Waarheidvinding

Waarheidvinding (https://waarheidvinding.nl/indexvb.php)
-   Wat dies meer zei (https://waarheidvinding.nl/forumdisplay.php?f=89)
-   -   Stelling van de dag (https://waarheidvinding.nl/showthread.php?t=3662)

Laurens 10 September 2024 18:37

Stelling van de dag

Citaat:

Niemand kan zonder Ik en mijn maken. Mijn stelling van vandaag :)
Er wordt gedaan want de 'ik' (of 'mijn' vrouw bijvoorbeeld) bestaat niet (er is evenmin iemand die kan bezitten). Zonder doener is er doen, alleen vanwege begrippen in de dagelijkse omgang lijkt er van een toedoen sprake en spreek je van 'ik' en 'mijn vrouw' (die een kind gemaakt zouden hebben), maar 'weten' doen we wel beter.
Voor een 'weter' is het maar vreemd dat er van een doener moet worden uitgegaan alsof deze echt bestaat. Voor mij is het een regelrechte kramp te menen dat een 'ik' de aanstichter van dat alles is.

Jij bent Bewustzijn, zonder hetwelk je hier niet eens op een forum zou kunnen zijn. De essentie van wat je bent is Bewustzijn. Dat is wat je bent niet dat wat denkt dat het is.
Wanneer bewustzijn zich bewust wordt van Zelf, is er ontwaken.

Laurens 14 September 2024 17:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door boeddhist
Toch meen ik wel te kunnen zien dat zelfkenners, zo gericht op het ontdekken van het zelf, vast komen te zitten in zelfvisies, in antwoorden, en daarin verharden. Als je eenmaal weet. wie/wat je bent, dan is alles kansloos verloren lijkt me, terwijl een zelfkenner gelooft dat nu alles gewonnen is, alles is begrepen, geleerd, uitgediept, klaar, af...

Het is ont'dekken van een ik of klein zelf (niet te verwarren met hetgeen overblijft zoals het Zelf, ook wel God of Bewustzijn genoemd). Hoe kun je middels het ontdoen van bedekking nou vast komen te zitten? Het ont'dekken (van bedekking ontdoen) heeft eerder een connotie van bevrijding.
Het is inderdaad kansloos verloren daarna nog te kunnen menen een iemand te zijn.

Met zelfkenners worden kennelijk de op het boeddhaforum actieve leden die geen boeddhisme aanhangen, afkomstig van dit forum, genoemd. Hoewel je ze niet over een kam kunt scheren, want er zitten daar voormalige leden, die toen ook al de grootst mogelijke uitgedachte onzinnigheid naar voren brachten, evenals de scriptvolgende Boeddhisten met hun antieke leer doen.

Maar goed deze boeddhist draagt dus niet de kennis van hier dat er van een omgekeerde bewijslast sprake is bij geloven. Het gros van de mensheid geloofd te bestaan terwijl dat niet het geval is. Geloven doen we hier niet, we onderzoeken de aannames waaronder het geloof.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door zelfkenner
Hét probleem van de mens is dat hij zich alles toe-eigent. Zo eigent de mens zich ook bewustzijn toe. Dan zegt de mens: Ik ben bewust zijn. En dan kom jij met een topic met het toege-eigende bewustzijn waarin je beweert dat het Ik het verkeerde bewustzijn is.

De mens die zich niets toe-eigent gaat ook bewustzijn geen verkeerde visie toeschrijven. Bezitsdrang doet een mens zichzelf aan en vanuit die bezitsdrang gaat de mens wartaal uitslaan. Geest kan niets bezitten.

Dat is niet het probleem van de mens maar de werking van ego dat wil bezitten en macht verzamelen. Dat dat het geval is moet niet anders dan gewoon ingezien worden. De mens heeft ook een bewust zijn georven. Naast Bewustzijn (Zijn, Liefde, God of Zelf) is er ook sprake van een individueel bewust zijn. Dat is niet iets wat toegeeigend kan worden, dat is verkregen. Wanneer je het onderscheid Bewustzijn versus bewustzijn niet wilt (of kunt) maken raak je hopeloos in de knoop in de ontstane impasse en slaak je dientengevolge kreten die vervolgens kant noch wal raken.

Waar deze 'zelfkenner' al jaren op afgeeft is het gegeven als zouden 'zelfkenners ' claimen Bewustzijn te zijn. Maar dat wat niet is kan helemaal niks claimen, degene die het zou kunnen bezitten is er niet. Hetzelfde doet zich voor waar het voor godslasterlijk wordt gehouden te zeggen dat je God bent (of Liefde, Zelf of Bewustzijn). Waar het echter van wegvoert is van het geloof te menen een 'ik' te zijn, kortom het is geen 'ik claim god te zijn' gedrag maar een wezenlijke constatering.

Laurens 21 September 2024 15:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gelezen
De Pali Boeddha waarschuwde voor het pad van zelfkennis, in die zin dat hij adviseerde je niet te richten op vragen als wie of wat ben Ik

Ik zal maar aannemen dat de Pali Boeddha (who ever he may be) dat werkelijk heeft verkondigd. Duidelijk is de bedoeling niet te vragen naar de 'wie' je bent omdat dat duizenden zo niet miljoenen antwoorden kan opleveren waar je dus de rest van je leven mee zoet kunt zijn (en daarmee niet beschikbaar meer bent voor het werkelijke speurwerk). Echter de vraag naar 'wat' je bent neemt een einde omdat er daadwerkelijk geweten kan worden 'wat' je bent waarmee dan tevens de kous af is. Ik raad eenieder op zoek te gaan naar datgene 'wat' je bent.

Echter het antwoord op de raadgeving daarnaar niet op zoek te gaan ligt waarschijnlijk in de toevoeging van 'ik' in het 'wat ben ik'. Dit betekend toch ook weer een specifieke zoektocht naar het wie je bent, oftewel het 'ik'. Uiteraard allesbehalve aan te bevelen daarnaar te gaan zoeken.

Laurens 21 September 2024 16:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gelezen
Ik erken dat ik jullie behandel als groep, als mensen die allemaal ooit deelnamen op een soort zelfkennis forum.
zelfkenners is een beetje een gebruikelijk term hier geworden voor jullie allemaal.

Allemaal hebben jullie je eigen soort zelfkennis en daar is eindeloos over getwist door jullie onderling.
Zelfkennis is kennelijk niet zo eenduidig.
Hoe verklaar je dit?
Heb jij dan alleen de juiste zelfkennis en een ander weer niet?

Ik denk wel dat dat terecht is want de blaaskaken van hier zijn dáár neergestreken. Hier hebben ze zich het jargon eigen gemaakt, hier en daar de klok horen luiden en dit in een eigen melodie gegoten om er goede sier mee te kunnen maken. Ik was met dit forum gestopt omdat het allesbehalve de intentie van het forum was de teksten van hier ongenuanceerd over wat daarvan de strekking was overal elders op het net terug te lezen. Het gáát namelijk helemaal nooit over de persoon die ze vertolkt, niet om mij, Osho, Balsekar, Boeddha of Nisargadatta maar over Waarheid.

De pest op een forum is dat eenieder probeert er een eigen draai aan te geven dan wel meent een betere interpretatie te kunnen geven van wat er bedoelt moet zijn. Dat verschijnt dan geheel uit de context gelicht op fora of in boeken die vanwege de grote bekendheid van de schrijver met aandacht wordt gelezen omdat het vanuit meerder hoeken wordt aangeboden en dus wel waar moet zijn. Ondertussen ziet niemand door de bomen het bos meer terwijl het hele concept van realisatie de eenvoud zelve is. Je kunt al deze onzin achter je laten en gedegen zelfonderzoek gaan doen.

Een forum als het zelfkennisforum heeft veel tijd gestoken (moeten steken) in het blootleggen van de verdediging door ego. Dat omdat ego de grootste verdediger van het 'ik' is en uiteraard niet gaat meewerken aan de ondergang van dat zelfde 'ik' in gedegen zelfonderzoek. Uiteraard trekt dat vele ego's aan die zich meenden te kunnen bekwamen in het verslaan van anderen.

De opdracht was niet te discussiëren maar om gedegen zelfonderzoek te doen naar het waarheidsgehalte van je gedachten. Daar kwam het echter niet aan toe, feitelijk is het gedegen zelfonderzoek project geflopt door al dat betweten en het theoretische gefilosofeer er over.

Echter de hoop was daarnaast altijd gevestigd op degenen, zoals ik zelf ook gedaan heb, die geproefd hebben van Waarheid en daardoor aangestoken worden daar meer van te willen zien. Ik roerde me nooit zo intensief op een forum maar hongerde naar Waarheid wie dat ook vertolkte.

Laurens 22 September 2024 09:28

Citaat:

En daarbij is de vraag "Wie ben ik?" de belangrijkste vraag. Als ik mijn emoties ben, ben ik er dan niet meer als mijn boosheid is overgewaaid? Dus als er emoties zijn (en die waren er vroeger) dan hoefde ik me er niks van aan te trekken: Ik ben die emoties toch niet. Ze waren er wel soms, maar dat moeten die emoties dan maar weten.
Dit, er niet meer zijn als de boosheid is overgewaaid, zou dan het tegendeel, ik ben er nog steeds, moeten bewijzen. Echter vergeten wordt dat je daarvóór er ook al niet was. Je denkt namelijk dat je er bent en toen dacht je dat even niet. Je boosheid 'zijn' is verstoken van een aanwezigheid. Ik haal altijd graag de Russische balletdansers Rudolf Noerejev aan. De wereld was vol bewondering want het leek alsof Noerejef onbeweeglijk in de lucht hing bij zijn sprongen. Desgevraagd hoe hij dat deed zei hij ik weet het niet ik was er niet, ik was de dans. Hetgeen al aangeeft dat je tot onvoorstelbare dingen in staat bent bij de afwezigheid van je 'ik'. Dan wel het geloof daar in.

Citaat:

Des te meer je jezelf in vraag stelt, des te meer je jezelf "als een ander" gaat zien. Jezelf als een ander zien is erg eenvoudig, gewoon naar jezelf kijken. Zien! Letterlijk zien.
Prima om zicht te krijgen op 'wie' je bent (de inhoud), maar het brengt je niet bij 'wat' je bent.

Citaat:

Dat wat we 'de wereld' noemen is door de scheiding tussen Ik en de wereld de overkant. Ik ben hier en de wereld is daar, aan de overkant. Jezelf van jezelf ontdoen is in feite jezelf (de wie) aan de overkant te plaatsen door te zien. Het is werkelijk de meest simpele en eenvoudige niet-handeling die er is. Je hoeft er letterlijk niets voor te doen, want 'zien' naar de wereld doe je sowieso al. Je hoeft er niet eens IQ voor te hebben, met een IQ van nul kun je het al.
Dat is dus typisch een voormalig forumlid dat de klok heeft horen luiden en daar een geheel eigen klepel bij moduleert. De werking van de dualiteit is voor de ont'dekking 'wat' je bent helemaal niet interessant. Je laat het beter maar ongemoeid. Het pakt de kern veel beter aan door onderzoek te doen naar het bestaan van 'ik' waardoor uiteindelijk ook de wereld wel moet verdwijnen. Dat alles keert natuurlijk weer terug wanneer je, inmiddels wetende 'wat' je bent en zoals iedereen (maar nu met de bekendheid rond je ware aard) weer een geloof aanneemt in het bestaan van ik (het bekende: voor realisatie water dragen na realisatie water dragen).

Citaat:

Ze noemen het een zoektocht en onderzoek. In werkelijkheid is het een niet-zoektocht en een niet-onderzoek. Want je kunt dat 'zien' gewoon doen als je in de bus zit, als je in bed ligt, als je je verveelt op een verjaardag enz. En wat ik hier 'zien' noem is in werkelijkheid aandacht, de aandacht richt je op jezelf zonder een gedachte er bij.
Dat moet dan inhaken op de 'via negativa' van Boedhha, allemaal onzin.

Citaat:

Even een wiki-quote, want zo eenvoudig is het: Aandacht is het cognitief proces van het gericht waarnemen van de omgeving.. Niks moeilijk gedoe, gewoon jezelf gericht waarnemen. En wat neem je gericht waar? Alle zaken die jij zelf 'persoonlijk' noemt. En er zit slechts 1 klein (publiek) geheimpje achter , alles wat je kunt waarnemen dat ben je zelf niet. Jezelf als een ander waarnemen is dus in feite alles.
Wanneer er niet begrepen is wat de bedoeling is volgen er zulke idiote zelfverzonnen constructies. En dat gaat dan, als er maar eensgezinden genoeg zijn of een boek over geschreven worden danwel lezingen gegeven, algeheel ingang vinden en binnen de kortste keren kraait iedereen het na.

