Los bericht bekijken
Oud 25 January 2021, 16:27   #13
Dorje
Jubilaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Dank je Dorje, maar Bewustzijn verwijst 'voor mij' eveneens naar 'Wat is' (bij gebrek aan meer passende woorden). Gevoelsmatig vind ik Waarheid zelfs meer inhoud hebben dan Bewustzijn. Bewustzijn is voor mij, eveneens bij gebrek aan passende woorden, de ingrond, de filmdrager, het blanco vel papier, het lege podium.
Waarheid ben je en van het zijn van Bewustzijn ben je afhankelijk, zou je kunnen stellen.
Het gaat me hier niet om gelijk maar om het hanteren van begrippen.

Bewustzijn IS en wanneer je zegt dat bewustzijn ergens voor nodig is, om iets te kunnen doen, namelijk om iets op te delen, hebben we het niet meer over Bewustzijn. Althans niet met eensluidende betekenis. De 'ingrond' maakt alles mogelijk niet alleen de opdeling. Het opdelen is een fenomeen dat nodig is om te onderscheiden en waarvoor de dualiteit is geschapen, in het leven geroepen dan wel ontstaan. Vandaar, om aldaar (Bewustzijn) weer terecht te komen, het neti- neti onderzoek. De dualiteit is namelijk nodig om het handen en voeten te geven maar je bent het niet.

Ik heb niet die aandachtspanne meer om hele verhalen te lezen, dus beperk je wat mij betreft liever tot de kern van je betoog. Ik hou het in deze slechts bij het bovenstaande.
Mij allemaal ok.
Ik heb mijn best gedaan om te verduidelijken.
De rest is niet in mijn handen.