Los bericht bekijken
Oud 23 July 2021, 12:33   #5
Bassie
Kasuaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens
Nisargadatta ondervond dat jaren geleden al. Het is ontzettend moeilijk om voorbij dat 'ik' te komen, volgens hem zou daarvoor een super-ik nodig zijn.
Ik noem dat super-ik dan weer 'deugd'. Een deugd welke deugt omdat het zichzelf niet met iets buiten zichzelf vergelijkt.

Deug-zelven vergelijken zich met niet-deugende zelven. Hetgeen karakteristiek is aan 'zelf': het bepalen van zich-zelf aan een of meerdere andere zelven.

Daarom is het m.i. ook noodzakelijk om het zelf en de werking van het zelf te begrijpen. Zodat het zelf kan terug treden en de deugd haar intrede kan doen.

De deugd kan ook samenwerken met de stille getuige. De stille getuige ziet toe op het 'zelf' alsof het een ander is, in alle dagelijkse acties en handelen. De deugd kan in die 'stilheid' zijn werkzaamheid voltrekken. Er wordt dan door de stille getuige 'gezien' hoe het zelf oordeelt over een situatie en de persoon in kwestie laat de deugd opwellen vanuit de leegte en handelt er naar. Het 'zelf' wordt dan feitelijk genegeerd.