Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Begrippen > Wat versta ik onder...

Wat versta ik onder... Hier zijn op het forum veelvoorkomende begrippen te plaatsen.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 3 januari 2012, 14:31   #181
Ogenblik-sem
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Omgevingsfactoren hebben veroorzaakt wat je bent, wat wil je daar m??r van maken ?

De natuur, kosmos, het geheel, alles, het zijn maar namen om je onvermogen aan te duiden.
Daarom bestaat er geen 'je'
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 3 januari 2012, 14:40   #182
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blikje Bekijk bericht
Daarom bestaat er geen 'je'
Niet om redenen, maar uit ondervinding.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 3 januari 2012, 14:42   #183
Ogenblik-sem
Bibliothecaris

Standaard

Juist.

Maar volgens mij wordt er verschillend ondervonden dat onderling dan weer bestreden wordt.
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 3 januari 2012, 14:49   #184
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blikje Bekijk bericht
Juist.

Maar volgens mij wordt er verschillend ondervonden dat onderling dan weer bestreden wordt.
Je komt er dan ook niet door met elkaar van gedachten te wisselen over je ervaringen. Als ervaringen je graadmeter zijn blijf je priegelen in de marge. Het is de bedoeling dat je leert inzien dat ook je ervaringen geen waarheid bevatten.

Je moet alsmaar dieper en niet blijven hangen.

En wat maak je je toch altijd opnieuw weer druk om 'wie' er de waarheid spreekt, verleg je aandacht naar 'wat' je bent en verwerp alles wat daar niet mee te maken heeft.
Oud 3 januari 2012, 21:15   #185
Mara
Voormalig lid

Mara's schermafbeelding

Standaard

Lezen jullie wel wat ik schrijf?

Ik heb verschillende keren gezegd dat het 'ego' als angst en weerstand de oorzaak is van de psychische problemen.

Maar het Ego is ook de weerspiegeling van het grote "Ik ben" van het leven dat bewustzijn mogelijk maakt.

Het meest frappante dat Ramana Maharshi gezegd heeft is:
"Als Zelf-realisatie iets was dat moet verworven worden, was het de moeite niet waard!
Want alles wat verworven kan worden kun je ook weer kwijtraken!"

Heerlijke man!
Mara is offline   Met citaat reageren
Oud 3 januari 2012, 21:18   #186
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mara Bekijk bericht
Lezen jullie wel wat ik schrijf?

Ik heb verschillende keren gezegd dat het 'ego' als angst en weerstand de oorzaak is van de psychische problemen.

Maar het Ego is ook de weerspiegeling van het grote "Ik ben" van het leven dat bewustzijn mogelijk maakt.

"Als Zelf-realisatie iets was dat moet verworven worden, was het de moeite niet waard!

Heerlijke man!
Lees je wel wat ik schrijf !!

Zelfrealisatie is niet iets dat een 'je' kan verkrijgen en natuurlijk heeft Ramana gelijk dat als het een verrijking (verwerven is dat) moet betekenen dat het dan geen rode cent waard is.
Oud 3 januari 2012, 22:19   #187
Danique
Mandataris

Standaard

Citaat:

Heerlijke man!
Heerlijke uitspraak.
Danique is offline   Met citaat reageren
Oud 4 januari 2012, 05:23   #188
Mara
Voormalig lid

Mara's schermafbeelding

Standaard

Ik vind hier een tekst terug die ik al eens gepost heb... ik weet niet of het hier was... maar ik zou hem nog altijd schrijven:

De manier waarop je hersenen werken is een gegeven van moeder natuur. De hardware overkomt je! Grappig hoe we machine-metaforen aanpassen aan de uitvindingen van de tijd waarin we leven. Vroeger waren het bvb stoommachine-metaforen, nu computer-metaforen.
De manier waarop je de werkelijkheid interpreteert is in de eerste plaats afhankelijk van de zintuigen die werkzaam zijn. Zien, horen,voelen, ruiken, smaken.
De werkelijkheid is anders voor een blinde, een dove, iemand die blind ?n doof is - zie Helen Keller!
De zintuigen, zou je kunnen zeggen, zijn de voertuigen van de taal die je aanleert en gebruikt om de werkelijkheid te beschrijven. De gebarentaal van de dove, de tast-taal van iemand als Helen Keller.
Ik vind de omschrijving, van wat denken is, het best weergegeven in het Duitse woord "Selbstgespr?ch", praten met jezelf. En dat is zo: ik ben altijd inwendig commentaar aan het geven op alles wat ik meemaak. Altijd bezig met de dingen te benoemen. Kortom, je bent altijd aan het praten met jezelf.
U.G. maakte daar een grapje over. "Iedereen kijkt raar op als hij op straat iemand tegenkomt, die luidop met zichzelf aan het praten is," zei hij, "'Arme zonderling', denken we dan. Maar we vergeten dat we dat de hele tijd zelf aan het doen zijn - praten tegen onszelf! Alleen doen we dat niet luidop! Voor de rest is er geen verschil met die 'arme zonderling'!"
Dat voortdurend commentaar geven is ook nodig om je leven praktisch te leven. Eigenlijk geven we ons zelf voortdurend opdrachten over wat we gaan doen en hoe we het gaan doen. En dat is ook niet problematisch.
Problematisch is het soort denken dat zich bezig houdt met de pijn van het verleden en de angst voor de toekomst of de weerstand tegen een situatie waar je niet uit kunt.
Is de oplossing dan niet denken?
"Als het denken ophoudt weerspiegelt de geest het zelf van alle dingen, zoals een kalm meer de zon weerspiegelt", hoorde ik als middelbare scholier op de yoga-les.
En maar ijverig oefenen om niet meer te denken!
Is me dat gelukt? Nee hoor! Kan ook niet: bedenken dat je niet meer gaat denken is ook denken!
Oud 4 januari 2012, 08:03   #189
Mara
Voormalig lid

Mara's schermafbeelding

Standaard

Heb jij een beeld van jezelf, Aart, als spirituele leraar?

Wat is een spirituele leraar?

Tweeduizend jaar of meer geleden had je Boeddha die een halve eeuw rondtrok met zijn boodschap dat de mens een einde kan maken aan zijn lijden...
Heeft het geholpen?

In onze tijd had je Krishnamurti die veertig jaar de wereld rondtrok met zijn boodschap dat de mens een einde kan maken aan zijn innerlijke psychologische conflicten...
Heeft het geholpen?

Als ik, of iemand anders je hier komt vertellen:
"Het is mogelijk om altijd in innerlijke vrede te zijn!
Het enige wat je hoeft te doen is: je geen zorgen maken en je bent altijd onbekommerd!
Als je ziet dat er absoluut geen veiligheid bestaat voel je je volkomen veilig... dat is de paradox!"
Heeft het geholpen?
Oud 4 januari 2012, 08:33   #190
moi
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Heb jij een beeld van jezelf, Aart, als spirituele leraar?

Wat is een spirituele leraar?

Tweeduizend jaar of meer geleden had je Boeddha die een halve eeuw rondtrok met zijn boodschap dat de mens een einde kan maken aan zijn lijden...
Heeft het geholpen?

In onze tijd had je Krishnamurti die veertig jaar de wereld rondtrok met zijn boodschap dat de mens een einde kan maken aan zijn innerlijke psychologische conflicten...
Heeft het geholpen?

Als ik, of iemand anders je hier komt vertellen:
"Het is mogelijk om altijd in innerlijke vrede te zijn!
Het enige wat je hoeft te doen is: je geen zorgen maken en je bent altijd onbekommerd!
Als je ziet dat er absoluut geen veiligheid bestaat voel je je volkomen veilig... dat is de paradox!"
Heeft het geholpen?
Al zou het er maar voor ??n zijn,
Dan heeft het al geholpen.

Het is alleen jammer die ene niet te herkennen dan zouden het er nml. vele ZIJN.
moi is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon