Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee
Dank voor je uitgebreide post.
Ik weet ook wel dat het gedegen zelfonderzoek het onderzoeken van gedachten is op waarheid. Het issue is dat waarheid hier een overtuiging is die steunt op verregaande vooringenomenheid. Het onderzoek dat Bassie met jouw steun hier tot op het bot voorstelt, doet afbreuk aan de waarheid door kritisch denken gegrond in externe feiten, de concrete context waarin jij en ik bestaan, te ontkennen. Jullie ontdoen je niet alleen van het franje van het maatschappelijk verkeer, jullie ontkennen de waarheid van het werkelijk bestaan in de maatschappij.
De waarheid dat jullie in gedachten voorhoudt is meer dan een leugen, het is minachting voor waarheid.
Gedegen zelfonderzoek is het tegenovergestelde van het vooringenomen idee van waarheid dat jullie promoten.
Ik ben mij bewust van de implicaties van het minachten van waarheid. Daarom sta ik open voor elk zoeken naar waarheid op groepsniveau. Ik sta open voor groepstoetsing waaraan het gedegen zelfonderzoek kan en moet beantwoorden. Ik onderwerp mijn eigen ideeën van onderzoek aan het onderzoek van anderen op basis van kritisch denken en scepsis. Het kan toch niet dat jullie onderzoek geloofwaardig is omdat jullie dat zeggen. Uit niets blijkt dat jullie het over waarheid hebben. Ik merk telkens weer de neiging om de waarheid buiten de bewijsstandaarden van de werkelijke wereld te houden. Jullie wissen elke verbondenheid met de realiteit uit.
Niemand heeft een monopolie op waarheid. Alle ideologieën, ook die van het gedegen zelfonderzoek, zijn op een bepaald niveau een vijand van het proces waarmee de waarheid wordt ontdekt. Daarom is interactie tussen de groepsleden van belang.
De externe feiten, de waargenomen wereld, zijn de meest toegankelijke informatiebronnen om waarheid te ontdekken. Deze bronnen in diskrediet brengen is een loopje nemen met de waarheid.
Ik kan alleen maar mijn best doen om in verbondenheid naar waarheid te zoeken in de concreet van elkaars nabijheid.
|
Nowee ik ga er nog een uitgebreide post aan wagen want kennelijk ben ik niet doordringend genoeg overgekomen. Je dient om te weten te komen wat je bent alles waaraan je gehecht bent achter je te laten anders kom je er niet. Er kan niets worden achter gehouden, je dient naakt voor god te verschijnen. Wens je dat niet te doen dan wordt het gedegen zelfonderzoek niks en blijf je priegelen in de marge.
Zoals je (hiernaast) kunt zien ben ik al vanaf 29 maart 2010 actief op dit forum en jij bent ook van ongeveer die tijd, zei het onder een andere naam, schat ik op dit forum. Wij beiden zitten hier dus kennelijk al 11 jaar aan te kloten want er komt helemaal niks van de grond dan wat vriendelijk vrijblijvend gebabbel, elkaar in waardigheid of met rust latend. De tijd dringt om eens op te houden met zoete broodjes bakken. Dat is waar Bassie, iets minder begaafd met vriendelijkheid, recentelijk de zere vinger op heeft gelegd. De tijd dringt, we hebben te lang al maar wat aangerommeld.
Citaat:
Jullie ontdoen je niet alleen van het franje van het maatschappelijk verkeer, jullie ontkennen de waarheid van het werkelijk bestaan in de maatschappij.
|
Van de franje waarmee jij het wenst te omgeven moet je je in het kader van gedegen zelfonderzoek (tijdelijk) ontdoen, anders wordt dat onderzoek te langdurig en gecompliceerd.
Je hebt het hier met 'de waarheid' over iets anders dan ik. De waarheid waar je het over hebt staat hier tegenover de leugen. Ik heb het niet over die waarheid.
Citaat:
Daarom sta ik open voor elk zoeken naar waarheid op groepsniveau. Ik sta open voor groepstoetsing waaraan het gedegen zelfonderzoek kan en moet beantwoorden. Ik onderwerp mijn eigen ideeën van onderzoek aan het onderzoek van anderen op basis van kritisch denken en scepsis.
|
De hiervoor door je genoemde waarheid kan in groepsverband worden besproken om het te onderscheiden van de leugen. De waarheid die je bent zul je alleen in je zelf kunnen vinden.
Het gebeuren van gedegen zelfonderzoek is volgens een vaststaand (door de eeuwen heen beproefd) concept van gedachten op waarheid onderzoeken. De wijze waarop, de groepstoetsing die je voorstaat, staat helemaal niet ter discussie.
Citaat:
Ik onderwerp mijn eigen ideeën van onderzoek aan het onderzoek van anderen op basis van kritisch denken en scepsis.
|
Die eigenheid heeft er toe geleid dat je al 11 jaar (of misschien zelfs langer) bezig bent met onderzoeken. Het kritisch denken geldt ook je eigen gedachten en aannames. Het gedegen zelfonderzoek is niet eindeloos, het heeft een begin en een einde.
Citaat:
Het kan toch niet dat jullie onderzoek geloofwaardig is omdat jullie dat zeggen.
|
Het gaat dan ook niet over geloofwaardigheid, je moet het doen. Degenen die het gedaan hebben komen vrijwel tot eenzelfde soort bevindingen, worden daarin eenduidig en zijn te herkennen.
Citaat:
Uit niets blijkt dat jullie het over waarheid hebben. Ik merk telkens weer de neiging om de waarheid buiten de bewijsstandaarden van de werkelijke wereld te houden. Jullie wissen elke verbondenheid met de realiteit uit.
|
Tja nog maar een keer dan, over waarheid (met W) is niks te zeggen 'waarheid is te herkennen' je hoeft het er niet specifiek over te hebben.
De verbondenheid met de realiteit is voor het doen van gedegen zelfonderzoek niet wenselijk, die komt na afronding wel weer aan de orde. Vooraf leidt het maar af.
Citaat:
Niemand heeft een monopolie op waarheid. Alle ideologieën, ook die van het gedegen zelfonderzoek, zijn op een bepaald niveau een vijand van het proces waarmee de waarheid wordt ontdekt. Daarom is interactie tussen de groepsleden van belang.
|
Een 'iemand' heeft in relatie tot waarheid (met W) nooit het monopolie. In waarheid (met W) is er geen sprake meer van 'iemand' zijn noch bezit deze iets zoals het exclusieve recht op waarheid. Je kunt in waarheid (met W) zijn je kunt het niet bezitten.
Zoals Bassie zegt kun je geen weet hebben van gene zijde 'niet-zelf' wanneer je nog in de kleine waarheid (kleine w) of het 'zelf' verkeerd.
Over gedegen zelfonderzoek kun je niet spreken in termen van ideologie omdat het geen maatschappelijke waarde vertegenwoordigd. Je doet het niet ergens voor anders dan 'koste wat kost willen weten wat je bent' waarbij het 'je' het loodje gaat leggen. Dus doe je het evenmin voor een 'je' zelf.
Ik zie niet waar gedegen zelfonderzoek een gevaar zou kunnen betekenen voor het proces anders dan het voortgaande proces van een 'ik' zijn. Groepsleden versterken elkaar alleen maar in dat 'ik' zijn.
Citaat:
De externe feiten, de waargenomen wereld, zijn de meest toegankelijke informatiebronnen om waarheid te ontdekken. Deze bronnen in diskrediet brengen is een loopje nemen met de waarheid.
|
Wanneer je al bij voorbaat blijft vasthouden aan de feitelijkheid van de waargenomen wereld zul je geen onderzoek in die richting ondernemen. Dan blijft alles zo als het voor je is. Informatiebronnen zijn veranderlijk. Kritische wetenschappers zijn juist doende deze is diskrediet te brengen om hun feitelijkheden te onderzoeken op (hun veranderlijke) waarheid.
Citaat:
Ik kan alleen maar mijn best doen om in verbondenheid naar waarheid te zoeken in de concreet van elkaars nabijheid.
|
De echte verbondenheid is in Waarheid te zijn met elkaar.