Mensen doe nou gewoon het gedegen zelfonderzoek.

Laurens 23 September 2024 08:58

Citaat:

ALS er geen onwetendheid meer is dan valt het op dat het lichaam autonoom functioneert. Alle lichamelijke processen gaan in feite vanzelf. Bewustzijn gaat vanzelf. Het willen is niet noodzakelijk, ergo het willen blijkt tegen je te werken, je kunt niet willen wat je wilt..
Of er nou onwetendheid is of niet, het lichaam functioneert altijd autonoom. Ook het suggestieve dat als zou er geen onwetendheid zijn er meer opmerkzaamheid is is baarlijke nonsens. Bewustzijn IS (niet in de betekenis van bestaat maar het doet niks). Er is bij autonomie van het lichaam evenmin een verband te leggen met willen. Waarom zou je al zulk gezwets tot je nemen?

http://84.83.0.190/waarheidvinding/z...acticaluse.gif

Immers het lokt weer reacties uit en voor je het weet heb je een wellus/nietus discussie. Buddha Amitabha contra lichaamloze geest, zie hier de eindeloze discussies tussen Mihaela en Bassie.

Laurens 23 September 2024 09:09

Citaat:

Dat het Zelf of zelf of ik of ego (of welke benaming je er dan aan wilt geven), niet bestaat, dat weet immers elke boeddhist (of men het daadwerkelijk heeft ervaren, beseft of gerealiseerd, is een ander verhaal). Omdat dit één van de belangrijkste leringen is van Gautama de Boeddha via de Vier Edele Waarheden en het Achtvoudige Pad. Hij stelde dat het Zelf of zelf of ik of ego (of welk label dan ook wat je daaraan wilt geven) een illusie is (een waandenkbeeld), dat hebben we hier met zijn allen als forumleden al lang uitentreuren doorgesproken en uitgezocht. Dus dat hele gedoe, die hele discussie hier is - zoals ik al aangaf, eigenlijk totaal overbodig. Je komt boeddhisten vertellen wat ze al lang hebben vernomen uit de Pali Canon of uit welk boeddhistisch geschrift dan ook. Het is mij dus volstrekt onduidelijk waarin jij dan nog het verschil meent uit te maken (als dat al zo is). Want ik herhaal dat je immers schrijft dat het Zelf of zelf of ik of ego (of welk label dan ook wat je daaraan wilt geven) niet bestaat. Je zegt dus gewoon hetzelfde als Gautama de Boeddha: "Er is geen zelf" (of welke benaming je er dan aan wilt geven). Het is hier in mijn beleving derhalve een hoop herrie om niets, met alle respect.
En is er bij al dat kennis nemen ooit iets blijvends 'ontstaan' zoals realisatie oftewel een 'weten wat je bent' uit voortgekomen. Schrijf je nu nog steeds vanuit het geloof in het bestaan van een 'ik' ? Is dat 'ego' nog steeds op zijn teentjes getrapt als het onheus wordt bejegend of indien het verlengstuk van dat 'ik' in de geschriften op een forum worden afgekraakt? Mensen doe gedegen zelfonderzoek.

Nee we gaan nog maar weer eens even wat aan Boeddhistische schriftgeleerdheid doen..

Citaat:

In Dzogchen wordt je direct in het diepe water gegooid, direct geïntroduceerd in een staat van de geest, eigenlijk meer een niet-staat, die onveranderlijk is en voorafgaat aan alle staten, belevingen en verschijnselen. Het is te vergelijken met de ruimte, waarin alle planeten zich voordoen en steeds veranderen, maar waarbij de ruimte zelf niet verandert, maar ook niet iets is. In Dzogchen wordt je daar direct toe geïntroduceerd, maar dit kan aanleiding geven tot erg veel verwarring, omdat je daar niet op voorbereid bent en het dus gemakkelijk gaat verwarren met een ervaring die zich voordoet, waarbij je dan gaat geloven dat deze niet-staat een staat is, een ervaring is die je stabiel kan krijgen en continueren. Maar een ervaring krijg je nooit stabiel. Er zijn dan rushens om los te komen aan zulk een opgaan in iets wat enkel maar een ervaring is.

In Mahamudra leer je eerst zwemmen voor je naar het diepe gaat. In Mahamudra leer je eerst ervaring goed kennen, leer je uit meditatieve ondervinding dat ervaringen nooit stabiel zijn, steeds veranderen en dus nooit stabiel te krijgen zijn en er aandacht aan besteden dus het grootste obstakel is. In Mahamudra heb je geen rushens om je verkeerde visies over tot wat je geïntroduceerd bent, maar wat je niet kan vatten en dus ook moeilijk kan onderscheiden van ervaring en je dus grote kans hebt dat je de ervaring ervan gaat proberen stabiliseren in plaats van dit reeds stabiele dat er vooraf aan is blijvend te realiseren. In Mahamudra leer je van in het begin niet te blijven hangen in geen enkele ervaring, zelfs niet in een verlichtings ervaring, voor je dat wat vooraf gaat aan elke ervaring gaat leren herkennen.

Beiden draaien om het realiseren van “vooraf aan ervaring”, wat stabiel is omdat het geen ervaring is, niet iets is, geen staat is (dus zelfs geen niet-ervaring, wat ook maar een tijdelijke meditatieve staat is), en er al is. Het is niet iets dat ontstaan moet. Alles wat ontstaat vergaat weer. Weer te vergelijken met de ruimte, waarin planeten, sterren, sterrestelsels, universa ontstaan, veranderen en weer vergaan. De ruimte zelf is zelf buiten categorie van bestaan en vergaan. De Boeddha noemde dit de Thatagatha, het volledig bevrijdde, het ongeconditioneerde, het doodloze, Nibbana. Later werd dit de Boeddha-natuur van alles en iedereen genoemd. Zo ver gezocht is het allemaal niet, BA. Het is alleen onmogelijk te vatten met logica, met het denken (vandaar wellicht het antwoord “Mu” van Joshu), dus zijn er doorheen de tijd andere manieren ontstaan om er uitdrukking aan te geven. Hetgeen enkel verwarrend is voor zij die vast houden aan hoe de grondlegger van het Boeddhisme het toen in die tijd verwoordde, alsof daar geen evolutie in mogelijk zou zijn door de volledig verlichtten die er uit voortgekomen zijn en hetzelfde wat anders zijn gaan belichten.
Blabla bla bla...

Denk je nou echt dat er na tweeeneenhalfduizend jaar geen evolutie heeft plaatsgevonden in het denken?

Laurens 23 September 2024 09:45

Citaat:

Dat is het ideaal maar zelfs het oplossen van vraagtekens zegt ook niet veel. Voor de leraren van de Boeddha was er ook zien.
De vraag 'wie/wat ben Ik?' hadden ze elk voor zichzelf opgelost. Ze hadden geen vraagtekens meer daarover.
En als leraren met die zekerheid hadden ze ook gezag, respect en een schare aan leerlingen die tot dezelfde realisatie van het Zelf wilden komen.

Maar ondertussen, de Boeddha had er wel vraagtekens bij, en later, na zijn volledige verlichting, begreep hij dat deze leraren verkeerd zien hadden, verkeerde visie.
In de zinssnede (indien dit zo van hen afkomstig is) 'hadden ze elk - voor zichzelf - opgelost' ligt al besloten dat realisatie niet kon zijn ingetreden.

Iedere verlichte, gerealiseerde (or whatever) bekend met Waarheid 'weet'. Dat 'weten' is geen gevoel of kennis of überhaupt uitdrukbaar in woorden, gespeend als het is van een persoonlijk zelf.

Het zien als zodanig wordt dan het 'directe zien' genoemd.

Laurens 23 September 2024 11:25

Citaat:

Is er dan ergens anders, op een andere manier, dan wel een Zelf te ontdekken, kennen?
Bij het ook nog wegvallen van het mentale bewustzijn? Op een andere manier?
Goede vraag, nu komen we ergens.
Het Zelf is er al en hoeft niet ont'dekt te worden.
Zelf moet alleen van z'n bedekking ontdaan worden en die bedekking is alles hetgeen geloofd wordt dat waar is. Het neti neti principe 'niet dit, niet dat'. Wat overblijft ben jij.

Citaat:

Bijvoorbeeld als een soort geest/weten dat vooraf gaat aan alle belevingen of die alle belevingen doordringt?
Het constante, het stabiele.
Juist.
Het is het op zoek gaan naar datgene wat blijvend is.
Om uit te komen bij datgene wat overal aan vooraf gaat.

Citaat:

Ik weet daar niks van.
Weten is ook van een andere orde dan kennis. Aan kennis heb je niks.

Citaat:

Eerlijk gezegd zie ik ook niet goed hoe dit ooit gekend kan worden?
Daarover gaat dit forum al vanaf 2010 met de simpele kreet 'doe gedegen zelfonderzoek'. Het probleem is niet dat je niet weet wat je te doen staat, het probleem is datgene wat het moet doen, het 'ik' met z'n ego dat in de weg staat. Geen sinecure als het voertuig dat het moet doen zelf de handrem heeft aangetrokken. Vandaar ook al dat gekonkel (lees weerstand) hier op dit forum.

Citaat:

De rare situatie lijkt dat er wel wordt gezegd dat men het stabiele en constante kent maar ook weer niet constant en stabiel en voortdurend.
Maar hoe weet je dan dat het stabiel is en constant?
Dat is toch een makkie, alles wat veranderlijk is ben je niet.
Hoe duidelijk wil je het hebben?

Laurens 24 September 2024 08:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BA
Jij weet natuurlijk hoe het werkelijk allemaal in elkaar zit. En je weet het ook beter dan de grote voorbeelden in de religies, zoals bijvoorbeeld Gautama de Boeddha. Dat is een algemeen en nogal negatief kenmerk van de zelfkenner: hij of zij weet alles beter, is zogenaamd 'wetend' en alle anderen zijn onwetend. Wie naast zijn schoenen loopt, komt nooit een stap verder...

Zo af en toe denk ik 'die BA' doet goede onderzoeken en zit tamelijk dicht bij de finale ontknoping, maar dan krijgt hij vervolgens ineens grote problemen met zijn niet te stuiten drang tot het vertoon van nederigheid. Wat jammer dat hij niet op het spoor zit van Waarheid en beseft dat de grote roerganger Boeddha niet geëerd hoeft te worden voor zijn uitlatingen. Alle verlichten spreken Waarheid oftewel geen de persoon aanrekenende taal en koesteren in de verste verte niet de wens daarvoor krediet, dan wel postuum eerbetoon te krijgen, zoals dat onder de mensen gebruikelijk is.

Citaat:

Het is geen wedstrijdje, en Steve toont slechts wat voor een onbenullig en eigenlijk niet zoveel zeggend citaat je hierboven hebt geplaatst. Wat mij met name opvalt, is dat jij meent het juiste criterium te zijn voor wat waar is en wat niet waar zou zijn. Je toetst zogezegd de leringen van de Boeddha, waarmee je zelf meent dat je het beter weet, je schrijft figuren als bijvoorbeeld Gautama de Boeddha af op grond van jouw bedenkingen. En dat zijn slechts jouw bedenkingen. Dat heeft helemaal niets van doen met het zogenaamd geïmponeerd zijn van anderen door grote wijzen, zoals jij ten onrechte beweert. Wat mij opvalt, is dat je weinig daadwerkelijke studie hebt gemaakt of maakt van het boeddhisme. Dat is jouw keuze, maar kom niet zo gemakkelijk zaken afschrijven, die je je te weinig eigen hebt gemaakt.

