
De mensen schrijven daar over wat hen bezig houdt.
Sturen inspirerende teksten en gedichten op, verwijzen naar boeken en films en praten gezellig over koetjes en kalfjes.
Ik heb met de forumnaam ZELFkennis bedoeld aan te geven dat het om kennis van het grote ZELF gaat, te weten Bewustzijn en ik ben evenmin vies van het kleine zelf, te weten bewustzijn.

Mijn idee is dat we door het kleine te spelen voldoen aan het verlangen van het grote en daarvan een afspiegeling zijn. Het gaat er, wederom in mijn opvatting, om in deze diversiteit elkaar te ontmoeten en daar doorheen elkaar in het ZIJN herkennen. De nadruk is echter komen te liggen op het niet zijn van wat we ZIJN en die misvatting is door realisatie wederom op te heffen.

Stellen dat er niks kan worden gedaan is bezien vanuit ZIJN correct alleen wordt er niet gesteld vanuit het ZIJN maar vanuit het niet zijn. Vanuit het niet zijn is dat niet te 'weten', dus is het een aanname een bewering, een elkaar nakraaien zoals je zegt. Echter het onderscheid is vanuit wederom 'niet zijn' niet te ontwaren.

Sommigen zeggen dan ook dat het aan het denken is ontstegen, of dat het niet is te vatten of dat het paradoxaal is en niet uit te leggen. Daarom zijn er weer die zich hullen in mystiek taalgebruik en wanneer je hun taal niet spreekt, in hun opvatting niet kunt 'weten', niet aan die gerealiseerde kant kunt zijn, niet gerealiseerd bent.

Zoveel zinnen zoveel opvattingen, kleine zelfjes die hun toestand als de ware aanbevelen en daarmee de grootst mogelijk onzin proberen te verkopen. Het is allesbehalve een kwestie van geloven en dientengevolge heb je ook nog eens het handicap niemand te kunnen geloven. Het is verder dan wel een kwestie die zich afspeelt rond Waarheid, maar dat is de ultieme Waarheid en niet zomaar een subjectieve. Waarheid moet ont'dekt worden, te weten van de bedekking ontdaan, bezien of het waar is en dan wegstrepen.

Dat is hard werken en niet lullen, maar lullen is hetgeen we het liefste doen op een forum, we breien de ene hypothese na de andere en doen niet aan onderzoek. Dat is ook niet nodig zeggen de diehards, je bent er immers al om vervolgens de een na de ander onwaarheid te verkondigen.

Hopeloos inderdaad.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 30 december 2011, 14:45   #132
Mara
Voormalig lid

Mara's schermafbeelding

Standaard

Kennis van het grot Zelf of Bewustzijn, zoals ge dat noemt, kunt ge niet waarmaken met op een forum te schrijven.
Dat moet ge realiseren in uw dagelijks leven.

Op een forum schrijven is sociaal amusement.

Ernstig zelfonderzoek moet ge thuis doen en er misschien van mens tot mens over praten met iemand die daar ook ernstig mee bezig is.

Ge moet dat niet te grabbel gooien op een forum vol domme ijdeltuiten.

Het opzet van uw forum - hoe goed bedoeld ook - is niet realiseerbaar.
Mara is offline   Met citaat reageren
Oud 30 december 2011, 14:49   #133
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Kennis van het grot Zelf of Bewustzijn, zoals ge dat noemt, kunt ge niet waarmaken met op een forum te schrijven.

Ernstig zelfonderzoek moet ge thuis doen en er misschien van mens tot mens over praten met iemand die daar ook ernstig mee bezig is.

Vooralsnog heb je volkomen gelijk, ik zie wat betreft dat wat wel en niet mogelijk is nog even aan. Het is niet gezegd dat wat hier ter sprake komt niet in de praktijk wordt gebracht.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 30 december 2011, 19:29   #134
Danique
Mandataris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Het is niet gezegd dat wat hier ter sprake komt niet in de praktijk wordt gebracht.
Ik zou het lezen hier op het forum missen als het er niet meer zou zijn.
Ik denk dat de teksten bewust en onbewust hun weg in mij vinden..
Danique is offline   Met citaat reageren
Oud 30 december 2011, 21:17   #135
hypothese
Vicaris

