Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie
Ik gebruik liever het woord 'herinnering'. Naarmate men uit het zelfgedachte centrum komt, komt de 'herinnering' boven welke men geleidelijk aan zichzelf intellectueel eigen kan maken. Dat is inzien.
(Denk aan inzien van oorzaak en gevolg, inzien van de polariteiten welke complementair aan elkaar zijn enz.)
Kennis heeft meer te maken i.m.o. kennis hebben van het zelf. Het zelfgedachte centrum ervaart zichzelf als een persoon: ik ben de persoon.
In teruggenomen bewustzijn wordt het duidelijk dat het zijn ontstaat als je een verschijningsvorm waar neemt: daar schijnt het licht op. Dat is 'weten' (kennis) wat je bent.
|
Hoe het werkt dat weet ik wel, het gaat me om de naamgeving van wat overblijft als kennis is weggevallen. Herinneren is mij te instabiel om daarvoor te kunnen doorgaan.
Citaat:
WEZENLIJK is het "ik ben bewustzijn" bij iedereen exact hetzelfde.
Geen twijfel over mogelijk. Alleen weten de meeste mensen dat niet omdat ze geen zelfonderzoek doen. Dit gezegd hebbende is toch weer ieder bewustzijn verschillend omdat we allemaal een verschillende plaats in nemen door het fysieke lichaam. (Daardoor ontstaat de illusie.)
Maar in werkelijkheid kan bewustzijn helemaal geen plaats hebben natuurlijk.
Bewustzijn is non-lokaal en heeft geen enkele toekomst of verleden.
|
Zo is Waarheid.