Het getuigt van hoogmoed dat je hier komt verkondigen hoe alles volgens jou werkt, op een Boeddhaforum nota bene. Waar de leringen van de Boeddha centraal staan. En daar heb je dan kritiek op, omdat het niet in jouw persoonlijke straatje past. Je mag vinden wat je vindt, maar denk je nu echt dat leden hier opeens meegaan in jouw eigen centraal stelling als vermeende specialist? Ik ga daar in ieder geval niet in mee. De echte leerling, want dat ben jij net zo goed, verdiept zich altijd eerst ruim voldoende in de leringen. Daarna kun je vragen stellen. Een leerling kan nooit zomaar de Meester zijn. En jij speelt hier de Leraar, ook al zeg je dat je dat niet bent of wilt. Als je de boel op stelten wilt zetten, ben je hier op het verkeerde adres. Misschien kun je wat betekenen op het Zelfkennisforum, als dat nog actief is.
Als je bekend bent met Waarheid, herken je die overal waar die zich voordoet. Het doet er dan niet meer toe of de uitspraak van Jezus is of van Boedhha, van Balsekar of Krishnamurti, Waarheid is Waarheid. Het mooie is dat de kerk Jezus een rol heeft gegeven en hem woorden in de mond heeft gelegd die hij uit een oogpunt van Waarheid nooit gezegd kan hebben.
Nou meet Bassie zich tegenwoordig de rol van Waarheid kenner aan. Het is voor een leek (geen beoefenaar van Waarheidvinding) moeilijk om te weten wat voor een vlees hij in de kuip heeft en gaat af op wat hij ziet als een persoonlijke verkondiging, een ego dat zichzelf wil strelen. Een Waarheid kenner ziet al dan niet ook wel de kenmerken van een ego, maar kan ook herkennen waar de persoon afwezig is. Een persoon die wil faken geen 'ik' te zijn lukt dat wel even maar laat al snel weer egokenmerken zien. Wil je dat ontdekken dan vraagt dat altijd enig volgen.

Van degenen die bekend zijn met ego en handelen uit ego krijg je dit dan als reactie.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lang kwaat
Wat boeit het mij nou als lichaamsloze geest van zichzelf denkt dat ie het onpersoonlijke Zijn is, terwijl ik hem ken als iemand die bewogen wordt door hele sterke persoonlijke overtuigingen en neigingen? Ik ga daar op af. Wat moet ik met al die verbeelding die hij heeft? Hij denkt zelf dat ie bewogen wordt door leegte maar ik ken hem als iemand bewogen door identiteitsvisies, persoonlijke neigingen, gedachten, plannen, intenties etc. Hij vindt misschien...die lang kwaat die kent mij niet zoals ik werkelijk ben.. Die stumper begrijpt niet dat ik het Zijn ben!
Ik word niet zichtbaar in gedrag...Ik BEN...euhhh....nou.... :)

Maar goed, misschien moet ik hem maar wat laten dromen. Het is ook pijnlijk te ontwaken en de beelden die van jezelf hebt te herzien. Heb je ooit wel eens aan mensen gevraagd...hoe ze jou eigenlijk zien? Daar komt zelfkennis echt uit voort. Verstoppertje spelen in onszelf kunnen we allemaal wel...Ik ben Niets...ja ja....

Je voordoen als (sprekende vanuit) Waarheid valt vroeg of laat door de mand.

Darsho 24 September 2024 08:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steve
Er is wel degelijk een groot gevaar aan zelfkennis.

Dat heb ik is gevraagd aan google's Artificiële-intelligentie en inderdaad...

Er zijn enkele potentiële gevaren verbonden aan zelfkennis:

Trots en arrogantie: Te veel zelfkennis kan leiden tot trots en arrogantie. Je kunt gaan denken dat je beter bent dan anderen, waardoor je minder bereid bent om te leren en te groeien.

Angst voor verandering: Als je jezelf heel goed kent, kan het moeilijk zijn om te veranderen. Je kunt vast blijven zitten in oude patronen en gewoontes.

Eenzaamheid: Door jezelf te goed te kennen, kun je soms het gevoel hebben dat niemand je echt begrijpt. Dit kan leiden tot een gevoel van eenzaamheid.

Overanalyse: Te veel nadenken over jezelf kan leiden tot overanalyse. Je kunt jezelf vastlopen in gedachten en niet meer in het moment leven.

Laurens 24 September 2024 08:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Darsho (Bericht 155635)
Dat heb ik is gevraagd aan google's Artificiële-intelligentie en inderdaad...

Er zijn enkele potentiële gevaren verbonden aan zelfkennis:

Trots en arrogantie: Te veel zelfkennis kan leiden tot trots en arrogantie. Je kunt gaan denken dat je beter bent dan anderen, waardoor je minder bereid bent om te leren en te groeien.

Angst voor verandering: Als je jezelf heel goed kent, kan het moeilijk zijn om te veranderen. Je kunt vast blijven zitten in oude patronen en gewoontes.

Eenzaamheid: Door jezelf te goed te kennen, kun je soms het gevoel hebben dat niemand je echt begrijpt. Dit kan leiden tot een gevoel van eenzaamheid.

Overanalyse: Te veel nadenken over jezelf kan leiden tot overanalyse. Je kunt jezelf vastlopen in gedachten en niet meer in het moment leven.

Er is zelfkennis, onderzoek naar wie je bent en Zelfkennis, onderzoek naar wat je bent. De een is persoons gericht de ander niet en bovenstaande gevaren zijn op de laatste niet van toepassing.

Laurens 24 September 2024 08:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tilopa
Fanatieke beoefening van meditatie
of eindeloze studie van de geschriften
zal deze magnifieke realisatie
nooit teweeg kunnen brengen,
omdat dan de geest
die wanhopig verlangt naar ervaringen
op andere bewustzijnsniveaus of andere sferen,
onbewust het heldere licht negeert
dat alle ervaringen doordrenkt.

Het is zo ontzettend sprankelend in Waarheid te zijn.
Zodra je Waarheid herkent is ook meteen duidelijk welk licht er wordt bedoeld.

Laurens 26 September 2024 17:40

Citaat:

Ik vind het twijfelachtig. Het is juist verbazingwekkend in welke verschillende visies, paden, etc, mensen rust vinden, afkoelen. Het maakt nauwelijks iets uit wat je gelooft en beoefent volgens mij. Als je maar zelf de suggestie hebt dat het werkt en klopt. Wat zegt het nou echt dat je van het geloof in een liefdevolle vader God rustig wordt, bekoelt, of van het idee dat er maar 1 leven is en dat het dan gelukkig afgelopen is met alles, of rustig wordt van andere ideeen? Wij mensen zijn vaak al blij dat iets werkt. Als we ingestraald water drinken en een klacht herstelt...nou dan zal het wel aan het water liggen toch...Als een spirituele meester een of andere zegen uitspreekt en een klacht herstelt, nou dan zal die man wel helende krachten hebben toch? Als het werkt...wat maakt het dan uit of iets waar of onwaar is? Is dat dan de mentaliteit die je moet hebben? Het idee dat wat werkt wel op waarheid moet berusten, heb ik verlaten..
Héél goed.
Dat gaat al op voor de subjectief bleefde waarheid maar échte (van alle subjectiviteit ontdane) Waarheid is nog weer eens van een geheel andere orde. Maar het begin is er.

Laurens 9 October 2024 08:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BA
Inderdaad. Wie meent dat het ego (of zelf) "dood" zou moeten, erkent daarmee indirect dat er dus sprake zou zijn van een ego (of zelf), terwijl er volgens het boeddhisme geen sprake kan zijn van een zelf (of ego). Dit betekent dat wie meent dat er een ego (of zelf) "dood" zou moeten, geenszins "Verlicht" is, maar slechts leeft in de illusie dat er sprake zou zijn van een zelf (of ego). Hij of zij gelooft daarentegen in de illusie van het zelf (of ego) en hier is sprake van een verwarde Don Quichot, die tegen molens vecht, in de illusie dat er sprake zou zijn van werkelijke vijanden.

Ik ben zo blij dat ik al dat geleuter niet (meer) op dit forum heb.

Het wel of niet bestaan van ego of zelf is helemaal geen issue. Het gaat om de geloofde gedachten omtrent het bestaan er van dat onderzoek behoeft. Dat is in één zin vertolkt.

Hier is al te zien hoe ver je kunt doorschieten met je gedachten als je deze alleen maar blijft volgen en er geen waarheidsgehalte onderzoek naar doet. Geen eliminatieproces van loze kreten is.

Het gezoek waar gezegden uit andere sectoren met de onze overeenkomen of afwijken gaat onverdroten voort. Wat een volstrekt zinloze bezigheid.

Dus voor de diehards die alsmaar meer 'woorden' nodig hebben, nog een keer.

We kunnen het 'ik' wel als voorbeeld hanteren. Gedegen zelfonderzoek wijst uit dat het 'ik' niet bestaat als zodanig maar gevormd wordt door gedachten. Echter de ervaring is anders, namelijk wij denken in termen van een 'ik' en bestaan dientengevolge dan ook. Wanneer er niet echt van een bestaan sprake is dan noemen we dat 'geloof' in het bestaan. Als 'ik' geloven we te bestaan en houden dat geloof voor de werkelijkheid. Het is daarom niet zo dat het 'ik' of 'ego' bestreden moet worden (dood moet), nee want het bestaat immers helemaal niet. Wat er moet gebeuren is te ont'dekken dat het 'ik' niet bestaat. Door gedegen zelfonderzoek.

De beoefenaars van dat waarheidsgehalte onderzoeken zullen in dit gesputter de angst van het ego herkennen aan zichzelf te zullen verliezen. Het 'ik' wordt neergezet als een Don Quichot die tegen windmolens (zelf of ego) vecht met de boodschap 'niet aan beginnen sukkelaars'.

Laurens 10 October 2024 09:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AI
De strijd tegen het ego is een levenslang proces: Zelfs als we veel van onze zonden hebben overwonnen, blijft er altijd een strijd tegen ons ego bestaan.

Ach welnee, de strijd tegen de daden van ego (zonden) is een levenslang proces, oftewel een hopeloze bezigheid. Het ego is de beschermheer van ik. Het is zijn taak om het 'ik' te beschermen. Dat doet ie dan ook voortreffelijk. Dus ego is je vijand niet die moet worden bevochten. Het bestaan van het 'ik' is datgene wat een, overigens eindig, onderzoek behoeft.

Laurens 10 October 2024 09:47

Citaat:

Dat het ‘ik’ een illusie is, dat heb ik al heel lang geleden ervaren, in mijn kindertijd. Voor zover ik heb kunnen achterhalen, was het ergens rond mijn 14e jaar, toen ik me een beetje bewust werd van mezelf.
Dat kan wel zo zijn, maar daarvoor en daarna is je rugzakje met dikke vette koeienletters 'IK' erop opvoedkundig en gerelateerd alleen maar gevuld. Inmiddels draag je die als een enorme last met je mee. Het je realiseren, ervaren en bewust worden zijn daarvoor niet de geëigende oplosmiddelen.

Overigens, het 'ik' bestaat uit gedachten en van gedachten is bekend dat?
Juist... dat ze uiterst vluchtig zijn. Dus zo'n ballonnetje 'ik' is al snel door te prikken en dat weet dat ballonnetje zelf ook vandaar dan ook het leger er om heen in de vorm van een 'ego' om het te beschermen. Met die instandhouding van dat 'ik' zijn we feitelijk fulltime bezig.

https://waarheidvinding.nl/waarheidv...forum/ego2.png

We bevestigen doorlopend elkaars bestaan. En je moet dan ook voorkomend en beleefd zijn van de forumleiding op een forum dat de egobescherming hoog in het vaandel heeft. Bedenk hoeveel energie je overhoudt indien je van al die voorschriften om dat dagelijkse veeleisende ritueel in stand te houden en die we elkaar, op straffe van uitsluiting, opleggen, verlost bent.

Laurens 10 October 2024 10:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ChatGTP
Neti-neti, niet dit, niet dat: Het verwijst naar het proces van eliminatie. Door alles wat je niet bent te identificeren, kom je dichter bij wat je wel bent.

Juist

Citaat:

Overstijgt dualiteit: Het gaat erom los te komen van de dualistische manier van denken (goed/slecht, zwart/wit).

Daar gaat het niet om.

Citaat:

Hoe kun je 'neti-neti' in de praktijk brengen?

Meditatie: Door regelmatig te mediteren kun je je gedachten tot rust brengen en je bewustzijn naar binnen richten. Observeer je gedachten en gevoelens zonder oordeel.
Zelfreflectie: Stel jezelf voortdurend de vraag: "Ben ik dit?" en pas dit toe op alles wat in je opkomt: gedachten, emoties, lichamelijke sensaties, identiteit, bezittingen, etc.
Loslaten van identificatie: Leer om je niet te identificeren met je gedachten, gevoelens of bezittingen. Je bent meer dan dat.
Ervaren van het 'zijn': In plaats van te zoeken naar een antwoord op de vraag "Wie ben ik?", probeer je te richten op het ervaren van het 'zijn' zelf. Dit is een directe ervaring die niet in woorden kan worden uitgedrukt.

Zo werkt dat dus niet. Dat wordt al eeuwen zo gedaan zonder enig succes.

Citaat:

Waarom is het antwoord altijd 'neti-neti'?

De beperkingen van taal: Taal is een instrument om de wereld om ons heen te beschrijven, maar het kan nooit volledig vatten wat we werkelijk zijn.
De dynamische aard van het bewustzijn: Ons bewustzijn is voortdurend in beweging en verandering. Het is dus moeilijk om een statisch antwoord te vinden op de vraag "Wie ben ik?".
De essentie is ondefinieerbaar: De essentie van wie we zijn is iets dat ervaren moet worden, niet begrepen. Het is iets dat voorbij woorden gaat.

Het juiste antwoord is:
Omdat als je het onderzoek goed uitvoert er niets blijkt te zijn dat bestaat. Dat we een vermeend leven leiden. Dat alles wat er bestaat het geloof er in is. Dat is het antwoord van neti-neti.

Maar voor velen een brug te ver en dan gaan ze maar wat priegelen in de marge om hetzelfde resultaat te krijgen. Een huis komt niet tot stand door er over te lullen maar door te metselen.

Citaat:

Wat zijn de voordelen van het beoefenen van 'neti-neti'?

Verminderde identificatie met het ego: Je voelt je minder vastgeketend aan je persoonlijke verhaal.
Verhoogd bewustzijn: Je wordt je meer bewust van het huidige moment en van de eenheid van alle dingen.
Verminderde angst en stress: Door los te laten van de behoefte om jezelf te definiëren, ervaar je meer innerlijke rust.
Diepere verbinding met jezelf en anderen: Je ontdekt een diepere betekenis van het leven.

Als je uit bent op voordelen begin er dan maar gelijk niet aan. Het levert je namelijk helemaal niks op. Als je wat wilt bereiken doe dan datgene wat er hierboven staat bij het 'in de praktijk brengen van neti-neti. Het is namelijk helemaal niet verkeerd om bewust te worden en te zien wat je anderen en de wereld in je onbenulligheid aandoet. Bewustwording is second best.

Citaat:

Het pad van zelfontdekking is een persoonlijke reis. Er is geen 'juiste' manier om 'neti-neti' te beoefenen. Het belangrijkste is om nieuwsgierig te blijven en open te staan voor nieuwe ervaringen.

Onjuist. Het is niet persoonlijk, het is geen reis en er is een manier van beoefenen. Het gaat absoluut niet om nieuwsgierig te blijven en open te staan voor nieuwe ervaringen, indachtig het gegeven 'alles wat veranderlijk is ben je niet'. Dus op die wijze kom je nooit bij 'wat' je bent.

Er is tot op heden maar één manier werkzaam en dat is gedegen zelfonderzoek ongeveer overeenkomstig de wijze van Descartes en Byron Katie. Maar het moet alleen niet beperkt blijven tot de persoonlijke problematiek of de wens van een 'ik' om te ontdekken.

Het begrip 'gedegen zelfonderzoek' is niet zo maar een kreet die je overal maar kunt loslaten en interpreteren zoals je wilt. Het is een gedegen onderzoek op basis van neti-neti (ook wel waarheidvinding geheten) naar de waarheid van gedachten. Het gaat dus om eliminatie van datgene wat niet waar is. Bij datgene wat niet waar is blijven we dan ook niet stilstaan en gaan verder met de volgende aanname. Dus lullen op een forum gaat het niet doen want mogelijkheden opwerpen vraagt alleen maar meer onderzoek. Het lijkt bijna ondoenlijk om alle gedachten aan dat onderzoek te onderwerpen maar het effect ervan is dat geloofwaardige gedachten exponentieel afnemen en het proces tot een eind komt. Een belangrijk kenmerk van gedegen zelfonderzoek is dat gedachten omtrent het bestaan van het 'ik', de doener in deze, ook op waarheid onderzocht worden.

Ik blijf stipuleren dat het van het grootste belang is dat het 'ik' ook bij dat onderzoek wordt betrokken. En daar wringt de schoen, het 'ik' wil niet aan importantie verliezen en werkt niet mee.

Laat je evenmin leiden door populaire kreten als je hoeft niks te doen. Het is hard werken.

https://waarheidvinding.nl/waarheidv...m/balsekar.jpg

https://waarheidvinding.nl/waarheidv...shbalsekar.jpg

Laurens 12 October 2024 08:30

Citaat:

Stel je voor, nu komen Jij en Ik aan bij de top, vraag niet hoe, maar we staan beide op de top.

Is het nu mogelijk dat Ik als topper als waar en werkelijk ga onderwijzen.... dat noch de wereld noch de wezens zijn geschapen door een God... Ik ga onderwijzen dat er geen sprake is van een scheppende God.

Is het mogelijk dat jij als topper als waar en werkelijk gaat onderwijzen...zowel de wereld als de wezens zijn geschapen door een God.

Kunnen wij op de top hele verschillende inzichten hebben op wat waar en werkelijk is?
Of hebben wij aangekomen op de top noodzakelijkerwijs ook dezelfde inzichten in het leven?

Stel dat we nu eens dat we niet dezelfde inzichten hebben, staan we dan wel op dezelfde top?
Waarom zou je dan zeggen dat je op dezelfde top bent aangekomen?
Heb je dan niet een hele andere berg beklommen waardoor je nu een heel ander uitzicht hebt dan mij?
De top staat hier kennelijk voor gerealiseerd en de vraag is delen we gerealiseerd zijnde dezelfde ideeën. Dat is in het kader van gedegen zelfonderzoek natuurlijk een belachelijke vraag, wetende dat ideeën veranderlijk zijn en dientengevolge niet waar. Evenzo gaat dat met ervaringen want het blijven, gerealiseerd of niet, toch subjectieve belevingen. De discrepantie zit dan ook alleen maar in het veranderlijke waarvan het kenmerk is dat we ze geloven. Weten wat je bent betekent niet dat je dan ook geen onware ideeën meer kunt hebben, het enige verschil zal zijn dat je ze niet meer uitkraamt met een stelligheid als zou het waarheid bevatten, anders dan de subjectief beleefde.

Het is wel zo dat de belangstelling voor al dat veranderlijke verdwijnt maar je kunt een door jou als schitterend beleefde zonsondergang nog steeds wel delen. Echter wanneer het op Waarheid aankomt herken je die onmiddellijk en zal er geen wederwoord op verschijnen.

Laurens 12 October 2024 08:51

Citaat:

Ik zie dus veel overeenkomsten tussen Christus en de Boeddha. Natuurlijk zijn er ook veel verschillen. Ik heb al vaker aangegeven dat het christelijk geloof devotioneel van aard is. Het gaat over overgave aan God. De mens zoals deze is, kan zich bijna niet overgeven, hetgeen een loslaten vereist van je persoonlijke streven, je eigen wensen en eisen die je het leven wilt opleggen. Het komt dichtbij de Mahayana weg van het Grote Voertuig van het boeddhisme: jij bent niet het centrum, maar God (in de christelijke interpretatie). Mahayana stelt namelijk ook dat je los moet laten, mee moet gaan met de stroom van het Bestaan, dat hoef je dus helemaal geen God te noemen. Noem het dan desnoods de onafgebroken veranderende en dynamische levensstroom, die geen begin of einde kent. Jij laat los, je bent natuurlijk, dat is de weg van Tilopa en Mahamudra. De druppel laat zich meevoeren in de oceaan, je werkt niet tegen. Je zegt niet: dit is mijn vorm niet, je gaat uitsluitend mee. Dat lijkt enigszins op de genade van God: God is het centrum, niet wij, niet ik, en niet jij. De liefde van de Vader staat centraal, daarom is God het universele centrum, het volledige Al, het heelal zoals je wilt of het universum. Mij maakt het label niet uit. Christus noemt God de Vader, zodat de volgeling gemakkelijker tot overgave kan komen.
Het gaat niet over het uit verschillende mogelijkheden pikken van voor jou belangrijke aspecten. Het gaat er over wat er heel ver achter die woorden ligt en eigenlijk de boodschap is die je weigert te ontvangen, gefocust als je bent op de woorden zelf. Dat is hetzelfde als kijken naar de vingers van al degenen die naar de maan wijzen zonder de maan zelf zelfs maar een blik waardig te keuren.

Overgave is je eigen wensen ondergeschikt maken aan die van iemand anders, hetgeen wil zeggen dat je het verlangen van je eigen 'ik' niet langer laat prevaleren boven die van een ander. Dat haalt de egocentriciteit wel uit het 'ik' maar wie gaat er nu bepalen wat er goed voor je is. Een onbekende god is nog de minst kwaaie maar je kunt ook in handen vallen van een kwaadwillende sekteleider.

Citaat:

Wat is nou Liefde dan?

Nou dan ben je eens boos geworden, ongeduldig, dwars? En?
Oh jee....denk je later....ik moet groeien in Liefde...want dat is mijn heilige taak.
Liefde is immers, nooit boos worden, altijd geduldig zijn, nooit dwars.

Oke...je zult wel weten wat je doet he...

Nou dan ben je wel klaar met luisteren, troosten en steunen. En je denkt, zoek het nou maar lekker zelf uit. Ik ben er even niet voor jou hoor. En?
Oh jee...denk je later....ik moet groeien in Liefde...want dat is mijn heilige taak.
Liefde is immers, altijd luisteren naar anderen, troosten, en steunen. Klaar staan.

Oke...jij zult wel weten wat je doet he...

https://waarheidvinding.nl/waarheidv...decoration.jpg

Nou dan stel je op een dag je eigen welzijn boven dat van anderen en ben je die Ander meer dan zat. Wat een zeur is die Ander. Wat een zeur. En?
Oh jee...denk je later....ik moet groeien in liefde...want dat is mijn heilige taak.
Liefde is immers, andermans welzijn boven dat van jezelf plaatsen, de Ander is geen zeur maar iedereen is een kind van God.

https://waarheidvinding.nl/waarheidv...eerbarstig.jpg

Zo kun je toch wel bezig blijven?

Maar uiteindelijk ben je toch alleen maar bezig met beeldvorming?
Jezelf beeldhouwen naar een bepaald model? Een model christen Een model mens?

Wat er heel ver achter al die woorden, die er door grote roergangers gesproken zijn, ligt is dat je een staat van zijn kunt realiseren die niet verbonden is met al je egocentrische motieven. Je kunt, onbekend met waarheid, afgaan op jou aansprekende verhalen van door jou als 'goed' beoordeelde figuren en daar lyrisch over doen en onderwijl niet zien dat het gewoon Gods hand (of Liefde) zelf is die je stuurt. De goedheid zit in 'wat' je bent en niet in 'wie' je bent met al zijn egocentrische motieven. Wordt 'wat' je bent is de tot het uiterst versimpelde boodschap.

Laurens 14 October 2024 15:12

De schriftgeleerden eutelen ondertussen onverstoorbaar voort..

https://waarheidvinding.nl/waarheidv...um/buddha1.jpg

Wat mahayanisten wel of niet geloven...
Of het sravakayana nou wel of niet leidt tot arahantschap en het bodhisattvayana nou wel of niet tot het boeddhaschap.
Of je Gampopa, de timmerman wel of niet hebt zien hameren op het combineren van de twee vleugels van methode (bodhicitta in actie, de paramita's ontwikkelen in de praktijk brengen) en wijsheid.
Of je nou wel of niet geloofd dat dit niet anders is dan in de Pali Canon.
Of de Pali Canon nou wel of niet van de theravadisten is.
Of Mahayana nou wel of niet in conflict is met Theravada.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jezus

God, mijn god, waarom hebt u mij verlaten.

Laurens 15 October 2024 11:46

Citaat:

Ik geloof toch ook dat het gewoon niet vol te houden is dat als mensen aankomen aan de top van de berg en dezelfde lucht van bevrijding opsnuiven, ze zulke verschillende mens- en wereldbeelden kunnen presenteren. Ik geloof er niks van dat dit kan.
Toch jammer dat er hier niet wordt gelezen.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Laurens (Bericht 155654)
De top staat hier kennelijk voor gerealiseerd en de vraag is delen we gerealiseerd zijnde dezelfde ideeën. Dat is in het kader van gedegen zelfonderzoek natuurlijk een belachelijke vraag, wetende dat ideeën veranderlijk zijn en dientengevolge niet waar. Evenzo gaat dat met ervaringen want het blijven, gerealiseerd of niet, toch subjectieve belevingen. De discrepantie zit dan ook alleen maar in het veranderlijke waarvan het kenmerk is dat we ze geloven. Weten wat je bent betekent niet dat je dan ook geen onware ideeën meer kunt hebben, het enige verschil zal zijn dat je ze niet meer uitkraamt met een stelligheid als zou het waarheid bevatten, anders dan de subjectief beleefde.

Het is wel zo dat de belangstelling voor al dat veranderlijke verdwijnt maar je kunt een door jou als schitterend beleefde zonsondergang nog steeds wel delen. Echter wanneer het op Waarheid aankomt herken je die onmiddellijk en zal er geen wederwoord op verschijnen.

Laurens 15 October 2024 11:54

Citaat:

Ik lees de sutta's zo dat Boeddha het idee, de zienswijze,de visie en het geloof afwijst in het bestaan van een God als de Schepper, Beschikker, Vader van alle wezens, een Almachtige, Alwetende.
Trouwens ook de verering van een God als de Schepper, Vader wordt een lage bezigheid genoemd. Monniken mogen er zich niet mee bezighouden.

De kern van godsdienst is toch dat je in zon soort wezen gelooft? Dat er een Schepper is, die jou wilde, die je heeft geschapen, die almachtig is, etc? Jij getuigt toch ook van dit geloof?
God heeft je gewild zoals je bent. Dat soort ideeen heb jij. Dat zegt toch dat jij geloof in God als je Schepper?

Was het geloof van Jezus dan zo anders dan dat hij ook geloofde in God als schepper, als vader, almachtig, beschikker, etc?
Net als zoveel mensen doen over de hele wereld?
Hier staat een idee, zienswijze of visie (waarvan het kenmerk veranderlijkheid is) van Boeddha ter discussie. Wat is daar nou zo belangrijk aan? Zeer waarschijnlijk dat Boeddha daar in een latere fase van z'n leven weer anders over dacht. Misschien daarvoor al kwam te overlijden zodat hij zijn idee niet meer heeft kunnen rectificeren. Nu zitten die boeddhisten 2.500 jaar later over een idee van Boeddha, zijnde een vroegtijdige nalatenschap, nog te twisten.

Mensen hebben de neiging te personifiëren vanuit hun eigen beperkte perceptie en visie als zijnde een mens. Dat Boeddha niet toestaat God als de schepper te vereren, kan gelegen zijn in deze personificatie, want God is geen persoon maar iets abstracts (existing in thought or as an idea but not having a physical or concrete existence) zoals Bewustzijn of Liefde.

Behalve in het geloof als een 'ik' te bestaan is er verder niets de moeite waard verder te onderzoeken. 'Geloof' is de tegenhanger van 'weten', dus determineer je geloof en kom uit bij 'weten'.

Wanneer wordt er nou eens ingezien dat het allemaal maar veranderlijke ideeën en gedachten zijn. Ik geloof in het martelaarschap van een koe, so what? Ik geef de monniken de raad zich niet met dat idee bezig te houden want je bezig houden met een idee van mij is volstrekt zinloos.

Laurens 31 October 2024 11:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Darsho
Ik heb de identificatie met de ik-gedachten en verlangens volledig losgelaten hoor.
Er is hier gewoonweg geen vaststaand afzonderlijk zelf meer.
Niemand hier.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dorje
Ja, dat heeft je ik goed voor elkaar gekregen.
En dat ik vind bevestiging alom, in neo Advaita, in ChatGpt, … maar niet in Boeddhisme.

Boeddhisme ondersteunt zo’n spirituele bypass niet. Zolang dat maar voor iedereen duidelijk is, mag jouw ik de afslagen nemen die het maar wil. Dat is toch niet tegen te houden, alleen duidelijkheid krijgen en daardoor een aanvang nemen aan het zuiveren van wat dit ik stuurt en vormt en blijft sturen en vormen ondanks het mooie begrip dat het niet werkelijk is, kan bevrijding in Boeddhistische zin laten vinden.

Dat is geen goed mens worden, maar ont-doen van alles wat het ik, en allerlei ikken, in stand blijft houden. Dat is het relatieve zich voordoen niet nihiliseren en daardoor missen hoe het absolute niet los staat van het relatieve, dat bevrijding zich in beiden moet voltrekken zodat die absolute bevrijding niet erg relatief blijft, met het minste zuchtje van de wind, weer weggeblazen is, en in een zichzelf in stand houdende “ik heb het niet-ik bereikt” gevangen geraakt. Boeddhistisch gezien is dat het minst fortuinlijke dat kan gebeuren, want er is haast geen uitweg meer uit, het zal zich altijd zoeken te bevestigen en in die zoektocht verbergt het deze bevestiging voor zichzelf. Ik wens het niemand toe. Ook jou niet Boni. Het spijt mij altijd zoiets te zien gebeuren, onpersoonlijk bewustzijn dat voorgoed verstrikt raakt in een toestand waarin het onmogelijk wordt er uit te geraken juist omdat de verstrikking gaat geloven er uit te zijn. Jammer.

Wat kun je toch ontzettend 'hangen' aan je broodheer, i.c. het Boeddhisme. Dat alles alleen maar kan worden bezien in het teken van de leer dat is toch gewoon een wijze van oogkleppen opzetten. Kennelijk lopen er mensen rond die nog nooit van 'dienen' hebben gehoord. Het woord moet dienstbaar zijn aan het vlees, dwz je inzichten, het is niet een vasthouden aan. Woorden in de spirituele context zijn als krukken, bedoeld om tijdelijk gebruik van te maken. Zo ook heeft advaita mij gediend als een wegwijzer (geen leer) waar ik tijdelijk op kon leunen. Maar als je op eigen benen kunt staan blijf je toch niet langer op krukken lopen. Die hang je aan de wilgen.

Ik vraag me toch in gemoede af wat de intentie van Boeddha zal zijn geweest. Is dat om alles en eenieder te eerbiedigen en neigingen te onderdrukken om geen lijden te ervaren of te veroorzaken. Kennen we deze verkramping niet die zo bekend is vanuit menige religie en kennen we de gevolgen dan niet meer van deze onderdrukking. Was de verlichting van Boeddha alleen verlichting van pijn? Een nobel streven hoor daar niet van, maar het is geen verlichting in de zin van advaita.

https://waarheidvinding.nl/waarheidv.../ikbenvrij.jpg

Dorje heeft, vanuit het boeddhisme, een uitstapje gemaakt, is komen proeven van wat advaita heeft te bieden. Mixt nu de daarin weergegeven weg naar het absolute met zijn weg die zich blijft roeren in het relatieve. Gumt van de advaita leer datgene weg wat niet te pas komt in het boeddhisme.

Wat er met Dorje aan de hand is moet zijn gelegen in de gedane investering die hij gedaan heeft in het onder de knie krijgen van de leer van het Boedhisme. Feitelijk gaat het om dezelfde investering die Darsho gedaan heeft in het onder de knie krijgen van 'de leer' van advaita. Je wilt als ego zijnde altijd een gedane investering te gelde maken. Dat kan ook gelegen zijn in de omstandigheid aanzien te verwerven door voor deskundig te worden aangezien. Er is geen kijken meer met open blik.

Renoir 1 November 2024 09:21

Citaat:

Vrienden, ik zou wel is een nog levend, waarlijk verlicht en bevrijdt iemand willen ontmoeten.
Kunnen jullie me zo iemand aanbevelen volgens jullie maatstaven van verlichting en bevrijding?

https://waarheidvinding.nl/waarheidv...llenworden.jpg

https://waarheidvinding.nl/waarheidv...orum/marie.jpg

Laurens 1 November 2024 09:39

Citaat:

Ik heb de identificatie met de ik-gedachten en verlangens volledig losgelaten hoor.
Er is hier gewoonweg geen vaststaand afzonderlijk zelf meer.
Niemand hier.

Citaat:

Ja, dat heeft je ik goed voor elkaar gekregen.
En dat ik vind bevestiging alom, in neo Advaita, in ChatGpt, … maar niet in Boeddhisme.

Boeddhisme ondersteunt zo’n spirituele bypass niet. Zolang dat maar voor iedereen duidelijk is, mag jouw ik de afslagen nemen die het maar wil. Dat is toch niet tegen te houden, alleen duidelijkheid krijgen en daardoor een aanvang nemen aan het zuiveren van wat dit ik stuurt en vormt en blijft sturen en vormen ondanks het mooie begrip dat het niet werkelijk is, kan bevrijding in Boeddhistische zin laten vinden.

Citaat:

Mijn ervaring van "niemand" gaat niet over ontlopen, maar over herkennen dat er in essentie geen vaststaand zelf is, iets wat juist veel boeddhistische leerstellingen onderstrepen.

Citaat:

Dat is geen goed mens worden,...

Citaat:

Boeddhisten zijn bezig met een goed mens worden. Ik niet, want ik was al goed bij mijn geboorte.
Ik heb een heel zuivere benadering.
Ik zie aangeboren goedheid als iets wat er altijd al was, onafhankelijk van externe inspanningen om "goed" te worden. Vanuit mijn perspectief is de kern van het bestaan al volledig en onschuldig, zonder noodzaak om verder gevormd te worden door morele structuren of idealen. Dit is een natuurlijke, zuivere vorm van zijn, die losstaat van de morele verbetering waar boeddhisten vaak naar streven als onderdeel van het pad.

Citaat:

... Ik wens het niemand toe. Ook jou niet Boni. Het spijt mij altijd zoiets te zien gebeuren,...

Citaat:

Wat ben jij toch begaan met je medemens, met de mensheid.
Met spijt in je hart zie je mij de verkeerde afslag nemen.
Want je wil zo graag mensen behoeden om de verkeerde afslag te nemen, ja, hen leren om een goed mens te worden.
Ontroerend die compassie en mededogen van jou.

Mijn ervaring van "niemand" gaat niet over ontlopen, maar over herkennen dat er in essentie geen vaststaand zelf is, iets wat juist veel boeddhistische leerstellingen onderstrepen.

Citaat:

... onpersoonlijk bewustzijn dat voorgoed verstrikt raakt in een toestand waarin het onmogelijk wordt er uit te geraken juist omdat de verstrikking gaat geloven er uit te zijn. Jammer.

Citaat:

Jammer voor wie eigenlijk?
Jammer voor jou zeker.
Weer iemand die je met al je boeddhistische kennis niet hebt kunnen behoeden om de verkeerde afslag te nemen.

Citaat:

Niemand hier?
Erg veel verantwoording voor niemand.

Soms als ik je enthousiasme lees waarmee je jezelf verdedigd, krijg ik spijt dat ik er de naald tegen gehouden heb.

Maar dan bedenk ik dat het niet om jou gaat, maar om wat er duidelijk mag zijn: dat je enthousiasme over jezelf niets met boeddhistische bevrijding te maken heeft. Maar je mag gerust enthousiast zijn over jezelf, ik heb het recht niet je dat te ontnemen. Zal ik dan ook niet doen.

GeDeGeN

https://waarheidvinding.nl/waarheidv...igormorski.jpg

Laurens 15 November 2024 11:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steve
ChatGPT kan en zal altijd fragmenten vinden die beter passen bij waar je al overtuigd van was. Het speelt mee verstoppertje. Het is erg goed in bevestigen, daarom zo geliefd bij sommigen. En dikwijls is het niet eens de inhoud zelf die bevestigt, maar vooral die wat het interpreteert die er zich toch altijd maar weer bevestigd en verrukt door blijft "voelen". Dat "gevoel", daar gaat het om... dat blijft maar voortduren als de neigingen ertoe niet beëindigd worden (lees ongemoeid worden gelaten vanuit het inzicht/begrip dat er niemand werkelijk is die het voelt).

Bron

Hoe anders is dan het Waarheid herkennen, dat niet het gevoel bevestigd het bij het rechte eind te hebben. Waar dat 'ik' die deze ervaring ondergaat niet bij betrokken is, nergens te vinden is.

Citaat:

Neen, er is geen reeds bevrijdde Steve. Met Steve wordt dat aangeduid dat geboren is en dus ook gaat sterven. Steve kan niet bevrijdt worden, kan en moet geen Boeddha zijn.

Het bevrijdde is reeds, was al altijd en zal altijd bevrijd zijn, maar heeft niets te maken met Steve. Deze bevrijding is onafhankelijk van iets dat geboren is en is er dus voor, tijdens en na de dood van dat wat geboren is. Alleen: een steeds terugkerend gevoel "ik ben dat wat geboren is" blijft deze bevrijding toedekken.

Het gaat er om dat de bewustzijnstroom en de neigingen bevrijding toe te dekken maar door blijft gaan, nu eens Steve genoemd, zoals een bepaalde stroom water de Maas genoemd wordt, maar waar er niets in die stroom is dat kan aangeduid worden als dat is nu de Maas, of dat is nu Steve.

