Los bericht bekijken
Oud 1 March 2021, 10:23   #113
Rob
Actuaris

Rob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee
Het uitgangspunt mag dan al in die zin geformuleerd worden. Het is een vooringenomen standpunt. non-dualiteit dient vaak als tapijtje om het onderzoek netjes onder te vegen. Boven het tapijtje gaan wij elkaar mooi nonduaal bejegenen en tot in der eeuwigheid met YouTube en Wikipedia onderhouden.
Dit is wat ik weet dat het uitganspunt is van het forum. Als ik abuis ben, corrigeer mij. Maar ik heb dat al vaker gezegd en ben daar niet op aangesproken. Het gaat hier dus om het onderzoeken wie / wat ik in essentie ben. Dat heet (noemen we hier) zelfonderzoek of waarheidvinding.

Laten we niet heiliger zijn dan de paus (nou ja ): alles kan dienen als tapijt om van alles onder te vegen. Ik heb niet de indruk dat dat met het begrip non-dualiteit gebeurt. En ik maak geen gebruik van youtube (filmpjes) en wikipedia (encyclopedische, boeken-, niet-eigen kennis). Als je daar bezwaren tegen hebt moet je bij iemand anders zijn.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
Waar het hier bij 'inzichten' aan ontbreekt is de mogelijkheid om gemaakte keuzes en conclusies kritisch te benaderen en indien deze verkeerd zijn ook op te geven. Dat gebeurt hier niet. Hier heerst 'de' waarheid niet van het inzicht maar van de boutade, de uitspraak van het moment of zoals deze van horen zeggen is overgenomen.
Volgens mij is een van de uitgangspunten van de non-dualistische benadering van zelfonderzoek om kritisch te zijn tot op het bot. Zo gebeurt dat hier ook. Vaak tot verdriet van degenen die zwelgen in ervaringen of hun heil zoeken in theorie. En echt, ik heb niks tegen ervaringen of theorie. Maar het is uiteindelijk ontoereikend. Het zijn pointers, aanwijzingen en niet meer dan dat.
Rob is offline