Standaard gestolen

Voordat we verder gaan met elkaar ?niet te begrijpen? c.q. het met elkaar ?oneens te zijn?.
Ik heb namelijk sterk de indruk dat we in de dialoog steeds verder verzanden in relatief onbegrip en het naar voren brengen van zienswijzen die op het eerste gezicht behoorlijk van elkaar lijken te verschillen.
U ziet uzelf hoogstwaarschijnlijk als een oorspronkelijk denker, iemand die niet achter stellige dogma?s aanloopt.
Wij zien onszelf ook ongeveer zo. Dus wat dat betreft hebben wij ons waarschijnlijk beiden losgerukt uit de banale vanzelfsprekendheden en wensen we de zaken nader en kritisch te onderzoeken. We zijn niet voor ??n gat te vangen en laten ons niet zoveel wijsmaken. Wat dat betreft lijken we wat dit aangaat dezelfde eigenschap te koesteren: ?vrij denken en vrij redeneren?, wars van alle vooraf voorgekookte of geconditioneerde zaken. Dus daarin kunnen we het met elkaar eens zijn, lijken we mijns inziens zelfs misschien op elkaar. Uniek is uniek en onvervangbaar. Zelf de zaken kritisch onderzoeken is alleen maar toe te juichen. Daardoor zullen we uiteraard vaak met u oneens zijn, en u met ons.
U hoeft het er niet mee eens te zijn.
hypothese is offline   Met citaat reageren
Oud 30 december 2011, 22:30   #136
Naadje
Voormalig lid

Naadje's schermafbeelding

Standaard

Hallelujah!
Naadje is offline   Met citaat reageren
Oud 30 december 2011, 23:13   #137
Rob
Titularis

Rob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Wat houd je tegen om ernstig aan zelfonderzoek te gaan doen aan de keukentafel?
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 31 december 2011, 02:03   #138
Tine
Kasuaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hypothese Bekijk bericht
Voordat we verder gaan met elkaar ?niet te begrijpen? c.q. het met elkaar ?oneens te zijn?.
Ik heb namelijk sterk de indruk dat we in de dialoog steeds verder verzanden in relatief onbegrip en het naar voren brengen van zienswijzen die op het eerste gezicht behoorlijk van elkaar lijken te verschillen.
U ziet uzelf hoogstwaarschijnlijk als een oorspronkelijk denker, iemand die niet achter stellige dogma?s aanloopt.
Wij zien onszelf ook ongeveer zo. Dus wat dat betreft hebben wij ons waarschijnlijk beiden losgerukt uit de banale vanzelfsprekendheden en wensen we de zaken nader en kritisch te onderzoeken. We zijn niet voor ??n gat te vangen en laten ons niet zoveel wijsmaken. Wat dat betreft lijken we wat dit aangaat dezelfde eigenschap te koesteren: ?vrij denken en vrij redeneren?, wars van alle vooraf voorgekookte of geconditioneerde zaken. Dus daarin kunnen we het met elkaar eens zijn, lijken we mijns inziens zelfs misschien op elkaar. Uniek is uniek en onvervangbaar. Zelf de zaken kritisch onderzoeken is alleen maar toe te juichen. Daardoor zullen we uiteraard vaak met u oneens zijn, en u met ons.
U hoeft het er niet mee eens te zijn.
"Vrijheid van meningsuiting is pas interessant als je het niet met elkaar eens bent." (Job Cohen)
Tine is offline   Met citaat reageren
Oud 31 december 2011, 02:05   #139
Tine
Kasuaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Wat houd je tegen om ernstig aan zelfonderzoek te gaan doen aan de keukentafel?
Misschien het feit dat het een zwijgende keukentafel is?
Tine is offline   Met citaat reageren
Oud 31 december 2011, 09:09   #140
hypothese
Vicaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tineke Bekijk bericht
Misschien het feit dat het een zwijgende keukentafel is?
Dit is mooi gezegd en vat het helemaal samen.

De mens die bijstand en steun zoekt bij elkaar.
Soms lijkt het erop dat de harde woorden de noodzaak die we allemaal ervaren overschreeuwt. En juist die schreeuw is toch een uiting van die noodzaak.

Iedereen zoekt soulmates, mensen die ons verheffen, mensen die het vermogen hebben om onszelf te overstijgen.
En tegelijkertijd ontmoeten we onze vijanden, mensen die er slagen om ons uit onze balans te krijgen, mensen waardoor het slechtste in ons naarboven komt.
hypothese is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon