Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie
De betekenis van bewustzijn gebruik ik in de kleine letter als in "ik ben bewust van iets". (zijnde als enkelvoud)
De betekenis Bewustzijn gebruik ik in algemene zin:"het algemene vermogen om zich bewust te zijn van iets". Hier is 'zijnde' zowel enkelvoud als meervoud.
|
Voor mij zijn beiden met een kleine letter omdat ze niet los zijn van de verschijning.
Citaat:
Waarom is in de tweede betekenis sprake van zowel enkelvoud als meervoud?
Dat is omdat het zijn van een bewust-zijnde identiek is. Dat is tevens de betekenis van "weten wat je bent". Jouw "weten wat je bent" kan niet verschillen van mijn "weten wat je bent". Het is de wijze waarop Bewustzijn zich gedeeld heeft over de vormen en toch ongedeeld is gebleven.
|
Ik kan vrijwel niet aangeven wat ik versta onder Bewustzijn en Weten omdat er geen handen en voeten aan te geven zijn. Dus ik hou het er op dat wanneer dat wel kan er geen sprake meer van is. Bewustzijn (kleine letter) en kennis is datgene wat we bezitten. Bewustzijn (hoofdletter) en Weten hebben dat effect niet meer.
Citaat:
Uiteindelijk is zowel bewustzijn als Bewustzijn is hetzelfde.
Alleen omdat de situaties kunnen verschillen (dat waar bewustzijn op gericht is) geef ik er verschillende betekenis aan. Het is zonneklaar dat jouw bewustzijn momenteel ergens anders op gericht is dan mijn bewustzijn.
|
Ik zou dat ondersheid zo niet maken.