Discussie: Waarheidsvinding
Los bericht bekijken
Oud 10 February 2021, 22:57   #29
Sam
Actuaris

Sam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Het brengt ook een verschuiving aan in de tijd. De persoon welke wij allen zijn bestaat alleen in de tijd. Onze gedachten over ons zelf zijn ook geplaatst in de tijd: toen was ik 40, toen was ik 50, straks ben ik 80. Toen deed ik dit, straks ga ik dit of dat doen. Het denken over je zelf als persoon is tijdelijk (wordend) denken. En het denken kan nooit de actualiteit bereiken.

In geweten 'wat' je bent is er het weten van de eeuwigheid (Afwezigheid van tijd). De persoon die je bent blijft gewoon bestaan als tijdelijk verschijnsel, meer ben je niet......

Het lost ook de vraag op dat er 'niemand' is die ontwaakt of weet ik veel wat ik allemaal lees. Er is het zijnde wat nooit zal worden en er is het wordende wat nooit zal zijn. Dat loopt allemaal in jou door elkaar en alleen een deugdelijk onderzoek haalt jou uit de wordende, tijdelijke persoon. Wat overblijft is het zijnde.

Het is zelfs hilarisch dat je het omdraait. Immers: de wordende persoon is per definitie ten dode opgeschreven, het zijnde is levend. Het kan immers niet dood. Maar dat is alleen vast te stellen als in weten 'wat' je bent.
In waarheidvinding is tijd ook een ridicuul begrip. Tijd is bedacht door mensen om houvast te vinden in de chaos van zijn....
Sam is offline