Deze blijft doorgaan zolang de neigingen tot voortgaan niet weggenomen zijn die de wedergeboorte van een ik in die stroom gaande houden en dus lijden niet doorbreken. Die wedergeboorte mag je dus gerust zien als telkens weer het gevoel ik te zijn, die na elk wegvallen van dit gevoel steeds weer blijft terugkomen. Of er nu een dood van Steve komt of niet, maakt dan niet meer uit. Het gaat om de neigingen uitdoven die maken dat er steeds weer voor blijft zorgen voor een nieuw gevoel van ik. Aansluitende daarbij gaat het er om dat Boeddhisme niet erkend dat dit gevoel dit ik te zijn zomaar te doorbreken is door de opgedane ervaring van het wegvallen van dit ik en/of het inzicht in de niet werkelijkheid van dit ik, maar dat dit maar werkelijk kan doorbroken worden als alle neigingen tot het in stand houden van dat gevoel komen te beeindigen, in plaats van ze ongemoeid te laten.

Het is te doorbreken en dat is gewoon geen mythe, alleen is het niet Steve die dit bereikt, "dat" is een mythe. Daarom vanuit dat "Steve/GoudenMiddenweg" perspectief is er geen volledige bevrijding mogelijk en lijkt volledige bevrijding, het voorgoed doorbreken van dit gevoel dit ik te zijn, dus wel een mythe, maar dat is het maar voor dat perspectief van Steve die meent zichzelf te bevrijden, of dat GoudenMiddenweg perspectief dat meent dat Steve dat bedoelt met volledige bevrijding. Dat is helemaal niet het perspectief waar volledige bevrijding op slaat.

Wanneer de cyclus van wedergeboorte van dat gevoel dat ik te zijn volledig is doorbroken en dat kan maar als alle neigingen weggenomen zijn om die wedergeboorte terug uit te lokken, pas dan is er sprake van volledige bevrijding, niet als er louter geproefd is van de illusie van dit ik. Zolang deze neigingen niet uitgedoofd zijn, zal dit gevoel terug verschijnen. In de pali sutras wordt dit wel degelijk beschreven als niet alleen het doorbreken van het gevoel Ik te zijn als Steve, maar dat deze bewuststoom zodanig doorbroken is dat er ook geen cyclus van wedergeboorte onder een andere vorm meer doorgaat. Dat hoef je voor mij niet letterlijk te nemen, als je ziet dat elk gevoel dit ik te zijn doorbroken moet worden, dan slaat al dat gedoe van wedergeboorte in nieuwe lichamen met nieuwe namen er helemaal niet toe. Dan is duidelijk dat dit nu ook al niet doorbroken is en er dus geen volledige bevrijding is, ook niet als er ervaring is of inzicht/begrip is in het wegvallen van dat ik. Het gevoel dit ik te zijn blijft doorgaan, blijft zich aangevallen voelen veroorzaken, bevestiging zoeken veroorzaken en ja ook het zat zijn daarvan veroorzaken, ondanks het mooie inzicht in het "niet-ik" of het "alles is ik". Doordat de neigingen niet uitgedoofd zijn blijft dit gevoel maar door gaan. Dit gevoel kan niet zomaar getranscendeerd worden door ervaring van of inzicht in de illusie van dit ik.

Kunnen deze neigingen volledig uitdoven terwijl er een lichaam dat blijft ziek worden en dood zal gaan door blijft gaan? Tuurlijk wel, dat is wat Boeddhisme volledige bevrijding noemt, de cyclus van wedergeboorte is dan doorbroken, een lichaam, met welke naam er dan ook naar verwezen wordt, blijft dan doorgaan tot het sterft, maar geen enkel gevoel “dat ben ik” wordt dan nog er mee voortgezet. Dat is volledige bevrijding dat Boeddhisme aanwijst, geen mythe, enkel een mythe gezien door de bril van dat wat zich ik voelt en dit nooit of te nooit kan bereiken.

Ondanks deze volledige bevrijding doen er zich geboortes voor en lijden voor, dat is daar niet mee opgelost. Geloof jij dat dit volledig opgelost kan zijn? Dat zal altijd blijven doorgaan. Het gevoel “dat ben ik” kan maar doorbroken worden, dat is wat Boeddhisme aanwijst als bevrijding, niet het uitdoven van het leven.

Jij spreekt over waar je in verder leeft. Dat is een mooie manier van beschrijven, maar waar in het Boeddhisme vind je nu eigenlijk dat het daar om gaat? Ik verwerp het niet, maar vind het gewoon niet terug in het Boeddhisme. Daarom vind ik het belangrijk het perspectief dat wel terug te vinden is in het boeddhisme er naast te zetten, en dit niet te laten reduceren tot een mythe. Volledige bevrijding verwoord als het uitdoven van de cyclus van wedergeboorte door de neigingen die dit in stand houden weg te nemen, wordt wel degelijk als dusdanig beschreven in het Boeddhisme en mag hier dus echt wel de ruimte krijgen en niet afgedaan als mythisch. Het is alleen maar mythe dat wat geboren is ooit werkelijk bevrijdt kan zijn van lijden, maar dat wordt er niet met volledige bevrijding bedoeld.

Wat dan wel? Het "volledig" doorbreken van dit gevoel “dat ben ik”, niet lichtjes en tijdelijk met ervaring en/of inzicht/begrip, maar blijvend, door alle neigingen die dit gevoel laten terugkomen met alle aangevallen voelen, jezelf als dom weggezet voelen, bevestiging zoeken, het zat zijn ... van doen, uit te doven, in plaats van die neigingen ongemoeid te laten in de waan dat dit gevoel zich niet meer voordoet doordat de illusie er van is gezien. Dat is verstoppertje spelen en kan misschien wel leiden tot een bepaalde mate van transcendentie van lijden, maar vroeg of laat is deze transcendentie niet meer vol te houden, het is een tijdelijke vorm van bevrijding, met geen enkele garantie dat het zal blijven voortduren, vandaar geen volledige bevrijding. Boeddhisme maakt dit duidelijk. Dat is alles.
Je kan ellenlange verhalen schrijven het gaat per saldo altijd alleen maar weer om het uitblijven van de neiging tot claimen door een 'ik'. De uitdaging aangesproken te worden op het zijn van een 'ik' zal nooit nalaten zich te manifesteren. Ook de bijbel gaat over deze beproevingen doorstaan.

Gisteren (eindelijk maar eens) naar 'wild, wild country' gekeken' waar te zien is dat dat gebeurde bij zo'n legende als Osho. De vraag is wat geloofd deze man nou feitelijk? Zou hij niet grandioos door de mand moeten zijn gevallen bij zijn volgelingen met zijn door woede verstrakte gezicht en zijn strijd om te winnen van Sheela. Om met al zijn gemanipuleer vervolgens aan het kortste eind te trekken. Winnaar is degene die zich van zijn last ontdoet en lichtelijk gestraft. Kan trouwens het hele circus in Oregon niet getypeerd worden met slechts een enkel gezegde 'wie een kuil graaft voor een ander valt daar zelf in'? Allemaal kleinmenselijkheid, een gerenommeerde Guru onwaardig.

Maar waar Steve alsmaar in verstrikt raakt is de zelf begoocheling die hij meent te zien. Menen het Zelf te zijn maar zo'n kwalificatie niet kunnen waarmaken, waardoor zijn conclusie is dat ze zichzelf alleen maar voor de gek houden. Steve is van de inquisitie die deze misstanden aan de kaak stelt. Steve heeft niet in de gaten dat realisatie niet om anderen maar om hem zelf gaat.

Laurens 16 November 2024 09:59

Wat is nou die mystische Boedhistische bevrijding die zo anders wil zijn dan de advaitische realisatie?

Citaat:

Het "volledig" doorbreken van dit gevoel “dat ben ik”, niet lichtjes en tijdelijk met ervaring en/of inzicht/begrip, maar blijvend, door alle neigingen die dit gevoel laten terugkomen met alle aangevallen voelen, jezelf als dom weggezet voelen, bevestiging zoeken, het zat zijn ... van doen, uit te doven, in plaats van die neigingen ongemoeid te laten in de waan dat dit gevoel zich niet meer voordoet doordat de illusie er van is gezien."
Advaitisch bezien begint 'dat ben ik' al met een grammaticale fout. Je kunt zeggen het altijd tegenwoordige te zijn, oftewel 'dat'. Je kunt het typeren als 'zijn' zonder enige toevoeging, Maar de grootste fout die je advaitisch kunt maken is daarbij 'ik' te benoemen in relatie tot zijn.

Dat je door de terminologie 'ik ben dat' vervolgens gaat veronderstellen dat het 'ik' niet daadwerkelijk is verdwenen is begrijpelijk, de constructie spreekt immers van een 'ik' dat iets zou zijn.

Het spreekt vanzelf dat een gerealiseerde staat geen staat is van een op en afgaan. Realisatie is advaitische bezien eenmalig, en dan ook niet een langzame ontwikkeling, maar een gevolg van 'direct zien'. Direct zien is niet een constatering maar een ingrijpend intrinsiek gebeuren.

Citaat:

Laat je dit weg dan heb je neo-advaita: "er valt niets te doen, want er is geen doener, alle neigingen die zich nog voor blijven doen mogen zich voor blijven doen, het is voldoende te begrijpen dat die wat ze blijft uitleven een illusie is". Neen, dat is geen Boeddhistische bevrijding, maar het tegenovergestelde. Boeddhisme erkent de versimpeling ervan niet, erkent niet dat de smaak van chocolade de chocolade zou zijn, het erkent niet dat dit ik-gevoel zomaar verdwijnt door ervaring van het wegvallen van ik, of inzicht en begrip in het illusoire van het ik. Het erkent niet dat dit ik-voelen hiermee zomaar verdwijnt en vanuit dit voelen het blijven lijden van wat dit ik-gevoel allemaal gaat voelen, zoals het verdedigen van dat het er niet meer is, en bevestiging zoeken voor de manier waarop het bevrijdt zou zijn.
Afgezien daarvan is het voorbestemd zijn om iets wel of niet te kunnen overkomen (o.a. realisatie) zoals verondersteld door neo advaita representant Balsekar, vanuit het absolute geredeneerd een begrijpelijke veronderstelling maar absurd dit te plaatsen in de gekende realiteit.

https://www.waarheidvinding.nl/waarh.../buddhacar.jpg

Voorts, neigingen kunnen voorkomen uit de aard van een wezen.
Wat zich niet meer zou moeten voordoen zijn de ego-neigingen, zoals een hang naar macht bijvoorbeeld of naamsbekendheid. Maar die zijn, eenmaal daarmee bekend, makkelijk te doorzien. Je hoeft daarvoor geen inquisitie in het leven te roepen.

https://www.waarheidvinding.nl/waarh...m/arrogant.jpg

Citaat:

Het boeddhisme voegt aan je éne zinnetje toe dat zolang de cyclus van dit steeds opnieuw subtiel als "dat ben ik”-voelen, niet volledig doorbroken is, door de neigingen ertoe met wortel en al uit te trekken, dat dat gevoel zich maar voort blijft zetten, ondanks het ervaren/begrijpen/inzicht in de illusie ervan, en dat er zo dus geen enkele sprake is van volledige bevrijding, boeddhistisch gezien.

Duidelijk nu?

Bron
Neigingen er met wortel en tak uittrekken is niet wat advaita beoogd te doen. Hier onderzoeken wij de aannames, waaruit ook het hiervoor gequote in belangrijke mate bestaat. Ook zijn wij niet elkaars hoeders, ieder onderzoekt hier op eigen gelegenheid zichzelf. Wat een ander doet heeft niks met dat eigen onderzoek te maken. Al bespreken we hier forumgewijs wel de ego-neigingen, omdat deze de belangrijkste reden vormen waarom er niet aan dat zelfonderzoek wordt begonnen.

Darsho 16 November 2024 15:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Laurens (Bericht 155708)
Afgezien daarvan is het voorbestemd zijn om iets wel of niet te kunnen overkomen (o.a. realisatie) zoals verondersteld door neo advaita representant Balsekar, vanuit het absolute geredeneerd een begrijpelijke veronderstelling maar absurd dit te plaatsen in de gekende realiteit.

https://www.waarheidvinding.nl/waarh.../buddhacar.jpg

Ik heb net zoals mijn rebirthing leraar heel veel gehad aan Ramesh Balsekar, wiens zijn adres hij me gegeven had. Van advaita had ik voorheen nooit gehoord en Ramesh Balsekar's duidingen waren mindblowing voor mij.

