Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Begrippen > Wat versta ik onder...

Wat versta ik onder... Hier zijn op het forum veelvoorkomende begrippen te plaatsen.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 4 januari 2012, 08:55   #191
Mara
Voormalig lid

Mara's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blikje Bekijk bericht
Daarom bestaat er geen 'je'
Er bestaat wel een 'je'.

Het "ik"-gevoel is verbonden met het lichaams-bewustzijn.
Je ziet het ontstaan bij een opgroeiend kind.
En je ziet het weer verdwijnen bij de dood of nog tijdens het lichamelijk bestaan bij mensen die dementeren. Eindstadium van Alzheimer bvb.

Het ik-gevoel is dus een tijdelijk verschijnsel... dat is waar.

Maar waarom denk jij dat je hier schrijft?
Omdat je in staat bent te reageren op wat hier geschreven wordt.
Je vermogen om te reageren is je "ik".
Mara is offline   Met citaat reageren
Oud 4 januari 2012, 13:27   #192
Aart
Drommedaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mara Bekijk bericht
Lezen jullie wel wat ik schrijf?

Ik heb verschillende keren gezegd dat het 'ego' als angst en weerstand de oorzaak is van de psychische problemen.

Maar het Ego is ook de weerspiegeling van het grote "Ik ben" van het leven dat bewustzijn mogelijk maakt.

Het meest frappante dat Ramana Maharshi gezegd heeft is:
"Als Zelf-realisatie iets was dat moet verworven worden, was het de moeite niet waard!
Want alles wat verworven kan worden kun je ook weer kwijtraken!"

Heerlijke man!
Mara, weet je wat ik HEERLIJK vind, Nasi Rames.
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 4 januari 2012, 13:46   #193
Aart
Drommedaris

Standaard

Citaat:
Heb jij een beeld van jezelf, Aart, als spirituele leraar?

Wat is een spirituele leraar?

Tweeduizend jaar of meer geleden had je Boeddha die een halve eeuw rondtrok met zijn boodschap dat de mens een einde kan maken aan zijn lijden...
Heeft het geholpen?

In onze tijd had je Krishnamurti die veertig jaar de wereld rondtrok met zijn boodschap dat de mens een einde kan maken aan zijn innerlijke psychologische conflicten...
Heeft het geholpen?

Als ik, of iemand anders je hier komt vertellen:
"Het is mogelijk om altijd in innerlijke vrede te zijn!
Het enige wat je hoeft te doen is: je geen zorgen maken en je bent altijd onbekommerd!
Als je ziet dat er absoluut geen veiligheid bestaat voel je je volkomen veilig... dat is de paradox!"
Heeft het geholpen?
Mara, ik heb totaal geen beeld van mezelf m.a.w. ook niet als spirituele leraar of wat dan ook.

Ik doe enkel wat ik schijnbaar niet laten kan en wat iemand er mee doet zal me worst zijn, ik kan niets anders dan dat wat ik doe.

Mocht er iemand zijn die wat in zichzelf herkent in wat ik doe en daardoor een zorgenloos bestaan ontstaat dan is diegene dat van harte gegunt maar meer ook niet. Het gaat niet om mij. Ik gun enkel een ieder vrijheid/speelsheid, niet een vrij zijn van iets maar die vrijheid die hij/zij in wezen is.

Ik ben niet meer (had ik wel hoor) bezig of iets geholpen heeft.

Ik kan enkel zeggen dat ik blij ben bepaalde mensen ontmoet/aangetrokken te hebben en dat heeft geholpen om te zijn wie ik ben. Niet dat ik iets ben of wat dan ook, het is het simpele verschil tussen eerst het gevoel te hebben gevangen te zitten achter tralies en nu door de open deur van de gevangenis gelopen te zijn.
Oud 4 januari 2012, 14:04   #194
Aart
Drommedaris

Standaard

Citaat:
Er bestaat wel een 'je'.

Het "ik"-gevoel is verbonden met het lichaams-bewustzijn.
Je ziet het ontstaan bij een opgroeiend kind.
En je ziet het weer verdwijnen bij de dood of nog tijdens het lichamelijk bestaan bij mensen die dementeren. Eindstadium van Alzheimer bvb.

Het ik-gevoel is dus een tijdelijk verschijnsel... dat is waar.

Maar waarom denk jij dat je hier schrijft?
Omdat je in staat bent te reageren op wat hier geschreven wordt.
Je vermogen om te reageren is je "ik".
Mara, wat de meeste mensen onder 'je' verstaan is gebaseerd op hun comfortzone (de grenzen en beelden die ze hebben bij wat voor hun als prettig en veilig ervaren wordt). Dat 'je' is een ondoordringbare grens waar niet aangekomen dient te worden omdat het anders als onveilig/bedreigend ervaren wordt. Terwijl in de werkelijkheid die grens er niet hoeft te zijn, die grens is enkel ontstaan door oude ervaringen.

Die 'je' is dus enkel een bedachte 'je', die 'je' zit enkel in het hoofd.

Als die 'je' door inzicht/bewustwording/doorleven als vanzelf wegvalt dan blijft er natuurlijk wel iets over. Ik zou dat voor mezelf geen 'ik' als zijnde de beleving/gevoel als bij dat 'je' kunnen noemen.

Ik ervaar dat niet als 'ik-gevoel' en dat terwijl ik nu op jou aan het reageren ben. Het zegt me niets en doet (bedoel ik niet negatief of positief) me niets en toch typ ik lekker verder.

Misschien is het (zoals ik het beleef, zonder dat ik het beleef) hetzelfde als dat bij een klein kind waar nog niet het 'ikje' is gevormd. Ik heb zelf die beleving van toen niet en niet de ervaring van het meemaken van kleine kinderen, ik zou het Charis (koelkastvriendin, werkzaam in het basisonderwijs) eens kunnen vragen, al maakt het voor mezelf niet uit hoe het zit, je zou het enkel voor jezelf mogelijk kunnen herkennen.
Oud 7 januari 2012, 19:03   #195
Mara
Voormalig lid

Mara's schermafbeelding

Standaard

Echt gebeurd vanmorgen tijdens de eerste regie-repetitie van Verdi's "La forza del destino": "De macht van het noodlot, het fatum":

De Duitse regisseur Michael Thalheimer blijkt een beetje een filosoof. Hij legt het concept van zijn regie zo uit:
"Al de figuren in deze opera zijn erg ego?stisch. Zij zijn niet bereid om verantwoordelijkheid te nemen voor hun daden en de gevolgen daarvan voor de anderen.
Zij praten het beschadigen van de anderen goed door dit alles het 'noodlot', het 'fatum' te noemen.
Zij konden er niets aan doen!"

Toen dacht ik: "Jammer dat Blikje geen lid is van ons koor. Ze zou dan een venijnige discussie aangaan met de regisseur en wij zouden tijd hebben om nog een kopje koffie te halen en monkelend toe te horen!"
Oud 11 januari 2012, 07:22   #196
Mara
Voormalig lid

Mara's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door caine Bekijk bericht
Alleen voor een blinde verdwijnt de voorstelling, maar blijft de 'beleving'.
Ik denk dat dit beter past onder de rubriek "De mens zonder ego"

Een blinde heeft niet alleen "een beleving", hij heeft ook een "voorstelling" van wat hij beleeft.
Het visuele aspect is eruit.
Je kunt altijd boeken lezen die door blinden geschreven zijn of - in het geval van Helen Keller - zelfs boeken van blind-dove mensen.

Bewustzijn is het gevolg van interactie met je omgeving.
Om bewust te kunnen zijn moet er iets zijn om bewust van te zijn.
Als er niets is om waar te nemen - met om het even welk zintuig - verdwijnt de waarneming. D.w.z. waarnemer en waargenomene verdwijnen.
Dat merk je bij de diepe slaap.

In de wakende toestand verschijnt een wereld die je gewaarwordt en herkent en - als mens - ook benoemt.

Ik ben een poosje geleden wakker geworden en herinnerde me dat ik nog iets wou schrijven aangaande je reactie.

Gelukkig neem ik alle voorwerpen in mijn huis waar, herken ze, en herinner me hoe ik ze moet gebruiken.
Moest dat proces uitvallen dan was ik me van mezelf en mijn omgeving niet bewust.

Als dat proces uitvalt heb je geen problemen meer hahahahaha.

Straks ga ik koffie zetten en een boterhammetje eten. Maar er is geen angst of weerstand bij deze activiteiten. Er is innerlijke vrede, onbekommerdheid.

Er zijn een heleboel dingen die moeten gedaan worden vandaag. Straks moet ik naar de garage, naar de bank om rekeningen te betalen, ik moet middageten koken, tijd nemen om de partituur van "La Forza de Destino" van buiten te leren enz. enz.

Ik kan niet anders dan het ene ding na het andere doen, zonder angst en weerstand.
Of ik kan mij opjagen, dingen uitstellen en op caf? gaan zitten bvb. Maar dat is kiezen voor zelfgeschapen lijden.

Wat maakt dat ik mij geen zorgen maak, onbekommerd en opgewekt ben?
Die vraag kan ik alleen beantwoorden.

