Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee
Je noemt het waarheid wat je herkend hebt maar het is geen waarheid. Je wilt dat ik geloof dat je waarheid herkend en je wilt datzelfde geloof door anderen laten verkondigen. Bassie is je megafoon om het dogmatisme van je geloof rond te bazuinen.
|
Dat ik Waarheid herken was hier niet de issue. Het ging in mijn quote over gedegen zelfonderzoek dat kennelijk niet 'gedegen' is uitgevoerd wanneer blijkt dat delen die iemand te na aan het hart liggen geweigerd zijn te onderzoeken. Feitelijk is er iets dergelijks aan de hand met Marie die zo bang is het kind (ik) met het badwater weg te gooien dat het kind (ik) geen onderwerp van gedegen zelfonderzoek is geworden. Haar instemming met je quote vertoont dan ook enige zielsverwantschap.
Bassie is geen ego pleaser en het is begrijpelijk dat als ego zich niet gekend weet de stekels overeind komen. Wanneer er stekels overeind komen weet je dat ego aan je trekt. Maar Bassie mag wel wat vriendelijker in de omgang zijn inderdaad ook al blijft het compromitterend.
Dit gezegd hebbende kan ik ontzenuwen dat ik je tot een overtuiging tracht te bewegen en evenmin de intentie heb je tot geloven te bewegen. Mijn intentie is nog altijd het motiveren tot het doen van gedegen zelfonderzoek en nu ook van de mogelijkheid gewag te kunnen maken dat het onderzoek toch niet helemaal gedegen is uitgevoerd.
Citaat:
Stel dat het om waarheid zou gaan en leren door onderzoek. Dan zou je toch mogen verwachten dat er een zekere toegankelijkheid zou zijn tot de kennis en het inzicht dat iemand heeft verworven. Maar dat mag niet aan bod komen. Je bent zelf de eerst om te zeggen dat onderwerpen en discussies jouw interesse niet wegdragen.
|
Dat klopt en wel met een reden. Discussiëren is nou eenmaal geen gedegen zelfonderzoek doen. Bij discussiëren is doorgaans sprake van een achterliggende overtuiging die niet aan betekenis mag inboeten en daarom dan ook met hand en tand moet worden verdedigd. Er is (altijd vanuit ego) vraag naar resultaten van gedegen zelfonderzoek en mijn ervaring is dat er oeverloos over en weer geschreven gaat worden wanneer er iets over prijs is gegeven. Allemaal heel begrijpelijk dat ego wil weten waar het aan begint want het is niet achterlijk en weet dat het aan betekenis zal gaan inboeten en traineert dus de zaak. Voor het doen van gedegen zelfonderzoek is kennis nemen en inzicht verkrijgen helemaal niet relevant.
Citaat:
Wat is gebleken dat alleen nog de scherpe tegenstellingen gevoed worden. Er is geen ruimte meer voor nuance laat staan voor zelfinzicht.
Ik ben voor verbondenheid en vriendschap gewonnen door zelfinzicht en zelfkennis. Ik herken de vele manieren waarop leugens en dwang het debat gaan overheersen.
|
Bij discussiëren zal dat het geval zijn, discussiëren is dan ook niet de aanbevolen weg om tot gedegen zelfonderzoek te komen. Wanneer er ruimte komt voor nuance, zelfinzicht en zelfkennis verlaat je het terrein waarop gedegen zelfonderzoek zich beweegt. Je zult bij gedegen zelfonderzoek inzien dat een wens tot verbondenheid en vriendschap door ego afgedwongen voorwaarden zijn. Compassie, verbondenheid en genegenheid komen van binnenuit wanneer je (weer) weet wat je bent. De door conventie ingehamerd verbondenheid en vriendschap is van nature toch al vals. Dus we kunnen hier op een form voor gedegen zelfonderzoek en waarheidvinding ego niet bij voorbaat gaan erkennen, laat staan gaan pleasen. Het herkennen van leugens en dwang is al een grote vooruitgang en zou de aanleiding moeten zijn het debat rond vastgezette ideeën niet eens aan te gaan.