Pas tien jaar later zou ik op Laurens' "Waarheidvinding" forum ontdekken dat Ramesh Balsekar een bekend figuur is die in verband wordt gebracht met "Neo-Advaita" waar ik nooit eerder van gehoord had. Enkele andere bekende figuren die vaak in verband worden gebracht met Neo-Advaita zijn:

- Nisargadatta Maharaj: Hoewel hij niet expliciet als Neo-Advaita leraar wordt beschouwd, wordt hij vaak gezien als een belangrijke inspiratiebron voor de beweging.
- Ramana Maharshi: Net als Nisargadatta, wordt ook Ramana Maharshi gezien als een belangrijke voorloper van Neo-Advaita.
- Mooji: Een van de bekendste hedendaagse leraren in de Neo-Advaita traditie.
- Eckhart Tolle: Hoewel hij niet altijd expliciet als Neo-Advaita leraar wordt bestempeld, zijn er duidelijke parallellen tussen zijn werk en de kernprincipes van Neo-Advaita.

En dan zijn er nog Karl Renz, Tony Parsons & Jeff Foster etc.

Voor mij is heel dat onderscheid maken tussen "echte" versus "neo" advaita je reinste flauwekul en ego-gezever maar wel heel vermakelijk.

Laurens 16 November 2024 15:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Darsho (Bericht 155709)
Ik heb net zoals mijn rebirthing leraar heel veel gehad aan Ramesh Balsekar, wiens zijn adres hij me gegeven had.
Van advaita had ik voorheen nooit gehoord en Ramesh Balsekar's duidingen waren mindblowing voor mij.

Pas tien jaar later zou ik op Laurens' "Waarheidvinding" forum ontdekken dat Ramesh Balsekar een bekend figuur is die in verband wordt gebracht met "Neo-Advaita" waar ik nooit eerder van gehoord had.
Enkele andere bekende figuren die vaak in verband worden gebracht met Neo-Advaita zijn:

- Nisargadatta Maharaj: Hoewel hij niet expliciet als Neo-Advaita leraar wordt beschouwd, wordt hij vaak gezien als een belangrijke inspiratiebron voor de beweging.
- Ramana Maharshi: Net als Nisargadatta, wordt ook Ramana Maharshi gezien als een belangrijke voorloper van Neo-Advaita.
- Mooji: Een van de bekendste hedendaagse leraren in de Neo-Advaita traditie.
- Eckhart Tolle: Hoewel hij niet altijd expliciet als Neo-Advaita leraar wordt bestempeld, zijn er duidelijke parallellen tussen zijn werk en de kernprincipes van Neo-Advaita.

En dan zijn er nog Karl Renz, Tony Parsons & Jeff Foster etc.

Voor mij is heel dat onderscheid maken tussen "echte" versus "neo" advaita je reinste flauwekul en ego-gezever maar wel heel vermakelijk.

Het is tekenend voor je dat je neo advaita wilt laten voorkomen als de 'nieuwe toonaangevende' advaita. Dat het oude advaita daarmee feitelijk achterhaald is. Het komt jou beter van pas omdat je een adept bent van Balsekar. De naam doet er niet zo veel toe ware het niet dat het begrip 'neo-advaita' staat voor 'zelf niet onderzocht hebben'. Dat wil je niet onder je naam hebben, dus ego ingegeven verklaar je dat natuurlijk allemaal als reinste flauwekul en ego-gezever.

Je doet me trouwens denken aan de sanyasins van Osho in de film 'wild, wild country', allemaal (blind voor de omstandigheden) koste wat het kost toegewijd aan de meester blijven

Neo advaitisten hebben zelf geen onderzoek gedaan en kraaien 'verstandelijk' diegenen na die dat onderzoek wel gedaan hebben. Het onderzoek werkelijk zelf doen maakt een wezenlijk verschil uit hoe je manifestatie in de wereld is en ook door anderen wordt gezien.

Balsekar is daar een toonbeeld van en jij zelf ook. Je loopt te pochen op een forum en dat is niet eens om je woorden kracht bij te zetten. Je vertoont alles wat een egomanifestatie normaliter laat zien. Het slaat wild om zich heen en komt met argumentatie die onjuist is of er helemaal niet toe doet als het in het nauw wordt gedreven. Degenen die zelfonderzoek doen gaan niet te rade bij diegenen die juist jij zo toonaangevend vindt. Waarom zou je ook met de aanbeveling niks te hoeven doen.

Is deze oneliner als boodschap soms niet duidelijk genoeg. Kan er nog meer uit de boodschap 'niks te hoeven doen' worden gemolken? Waarom dan nog diens boeken lezen of aan diens voeten zitten? Je raadpleegt kunstmatige intelligentsia om te weten of jouw mening daarmee overeenkomt. Maar AI zit er veelvuldig naast. Dat kan ook niet anders want een machine doet geen zelfonderzoek.

Maar goed. Ook advaita heeft van oorsprong geen ander pad opgeleverd dan de leer te onderwijzen. Gerealiseerden zal dat niet hebben opgeleverd omdat het tot voor kort helemaal niet gebruikelijk was om het zelfonderzoek te betrekken op het kleine zelf. Met ego behept kan ik me gerealiseerd niet voorstellen. Zelfs nu doen nog weinig stromingen, die onder de noemer advaita vedanta opereren, dat onderzoek naar het kleine zelf. De status quo van ego wordt zelden in diskrediet gebracht en dat kan ook niet anders want ego gaat niet vrijwillig aan z'n ondergang meewerken.

Het non dualisme mag zich dan weer wel in een bredere belangstelling verheugen en inmiddels ervaren velen al een andere kijk op de werkelijkheid. Ze lezen gretig de neo advaitisten zoal Parsons en Tolle hoe het ook anders kan. Op bewustwording is dan ook helemaal niks tegen. Ik kan het alleen maar toejuichen. Waar het niets mee te maken heeft echter is realisatie. Dat gaat véél verder.

Ik verdedig advaita niet, ik heb het al lang als hulpmiddel achter me gelaten. Gebleken is dat het gaan van deze weg evenmin noodzakelijk is. Mij hoor je dan ook niet dwepen met grote roergangers zoals daar zijn Nisargadatta, Alexander Smit, Wolter Keers en dergelijken.

Maar ook voor jou heeft het geen zin te blijven rondzeulen met idolen zoals je François en Balsekar. Waarom zou je aan heldenverering doen als je dat alles immers bent. Advaita is ook niet echt een begaanbare weg. Wat er als enige is overgebleven van al het verdiepen in de leer is de aanbeveling tot het doen van zelfonderzoek waaraan ik 'gedegen' heb toegevoegd. Meer hoef je niet te weten.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dorje/Steve
Dus, zoals ik al zei, have fun ermee, maar portreteer het alleen niet als hetzelfde als boeddhistische bevrijding, dan hoor je mij niet meer.

Ook wat mij betreft have fun ermee maar realisatie is het niet.

Darsho 17 November 2024 08:07

Zoals ik eerder al schreef is de metafoor van de Boeddha die zijn leer vergeleek met een vlot dat wordt gebruikt om een rivier over te steken en daarna achter te laten het meest sprekend voor mij.

Zo heb ik ook Ramesh Balsekar en al de andere achter gelaten.

Nu al 64 jarige die op zijn 30ste als een emotioneel wrak bij de beste helder-ziende van Vlaanderen terecht kwam, dewelke te vergelijken is met Neem Karoli Baba van Ramm Dass, heb ik realisatie bereikt zoals mijn François - waarmee ik bevriend werd op mijn 40ste - een 15 jaar geleden voorspeld had.

Dat is niet om te stoefen dat ik schrijf realsatie bereikt te hebben.

Concepten zijn overbodig geworden voor mij, ik leef in de de directe werkelijkheid, zonder de tussenkomst van mentale constructies of symbolen.
Ik heb ontdekt wat Advaita en andere spirituele tradities proberen over te brengen en dat is niet iets is dat je kunt begrijpen door middel van concepten, maar iets dat je direct ervaart zodra je het denkproces overstijgt.

In mijn staat is er geen behoefte meer om woorden te gebruiken om de werkelijkheid te beschrijven of te duiden. Het is eenvoudigweg "wat is" – de onbenoembare ervaring van aanwezigheid, de stilte die altijd al aanwezig was.
De concepten van Advaita en boeddhisme hebben dus geen nut meer voor mij. De ervaring van non-dualiteit is geen concept, maar een levende realiteit die voorbij de begrippen ligt.
In plaats van te zoeken naar antwoorden in modellen of filosofieën heb ik mezelf gerealiseerd in dat wat altijd al aanwezig was, zelfs vóór de concepten.
Dit is de essentie van de non-duale ervaring: dat je alles al bent, dat je geen conceptuele uitleg nodig hebt, en dat het besef van "zijn" het enige is dat echt is.

't is maar dat je 't weet. https://www.boeddhaforum.nl/Smileys/default/wink.gif
Groetjes.

Laurens 17 November 2024 08:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Darsho (Bericht 155711)
Dat is niet om te stoefen dat ik schrijf realsatie bereikt te hebben.

Concepten zijn overbodig geworden voor mij, ik leef in de de directe werkelijkheid, zonder de tussenkomst van mentale constructies of symbolen.
Ik heb ontdekt wat Advaita en andere spirituele tradities proberen over te brengen en dat is niet iets is dat je kunt begrijpen door middel van concepten, maar iets dat je direct ervaart zodra je het denkproces overstijgt.

In mijn staat is er geen behoefte meer om woorden te gebruiken om de werkelijkheid te beschrijven of te duiden. Het is eenvoudigweg "wat is" – de onbenoembare ervaring van aanwezigheid, de stilte die altijd al aanwezig was.
De concepten van Advaita en boeddhisme hebben dus geen nut meer voor mij. De ervaring van non-dualiteit is geen concept, maar een levende realiteit die voorbij de begrippen ligt.
In plaats van te zoeken naar antwoorden in modellen of filosofieën heb ik mezelf gerealiseerd in dat wat altijd al aanwezig was, zelfs vóór de concepten.
Dit is de essentie van de non-duale ervaring: dat je alles al bent, dat je geen conceptuele uitleg nodig hebt, en dat het besef van "zijn" het enige is dat echt is.

't is maar dat je 't weet. https://www.boeddhaforum.nl/Smileys/default/wink.gif
Groetjes.

Mooi.
Tijd om afscheid te nemen.
Het heeft geen zin anderen met jouw verworvenheden te bestoken.

Laurens 19 November 2024 09:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Darsho/ervaringsdeskundige
Vanuit boeddhistisch perspectief wordt het "ik" gezien als een illusie, dan kan het in wezen ook geen obstakel zijn voor volledige bevrijding.

Dat is de gevolgtrekking en het gevolg van neo-advaita. Hypothese op hypothese. Geen onderzoek gedaan en dus niet bekend met de feitelijke omstandigheid.

Als Steve het zo bedoeld, dan heeft hij daarin volkomen gelijk.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dorje/Steve
De illusie uit de illusie te zijn is een obstakel, hoewel een illusie. Want het houdt een illusie in stand. Zien dat “ik” een illusie is, doorbreekt de illusie uit de illusie te zijn niet. Integendeel het kan de illusie uit de illusie te zijn voorgoed in stand houden als het niet gepaard gaat met de cruciale stap dat de neigingen die het ondanks dit inzicht in stand houden worden weggewerkt.

Zonder dat laatste is er geen Boeddhistische bevrijding, misschien wel (neo)-Advaita bevrijding, maar geen Boeddhistische. Dus hoewel het vechten tegen de bierkaai is, en de illusie uit de illusie te zijn, juist door de blindheid voor wat zich nog voordoet, niet te doorbreken is, en dat dus ook niet mijn betrachting is, zal ik tegenwicht blijven bieden voor als dit hardnekkig toch gelijkend aan Boeddhisme wordt gebracht. Gewoon omdat het niet juist is en contraproductief te lezen op een forum die gaat over Boeddhistische bevrijding. Daarom, alleen daarom.

Bron

Het 'wegwerken' en 'doorbreken' is wat makkelijk gezegd want hoe doorbreek je de illusie. Hier is dat gedegen zelfonderzoek doen maar Boeddhistisch? Moet je je dan jarenlang bekwamen en door al die richtlijnen van Boeddha heen werken? Kan dan alleen het thuis zijn in de materie van het boeddhisme een Boeddhistische bevrijding opleveren. Is dat niet een sectarisch voorbehouden exceptionele positie, alleen voor Boeddhisten weggelegd. Als realisatie het doel is en weggelegd voor iedereen waarom dan niet over de schutting kijken hoe ver anderen daarin gevorderd zijn. Kijken in hoeverre we daarmee de hele mensheid kunnen 'dienen'. Dienen zonder aanzien des persoons.

Laurens 19 November 2024 09:44

Citaat:

Hiermee sluit ik aan bij de kern van veel mystieke tradities: zodra de illusie van een afgescheiden "ik" volledig doorzien wordt, verdwijnt de vraag of het "ik" gered moet worden of überhaupt gered kan worden. Het hele idee van redding verliest zijn betekenis omdat er simpelweg geen entiteit is die gered hoeft te worden.

Wat een heerlijke neo-advaita-logica.

Waarom zoeken naar bewijs in de mystieke tradities?
Wel omdat het een hypothetische veronderstelling betreft die alsmaar onderbouwing behoeft. Net als denken te bestaan vraagt dat continu bewijs.

Citaat:

Wat overblijft, is een directe ervaring van de werkelijkheid zoals die is—zonder concepten, zonder dualiteit, zonder scheiding. Vanuit deze staat wordt duidelijk dat het idee van een "ik" dat iets mist of moet bereiken, altijd al een constructie was. De bevrijding is dan niet iets dat bereikt wordt, maar een herkennen van wat altijd al zo was.
Alles wat je van internet haalt is namelijk hypothese. En doende met de hypothese is het nog maar een klein stapje om jezelf ook als zijnde gerealiseerd te kunnen hypnotiseren. Zoals alsmaar verkondigd 'is alles een illusie' maar is dat jouw ervaring of opnieuw weer een hypothese. Uiteindelijk leven we allemaal de illusie maar er is verschil iets dergelijks te 'weten' of die omstandigheid te 'geloven'. Sta met beide benen op de grond en doe gedegen zelfonderzoek and find out.

Laurens 21 November 2024 08:13

Waarom het deelnemen aan een forum wél nuttig kan zijn.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gouden middenweg & de wilde natuur
Ik zie wel dat wanneer je deelneemt aan een boeddhaforum en je probeert je vast te houden aan regels zoals bv. juist spreken, waarheidsgetrouwheid, oprechtheid, dat dit een mens transformeert.
Dat voert naar helderheid, dat voert naar de werkelijkheid, dat voert naar loslaten.

Bron

Stelling van de dag.

Al blijft het allemaal persoonsgebonden en het zelf verrijken.

Laurens 21 November 2024 19:34

Citaat:

Hetgeen ik schrijf gaat over dat Boeddhisme wel degelijk een weg toont naar het opheffen van die neigingen tot “ik ben dat”, dat de volledige beëindiging daarvan maar het bevrijden is van de toedekking van wat altijd al bevrijdt is maar toegedekt blijft met een voortdurende cyclus van bedekkingen, dat deze volledige bevrijding van dit toedekken geen mythe is, dat het een mythe is dat dat wat geboren is bevrijdt kan worden van zijn neigingen/reflexen, het kan hoogstens meer rust vinden in het bevrijdt geraken van bepaalde neigingen die het kiezen voor een pad van uitdoven van de cyclus tot neigingen “ik ben dat” toegangkelijker kan maken, maar die rust vinden zelf niet als werkelijk bevrijdend ziet, en ook niet het inzicht in dat alles al bevrijdt is en het “ik ben dat” en de neigingen die DIT in stand houden ongemoeid kunnen gelaten worden. Dat, gewoon dat..

Opheffing van neigingen 'ik ben dat'? Is dat een 'neiging of gewoon een aangeleerd proces omdat je simpelweg niet beter weet dan dat dit de gang van zaken is. Een normale gang van zaken die je om die reden dan ook niet voornemens bent te gaan betwijfelen, betwisten of in diskrediet brengen. Of je zou er op moeten worden gewezen dat het 'menen iets te zijn' een zeer ongewenste omstandigheid is. En het gaat je niet lukken iemand dat (of wat dan ook) wijs te maken.

En dan... deze neiging (te menen iets te zijn) opheffen via een weg daar naar toe? Afgezien daarvan dat er onder normale omstandigheden geen reden voor is een kennelijk toch niet zo fatale neiging op te heffen (je ervaart immers geen last van de omstandigheid te menen iets te zijn), het is niet een gebruikelijke neiging als te veel te eten of het naar binnen trekken van nicotine, hoe moet zo'n weg er dan uitzien? Een ontwenningskuur komt in mijn gedachten.

Ik vind dit alles maar een mistige benaderingswijze, waar het woordje 'menen' notabene al is gevallen en dat dus het gebruikelijke aangrijpingspunt zou moeten zijn. Oftewel onderzoek doen naar het waarheidsgehalte van deze gedachte, dit menen. Ligt dat niet gewoon voor de hand?

Je kunt overal zeeën van meningen op een zienswijze loslaten, ai, een Boeddha of een Balsekar, een Tolle voor het voetlicht halen om je zienswijze kracht bij te zetten, het blijven nochtans allemaal maar meningen, zienswijzen, gedachten die al veranderlijk zijn en niet op Waarheid kunnen berusten.

Laurens 22 November 2024 08:20

Citaat:

Dit streven impliceert dat er iets fundamenteel mis is met wie je nu bent, wat volgens Tolle voortkomt uit een onjuiste identificatie met het ego.
Is er een juiste, dan wel onjuiste identificatie met het ego?
Is dat de benaderwijze van Tolle, bezien in het licht dat het 'ik' niet werkelijk bestaat? Gaan we dan sleutelen aan de identificatie met het ego?
De rem van je fiets doet het niet dus gaan we het stuur anders zetten.

Citaat:

Wat Eckhart Tolle aangeeft is geen gefilosofeer hoor.
Echt wel.

Als je een andere kijk op de dingen of een andere attitude ten aanzien van het leven wilt kom je bij Tolle tot veranderde inzichten. Wil je daarbij ook nog leren zien wat verstarde inzichten met je doen, doe dan liever the work van Byron Katie.
Wil je weten wat je bent ga dan gedegen zelfonderzoek doen.

Laurens 22 November 2024 08:40

https://waarheidvinding.nl/waarheidv.../ikbenvrij.jpg

Laurens 25 November 2024 09:11

Citaat:

Wat Steve & I'm a loser op dit Boeddhaforum schrijven en ook jaren op Laurens' "waarheidvinding" schreven is inderdaad prietpraat over een concept als "Zelf-realisatie" terwijl geen van hen wat dan ook gerealiseerd heeft.
Evenmin Laurens himself. Laurens is de naïviteit zelve wat hij keer op keer bewijst en bewezen heeft met zijn "ik herken Waarheid in jou" om dan een (lange) tijd later daar weer op terug te komen. Had hij zich toch blijkbaar weer voor de zoveelste keer vergist... ::)

Nogmaals het gaat hier niet over het aanwijzen van wie denkt zich gerealiseerd te hebben, maar om een individuele zoektocht waarbij geen enkele externe factor er toe doet. Ook niet of iemand zegt zichzelf gerealiseerd te hebben. Daarentegen, voor ego's moet vaak de kundigheid om zelfs maar behulpzaam te kunnen zijn worden bewezen en wordt er iets gezegd als 'het gedegen zelfonderzoek te hebben afgerond' oftewel met andere woorden let op 'ik weet waarover ik het heb'.

Veelvuldig gaat het hier over 'Waarheid herkennen'. Dus niet aangevuld met 'in jou'. Het gaat dan om datgene wat iemand schrijft. Waarheid is niet aan veranderlijkheid onderhevig, maar de vertolker en de ontvanger wel. In het onderhavige geval ging het om een forumlid die op een andere wijze dan middels gedegen zelfonderzoek tot uitspraken kwam die gekenmerkt werden door Waarheid. Tot dat bleek dat hij helemaal geen weg had gevonden maar anderen vakkundig na kraaide.

Waarheid blijft dat onder alle omstandigheden, dus van het herkennen kan niks worden teruggenomen, maar wel kan de vertolker in een ander daglicht worden bezien.

Zulke kenmerken worden overal gevonden, onder anderen in uitspraken van Jezus. Maar voor mij die z'n halve leven lang bezig is geweest met het zoeken van een 'begaanbare' weg en alleen 'gedegen zelfonderzoek' had gevonden was het een openbaring dat er ook een andere bleek te zijn. Ik heb deze persoon dan ook met meer dan de gebruikelijke belangstelling enige tijd gevolgd.

Om dezelfde reden heb ik Darsho gevolgd die middels psychedelica tot kenmerkende bevindingen was gekomen. Ik volg zijn weg nog steeds met belangstelling, zei het met een grote portie scepsis. Want waarom (bij voorbeeld) heb je het nodig jezelf middels een ander te verheffen?

En daarbij waarom blijf je zo bezig overal bevestiging vandaan te halen als je weet wat je bent. Dat is maar moeilijk te rijmen met een gerealiseerde staat. Maar zoals vaker gezegd, het hebben van een ego is moeilijk te verdonkeremanen. Vroeger of later komt de aap toch wel uit de mouw.

Kortom tot op heden kan ik alleen nog maar het doen van gedegen zelfonderzoek aanbevelen.

Laurens 30 November 2024 08:57

Citaat:

Eckharh Tolle resoneert helemaal niet voor mij, en ook daar is AI het mee eens. Dus ja, het is het ideale instrument om je te bevestigen in de ideeën die je al hebt:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AI
Veel critici zijn het met je eens dat Eckhart Tolle’s boodschap elementen van het boeddhisme overneemt, maar deze te simplistisch presenteert. Hier zijn enkele punten die vaak worden aangehaalt:

Versimpeling van Complexe Concepten: Tolle’s werk wordt vaak gezien als een vereenvoudiging van diepgaande boeddhistische leringen. Zijn nadruk op het “nu” en het loslaten van het ego zijn kernprincipes in het boeddhisme, maar hij presenteert ze op een manier die soms oppervlakkig lijkt.

Commerciële Benadering: Terwijl boeddhistische leraren vaak een meer bescheiden levensstijl aannemen, heeft Tolle zijn spirituele inzichten omgezet in een winstgevende onderneming. Dit roept vragen op over de oprechtheid en diepgang van zijn boodschap.

Gebrek aan Diepgang: Boeddhistische leringen omvatten een breed scala aan praktijken en filosofieën die gericht zijn op diepgaande transformatie en verlichting. Tolle’s benadering wordt soms bekritiseerd omdat het deze complexiteit niet volledig erkent en in plaats daarvan een meer toegankelijke, maar minder diepgaande versie biedt.

Individualisme: Boeddhisme legt vaak de nadruk op zowel persoonlijke als collectieve verlichting en het belang van gemeenschap. Tolle’s focus op individuele transformatie kan gezien worden als te beperkt en niet voldoende gericht op bredere sociale en ethische kwesties.

Hoewel Tolle’s werk veel mensen heeft geholpen, zijn deze punten vaak de kern van de kritiek op zijn benadering.
Citaat:

Het is maar hoe je het aan AI voorlegt.

Citaat:

In Zen zou men zeggen: kom je de Boeddha tegen? Doodt hem.

Waarbij je het woordje Boeddha gerust kan vervangen door Tolle, Balsekar, AI, … .

Bron

Kortom winstbejag en populisme zijn de kenmerken van ego. Er is een heel simpele, ontzettend oude, indiaanse regel, iemand die een eigen agenda heeft (geld verdienen) is er niet op uit om jouw belang te dienen. Versimpeling is uit op populisme (een groot bereik) en de daarbij behorende aanhang is macht voor dat individu de toon te kunnen zetten en daarmee aanzien te verwerven. Waaraan AI in grote mate al aan bijdraagt of gaat bijdragen. Al die grote namen wat doen ze er nou toe?

Dus laat je niks wijs maken. Het is hard werken om te weten te komen wat je bent, daar draagt een beetje filosoferen op een forum ook al niet aan bij.
En inderdaad als de wegwijzer uitgediend is blijf hem dan niet met je meezeulen.

Wil je individuele transformatie ga dan bij het boeddhisme te rade en lees dan vooral het werk van Tolle. Gedegen zelfonderzoek houdt zich niet bezig met ethische kwesties is niet zoals Tolle en het boeddhisme uit op individuele transformatie, het van belang zijn voor de gemeenschap.

Gedegen zelfonderzoek is uit op 'weten wat je bent' en iemand die weet wat hij is weet intrinsiek wel hoe het zich te verhouden heeft tot de wereld. Dat hoeft niet bij voorbaat al uitgesplitst.

Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 20:30.

Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.