@ marie
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee
De intuïtie is de sleutel tot waarheid. De intuïtie is een reflexie van waarheid die wij door denken belichamen. Intuïtie en denken zijn een eenheid, een ondeelbare eenheid die wij als 'mens' belichamen.
|
Wat ben ik je veel dank verschuldigd voor je vasthoudendheid en je bereidheid om je visie over intuïtie mee te delen. Eindelijk begrijp ik wat je zegt van binnenuit. Het is een grote boterham die ik niet in één keer kan doorslikken omdat het nadenken vanuit intuïtie niet strookt met wat algemeen gedacht wordt van wat waarheid 'moet' zijn.
Echter, eenmaal de juiste verbinding is gelegd tussen spiegelbeeld (ik) en lichaam (zelfbeeld) is de rol van het verstand, het denken de spiegel, het medium tussen ik en zelf.
Dat zien van die eenheid is pas dynamiet! Dat zien van die wederkerigheid is pas revolutie!
Ik sta hier in de inkom van mijn huis voor de spiegelkast. Ik sta voor de spiegel en kijk naar mijzelf in de spiegel. Wat ik zie is mijzelf in de spiegel. Hoe moet ik dat zien opvatten?
Wat ik in de spiegel zie is letterlijk mijzelf omdat ik het zie. Ik zie mijn gezicht wat ik buiten de spiegel nooit kan zien. Wat zie ik nog? Dat zelf in de spiegel is gedacht. Ik denk het zelf dat ik ben. Dus ...
Het denken is de spiegel, het zintuig waarmee ik letterlijk mijn lichaam denk.
Wat voor de spiegel staat is het spiegelbeeld, is het ik dat
reflecteert in de spiegel, in het denken. Dus ...
Het denken is het zintuig waarmee ik de ander en de wereld letterlijk zie als lichamen, als dingen.
Het denken is een reflectie, is een wederkerigheid. Dus ...
Het denken kan ook naar zichzelf (naar het spiegelbeeld, naar het ik) gericht worden. Dit soort zien is niet belichaamd maar is geestelijk, verstandelijk van aard. Dus ...
Het denken in zichzelf is een geestrijke, een verstandelijke waarneming van de waarheid hoe ik, de ander en de wereld kan zijn.
Door opvoeding en sturing van ideeën over waarheid is het denken in zichzelf uiterst beïnvloedbaar.
Wij zijn geneigd verder te doen met de waarheden die ons spiegelbeeld strelen en ophemelen. Voor de waarheden die het spiegelbeeld anders belichten hebben wij geen oog, zien wij amper, negeren wij en keuren ze af. Dus ...
De mensen die wij spiegelen als spiegelbeeld zien wij verkleurd in onze gedachten. De verkleuring kunnen wij ons bewust worden door te luisteren en oog te hebben hoe de anderen ons spiegelbeeld beoordelen.
Net zoals Mihaela spreekt over zelfherinnering en zelfwaardering in haar draadje over De Vierde Weg.
Ja, het intuïtieve is waarachtig een diepe ervaring van het zijn.