Wil je verlost worden van de activiteiten die je alle dagen te doen hebt - en je wilt nog niet dood - moet je heel veel geld hebben zodat je totale verzorging kunt betalen.
Of je moet consequent zijn en ergens gaan zitten en geen klap uitvoeren en zien wat er van komt hahahahaha.
Zelfmoord is natuurlijk de snelste manier, als je van de dualiteit af wil.
Oud 11 januari 2012, 07:54   #197
sagnaar
Mandataris

sagnaar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat dit beter past onder de rubriek "De mens zonder ego"

Een blinde heeft niet alleen "een beleving", hij heeft ook een "voorstelling" van wat hij beleeft.
Het visuele aspect is eruit.
Je kunt altijd boeken lezen die door blinden geschreven zijn of - in het geval van Helen Keller - zelfs boeken van blind-dove mensen.

Bewustzijn is het gevolg van interactie met je omgeving.
Om bewust te kunnen zijn moet er iets zijn om bewust van te zijn.
Als er niets is om waar te nemen - met om het even welk zintuig - verdwijnt de waarneming. D.w.z. waarnemer en waargenomene verdwijnen.
Dat merk je bij de diepe slaap.

In de wakende toestand verschijnt een wereld die je gewaarwordt en herkent en - als mens - ook benoemt.

Ik ben een poosje geleden wakker geworden en herinnerde me dat ik nog iets wou schrijven aangaande je reactie.

Gelukkig neem ik alle voorwerpen in mijn huis waar, herken ze, en herinner me hoe ik ze moet gebruiken.
Moest dat proces uitvallen dan was ik me van mezelf en mijn omgeving niet bewust.

Als dat proces uitvalt heb je geen problemen meer hahahahaha.

Straks ga ik koffie zetten en een boterhammetje eten. Maar er is geen angst of weerstand bij deze activiteiten. Er is innerlijke vrede, onbekommerdheid.

Er zijn een heleboel dingen die moeten gedaan worden vandaag. Straks moet ik naar de garage, naar de bank om rekeningen te betalen, ik moet middageten koken, tijd nemen om de partituur van "La Forza de Destino" van buiten te leren enz. enz.

Ik kan niet anders dan het ene ding na het andere doen, zonder angst en weerstand.
Of ik kan mij opjagen, dingen uitstellen en op caf? gaan zitten bvb. Maar dat is kiezen voor zelfgeschapen lijden.

Wat maakt dat ik mij geen zorgen maak, onbekommerd en opgewekt ben?
Die vraag kan ik alleen beantwoorden.

Wil je verlost worden van de activiteiten die je alle dagen te doen hebt - en je wilt nog niet dood - moet je heel veel geld hebben zodat je totale verzorging kunt betalen.
Of je moet consequent zijn en ergens gaan zitten en geen klap uitvoeren en zien wat er van komt hahahahaha.
Zelfmoord is natuurlijk de snelste manier, als je van de dualiteit af wil.
Je geeft een beschrijving van je bestaan'.
De Wezenlijke bestaans Natuur van ongeacht ieder mens is....onbekommerd' en Gewekt, dat klopt, en dat gaat geheel vanzelf, daar hoef je niets extras voor te doen'.
Dat onbekommerde en Gewekte' Laten verdwijnen uit je 'beleving'/'ervaring'.....dat kun je Doen', de meeste mensen zijn druk 'DOENDE' met niets anders.
sagnaar is offline   Met citaat reageren
Oud 11 januari 2012, 16:35   #198
Mara
Voormalig lid

Mara's schermafbeelding

Standaard

Wel... nu ik vijf jaar lang alle truken van de advocaat van de duivel uitgeprobeerd heb en niet wou toegeven... geef ik toe:

Blikje heeft gelijk! Er is niemand verantwoordelijk!
Oud 15 januari 2012, 09:46   #199
Mara
Voormalig lid

Mara's schermafbeelding

Standaard

In religieuze tijden beschouwde men de mens-zonder-ego als het perfecte voertuig voor de Goddelijke wil.

In India was hij de fluit waarop Krishna speelt.
En de Sai Baba van Shirdi zei: "Ik kan niets doen als ***** het niet wil: '***** Malik hai' (God is the ruler)".
In Europa had je, in vorige eeuw, Padre Pio. Die was van boerenafkomst en zei het zeer down-to-earth: "Ik ben Gods bezem! Hij vaagt met mij waar Hij wil!"

En nu, in Nederland, heeft God via een man-zonder-ego een Zelfkennisforum geopend!

Gods wegen zijn ondoorgrondelijk!

Oud 15 januari 2012, 10:06   #200
Aart
Drommedaris

Standaard

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave