Los bericht bekijken
Oud 25 July 2021, 12:21   #38
Laurens
Geen lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie
Het is geen filosofie. Het is vrij eenvoudig uit te leggen. Als men nog niet voorbij het ik' is, maar wel voor een groot deel van het 'ik' heeft afgelegd verschijnt de deugd zonder dat men daarom heeft gevraagd. Waarom jij dat niet herkent is mij een raadsel.
Ik omschreef dat eerder al anders met het intrinsiek kompas.

Citaat:
Het zelf bevindt zich in de tijd, de deugd doet zich voor in actuele situaties. (In het moment/nu) Waarin het zelf de beslissing kan nemen 'te deugen' of toch maar te kiezen voor het 'zelf'. Die beslissing neemt de persoon in kwestie dan ook in het moment. Er is geen sprake van een deug-zelf en dat heb ik ook nooit beweerd.
Mij hoef je dat niet uit te leggen, ik reageer alleen indien ik je beweegredenen niet begrijp waarom je je op een bepaalde wijze uitdrukt.

Citaat:
De voorstelling van Nisargadatta van een super-zelf verwerp ik geheel. In enkelvoudig bewustzijn zit niks wat zelf-eigenschappen heeft. (Helemaal geen eigenschappen) Als Nisargadatta dat zo gezegd heeft (hij zal geen Nederlands hebben gesproken) dan is hij niet kundig geweest in het uitleggen.
Ik zeg alleen dat ik er begrip voor heb dat je een weg zoekt uit een impasse hoe onbeholpen ook, net zo als dat jij een weg zoekt met de deugd. Alleen is er heden ten dage een beter begrip over hoe 'ik' een spaak in het wiel steekt. Nisargadatta las ik net van Dorsho had te maken met een 'wij' cultuur en daar wordt dat super-ik natuurlijk anders ontvangen.

Citaat:
Een zelf is niks anders dan een geïnternaliseerde entiteit opgedaan aan de hand van de waargenomen wereld. Het opgeven van het zelf en het daarna 100% begrijpen hoe het zelf ooit tot stand is gekomen maakt de toegang vrij tot enkelvoudig bewustzijn. Alles wat zelf is kan daar niet zijn, maar dat dient de mens wel zelf vast te stellen. Een super-zelf is er dus al helemaal niet.
Kun je ook een beetje plastisch zijn en wat begrip kunnen opbrengen over de onbeholpenheid waarmee sommigen zich moeten uitdrukken.

Citaat:
Mocht jij een Nisargadatta-volger zijn, (dat vermoeden heb ik) dan heb je maar te accepteren dat ik zo'n uitspraak zie als op zijn gunstigst slechte uitlegkunde.
Het idee al te menen dat ik een volger van iemand zou kunnen zijn.